Wat vinden jullie ?
Poll eindigt op
1.wel doen 1%  1%  [ 8 ]
2.ECHT NIET 98%  98%  [ 632 ]
Totaal aantal stemmen : 640

Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 8 [ 183 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Paard kopen met pees blessure ? Help me

 
Profiel   

Sofi36 schreef
Denise12345 schreef
Hi,

Ik heb mijn paard gekocht toen hij 15 was. Daarvoor inderdaad ook een peesblessure gehad en 4 maandjes op rust gestaan.

Geen moment spijt van gehad, want sinds ik hem heb geen ellende gehad en zijn we al 5 jaar heerlijk aan het genieten. Ook gewoon wedstrijden met hem gereden, elke week pittig gelest en nooooit wat gemerkt van zijn oude blessure.

Tsja, het is een risico misschien, ik heb dat risico ook genomen maar tot op de dag van vandaag nog steeds blij met mijn keuze toen.

Succes :)




Ja zo kan het dus ook gaan vandaar de mega twijfel en dat ik het zo moeilijk vind !!
Ik moet gewoon goed bespreken met de art misschien wat de revalidatie tijd gaan doen en wat er allenmaal gedaan moet worden kwa kosten en arts bezoekjes medicijnen enz ! De ene heeft geluk de ander ongeluk


wel je eigen arts en niet die van de verkoper. Natuurlijk kan je de arts van de verkoper ook raadplegen maar ik zou het oordeel van mijn eigen arts het zwaarste laten wegen.


Laatst bijgewerkt door YvonneV op 11-08-22 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:08 



 
Profiel   

[

wel je eigen arts en niet die van de verkoper[/quote]


Jaaa!!! Dat zeker !! ♡

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:10 



 
Profiel   

Kijk even naar de uitslag van je pol tot nu toe! Lijkt me duidelijk dus ga niet van die ene uit die wel het geluk heeft gehad dat de peesblessure wel goed is geheeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:12 



 
Profiel   

Maar stel je koopt hem nu hoe ga je dat dan verder doen met zijn boxrust? Vervoeren wordt al een probleem

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:13 



 
Profiel   

YvonneV schreef
Maar stel je koopt hem nu hoe ga je dat dan verder doen met zijn boxrust? Vervoeren wordt al een probleem


Ja box rust heeft hij niet hij staat op een kleine paddock alleen heel zielig …

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:15 



 
Profiel   

Heel wat jaren geleden kreeg mijn ruin een tussenpees blessure door een trap van een shetlander.

Uiteindelijk ermee in Utrecht beland en na 2 jaar rust weer een paar rondjes gereden.
Uiteindelijk kwam er nog een wond bij doordat hij weg werd gejaagd en de wond veroorzaakte littekenweefsel en uiteindelijk het paard in laten slapen.

Achteraf - en dan weet je alles beter- had ik het paard eerder moeten laten inslapen want de tussenpees bleef een zwak punt en hij liep na het opstaan altijd eerst een paar passen kreupel..


Problemen krijg je wel bij een paard, hoef je niet te kopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:28 



 
Profiel   

Sofi36 schreef
YvonneV schreef
Maar stel je koopt hem nu hoe ga je dat dan verder doen met zijn boxrust? Vervoeren wordt al een probleem


Ja box rust heeft hij niet hij staat op een kleine paddock alleen heel zielig …



Iets in mij zegt dat jij dit paard toch gaat verkopen omdat je al verliefd bent...

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:32 



 
Profiel   

Sofi36 schreef
YvonneV schreef
Maar stel je koopt hem nu hoe ga je dat dan verder doen met zijn boxrust? Vervoeren wordt al een probleem


Ja box rust heeft hij niet hij staat op een kleine paddock alleen heel zielig …

Jij vindt het paard zielig en dat is hij ook.Maar,ik vind het fout van de eigenaresse om jou het paard in deze toestand te willen verkopen want dan word jij (of in elk geval jouw bankrekening) straks ook zielig!Zij hoort het paard eerst zelf te revalideren .Een ziek of geblesseerd paard kun je niet verkopen.Wat wel kan is weggeven voor een symbolisch bedrag niet meer dan de slachtprijs aan iemand zoals jij die gek op het paard is.En alles voor hem wil doen om hem te laten herstellen.Maar dan is het een projectje voor jou en (voorlopig) geen rijpaard.Overigens,hierboven vergelijkt iemand een paard met een auto,maar dat is geen vergelijking want een paard is een levend wezen waar je ook veel plezier en vriendschap van kunt krijgen zonder hem te berijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:39 



 
Profiel   

Ik heb op zich goede ervaringen met het herstellen van een lichte tussenpeesblessure dus ik ben waarschijnlijk een van de uitzonderingen die neigt naar doen. Maar dan wel als je het paard voor een habbekrats over kan nemen, je zelf een goed management voor herstel kan bieden en realistisch blijft dat het misschien niet helemaal meer goed komt.

Is het verstandig? nee zakelijk gezien en zeker bij een eerste paard kopen kun je er beter eentje kopen die gezond is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:46 



 
Profiel   

Zelf wil ik in de redelijk nabije toekomst ook op zoek gaan naar mijn eerste eigen paard. Zeker als dit ook jouw eerste paard zal zijn, zou me hier persoonlijk echt niet aan durven wagen.

Het is heel goed dat je op deze manier al wat kennis probeert op te doen! Er is ook ontzettend veel handige informatie te vinden op Bokt en elders, dus wat dat betreft is er meer dan genoeg huiswerk beschikbaar om je sowieso in te verdiepen. :j Maar je zult hoe dan ook als het zover is in de praktijk tegen dingen aan gaan lopen waarbij de theoretische kennis even tekort zal schieten, ook al heb je je nog zo goed voorbereid. Er komt zo veel bij een eigen paard kijken… gezondheid, rijtechnisch, verzorging, voermanagement, en ga zo maar door. Als je zelf nog wat ervaring mist op deze gebieden (wat logisch is, je moet natuurlijk ergens beginnen!), is het essentieel dat je de nodige ervaren mensen om je heen hebt die je op weg willen en kunnen helpen.

Dat is allemaal al uitdaging genoeg met een gezond paard, laat staan als je er eentje koopt die al vantevoren de nodige gezondheidsproblemen met zich mee brengt. Dan komt naast de algemene verzorging ook nog het lange revalidatietraject, de nodige dierenartskosten en het risico op blijvende/terugkerende schade en problemen erbij. Deze hebben veel van m’n voorgangers hier al goed omschreven. :)*

Blijf kritisch, neem de tijd in je zoektocht en vraag om hulp of advies als je er zelf niet helemaal uitkomt, en dan weet ik zeker dat je jouw droompaard echt zult gaan vinden! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 12:56 



 
Profiel   

Een peesblessure als 15-jarige vind ik wat anders dan een tussenpees als 5-jarige.
Ik zou er mijlenver vandaan blijven, een tussenpeesblessure is vaak secundair aan een ander probleem zoals KIssing spines of iets dergelijks.
Als 5-jarige al een dergelijke blessure krijgen, is wel een teken dat er iets in het gestel niet goed is, mits het door trauma van buitenaf komt natuurlijk. Maar dan nog.

Nee, gewoon niet doen. En als je dan toch geld wil uitgeven, geef het dan gewoon aan mij :P :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:13 



 
Profiel   

Bijna terug van een lichte tussenpeesblessure en een paar duizend euro armer. Ik ben een van de gelukkige die wel een herstellende paard heeft. Nu 1,5 jaar weer terug op het oude niveau.

Paard zeker niet kopen met blessure. Eventueel erna, maar ik denk dat je dan allang een ander paard hebt gevonden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:16 



 
Profiel   

ik heb een paard die een toen de tijd lichte tussenpees blessure had, en nu 2 jaar later eindelijk aan de gang is. Er zit littekenweefsel op de pees, dus het blijft een zwakke plek. Met dat idee rijd ik hem nu dan ook, het zal een zwakke plek blijven.

Gewoon niet doen, je geduld bewaren en opzoek naar een ander paard

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:17 



 
Profiel   

Wat kan jij het paard bieden als je het wel koopt?

Kan je hem boxrust of klein stukje weiland bieden met een rustig paardje erbij ?

Kan je hem financieel onderhouden als hij baat heeft bij een bepaalde therapie, kan je dan die extra kosten opvangen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:19 



 
Profiel   

Niet aan beginnen. Ik heb een 5 jarige gekocht, op de foto geweest, volledig goedgekeurd. Stond binnen een half jaar met een tussenpees blessure, boxrust gehad, extreem langzaam weer opgebouwd en halverwege het opbouwen weer een blessure. Is uiteindelijk niet meer goedgekomen en ik heb hem in laten slapen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:20 



 
Profiel   

Niet doen. Zelfs niet als je het paard gratis krijgt. Het gaat je heel veel geld kosten. Niet alleen dierenartskosten maar ook stalling.

En heeeeeel veel slapeloze nachten.

Je kunt een fictief proberen of het je bevalt. Leg vast een jaar stalgeld en 2000 euro voor da-kosten van je spaargeld weg. Ga elke dag bijv 3 x per dag, naar stal en ga 10 min rondjes lopen met een (fictief) paard. En zorg dat je s nachts een paar keer wakker wordt en niet meer kunt slapen omdat je bang bent dat het niet meer goed komt met je fictieve paard. Hou dat een paar weken vol. En beslis dan. Dat paard is echt niet eerder weg. Niemand wil dat paard hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:32 



 
Profiel   

Nou vooral die slapeloze nachten, de stress, de spanning, het dag in dag uit in weer en wind met een paard aan de hand stappen die er klaar mee is…
Het opbouwen dat mogelijk niet goed gaat, en de teleurstelling als het niet verbetert…
Koop een gezond paard, de ellende krijg je er meestal vanzelf wel bij…

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:33 



 
Profiel   

In jou schoenen zou ik het 300% zeker weten niet doen.
Jij hoopt dat hij gaat herstellen en hoopt er een rijpaard aan over te houden.
Ondertussen staat hij duur te wezen op een pension, moeilijk om daar op te bouwen in zijn revalidatie, medische kosten, en je weet nooit of die droom van een rijpaard uitkomt. En vergeet niet ook recreatief moet een pees goed zijn.
Dan rij je juist vaak op ongelijke ondergronden als met een buitenrit in de berm of los mul zandpad.

Zou ik hen zelf kunnen kopen, ja voor een zeer laag bedrag als weidemaatje... omdat ik zelf geen rijpaard zou zoeken omdat ik zelf brakker ben dan het paard :D
Plus ik heb ze aan huis, alles makkelijker te regelen.
Maar dan echt wel voor belachelijk weinig geld. Omdat echo kosten enz er toch nog bij komen. Plus de kans van inslapen ook op de loer ligt en je dan naast verdriet en inspanning nog geen paard hebt.

Dus nee voor jou niet kopen.

En als eigenaar zou ik hem nu niet eens te koop zetten, maar dat is weer een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:39 



 
Profiel   

Flower033 schreef
Niet doen. Zelfs niet als je het paard gratis krijgt. Het gaat je heel veel geld kosten. Niet alleen dierenartskosten maar ook stalling.

En heeeeeel veel slapeloze nachten.

Je kunt een fictief proberen of het je bevalt. Leg vast een jaar stalgeld en 2000 euro voor da-kosten van je spaargeld weg. Ga elke dag bijv 3 x per dag, naar stal en ga 10 min rondjes lopen met een (fictief) paard. En zorg dat je s nachts een paar keer wakker wordt en niet meer kunt slapen omdat je bang bent dat het niet meer goed komt met je fictieve paard. Hou dat een paar weken vol. En beslis dan. Dat paard is echt niet eerder weg. Niemand wil dat paard hebben.


Dit! Echt waar, onderschat dat niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:43 



 
Profiel   

Ik heb een blessure, wat in de buurt komt van een tussenpees blessure. :') ja als mens.

Ik ben nu meer dan een jaar onderweg, met twee x in de week gerichte fysio trainingen. Kan nu pas weer een beetje doen.

Ik heb als mens het geluk dat ik kan zitten en liggen, zoals 8 uur per nacht.

Maar als dit bij een paard was geweest, die de hele dag er op moet staan?

En het paard is nog niet eens van jou.

Heel eerlijk, ik had mezelf ook niet gekocht met deze blessure, laat staan een paard.

Ja!!! Dit is de meeste rare post ooit!!! :')

Maar het is wél zo.

Eerlijk?

Spaar lekker verder en laat deze droom lekker een droom zijn.
Want dan kan het ook geen nachtmerrie worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:46 



 
Profiel   

maralyn schreef
Ja!!! Dit is de meeste rare post ooit!!!



Die van Flower033 vind ik anders ook wel apart maar wel waar. ;) :j

Beetje anders denken maar idd wat een kopzorgen kan je hebben.

En bij jou kan jij het nog aangeven hoe je je voelt en waar de pijn zit.

Sterkte

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:56 



 
Profiel   

Sofi36 schreef
mavantos schreef
Het ligt er helemaal aan wat de vraagprijs is van het paard en hoe ernstig de peesblessure is. Is het slechts een hele kleine blessure en het paard daarentegen nu praktisch 'gratis' tov de normale waarde dan kan je soms wel eens een risicootje nemen. Hou er wel rekening mee dat een risico natuurlijk ook niet goed kan uitpakken en je dan hoge kosten hebt en uiteindelijk misschien wel helemaal geen paard meer.

Maar als de blessure niet licht is, of de prijs nog steeds hoog. Dan zou ik er zeker niet aan beginnen!


De prijs is er zeker naar maar hoop gewoon dat iemand verstand heeft van echo’s en me een handje verder kan helpen of dit een ramp is of prima te verhelpen

Blijkbaar zijn we te soft met z'n allen?

Allen sukkels kopen zulke paarden!


Dat je zelfs maar de tijd genomen hebt om te gaan; of kwam je er ter plekke pas achter?
In dat laatste geval heeft die truc dan prima gewerkt.

Echt, paardenverkopend NL zou willen dat heel paardenkopend NL er zo in stond. Hoe gemakkelijk het is om je verantwoording naar het paard te verkopen aan een ander en die op te zadelen met de kosten waar zij geen zin in hebben. Helemaal top!


Zo, gaat deze boodschap dan wel aan komen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 13:57 



 
Profiel   

Nouvel schreef
Nou vooral die slapeloze nachten, de stress, de spanning, het dag in dag uit in weer en wind met een paard aan de hand stappen die er klaar mee is…
Het opbouwen dat mogelijk niet goed gaat, en de teleurstelling als het niet verbetert…
Koop een gezond paard, de ellende krijg je er meestal vanzelf wel bij…

Nou dat vooral ja. Ik vind het ook altijd gewoon best wel heftig om ze met je dier bezig te moeten zijn. Het geeft gewoon veel zorgen en verdriet. Denk daar niet te licht over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 14:00 



 
Profiel   

Absoluut niet doen! Mijn paard had een lichte tussenpees blessure, hele goede prognose. Lang verhaal kort 3 jaar later nog steeds problemen, speciaal beslag, regelmatig fysio en osteo en dierenarts controles. Een slordige 10.000 euro verder en toen scheurde de tussenpees aan het andere voorbeen deels af. Einde verhaal dus.

Zoals mijn voorgangers al zeiden. Problemen moet je niet kopen, die komen vanzelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 14:01 



 
Profiel   

@ikke tja dat is wel de waarheid. Laten ze het dier eerst maar eens laten opknappen. Snap dat ook echt niet.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-08-22 14:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 8 [ 183 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 8  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen