Paard kopen met pees blessure ? Help me

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie ?

Poll eindigt op

1.wel doen
8 (1%)
2.ECHT NIET
632 (98%)

Totaal aantal stemmen: 640


Sofi36
Berichten: 27
Geregistreerd: 11-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 10:12

Sintara schreef:
Als de verkoper erin mee wilt werken kan hij zn paard gewoon houden gedurende het herstel. Dan kom jij daarna terug, krijg je goede echos te zien met verder goede keuring.
Dan is het wel een optie... In andere gevallen nooit doen


Dankjewel ! Ik ga kijken of ze dit voorstel wel wilt

fohadie
Berichten: 4298
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:12

fohadie schreef:
Wat zijn je toekomstplannen met hem? Recreatief rijden, springen,dressuur,bosritjes,wedstrijden of iets anders?

En wat is de prijs? Vragen ze de hoofdprijs of is de prijs er ook naar?

Hoeveel dierenartskosten wil je er zelf insteken? Wat is je potje voor de dierenarts?



Ik quote mezelf. Hangt van je antwoorden op deze vragen af wat ik je zou aanraden. Maar in eerste instantie zeg: niet doen! Tenzij je bereidt bent om er veel tijd en geld in te steken met de kans dat het voor altijd een grasmaaier blijft.

Roodvos

Berichten: 6660
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:12

Ja, doen.

Dan doe je gelijk ervaring op met alle ellende en de bijkomende (dierenarts)kosten die het hebben en houden van paarden met zich meebrengt. Als je een fijn gezond dier koopt moet je altijd maar afwachten of en wanneer en hoe het noodlot toeslaat.

[/sarcasme uit]

Sofi36
Berichten: 27
Geregistreerd: 11-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 10:14

Koekie73 schreef:
Sintara schreef:
Als de verkoper erin mee wilt werken kan hij zn paard gewoon houden gedurende het herstel. Dan kom jij daarna terug, krijg je goede echos te zien met verder goede keuring.
Dan is het wel een optie... In andere gevallen nooit doen


Dat zou voor mij de enige optie zijn maarrrr heel goed laten keuren door je eigen DA daarna.
Zou dit je eerste eigen paard worden, TS?

Geloof me, die klik vind je ook echt nog bij een ander paard hoor. Het is wellicht momenteel niet makkelijk maar ik zou sowieso doorzoeken.


Nouuu ik heb altijd een vol lease paard gehad deze is laatste ingeslapen… nu vond ik het tijd voor een eigen schat haha

Sofi36
Berichten: 27
Geregistreerd: 11-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 10:14

Roodvos schreef:
Ja, doen.

Dan doe je gelijk ervaring op met alle ellende en de bijkomende (dierenarts)kosten die het hebben en houden van paarden met zich meebrengt. Als je een fijn gezond dier koopt moet je altijd maar afwachten of en wanneer en hoe het noodlot toeslaat.

[/sarcasme uit]


Is dit sarcasme of hahaha ?

Absolem

Berichten: 2765
Geregistreerd: 27-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:28

Sofi36 schreef:
Roodvos schreef:
Ja, doen.

Dan doe je gelijk ervaring op met alle ellende en de bijkomende (dierenarts)kosten die het hebben en houden van paarden met zich meebrengt. Als je een fijn gezond dier koopt moet je altijd maar afwachten of en wanneer en hoe het noodlot toeslaat.

[/sarcasme uit]


Is dit sarcasme of hahaha ?


>;) uiteraard was dat sarcasme...

Je komt over als een hele enthousiaste dame. Maar je bent een beetje..... Veel...

Mijn advies is om iemand te zoeken die ervaring heeft in het kopen van paarden en die mee te nemen als je er eentje gaat bezichtigen. Dan heb je ook niet zoals nu dat je "bijna" gaat kiezen met je hart ipv je verstand.

Want hoe leuk een paard kopen ook is. Dit is een van de weinige situaties waarin je helder moet blijven als je alleen koopt. En als je dat niet zelf kan moet iemand anders het voor je zijn.

Blacky94

Berichten: 3480
Geregistreerd: 07-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 10:54

Problemen moet je niet kopen, die komen vanzelf wel.
De 3 ervaringen die ik heb met peesblessures betekende 2x inslapen (al dan niet na een lang dierenartstraject) en 1x hersteld verklaard waarbij er een paar jaar later toch weer problemen met hetzelfde been/pezen waren.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:07

Ik heb hier ervaring met een peesschede-ontsteking. Dus een ontsteking van hetgene rond de pees zit zeg maar, de pees zelf was intact.
Hier zijn we mee bezig geweest van juli vorig jaar tot half december. En dan was er niets aan de pees zelf, dat zou nog langer duren. Kosten rond de 1000 euro aan dierenarts, foto, echo, inspuiten, controle. Paard is terug prima nu, maar je blijft er wel steeds rekening mee houden. Ik durf bvb niet meer te springen met hem. En 5-6x op een week dressuur lopen zoals vroeger doen we ook niet meer, eerder 3 keer + 1 of 2 keer een wandeling.

Paard van mijn instructrice had een peesblessure aan het achterbeen, ik weet niet meer juist welke pees. Dat heeft ongeveer 1-1,5 jaar geduurd voordat het paard terug bereden werd. Kosten rond de 2000 euro met alle onderzoeken en inspuitingen. Paard is nu prima voor wat privelessen bvb, maar niet meer geschikt om intensief dressuur mee te trainen. Ze geeft verzet wanneer ze wat compacter moet worden en moet ondertreden, al is het niet zeker of dat alleen van die pees komt.

Voor een 5-jarige vind ik het heel verdacht om zo jong al een blessure te hebben. Je kan hem kopen, maar hou er rekening mee om hem minimaal een jaar op de wei te laten staan met alleen stapritjes buiten. Ze zijn vaak al redelijk snel terug zuiver terwijl de pees nog herstellende is. Als je dan al oppakt, ga je een traject van miserie in. Verder kunnen de kosten erg oplopen, zie mijn twee verhalen hierboven.

Persoonlijk zou ik het erg zuur vinden om een nieuw paard te hebben waar ik niet mee kan rijden of longeren maar wel de volledige stalprijs voor betaal, zonder vooruitzicht of het ooit helemaal goed komt.

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:09

Het ligt er helemaal aan wat de vraagprijs is van het paard en hoe ernstig de peesblessure is. Is het slechts een hele kleine blessure en het paard daarentegen nu praktisch 'gratis' tov de normale waarde dan kan je soms wel eens een risicootje nemen. Hou er wel rekening mee dat een risico natuurlijk ook niet goed kan uitpakken en je dan hoge kosten hebt en uiteindelijk misschien wel helemaal geen paard meer.

Maar als de blessure niet licht is, of de prijs nog steeds hoog. Dan zou ik er zeker niet aan beginnen!

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:13

Als je ruim voldoende inkomen heb kun je het best doen als je zo n diepe connectie voelt.Een paard is meer als alleen rijd dier natuurlijk.Misschien komt ie helemaal goed voor recreatie ritten als je dat voldoende vind.Een mak betrouwbaar dier is ook heel wat waard .

Sofi36
Berichten: 27
Geregistreerd: 11-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 11:13

mavantos schreef:
Het ligt er helemaal aan wat de vraagprijs is van het paard en hoe ernstig de peesblessure is. Is het slechts een hele kleine blessure en het paard daarentegen nu praktisch 'gratis' tov de normale waarde dan kan je soms wel eens een risicootje nemen. Hou er wel rekening mee dat een risico natuurlijk ook niet goed kan uitpakken en je dan hoge kosten hebt en uiteindelijk misschien wel helemaal geen paard meer.

Maar als de blessure niet licht is, of de prijs nog steeds hoog. Dan zou ik er zeker niet aan beginnen!


De prijs is er zeker naar maar hoop gewoon dat iemand verstand heeft van echo’s en me een handje verder kan helpen of dit een ramp is of prima te verhelpen

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:16

Tussenpeesblessures (en sowieso veel peesblessured) zijn vaak het gevolg van een probleem elders in het lichaam. Dus zelfs als de pees weer heel is, is het nog niet voorbij en moet je op zoek naar de oorzaak (waar misschien geen behandeling voor is??)

Luister maar eens de podcasts van "the horse first" van Audrey Declue, zij geeft een hoop info over suspensory (tussenpees) lameness.

CaptainJS

Berichten: 1125
Geregistreerd: 06-11-16
Woonplaats: In my dreams in California (Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:17

Ik zou het niet doen. Ik ken iemand met een paard dat altijd heel hoog internationaal gesprongen heeft. Dit paard heeft toen een zware peesblessure gehad en heeft nooit meer goed mee kunnen draaien. Nu staat ze weer op stal met een zware peesblessure.

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:17

Een peesblessure bij een jong dier? Niet aan beginnen of je moet meteen ook al een pensioen plek voor hem kunnen regelen.

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:20

Er zijn 3 opties:

Je gaat er voor als de prijs er echt naar is (en dan moet die heeeeel laag zijn) en je er mee kunt leven dat je mogelijk een paard koopt die nooit rijpaard wordt (of zelfs kreupel blijft). Deze blessures kunnen echt prima herstellen zonder ooit nog voor problemen te zorgen maar kunnen ook eeuwig je blijven achtervolgen. Je hebt nu te weinig info om daar iets zinnigs over te zeggen, zelfs niet op basis van een scan. Bij een peesblessure weet je dat bijna altijd pas achteraf. Deze optie zou niet mijn voorkeur hebben bij een peesblessure.

Je loopt gewoon weg. Er zijn zat paarden. Meest verstandige optie in mijn opinie.

Je bespreekt met de eigenaar dat je serieus geïnteresseerd bent. Dat zij de revalidatie doen. En je terug komt als het paard volledig gerevalideerd is. Dan betaal je wel een hogere prijs. De tussenoptie als dit echt je droompaard is.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:22

Echt hoor, ik heb mijn 5 jarige al meer dan een jaar op rust staan door een blessure (geen peesblessure) Ben al duizenden euro's verder door kliniek bezoeken, MRI, speciaal beslag en behandelingen. Geconstateerd niet lang na we hem hadden gekocht. Onderschat het niet, een blessure is niet voorspelbaar en er is gewoon een reeële kans dat het een zwakke plek blijft. Dat moet je niet willen kopen. Zeker niet zo'n jong dier dat nu al zoiets heeft.

En ik zou het advies van @absolem ter harte nemen. Je komt nog jong over (mss wat naïef) dus neem iemand mee met verstand van zaken die jou hierbij kan helpen.

Oh en je vraag over het inschatten van de echo; die moet je stellen bij jouw dierenarts. En dan nog kan niemand je zekerheid geven over het verloop (of ze oorzaak) van deze blessure.
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 11-08-22 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:22

Tot nu toe 100% (inclusief mezelf) die "nee, niet doen" zegt.. Aan het eind van de dag moet je het zelf weten, maar ik zou er niet aan beginnen.

YvonneV
Berichten: 8780
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:25

Sofi36 schreef:
mavantos schreef:
Het ligt er helemaal aan wat de vraagprijs is van het paard en hoe ernstig de peesblessure is. Is het slechts een hele kleine blessure en het paard daarentegen nu praktisch 'gratis' tov de normale waarde dan kan je soms wel eens een risicootje nemen. Hou er wel rekening mee dat een risico natuurlijk ook niet goed kan uitpakken en je dan hoge kosten hebt en uiteindelijk misschien wel helemaal geen paard meer.

Maar als de blessure niet licht is, of de prijs nog steeds hoog. Dan zou ik er zeker niet aan beginnen!


De prijs is er zeker naar maar hoop gewoon dat iemand verstand heeft van echo’s en me een handje verder kan helpen of dit een ramp is of prima te verhelpen

Vraag het je eigen dierenarts

mavantos

Berichten: 3595
Geregistreerd: 14-05-08
Woonplaats: Midden-Delfland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:29

Sofi36 schreef:
mavantos schreef:
Het ligt er helemaal aan wat de vraagprijs is van het paard en hoe ernstig de peesblessure is. Is het slechts een hele kleine blessure en het paard daarentegen nu praktisch 'gratis' tov de normale waarde dan kan je soms wel eens een risicootje nemen. Hou er wel rekening mee dat een risico natuurlijk ook niet goed kan uitpakken en je dan hoge kosten hebt en uiteindelijk misschien wel helemaal geen paard meer.

Maar als de blessure niet licht is, of de prijs nog steeds hoog. Dan zou ik er zeker niet aan beginnen!


De prijs is er zeker naar maar hoop gewoon dat iemand verstand heeft van echo’s en me een handje verder kan helpen of dit een ramp is of prima te verhelpen


Er zijn veel mensen die daar verstand van hebben. Zij worden ook wel dierenartsen genoemd. Je kan vragen of de verkoper alle beelden wilt doorsturen naar jouw eigen dierenarts en dan deze laten beoordelen. Dan zal je dierenarts kunnen adviseren hoe ernstig het is.

Ik zou er persoonlijk niet aan beginnen, omdat ik zo'n risico niet wil nemen. Zoals ze hier al zeggen komt het vaak ergens anders vandaan, dus zo'n paard moet ook gewoon goed behandeld worden door een osteopaat/fysio en weer zeer voorzichtig worden opgebouwd.

Jessix

Berichten: 16435
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:31

Gewoon niet doen. Vroeg of laat komen de medische problemen toch wel. Als het niet door blessure is dan wel ouderdomskwalen.

Ik verzorg al mijn dieren met liefde, zo intens en lang als nodig is. Maar het geeft veel zorgen en verdriet. Naast dat het veel tijd en geld kost. Met name om de eerste redenen wil ik beginnen met een gezond dier. En hoop ze dan natuurlijk zo lang mogelijk gezond te houden.

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:33

Ik zou het niet doen, ik heb een paard met een tussenpees blessure en ben al bijna een jaar bezig, en hij herstelt gewoon niet…
Nou zal ik die ene pechvogel wel hebben maar die kun jij ook hebben…
Ik zou de gok niet nemen tenzij je echt positief advies van de dierenarts hebt, anders geeft het alleen maar zorg en verdriet.

Nicky1963

Berichten: 1989
Geregistreerd: 26-03-13

Re: Paard kopen met pees blessure ? HELP ME

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:43

De vraag verbaast me. Ook het feit dat het dier in deze staat te koop wordt aangeboden. En niet aan de eerste de beste zal worden verkocht. Hoezo verkocht? Zelfs als iemand m voor de 'slachtprijs' mag overnemen zal hij veel kosten en zorgen met zich meebrengen.
Ik denk, TS, dat je heel heel erg goed moet nadenken wat je met het paard wil, waar je zo'n klik mee zegt te hebben. Rijden? Dan zou ik het niet doen. Grasmaaier? Dan zou ik het wel doen.
Hij is pas 5 jaar en je weet nu al zeker dat de toekomst onzeker is.
Ik heb ervaring met een paard met tussenpeesblessures en in oktober vorig jaar is hij ingeslapen. Het verdriet is bijna niet te doen en de onzekerheid was voor mij slopend.
Ik wens je veel wijsheid.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 11:46

Uit eigen ervaring ga ik zeggen doe het absoluut niet. Bespaar jezelf al het extra werk wat er in het herstel proces bij komt kijken en de pijn die het oplevert als het uiteindelijk toch niet geneest.

Denise12345
Berichten: 8
Geregistreerd: 12-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 12:04

Hi,

Ik heb mijn paard gekocht toen hij 15 was. Daarvoor inderdaad ook een peesblessure gehad en 4 maandjes op rust gestaan.

Geen moment spijt van gehad, want sinds ik hem heb geen ellende gehad en zijn we al 5 jaar heerlijk aan het genieten. Ook gewoon wedstrijden met hem gereden, elke week pittig gelest en nooooit wat gemerkt van zijn oude blessure.

Tsja, het is een risico misschien, ik heb dat risico ook genomen maar tot op de dag van vandaag nog steeds blij met mijn keuze toen.

Succes :)

Sofi36
Berichten: 27
Geregistreerd: 11-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 12:06

Denise12345 schreef:
Hi,

Ik heb mijn paard gekocht toen hij 15 was. Daarvoor inderdaad ook een peesblessure gehad en 4 maandjes op rust gestaan.

Geen moment spijt van gehad, want sinds ik hem heb geen ellende gehad en zijn we al 5 jaar heerlijk aan het genieten. Ook gewoon wedstrijden met hem gereden, elke week pittig gelest en nooooit wat gemerkt van zijn oude blessure.

Tsja, het is een risico misschien, ik heb dat risico ook genomen maar tot op de dag van vandaag nog steeds blij met mijn keuze toen.

Succes :)



Ja zo kan het dus ook gaan vandaar de mega twijfel en dat ik het zo moeilijk vind !!
Ik moet gewoon goed bespreken met de art misschien wat de revalidatie tijd gaan doen en wat er allenmaal gedaan moet worden kwa kosten en arts bezoekjes medicijnen enz ! De ene heeft geluk de ander ongeluk