Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wel of geen ijzers, gevoelig op grind

Profiel   

Hoi,
Aangezien ik binnenkort erg veel kan gaan wandelen met mijn paard stel ik even de vraag hier.

Mijn paard is nogal gevoelig op grind. Hij heeft thans geen platte zolen, dus waar die gevoeligheid vandaan komt weet ik niet goed.
Echter zijn vele bospaden niet alleen zand maar ook bezaaid met grind/steentjes.

Hoefschoenen (scoot boots) heb ik bij een vorige pony gehad, maar vond het toch een gedoe om deze aan/uit te krijgen. En bij een misstap verloor hij ook een schoen. Dus afstappen en schoen weer proberen omdoen bij een niet meewerkend paard...

Zijn ijzers een oplossing voor de gevoeligheid, of minder vaak laten bekappen dat er een beetje meer hoefwand is? Nu worden ze elke 5 weken bekapt maar na 2x wandelen slijten de hoeven ook snel, al moet ik nu niet meer veel over beton wat voorheen wel het geval was. Dus hoop ook minder slijtage nu.

Dit zijn de hoeven van mijn draver.
Momenteel heb ik een bekapper. Maar voor ijzers moet ik dan op zoek naar een andere smid.

Voorvoeten
[ img ]

[ img ]

Achtervoeten
[ img ]

[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 11:31 

Profiel   

Misschien paste de scoot boots net niet goed bij je vorige pony? Dat de pony ze daarom soms verloor.
Je hebt verschillende mensen die je langs kan laten komen om hoefschoenen aan te laten meten. Kost wel net iets meer in aanschaf, maar in the end ben je goedkoper uit dan elke 6-8 weken nieuwe ijzers én je paard kan in de tijd dat je niet wandelt lekker met blote voeten staan. Op google hoefschoenen aanmeten zoeken zal al wel wat resultaten opleveren. Het voordeel daar aan is dat zij eigenlijk ook de garantie geven dat het goed zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:09 

Profiel   

Hoodie schreef
Misschien paste de scoot boots net niet goed bij je vorige pony? Dat de pony ze daarom soms verloor.
Je hebt verschillende mensen die je langs kan laten komen om hoefschoenen aan te laten meten. Kost wel net iets meer in aanschaf, maar in the end ben je goedkoper uit dan elke 6-8 weken nieuwe ijzers én je paard kan in de tijd dat je niet wandelt lekker met blote voeten staan. Op google hoefschoenen aanmeten zoeken zal al wel wat resultaten opleveren. Het voordeel daar aan is dat zij eigenlijk ook de garantie geven dat het goed zit.
ze waren aangemeten en bij elke bekapbeurt werd er weer naar gekeken of ze nog pasten.

Toch vind ik het budget erg hoog om in 1x hoefschoenen aan te schaffen voor zowel voor als achterbenen. Wz't de draver is op alle 4 gevoelig.

Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 26-07-22 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:17 

Profiel   

ik zou mijn paard niet op ijzers zetten voor een buitenrit. Ik weet niet hoe vaak en hoe lang je naar buiten gaat? Ik zou investeren in goede hoefschoenen. Er zijn meer merken en modellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:18 

Profiel   

lnvdh schreef
ik zou mijn paard niet op ijzers zetten voor een buitenrit. Ik weet niet hoe vaak en hoe lang je naar buiten gaat? Ik zou investeren in goede hoefschoenen. Er zijn meer merken en modellen.

Vaak haha zeker nu ik direct het bos in kan.

Maar ook minstens 2u wandel ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:19 

Profiel   

2x er ijzers onder laten slaan en je hebt de schoenen terug verdiend. Ik zou zeker voor schoenen gaan en geen ijzers eronder slaan.

Waarschijnlijk waren de scoots niet het juiste model. Ik verlies die van mij nooit. Zelfs zonder t voorste bandje blijven die nog perfect zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 12:25 

Profiel   

Wat zegt de bekapper er van? Ziet hij/zij een oorzaak in het gevoelig lopen op grind?

Mijn paard begon een paar jaar geleden voor gevoelig te lopen op grind/harde ondergrond. Dit bleek artrose te zijn en hij staat nu op speciaal beslag voor. Dit was voor ons beide de uitkomst, hij loopt als een zonnetje en is niet meer gevoelig.

Nu zeg ik uiteraard niet dat jou paard mogelijk artrose heeft, maar ik ben toen wel begonnen met de hoefsmid. In mijn ogen komt de gevoeligheid ergens vandaan en misschien helpt het inderdaad wel om hem met het bekappen iets langer te laten. Ik zou dus eerst de gevoeligheid aankaarten bij de bekapper (misschien heb je dat al gedaan, dat kan ik niet goed op maken uit je verhaal). En van daaruit kijken of ijzers of hoefschoenen een oplossing kunnen zijn als er niks uit komt en het langer laten niet helpt/geen optie is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 13:18 

Profiel   

Hoefschoenen die wel passen. Als ze van de hoef vallen passen ze namelijk niet. En ik zou de gevoeligheid laten onderzoeken, dat moet namelijk een reden hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 13:57 

Profiel   

De scootboots zijn inderdaad van wat harder materiaal. Ik heb ze ook voor mijn haflinger en nu sinds een jaar ook een paar Equine Fusion Jogging Shoes. Die laatste zijn wat zachter en ik vind ze makkelijker om aan te doen ook, ze liep er ook zo mee weg dus gebruik ik nu altijd deze.
Ik heb ook Old Macs G2 gehad, waren ook fijne schoenen, zelden verloren, draaiden niet. Maar ik moest ze met Gaiters ivm bandje in de kootholte nemen, was ook geen drama maar mocht ik opnieuw moeten kiezen neem ik de Equifusions.

Er zijn zoveel verschillende schoenen, ik zou daarin investeren, eventueel passervice laten komen! Daar heb je veel langer profijt van wat uiteindelijk ook weer kosten spaart.

Succes! Mocht je vragen hebben, stel ze gerust

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 13:59 

Profiel   

Bekapper vind het vreemd, ook omdat het paard wat nooit gevoelig liep nu ook extreem gevoelig is geworden op grind en gevaarlijk dicht langs de gracht wil lopen om in het zachtere gras te lopen. Dit viel me de laatste maanden al op dat hij gevoelig begon te worden.

Bekapper zegt niets anders gedaan te hebben. Hoeven ogen droog wat misschien de oorzaak kan zijn, maar verder heeft ze geen idee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 21:34 

Profiel   

Droogte maakt heel veel uit.
Ik kan mijn paard bijna het hele jaar op paden met scherp gehoekte kiezel laten lopen zonder problemen, behalve bij droogte en vorst dan moet ze schoenen aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 21:40 

Profiel   

Je zou kunnen proberen om de waterbak in de wei over te laten lopen. Dat ze met drinken hun hoeven ook gelijk vochtig maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 21:55 

Profiel   

Sizzle schreef
Droogte maakt heel veel uit.
Ik kan mijn paard bijna het hele jaar op paden met scherp gehoekte kiezel laten lopen zonder problemen, behalve bij droogte en vorst dan moet ze schoenen aan.
het probleem situeert zich al van de winter, vroeg voorjaar helaas. Dus droogte heeft er imo niks mee te maken in dit geval.
Het is sinds februari dat ik merkte dat beide paarden gevoeliger begonnen te worden op grind.

Bij de draver kort ze wel de tenen in. Da's de enige verandering die ze aanbrengt. Bij het ander paard zijn de hoeven niet veranderd qua stand ofzo.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 21:58 

Profiel   

Hoi, ik was altijd van het ijzerloos en natuurlijk bekappen etc. Echter heb ik met mijn haflinger hetzelfde probleem gehad, daar heb ik 3 jaar mee lopen aanmodderen, altijd gevoelig op het harde, laat staan op grind. Altijd drama. Daarbij hielpen hoefschoenen wel. mijn nieuwe paard, een kwpn merrie, had er niet echt last van. Echter toen ik naar een pensionstal ging middenin het bos, waar de paden ook wat harder waren met een soort van grind erdoorheen soms ging ze ook gevoelig lopen. Zonde want je kon daar heerlijk buitenrijden, maar een voorwaarts drafje kreeg ik er amper uit (en dat is vreemd voor zo’n crossmonster). Omdat ik toch ook meer de eventing op ging pakken en dan graag stiften wilde draaien een ijzertje voor geprobeerd en dat loste het meteen op. 0 gevoeligheid meer.

Dus als je het kan oplossen met hoefschoenen oid en dat bevalt goed dan zeker doen! Maar ik moet zeggen dat ik mega tevreden ben nu met de ijzers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 23:04 

Profiel   

Vind de hoeven eigenlijk helemaal niet in zo’n beste staat… Dus wisselen zou ik zeker doen. En ik zou er sowieso een ijzertje onder slaan. Waarom moet je hem kwellen omdat jij wilt wandelen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-07-22 23:15 

Profiel   

Ik heb hoefschoenen die makkelijk aan gaan en blijven ook goed zitten. Ik zou lekker ijzerloos blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-22 07:26 

Profiel   

Een van mijn paarden liep ook erg snel gevoelig op grind of andere soorten grond die voor haar schijnbaar niet prettig voelde.
Ook met bekappen moesten we erg opletteb dat haar hoeven iets langer gelaten werden omdat ze anders snel gevoelig liep.
Sinds ze 4kant op ijzers staat is dat geheel weg. Kan er overal mee lopen en rijden zonder dat ze gevoelig wordt. Hier voor haar geen ijzerloos meer.
Terwijl mijn andere paard gewoon nog zonder ijzers staat en nergens last van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-22 07:36 

Profiel   

Pattypaard schreef
Een van mijn paarden liep ook erg snel gevoelig op grind of andere soorten grond die voor haar schijnbaar niet prettig voelde.
Ook met bekappen moesten we erg opletteb dat haar hoeven iets langer gelaten werden omdat ze anders snel gevoelig liep.
Sinds ze 4kant op ijzers staat is dat geheel weg. Kan er overal mee lopen en rijden zonder dat ze gevoelig wordt. Hier voor haar geen ijzerloos meer.
Terwijl mijn andere paard gewoon nog zonder ijzers staat en nergens last van heeft.

zelfde hier, daarbij komt het nu toevallig ook goed uit ivm het draaien van schroeven. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-22 07:44 

Profiel   

Als je paard zo extreem gevoelig is op het grind dan zal hij ook in mindere mate pijnlijk zijn op een zachtere bodem. Zeker als het op alle voeten is dan zie je het vaak niet zo maar zijn ze ook niet comfortabel op de bodem waar ze niet kreupel op lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-22 07:54 

Profiel   

ik vind bij de tweede foto een beetje lijken alsof er een dubbele zool onder zit en dan kunnen ze wel gevoelig lopen.
lijkt ook alsof de steunsels doorlopen.
misschien kun je een andere bekapper/ smid eens laten kijken wat die er van vind?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-22 07:58 

Profiel   

Ik heb om deze reden mijn pony ook voor op ijzers. Ik heb het een poos geprobeerd zonder maar ze bleef gevoelig....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-22 08:13 

Profiel   

Je kan er een ijzer onder laten zetten en kijken hoe dat gaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-22 08:29 

Profiel   

Mijn paard wende vrij snel aan grind.

In het begin liep ze nog op eieren, heel voorzichtig en gevoelig. Maar haar hoeven wenden echt snel, bij ons was het kwestie van rustig opbouwen. Eens ze gewend was, liep ze gewoon door zoals ze op gras of zand loopt :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-22 08:43 

Profiel   

LWDaisy schreef
Mijn paard wende vrij snel aan grind.

In het begin liep ze nog op eieren, heel voorzichtig en gevoelig. Maar haar hoeven wenden echt snel, bij ons was het kwestie van rustig opbouwen. Eens ze gewend was, liep ze gewoon door zoals ze op gras of zand loopt :)

Het is al minimaal 5 maanden het geval en wordt alleen erger ipv beter helaas.

Een rustig drafje doen op grindpaden is al niet meer te doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-22 08:45 

Profiel   

Als het eenmaal gevoelig is dan wordt het steeds erger. Waarom niet voorlopig hoefschoenen en dan over een maandje weer eens een klein rondje proberen zonder?
Om nou geen hoefschoenen te nemen omdat je het lastig vind, is wel een erg slecht excuus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-22 08:51 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp

Zoek naar
Inloggen