Paard kopen met pees blessure ? Help me

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vinden jullie ?

Poll eindigt op

1.wel doen
8 (1%)
2.ECHT NIET
632 (98%)

Totaal aantal stemmen: 640


Matheno

Berichten: 7944
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:24

Hou maar op, volgens mij heb je je keus al gemaakt. Succes ermee.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:29

Als je een rijpaard wilt kun je deze beter laten staan. Als je een groot duur gezelschapsdier wilt kun je hem wel kopen maar je gaat er dan wel veel problemen mee krijgen .Je moet dan hobby hebben aan verzorgen en verplegen.En een geschikte stalling voor hem hebben voor de revalidatie.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:37

Domino_2006 schreef:
@ts ben je ervan bewust dat je na een jaar van boxrust, weinig met je paard kunnen doen en heel veel uitgegeven geld alsnog voor de keuze kan komen te staan om het paard te moeten laten inslapen.

Ook ken je het paard niet door en door. Zou jij de minimale hints van ongemak zien of zie je het pas als je eigenlijk maanden te laat bent?

Het klinkt mij in de oren dat de huidige eigenaar het niet aan kan om het paard in te laten slapen en hem dus aan jou verkoopt. Zo ben jij verplicht die keuze te maken en niet zij.

Nou,inslapen wegens een peesblessure is wat kort door de bocht.Dat hoeft meestal niet maar de revalidatie is zeer langdurig.Ik heb al eerder gezegd dat ik vind dat ts dit paard wel heel goedkoop zou moeten krijgen als zij hem wil hebben.Eigenlijk zou de eigenaresse het paard eerst zelf moeten laten herstellen voor ze hem verkoopt.Een geblesseerd paard kun je in feite niet verkopen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:40

anjali schreef:
Domino_2006 schreef:
@ts ben je ervan bewust dat je na een jaar van boxrust, weinig met je paard kunnen doen en heel veel uitgegeven geld alsnog voor de keuze kan komen te staan om het paard te moeten laten inslapen.

Ook ken je het paard niet door en door. Zou jij de minimale hints van ongemak zien of zie je het pas als je eigenlijk maanden te laat bent?

Het klinkt mij in de oren dat de huidige eigenaar het niet aan kan om het paard in te laten slapen en hem dus aan jou verkoopt. Zo ben jij verplicht die keuze te maken en niet zij.

Nou,inslapen wegens een peesblessure is wat kort door de bocht.Dat hoeft meestal niet maar de revalidatie is zeer langdurig.Ik heb al eerder gezegd dat ik vind dat ts dit paard wel heel goedkoop zou moeten krijgen als zij hem wil hebben.Eigenlijk zou de eigenaresse het paard eerst zelf moeten laten herstellen voor ze hem verkoopt.Een geblesseerd paard kun je in feite niet verkopen.


En dan nog: ook een gekregen paard kost veel geld aan onderhoud. Als TS het paard krijgt, gaat de blessure er niet mee weg. Het enige pluspuntje is dan dat ze meer geld heeft om naar de DA te brengen.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:42

@TS: wrs vind je ons allemaal maar een stel zeurende (ouwe) dozen, maar we zijn allemaal in ons paardenleven wel eens op het punt geweest waar jij nu bent. Een geweldig paard tegenkomen, maar mét een groot probleem. En we stippelden allemaal voor onszelf uit hoe het goed zou komen, waarna we samen heel de wereld rond galopperen. Hoe boos we waren dat er mensen waren die zeiden "moet je niet doen". Om achteraf toch maar heel blij te zijn dat je toen, met tegenzin, luisterde. Ik hoop dat je een wijze beslissing neemt, voor jou en voor het paard.

Django_Mette

Berichten: 1374
Geregistreerd: 25-03-13
Woonplaats: Betuwe

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:53

Ik kocht mijn paard terwijl hij een knieblessure had waar we niet van wisten. Meer DA-kosten aan gehad dan de aanschafprijs. Paard is ondertussen dood :+

Ik heb stil meegelezen en je gaat in dit geval naar je hart luisteren ipv naar je verstand. Dat is prima, maar dan vind ik ook niet dat je moet zeuren omdat je er misschien straks niet mee kan wat je ervan verwacht had. Ik hoop alleen dat je die tussenpeesblessure niet onderschat.

Een kreupel paard is een rode vlag, maar het is niet aan ons om die te zien :)

marleen_usar

Berichten: 24663
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 19:56

Je koopt een paard omdat je het een zielig paard vind klopt dat. Je moet je verstand gebruiken niet je hart.

Nielojram

Berichten: 7810
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:37

Laten we gewoon hopen, als paardenliefhebbers, dat het enthousiasme van de TS alhier net zo groot is om het paard een tweede kans te geven.
Beter toch dan dat het paard door allerlei handen gaat.
@Sofie36 succes!

Janneke2

Berichten: 22783
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:47

... ik ben stiekem benieuwd of het een blessure aan het voorbeen is of het achterbeen.

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 20:48

Janneke2 schreef:
... ik ben stiekem benieuwd of het een blessure aan het voorbeen is of het achterbeen.


Puur nieuwsgierigheid, maar maakt dat verschil?

Gea22
Berichten: 19
Geregistreerd: 10-08-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:24

Denk goed na . Een peesblesure kan heel lang duren voor het genezen is ..soms zijn de kosten heel erg hoog . Waardoor je meer kwijd bent . Dan voor een paard zonder blessure. Maar ook kun je het aan om het te laten genezen . Er zit veel tijd in om.dit te doen . Maar als je blesuit om het te doen dan mag dat . Daar sta je vrij in

Onali

Berichten: 18475
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:31

Sofi36 schreef:
Ja box rust heeft hij niet hij staat op een kleine paddock alleen heel zielig …


TS ik weet dat je al op onderstaande Bokker gereageerd heb, maar heb je ook het eerste stuk tot je genomen?

Want als je dit dier koopt zal hij niet zomaar bij een kudde gezet kunnen worden gezien de blessure. En zal hij dus ook bij jou "zielig op een kleine paddock" staan.

boeflover schreef:
Ik zou het nu ook niet doen, hij staat nog op boxrust dus je hebt nog geen flauw idee of hij over 1-3 maanden nog kreupel loopt of normaal. En indien het laatste hoe hij zich houd tijdens belasting (rijden).
Je schrijft dat je rijden niet het belangrijkste vind in het begin, dat is netjes van je. Maar met een kreupel paard kun je dus niet eens grondwerk doen hè? Laat staan met een nieuwe groep paarden in de wei zetten…
Dat betekend dus dat je hem in het begin net zo goed zielig in een box of weitje alleen moet zetten, en er niks mee kunt doen behalve poetsen (in stal/wei).

Na die periode rust heb je dus de kans met een kreupel paard over te blijven, wat wederom betekend dat je geen grondwerk zal kunnen doen zoals longeren, want dat doet te veel pijn.
Ook een nieuwe groep paarden zou ik dan niet doen, een kennismaking is altijd hardhandig om de rangorde te bepalen, voor een paard met pijn (=kreupel) is dat dus zielig om mee te moeten maken, hij moet dan kunnen rennen of zich kunnen verdedigen wat hem wrs dus nog meer pijn zal doen… nog steeds alleen dus in dat weitje…
In het ergste geval moet je misschien wel na een half jaar concluderen dat altijd kreupel alleen staan dieren mishandeling is en dat inslapen beter is, en dan afscheid nemen van je nieuwe vriendje..

Is dat werkelijk jou ideaalbeeld om je droompaard te houden?

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:32

Nielojram schreef:
Laten we gewoon hopen, als paardenliefhebbers, dat het enthousiasme van de TS alhier net zo groot is om het paard een tweede kans te geven.
Beter toch dan dat het paard door allerlei handen gaat.
@Sofie36 succes!


Imo wordt het voor zulke paarden vaak juist erger door in goedbedoelende maar onwetende handen te komen. Vaak (tegenwoordig let ik altijd zo op wat ik schrijf, daarom benadruk ik nog maar even dat ik “vaak” in algemene zin bedoel) is er wel wil maar geen kennis en niet voldoende geld voor de benodigde én herhalende onderzoeken, waardoor er dan weer mensen met bijzondere tips en brouwsels komen. En dan uiteindelijk, na een boel ellende, belandt zo’n beestje alsnog bij manege Stegeman. Terwijl dat nu juist ook zo’n essentieel deel is van paarden/dieren houden: de knoop durven doorhakken als het moet.

Maar dat zal hier niet aan de orde zijn (al hoop ik nog steeds dat TS dit rationeel bekijkt en dat we over een tijdje een ITP zien van een dolgelukkige TS met haar nieuwe (andere) paard).

valine

Berichten: 1199
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: 1724

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 21:47

Ik weet toevallig om welk paard dit gaat. En betreffende paard heeft een aanvaring op de wei gehad, is gelijk daarna apart van de kudde gezet en staat nu na 2 maanden nog apart.
De rede van de verkoop is niet omdat het baasje “er maar snel vanaf wil”, maar omdat de kudde verplaatst is en het paard nu letterlijk afgesloten van alle andere paarden staat, hij kan ze nu dus ook niet meer zien.
Betreffend paard staat haar ook absoluut niet in de weg en gaat dit weekend ook verhuizen naar een andere stal waarbij hij wel alleen staat, maar andere paarden naast zich heeft.
Ik weet van het contact tussen TS en verkoper en TS heeft de echo’s gezien en mag ook gewoon contact met de behandelend kliniek opnemen als zij dat wil. TS heeft het paard (voor zover ik weet) nog niet in levende lijve ontmoet.
De enige rede dat het paard naar een ander huisje mag, is zodat hij daar meer aanspraak heeft... wordt hij niet verkocht dan mag hij gewoon bij de eigenaar blijven en krijgt alle zorg die hij nodig heeft.
Voor de gene die wilde weten of het een westernpaard is, nee, gewoon Engels gereden.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:30

valine schreef:
Ik weet toevallig om welk paard dit gaat. En betreffende paard heeft een aanvaring op de wei gehad, is gelijk daarna apart van de kudde gezet en staat nu na 2 maanden nog apart.
De rede van de verkoop is niet omdat het baasje “er maar snel vanaf wil”, maar omdat de kudde verplaatst is en het paard nu letterlijk afgesloten van alle andere paarden staat, hij kan ze nu dus ook niet meer zien.
Betreffend paard staat haar ook absoluut niet in de weg en gaat dit weekend ook verhuizen naar een andere stal waarbij hij wel alleen staat, maar andere paarden naast zich heeft.
Ik weet van het contact tussen TS en verkoper en TS heeft de echo’s gezien en mag ook gewoon contact met de behandelend kliniek opnemen als zij dat wil. TS heeft het paard (voor zover ik weet) nog niet in levende lijve ontmoet.
De enige rede dat het paard naar een ander huisje mag, is zodat hij daar meer aanspraak heeft... wordt hij niet verkocht dan mag hij gewoon bij de eigenaar blijven en krijgt alle zorg die hij nodig heeft.
Voor de gene die wilde weten of het een westernpaard is, nee, gewoon Engels gereden.


Maar feit blijft dat het een paard met een peesblessure is. Moet je die dan nu willen verkopen?

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-22 23:58

Ik snap niet dat als je zo begaan bent met je paard dat nu verkopen een optie is. Als je wil dat het herstelt goed verloopt zorg je er toch gewoon voor dat het paard alle tijd krijgt om goed te kunnen herstellen. Dat het paard anders wel kan blijven is toch wat vreemd. Dat meer aanspraak hebben lijkt me wat onzin. Zoek dan gewoon een verzorger die er wat extra aandacht aan besteed.

Als je het wel doet moet je wel beseffen dat je over een half jaar of een jaar niet veel te klagen hebt mocht het toch niet goed herstellen of het weer terug zijn. Je moet ook verder kijken dan nu. Want helaas gebeurt het regelmatig dat mensen toch achteraf gaan klagen terwijl ze weten dat ze een paard met problemen gekocht hebben.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 07:25

valine schreef:
Ik weet toevallig om welk paard dit gaat. En betreffende paard heeft een aanvaring op de wei gehad, is gelijk daarna apart van de kudde gezet en staat nu na 2 maanden nog apart.
De rede van de verkoop is niet omdat het baasje “er maar snel vanaf wil”, maar omdat de kudde verplaatst is en het paard nu letterlijk afgesloten van alle andere paarden staat, hij kan ze nu dus ook niet meer zien.
Betreffend paard staat haar ook absoluut niet in de weg en gaat dit weekend ook verhuizen naar een andere stal waarbij hij wel alleen staat, maar andere paarden naast zich heeft.
Ik weet van het contact tussen TS en verkoper en TS heeft de echo’s gezien en mag ook gewoon contact met de behandelend kliniek opnemen als zij dat wil. TS heeft het paard (voor zover ik weet) nog niet in levende lijve ontmoet.
De enige rede dat het paard naar een ander huisje mag, is zodat hij daar meer aanspraak heeft... wordt hij niet verkocht dan mag hij gewoon bij de eigenaar blijven en krijgt alle zorg die hij nodig heeft.
Voor de gene die wilde weten of het een westernpaard is, nee, gewoon Engels gereden.



Ts je hebt het paard dus nog niet eens in levende lijve ontmoet ( of misschien een enkele keer) je hebt nog geen echte band met het dier.
Laat het aan je voorbij gaan en koop een goedgekeurd paard waar je nog 20 jaar plezier van hebt ipv dat je al start met een ongezond paard.

Of als de verkoop geen haast heeft wacht dan nog eens een jaar en laat dan de pezen scannen en röntgenfoto's trekken van benen hals en rug. En kijk dan verder wat daar uit komt

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 07:27

Want los van de peesblessure......

Was je wel van plan het dier te laten keuren klinisch en röntgenologisch???
Lijkt me ook niet geheel onverstandig!

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 07:29

Een kreupel dier klinisch keuren kan toch niet? Buigproeven en draf/galop met een kapotte pees is toch niet ok?

Nico12
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-02-12

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 07:34

Als paard volledig gratis is, ook geen slachtprijs, dan doen. Je belooft paard krijgt alle medische verzorging en wordt binnen anderhalf jaar niet naar de slager gebracht. Of vergeet het.

lovelucydan

Berichten: 2067
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 07:36

Poekkie schreef:
Een kreupel dier klinisch keuren kan toch niet? Buigproeven en draf/galop met een kapotte pees is toch niet ok?


Nee daar heb je ook weer gelijk in met klinische keuren?
Maar ik bedoel meer ks of losse botfragmenten of iets anders

Babootje

Berichten: 26345
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 09:36

Als het paard de eigenaar niet in de weg staat, zou ik het daar lekker laten herstellen.

xxCYNNxx

Berichten: 5661
Geregistreerd: 06-07-11
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:08

valine schreef:
Ik weet toevallig om welk paard dit gaat. En betreffende paard heeft een aanvaring op de wei gehad, is gelijk daarna apart van de kudde gezet en staat nu na 2 maanden nog apart.
De rede van de verkoop is niet omdat het baasje “er maar snel vanaf wil”, maar omdat de kudde verplaatst is en het paard nu letterlijk afgesloten van alle andere paarden staat, hij kan ze nu dus ook niet meer zien.
Betreffend paard staat haar ook absoluut niet in de weg en gaat dit weekend ook verhuizen naar een andere stal waarbij hij wel alleen staat, maar andere paarden naast zich heeft.
Ik weet van het contact tussen TS en verkoper en TS heeft de echo’s gezien en mag ook gewoon contact met de behandelend kliniek opnemen als zij dat wil. TS heeft het paard (voor zover ik weet) nog niet in levende lijve ontmoet.
De enige rede dat het paard naar een ander huisje mag, is zodat hij daar meer aanspraak heeft... wordt hij niet verkocht dan mag hij gewoon bij de eigenaar blijven en krijgt alle zorg die hij nodig heeft.
Voor de gene die wilde weten of het een westernpaard is, nee, gewoon Engels gereden.


huh? Maar als ts het dier nog niet eens gezien heeft, hoe kun je dan een klik met dit paard hebben? Paard kan op papier nog zo leuk lijken; je weet het pas echt of het dier bij je past als je het dier ook daadwerkelijk gezien hebt en interactie er mee hebt gehad.
Die klik is dus eigenlijk gewoon een gevalletje; gevallen voor het zielige verhaal dat dier nu alleen staat.

En ondanks dat iedereen zegt 'doe het niet' en velen met hun verhaal komen, lijkt het erop dat ts het toch gaat doen.
Ik hoop niet over 6 a 7 maanden een topic tegen te komen waarin ts het heeft over dr paard met peesblessure die maar niet over gaat, maar het zou mij niet verbazen in elk geval als dat topic over ruim een half jaar geopend wordt door ts.

anjali
Berichten: 15140
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:16

Babootje schreef:
Als het paard de eigenaar niet in de weg staat, zou ik het daar lekker laten herstellen.

Dat zou inderdaad het beste zijn voor alle partijen! En ook zoals het hoort want zieke dieren kun je toch niet verkopen. Eerst zorgen dat ze weer gezond zijn.Ik ben wel verbaasd over de berichten dat ts het paard nog niet kent. Ik ben steeds van de veronderstelling uitgegaan dat dit een paard was waar ts al iets mee heeft, bijv. omdat hij op haar stalling staat en ze hem daar vaak heeft gezien en meegemaakt.Dan kun je een soort klik ontwikkelen. Maar als het zo is dat ts het paard nog helemaal niet kent en zelfs nog niet of amper gezien heeft,dan snap ik niet waarom ze hem zou willen aanschaffen want je koopt een hoop problemen en zorgen.Tenzij dus dat ze heel graag verzorgt en verpleegt en niet veel om rijden geeft.Op zich is het inderdaad leuk om een paard op te knappen en te zien dat hij dan weer gezond en vrolijk wordt.Maar je begint dan wel aan een zware taak en als je het paard vantevoren niet kende is het niet eens zeker dat het paard en jij qua karakter bij elkaar passen zodat je ook niet gegarandeerd een gezellig maatje hebt!

marije1109

Berichten: 1136
Geregistreerd: 07-02-13
Woonplaats: Kraggenburg

Re: Paard kopen met pees blessure ? Help me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-22 10:23

Mijn paard heeft sinds september 2021 een tussenpeesblessure en ondanks dat gezegd werd paar maanden is er nog geen verbetering te zien en is het volgens de DA onwaarschijnlijk dat ze nog gaat genezen en is zelf inslapen al besproken :(