Paard kopen met pees blessure ? Help me

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie ?

Poll eindigt op

1.wel doen
8 (1%)
2.ECHT NIET
632 (98%)

Totaal aantal stemmen: 640


Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:06

De illusie dat andere paarden 100% goed zijn is echter ook niet meer dan dat: een illusie. Het kan zo zijn dat dit paard uit de op prima hersteld en bv volgend jaar als gezond paard goed door een keuring komt.
Als je als koper deze geschiedenis niet kent, denk je nu ook dat het paard helemaal goed is. En is dat dan waar, of niet waar?

Maar nogmaals, het risico voor het herstel sowieso bij de verkoper laten liggen en niet zelf op je nemen ts

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:07

Mij is ooit de tip gegeven; nooit de ellende van een ander kopen. Ellende krijg je vaak vanzelf wel.
Niet doen dus is mijn advies.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:09

Sintara schreef:
De illusie dat andere paarden 100% goed zijn is echter ook niet meer dan dat: een illusie. Het kan zo zijn dat dit paard uit de op prima hersteld en bv volgend jaar als gezond paard goed door een keuring komt.
Als je als koper deze geschiedenis niet kent, denk je nu ook dat het paard helemaal goed is. En is dat dan waar, of niet waar?

Maar nogmaals, het risico voor het herstel sowieso bij de verkoper laten liggen en niet zelf op je nemen ts


Oh natuurlijk en als je weet hebt van een oude blessure maar het paard heeft al een tijd nergens last van, vind ik dat ook weer net een ander verhaal. Maar hier krijg je de blessure op je bordje geschoven en is het risico nog groter.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:18

Daan13 schreef:
maralyn schreef:
Ja!!! Dit is de meeste rare post ooit!!!



Die van Flower033 vind ik anders ook wel apart maar wel waar. ;) :j

Beetje anders denken maar idd wat een kopzorgen kan je hebben.


Sterkte


Was niet als apart bedoeld. Ik krijg het idee dat TS er wat makkelijk over denkt. Het is gewoon niet leuk om een paard met een blessure te hebben. En als het je paard is, dan ga je er mee door. Ik zou er nooit voor kiezen. Het is psychisch best zwaar.
En als je dan wilt weten hoe het is, doe dan maar eens net alsof, voor langere tijd.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:30

Ik heb zeer vaak gezien op mijn vorige stalling dat een paard een peesblessure had,half jaar op de wei gegooid, weer rad. En dan te koop gezet.Zonder iets te zeggen, nieuwe kopers komen kijken. Op dat moment paard rad .Stalgenoten staan te kijken bij proefrijden.Iedereen weet van probleem van paard maar het is not-done om er iets van te zeggen.Overigens,ik houd ook mijn mond hoor want je staat aan de kant van je stalgenoten!! Toekomstige koper voelt toch iets en zeurt een beetje, de prijs wordt flink verlaagd en paard is verkocht.Soms blijft het goedgaan op het nieuwe adres omdat de nieuwe eigenaar hem weinig belast en een klik heeft gekregen met het paard.In die goede oude tijden werd er weinig gekeurd en waren de prijzen ook nog betaalbaar!! Als je nu ziet wat ze vragen voor een paard! Het risico in financiele zin is nu ook veel groter.Als ik verliefd ben op een paard met een medisch probleem dan zou ik hem gerust kopen maar alleen voor een passende prijs want ik wil niet afgezet worden.

rien10
Berichten: 14672
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:35

Sofi36 schreef:
HeeHee paarden vrienden en vriendinnen

NU MOETEN JULLIE MIJ HELPEN :(
Ik ben dus al een enige tijd bezig om mijn droom paard te vinden en telkens gebeurt er iets waardoor die spaak loopt. NU heb ik volgensmij mijn droom paard gevonden. Hij is 5 jaar een ruin dus en 160 hoog en bruin. Maar daar gaat deze forum niet om…. Hij heeft dus een TUSSEN PEES BLESSURE. En nu vraag ik me af of ik hem wel moet aanschaffen ik heb de echo’s van deze pees blessure maar ben super benieuwd naar jullie ervaring op mening hier over.
IK HOOR GRAAG VAN JULLIE ♡

paard met peesblessure

Wat is jouw droompaard. Een dure grasmaaier?
Dan kan je hem kopen.
Is je droompaard een rijpaard? Dan laten staan.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:37

Ook een goedkoop paard kost geld als je naar de dierenarts moet. Net zoveel. En zelfs met recreatie wil je een gezond paard. Met zwakke pees is dat recreatief rijden helemaal niet minder zwaar voor een paard. Net als dat een peesblessure ook zonder rijden een probleem kan zijn en blijven

En het doet net zoveel pijn lm een goedkoop paard in te laten slapen als een dure.

Als je veel ervaring hebt, goed management en noem alles maar op wat elisa opsomt kan je het risico eventueel nemen. Maar zeker niet als 1e eigen paard en alsnog zou ik er pas naar kijken als hij weer hersteld is en volledige revalidatie afgerond is. En dan alsnog keuren

Buuk
Berichten: 232
Geregistreerd: 14-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:48

Niet doen!

Uit ervaring spreek ik dat het een zwakke plek gaat blijven. Je kunt niet meer rijden met de door jou bedachte plannen, je mag misschien wel rijden, maar moet heel goed naar je paard luisteren. En aangezien ze niet kunnen praten, moet je gokken, en zal je twijfelen. (althans ik wel "voel ik iets, loopt ie nu wel zuiver, is zijn beentje nu weer wat voller" - de twijfel blijft! ook na 4 jaar blessure vrij te zijn..)

Weglopen- nu! Niet aan gaan hechten, ik las ergens in een van je posts "staat alleen in een paddock- zo zielig" - iets in mij roept, dat als je dat al zielig vind- je er echt gewoon beter niet aan moet/wil beginnen.

(en nee ik ken je niet, weet absoluut je karakter niet..maar op je vraag of je een paard met een peesblessure moet kopen: Dikke duidelijke NEE!)

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 14:55

Een tussenpeesblessure is - omdat het vaak in een later stadium pas wordt ontdekt, omdat paarden er meestal niet direct kreupel op zijn en vaak ook geen zwelling laten zien - heel vaak chronisch. Dat betekent dat het een steeds terugkerend probleem gaat worden. ik zou het paardje laten staan.
Is het een westernpaard als ik vragen mag?

Heide83
Berichten: 22
Geregistreerd: 28-02-19
Woonplaats: Ede

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:04

Ik heb ook slechte ervaringen met tussenpeesblessures. Mijn paard heeft daardoor 2x een jaar op rust gestaan. Als ik ooit weer een nieuw paard koop (mijn paard is inmiddels overleden), laat ik bij de keuring ook de pezen checken. Een paard met een peesblessure laat ik zeker staan.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:11

Een paard wat ik nog niet zou kennen met een acute peesblessure ga ik niet eens bezichtigen.Als ik hem wel ken en verliefd ben dan wordt het een andere kwestie.Dan zie ik het als een gezelschapsdier zoals een hond,daar kun je ook niet op rijden.Maar meer dan 1000 euro zou ik er niet voor willen betalen want dan zou ik me opgelicht voelen.

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:13

anjali schreef:
Ik heb zeer vaak gezien op mijn vorige stalling dat een paard een peesblessure had,half jaar op de wei gegooid, weer rad. En dan te koop gezet.Zonder iets te zeggen, nieuwe kopers komen kijken. Op dat moment paard rad .Stalgenoten staan te kijken bij proefrijden.Iedereen weet van probleem van paard maar het is not-done om er iets van te zeggen.Overigens,ik houd ook mijn mond hoor want je staat aan de kant van je stalgenoten!!


Bijzonder. Je staat niet aan de kant van het dier?

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:20

Kinke schreef:
anjali schreef:
Ik heb zeer vaak gezien op mijn vorige stalling dat een paard een peesblessure had,half jaar op de wei gegooid, weer rad. En dan te koop gezet.Zonder iets te zeggen, nieuwe kopers komen kijken. Op dat moment paard rad .Stalgenoten staan te kijken bij proefrijden.Iedereen weet van probleem van paard maar het is not-done om er iets van te zeggen.Overigens,ik houd ook mijn mond hoor want je staat aan de kant van je stalgenoten!!


Bijzonder. Je staat niet aan de kant van het dier?

Jij hebt je paarden thuis staan he? Als je op een pensionstalling staat dan gelden daar bepaalde regels,dat je je medestalgenoten niet verlinkt.Als je dat wel doet dan kun je meestal vertrekken en daar wordt dan je eigen paard de dupe van als je zelf geen grond+stalling voor hem hebt.

Storm

Berichten: 20840
Geregistreerd: 05-06-02
Woonplaats: Brabant

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:33

Ongeschreven regel, maar daar hoor je je inderdaad niet mee te bemoeien. Goedkeuren hoeft ook niet, maar je houd je er gewoon buiten.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 16:43

Storm schreef:
Ongeschreven regel, maar daar hoor je je inderdaad niet mee te bemoeien. Goedkeuren hoeft ook niet, maar je houd je er gewoon buiten.

Daar komt ook nog bij dat het helemaal niet goed zou zijn voor het desbetreffende paard als je een verkoop zou weten te verhinderen.Want de verkoper wilde hem kwijt en als er dan iemand komt die hem graag wil hebben,dan is dat een vooruitgang voor het paard.Het enige waar die verkoop slecht voor kan zijn is de portemonnee van de koper,in het geval dat het paard veel te duur zou zijn.Maar het paard krijgt wel een nieuwe kans.Wie wil er nou blijven bij een baas die van hem af wil?

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:22

Vooruitgang??? Dat het paard gewoon weer vol aan het werk gezet wordt, omdat mensen niks zeggen en pees weer stuk gaat? Vind je dat echt een vooruitgang? Ik vind dat dierenmishandeling. Ik snap niet dat je aan de kant van stalgenoten staat. Zo goed vind ik zo'n stal ook niet voor paarden als zulke truken normaal zijn.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:26

Ik begrijp anjali wel. Als staleigenaar zou ik maar daar ook buiten houden en dat heeft niets te maken dat de stal niet goed zou zijn voor de paarden. Maar het alternatief is dikke ruzie, een paard dat nog 50 maal door een ander wordt geprobeerd en uiteindelijk verkocht op een dag dat je niet op stal bent. Is dat beter dan?

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:30

Beter voor het paard is het ook niet als die zo verkocht wordt, dat vind ik gewoon een bizarre uitspraak. Waarom is het een vooruitgang om ergens weer aan het werk te moeten met mensen dke geen idee hebben van blessure en dus het gewoon weer kapot kunnen rijden? Waarom is dat beter voor een paard dan bij die eigenaar zijn dke van hem af wil en hem daarom heel probeert te houden? En ja, hier werd er door stalgenoten en staleigenaar echt wel wat van gezegd. Al voordat ze in de verkoop zouden gaan.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:42

Dat ligt misschien ook aan of je op een grote stal staat of niet. Ik bemoei me ook niet met de verkoop van andermans paard. Soms heb ik wel eens wat gehoord of gezien. Maar ik ga echt niet wat zeggen tegen mensen die ik niet goed ken.
Misschien zielig of zelfs mishandeling. Het zal best. Ik heb er moeite mee dat we voor bepaalde dieren heel ver gaan en andere ons helemaal niets kunnen schelen. Een enkel paard of dolfijn redden, maar wel dagelijks duizenden dieren slachten voor een stukje vlees op ons bord. Ik eet geen vlees en zie niet in waarom ik me zou moeten laten aanspreken omdat ik niet opkom voor dat ene paard. Ik zorg goed voor mijn eigen dieren en dat is het. Ik heb geen zin in gedoe met anderen.

prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:50

Waarom zou je dat doen? Niet meer over nadenken en paard uit je hoofd zetten. Er zijn 1000en leuke paarden te koop, dan hoef je niet een te kopen die als 5-jarige al kapot is.

Een tussenpeesblessure zit wat anders in elkaar als een gewone peesblessure, en het is 9 van de 10 keer een en al ellende.

Toevallig zag ik er van de week nog een draven waarop ook een diagnose tussenpeesblessure kwam: arme dier liep stok en stok kreupel. Als die al liep, want dat wou die al niet meer.

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:51

Ik viel over het een vooruitgang voor het paard vinden omdat die dan niet meer bij een baas is die hem niet meer wil. En dat het alleen slecht ks voor de portemonnee van de koper. Dat vind ik echt onzin en ga je volledig voorbij aan het paard dat gewoon weer stuk kan gaan binnen no time. Ik vind dat dus echt geen vooruitgang voor het paard. Sneu voor de koper, zeker, maar veel erger voor het paard.

En ik zal echt nooit aan de kant van stalgenoot staan die zulke dingen doet. Ik zeg nergens dat je de kopers aan moet spreken, maar hier werd wel de eigenaar aangesproken, ja. In al die jaren maar 1 keer nodig geweest en dat was gelukkig eerder onervarenheid dan bewust, voor de rest heb ik gelukkig niet zulke stalgenoten. Want ik zou mijn paard niet toevertrouwen aan mensen die zo met hun eigen dier omgaan, bewust een paard verkopen die wat mankeert en dat verzwijgen. Dan boeit het welzijn van paard je niks.

Het hele geen vlees eten vind ik wel weer een dooddoener in deze discussie.

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 17:55

MyWishMax schreef:
Beter voor het paard is het ook niet als die zo verkocht wordt, dat vind ik gewoon een bizarre uitspraak. Waarom is het een vooruitgang om ergens weer aan het werk te moeten met mensen dke geen idee hebben van blessure en dus het gewoon weer kapot kunnen rijden? Waarom is dat beter voor een paard dan bij die eigenaar zijn dke van hem af wil en hem daarom heel probeert te houden? En ja, hier werd er door stalgenoten en staleigenaar echt wel wat van gezegd. Al voordat ze in de verkoop zouden gaan.


Ja maar opnieuw… stel je zegt het en gaat de ruzie aan… denk je dan dat dat iets uit gaat maken voor die eigenaar? Die eerste ‘klant’ zal het paard laten staan, maar de volgende weer weer van niets. Wat is het verschil? En waarom denk jij dat een eigenaar die willens wetens zo’n paard verkoopt ook maar enigszins bezorgd zal zijn over zijn dier?

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:01

Kan een dooddoener zijn. Jij reageert nogal fel op iemand die zegt dat ze er niets van zegt. Dan word ik in feite ook aangesproken. Ik zeg ook niets van dit soort dingen. Als iedereen nu eens eerst naar zichzelf kijkt voordat een ander de maat wordt genomen...

MyWishMax

Berichten: 25310
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:15

Nee, dan lees je echt niet goed. Zoals ik schreef; ik val over het een vooruitgang voor het paard vinden en vinden dat de enige die er slechter van wordt de koper is. Het paard is juist de dupe.

En ik snap de uitspraak dat je aan de kant van stalgenoten/de verkoper staat echt niet als ze dit een normale gang van zaken vinden. Ik zal nooit aan hun kant staan dan. En die mensen wil ik ook niet aan mijn paard laten zitten.

Mijn reactie ging nergens over er niks van zeggen. Ik gaf alleen aan dat er hier wel wat van gezegd werd door meerderen, tegen de verkoper. Of jij er wel of niet iets van zegt moet jij weten. Ik zou het erg lastig vinden om niks te zeggen als een koper direct iets aan mij zou vragen om dan te gaan liegen omdat je zogenaamd de kant van stalgenoot en dus verkoper moet kiezen. Ik vind het dierenmishandeling dat zo'n paard weer aan het werk gezet wordt, omdat er niks gezegd is over de blessure en dus weer stuk gaat. Dat gaat over de verkoper die niks zegt en aan de kant van die stalgenoot zal ik nooit staan.

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 18:24

Even terug naar het topic van ts. In elk geval heeft de eigenaresse van het paard waar ts belangstelling voor heeft wel open kaart gespeeld tegen ts dat hij met een peesblessure staat.En nu is het dus aan ts of ze dat paard zou willen kopen of niet.Ze vraagt ervaringen.Ik gaf mijn ervaring dat heel veel paarden gewoon verkocht worden zonder dat de peesblessure vermeld wordt.