Slappe mest gerelateerd aan insulineresistentie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nathalie__

Berichten: 372
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Damwâld

Slappe mest gerelateerd aan insulineresistentie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-22 15:52

Zoals het onderwerp al doet vermoeden ben ik opzoek naar een antwoord op deze vraag en bijkomstigheden.

Even voor de beeldvorming:
Ik ben in het bezit van een hele lieve Friese merrie van 11 jaar. Al een aantal jaren ‘groeit zij in de zomer van lucht’. Ik heb een vermoeden, maar weet eigenlijk wel zeker te weten dat zij insulineresistent is. Dit besef word mij dit jaar wel echt heel duidelijk, dus er moet wat gebeuren.
Uiterlijk is zomers: dikke opgeblazen buik, vet, en sinds eind vorige zomer en deze zomer wat een harde manenkam. 24/7 buiten.
Uiterlijk winters: komt weer op normaal gewicht, niks aan de hand. Staat dan overdag in paddock en krijgt voordroog of hooi.

Nu is het zo dat zijn sinds 1,5 week slappe mest heeft. Dit varieert van spuitpoep tot nu ‘dikke drap’. Zo nu en dan is de staart ook wat vies, dus dat verraad ook wel dat het niet helemaal goed gaat.
Wat is er al gedaan: mestonderzoek (geen wormen) en psylliumkuur. De psyllium heeft niks verandert aan de mest. Verder is ze niet echt ziek er onder en de weinige keren dat ik wel heb gereden ging dat wel goed en met plezier.

Het doet mij vermoeden dat de slappe mest samenhangt met de ‘eventuele insulineresistentie’. Kan dat? Dat is de grote vraag..

Zij staat nu 24/7 op gras. Kort gras.. Maargoed, volgens mij is ook dit niet goed voor een insulineresistent paard als ik het zo lees. Verder krijgt zij nu pavo vital, lijnzaadolie en gluco balance. Nu aangevuld met een grote schep hartog digest (net gehaald). Eerder deed ik een halve voerschep pavo natures best, maar dit was meer voor het idee.

Ik denk eigenlijk dat ze het beste gaat gedijen op een paddock met hooi. En misschien zijn er nog wat tips over het voer/supplementen die het beste passen bij insulineresistentie.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Slappe mest gerelateerd aan insulineresistentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 15:57

Ik denk dat het eerder de warmte en temperatuurwisselingen zijn, dat kan ook op de darmen slaan. En er zijn heel veel paarden die niet tegen voordroog kunnen en daar mestwater van krijgen.

Maar het kan ook zeker een overschot aan suikers zijn als ze op kort (gestressd) gras staat. Suikers verstoren de darmflora, dus zou niet raar zijn als de mest daar slechter van wordt. Zag bij HELTIE horse een nieuw product dat op de suikerstofwisseling werkt, misschien is dat iets.

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:00

Ben je al iets wijzer TS?
Mijn Fjord heeft soortgelijke klachten. Staat 24/7 op de paddock met graszaadhooi, Max 1uur per dag op de wei en toch dik, harde manenkam en ongezonde variërende mest. Ze is in oktober hoefbevangen geweest dus m’n alarmbellen rinkelen en wil graag proberen haar gezonder te krijgen.

davinci2412

Berichten: 1638
Geregistreerd: 07-11-12

Re: Slappe mest gerelateerd aan insulineresistentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:01

Mijn shetlandpony had hier ook last van. De oplossing voor ons was echt volledig van de suikers en zetmeel af. Enkel nog voordroog of hooi en geen krachtvoer meer met suikers of veel zetmeel.

DuoPenotti

Berichten: 29413
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:09

Of mijn tinker pony IR weet ik niet, dikke kans.
Maar heeft nog nooit slappe mest gehad.
Maar hij doet het heel goed met een graasmasker buiten.
In de nacht staat hij niet op de wei, maar overdag wel. Zomer en winter.
Hij is mooi op gewicht en heeft geen harde manenkam meer.
het gaat hem momenteel zo fijn dat hij ook elke dag even zonder masker mag.

Zijn hooi is verder lang gras en laag in suiker. (getest)
En krijgt een vitamine korrel bij, de ene keer pavo de andere keer marstall.
Hij staat verder op vlas met een plakje stro erbij voor de nacht, anders vreet hij teveel stro.

Hou er ook rekening mee dat gras wat momenteel niet met water besproeid word enorm hoog in de suikers is door de droogte.

Mdrf
Berichten: 349
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:26

Anna_Dani schreef:
Ben je al iets wijzer TS?
Mijn Fjord heeft soortgelijke klachten. Staat 24/7 op de paddock met graszaadhooi, Max 1uur per dag op de wei en toch dik, harde manenkam en ongezonde variërende mest. Ze is in oktober hoefbevangen geweest dus m’n alarmbellen rinkelen en wil graag proberen haar gezonder te krijgen.


Krijgt ze dan wel voldoende voedingsstoffen binnen? Een tekort aan vitamines/mineralen geeft ook onbalans in het lichaam waardoor het lichaam extreem vetstoffen kan gaan opslaan. Graszaadhooi is wel heel schraal namelijk.

Nathalie__

Berichten: 372
Geregistreerd: 24-10-08
Woonplaats: Damwâld

Re: Slappe mest gerelateerd aan insulineresistentie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 11:53

Nee ik ben nog niet helemaal wijzer geworden. Ze staat nu op een mini stukje weide, waar dus eigenlijk helemaal geen gras meer staat. Dus eigenlijk een soort paddock. En ze krijgt nu hooi gevoerd. Mest leek beter te gaan maar vind het sinds 2 dagen weer slapper worden. Ook vind ik haar nog meer opgeblazen.. Manenkam gaat verder wel goed, niet meer zo hard. Met rijden heeft ze genoeg energie, dat is wel eens veel minder geweest. Heb nu een korrel ter ondersteuning van de darmen besteld, misschien doet dat nog wat. En verder kijk ik voor haar uit naar de herfst/winter. Dan is ze lichamelijk op haar best. Maar ik ben nu al bang voor de volgende zomer.. lastig hoor wat nu het beste is voor haar.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:56

even over een andere boeg hoor maar is haar gebit recent nog gecheckt?
zijn evt maagklachten uitgesloten?

DuoPenotti

Berichten: 29413
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Slappe mest gerelateerd aan insulineresistentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:58

Krijgt hij ook echt hooi of verpakt "hooi"?

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:13

Anna_Dani schreef:
Ben je al iets wijzer TS?
Mijn Fjord heeft soortgelijke klachten. Staat 24/7 op de paddock met graszaadhooi, Max 1uur per dag op de wei en toch dik, harde manenkam en ongezonde variërende mest. Ze is in oktober hoefbevangen geweest dus m’n alarmbellen rinkelen en wil graag proberen haar gezonder te krijgen.


Hoeveel suiker zit er in je graszaadhooi? Het is helaas een misvatting dat dit altijd laag is in suikers... meten = weten.
Bovendien is het heel vaak geen schoon product omdat het veel bespoten is, het lijf moet iets met al deze gifstoffen. Aangezien het vaak productiegras betreft is het ook goed bemest, en dus zit er veel stikstof en kalium in.
Juist laatstgenoemde zaken kunnen zorgen voor die cresty neck en vervolgens HB.

Ik zou zoeken naar goed hooi en dat laten analyseren.

Geef nu voor nood elke dag een eetlepel zout door haar voer (Keltisch zeezout bijvoorbeeld), dan kan ze de troep gaan afvoeren.

Voeg wat kruiden aan haar voer toe; takken/ brandnetels/ weegbree/ etc... ook veelzijdigheid is key. Ze hebben juist goede nutriënten nodig om in balans te komen.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:14

Nathalie__ schreef:
Nee ik ben nog niet helemaal wijzer geworden. Ze staat nu op een mini stukje weide, waar dus eigenlijk helemaal geen gras meer staat. Dus eigenlijk een soort paddock. En ze krijgt nu hooi gevoerd. Mest leek beter te gaan maar vind het sinds 2 dagen weer slapper worden. Ook vind ik haar nog meer opgeblazen.. Manenkam gaat verder wel goed, niet meer zo hard. Met rijden heeft ze genoeg energie, dat is wel eens veel minder geweest. Heb nu een korrel ter ondersteuning van de darmen besteld, misschien doet dat nog wat. En verder kijk ik voor haar uit naar de herfst/winter. Dan is ze lichamelijk op haar best. Maar ik ben nu al bang voor de volgende zomer.. lastig hoor wat nu het beste is voor haar.


Hoeveel hooi krijgt ze precies? En wat zit erin?

Janneke2

Berichten: 22740
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:32

Steek je licht eens op bij equi biome op facebook.
Daar is veel informatie te vinden over IR/ EMS (equine metabool syndroom) (grenzend aan wat in beleefd Brits heet 'good doers') - en de kruiden die het paard, al dan niet via de darmen helpen.
Kruiden vooral ook in de vorm van planten, bomen struiken die paarden al eeuwen lang 'een hapje per dag' eten.

Mijn Tonnetje Rond (Spaanse merrie, dus verwant doch sober ras)
kan afvallen en de manekam is niet meer hard op een dieet van:
weide met graasmasker,
75 gram pavo vital,
op stal 'wat hooi voor de gezelligheid' (dier overslaan bij het uitdelen is zo frusterend)
stro,
en een serie kruiden.

Belangrijk ivm harde manekam
(ik wil geen hoefbevangen paard, er is een gezegde 'dat de harde manekam een voorstadium is')
paardebloemblad,
braamblad,
herderstasje. (De eerste twee pluk ik, herderstasje komt van de drogist.)

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 16:57

Ninx schreef:
Anna_Dani schreef:
Ben je al iets wijzer TS?
Mijn Fjord heeft soortgelijke klachten. Staat 24/7 op de paddock met graszaadhooi, Max 1uur per dag op de wei en toch dik, harde manenkam en ongezonde variërende mest. Ze is in oktober hoefbevangen geweest dus m’n alarmbellen rinkelen en wil graag proberen haar gezonder te krijgen.


Hoeveel suiker zit er in je graszaadhooi? Het is helaas een misvatting dat dit altijd laag is in suikers... meten = weten.
Bovendien is het heel vaak geen schoon product omdat het veel bespoten is, het lijf moet iets met al deze gifstoffen. Aangezien het vaak productiegras betreft is het ook goed bemest, en dus zit er veel stikstof en kalium in.
Juist laatstgenoemde zaken kunnen zorgen voor die cresty neck en vervolgens HB.

Ik zou zoeken naar goed hooi en dat laten analyseren.

Geef nu voor nood elke dag een eetlepel zout door haar voer (Keltisch zeezout bijvoorbeeld), dan kan ze de troep gaan afvoeren.

Voeg wat kruiden aan haar voer toe; takken/ brandnetels/ weegbree/ etc... ook veelzijdigheid is key. Ze hebben juist goede nutriënten nodig om in balans te komen.


Ik laat het hooi deze week analyseren op de voedingsstoffen. Jammer dat je de conclusie trekt dat ik m’n paard vergif geef. Het hooi komt van eigen, onbespoten land en is vrij van endofyten. Mochten ze er toch inzetten, dan worden die dood gestoomd, omdat ze vanwege haar luchtwegen geen droog hooi kan eten. Misschien zorgt het stomen nog voor nare bijwerkingen, daar lees ik nog niet zoveel over.

Ze krijgt elektrolyten in haar water wat ze gulzig opneemt. Daar geloof ik wel in. Brandnetel verstuif ik over het hooi en overige kruiden eet ze wat lastiger.

Eerst de analyse maar even afwachten. We hebben ook weidehooi beschikbaar.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 18:16

Anna_Dani schreef:
Ninx schreef:

Hoeveel suiker zit er in je graszaadhooi? Het is helaas een misvatting dat dit altijd laag is in suikers... meten = weten.
Bovendien is het heel vaak geen schoon product omdat het veel bespoten is, het lijf moet iets met al deze gifstoffen. Aangezien het vaak productiegras betreft is het ook goed bemest, en dus zit er veel stikstof en kalium in.
Juist laatstgenoemde zaken kunnen zorgen voor die cresty neck en vervolgens HB.

Ik zou zoeken naar goed hooi en dat laten analyseren.

Geef nu voor nood elke dag een eetlepel zout door haar voer (Keltisch zeezout bijvoorbeeld), dan kan ze de troep gaan afvoeren.

Voeg wat kruiden aan haar voer toe; takken/ brandnetels/ weegbree/ etc... ook veelzijdigheid is key. Ze hebben juist goede nutriënten nodig om in balans te komen.


Ik laat het hooi deze week analyseren op de voedingsstoffen. Jammer dat je de conclusie trekt dat ik m’n paard vergif geef. Het hooi komt van eigen, onbespoten land en is vrij van endofyten. Mochten ze er toch inzetten, dan worden die dood gestoomd, omdat ze vanwege haar luchtwegen geen droog hooi kan eten. Misschien zorgt het stomen nog voor nare bijwerkingen, daar lees ik nog niet zoveel over.

Ze krijgt elektrolyten in haar water wat ze gulzig opneemt. Daar geloof ik wel in. Brandnetel verstuif ik over het hooi en overige kruiden eet ze wat lastiger.

Eerst de analyse maar even afwachten. We hebben ook weidehooi beschikbaar.


Ehm, nou nee….. ik ga er niet vanuit dat je je paard vergiftigd. Maar hoeveel mensen telen nu zelf gras voor winning van graszaad en voeren met dat graszaadhooi hun eigen paarden? Dat had ik niet kunnen raden…….

Vrijwel alle graszaadhooi komt van fouragehandels. En zijn dan ook vrij van endofyten als het goed is, maar niet van suikers en het resultaat van stevige bemesting.
Ik heb het zelf eens laten analyseren omdat ik niet begreep waar die dikke nekken van kwamen, maar het zat dus vol met suiker.

Mijn paarden kregen trouwens ook allemaal rommelige mest van het graszaadhooi.

Wanneer je het lastig op de rit krijgt is het misschien fijn een holistisch dierenarts eens te raadplegen? Of heb je dat al gedaan?

tirzasarah10

Berichten: 1829
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Re: Slappe mest gerelateerd aan insulineresistentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 19:15

Mijn haflinger ging toen der tijd goed op een hoge dosis magnesium. Kam werd zacht en hij had minder jeuk. Lekker vond hij het helaas niet maarja soms is dat even niet anders

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 09:10

Het is een bekend iets dat het gras in augustus/september een tweede groeispurt krijgt. Dan is de kans op hoefbevangenheid heel groot. Dus ook op een vorm van IR etc. Dat de mest dan dunner en groener wordt kan ook heel goed. Dan ziet het er eigenlijk uit als spinazie-groen.

Als het meer wat grijzer ziet als het dun is, zou ik uitgaan van teveel zand in de dikke darm. Zeker met korter gras is dat ook nog een optie. Dat is ook een heel spannend iets met de kans op zandkoliek. Dat kan soms pas na jaren zoveel zand in de dikke darm geven dat het tot koliek leidt. Dan hebben ze wel vaak af en toe een periode met dunne mest.

Het kan natuurlijk ook nog een combinatie zijn van beide.

jitskenienke

Berichten: 375
Geregistreerd: 23-10-13

Re: Slappe mest gerelateerd aan insulineresistentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:35

hoi TS,

mijn pony heeft IR, dit heb ik laten testen bij de DA. Wat jij beschrijft heeft mijn pony ook. Snel dik, harde manenkam. Alleen mijn merrie had geen slappe mest, en heel erg veel jeuk. Als je het zeker wilt weten zou ik een test doen bij de DA. Dit is helemaal niet zo heel duur maar dan weet je het zeker.

Mijn pony staat nu overdag op de wei met een grasmasker en s'avonds krijgt ze gewogen en geweekt nat hooi (uur laten weken en half uur tot uur laten uitlekken) ze krijgt 50 gram metazoa en oerbalans brokjes. verder niks ;) ik hoop dat je wat heb aan mijn bericht! succes! Altijd lastig dit soort dingen.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Slappe mest gerelateerd aan insulineresistentie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-22 10:42

Hoi, hier ook eentje met IR. Harde manenkam en zeer gevoelige darmen. Regelmatig wisselende mest waarbij mooie periodes zich afwisselen met slappe mest en mestwater. IR lijkt heel erg samen te hangen met een eentonige of verminderde darmflora volgens onderzoeken van Equibiome (word lid van hun FB pagina, zeer interessante info over IR wordt er gedeeld).
Ook ik heb nog geen gouden oplossing. IR ontstaat ook niet zomaar, daar gaan jaren van disbalans aan vooraf. Het zal dan ook heel lang duren het paard en de darmflora in balans te krijgen. Ik werk samen met een holistisch dierenarts. En hoewel een aantal mensen een holistische aanpak wegschrijven als kwakzalverij, heeft het bij mijn paard wel een wereld van verschil gemaakt. Ook bespaart het mij indirect veel geld omdat ik niet telkens miskopen doe met voer of supplementen. Persoonlijk zou ik je dus aanraden een goede holistische DA te zoeken en een behandelplan op te stellen dat past bij jouw paard.
Maar als antwoord op je topic vraag: ja, IR gaat gepaard met een verstoorde darmflora en dat uit zich per paard weer anders.
Heel veel succes en beterschap