Vage koliekachtige klachten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-22 09:05

Hoi allemaal!

Ik loop een beetje vast met mijn pony (6 jarige mini appaloosa) en ben benieuwd of jullie nog ideeën hebben in welke hoek ik dit kan zoeken.

Sinds afgelopen december heeft mijn pony drie keer 3 a 4 dagen last gehad van vage (koliekachtige) klachten en twee keer 1 dag.

Symptomen:
- liggen
- met opstaan soms vrij stijf
- niet goed willen eten
- apathisch
- vooral ‘s avonds, maar het wisselt soms per uur. Dan ineens slecht en een uur later heeft ze weer praatjes en staat ze weer te eten.

Dierenarts is er alle keren bij geweest. Haar hartslag, longen en darmen klinken in orde bij alle keren. Mest goed, zodra ze zich beter voelt eet en drinkt ze ook.

Wat hebben we al onderzocht:
- bloedonderzoek (ook op spierwaardes etc.)
- onderzoek naar virussen/bacteriën (ivm droes in de omgeving in december)
- mestonderzoek schoon qua wormen, wel zand en daar een kuur voor gegeven.

Verder kwam er niets geks uit. Ze heeft verder een keer metacam gehad, maar deed ook niet erg veel.

Afgelopen maandagavond was ze weer slechter (1 dag, daarna wee opgeknapt). Nu een andere dierenarts gebeld.

- mestonderzoek > lichte bloedworm besmetting (hiervoor gisteren ontwormd) en iets wat zand (maandag starten met nieuwe zandkuur).
- rotstraal geconstateerd bij de hoefsmid (nooit eerder gehad).
- aanstaande vrijdag gaat ze voor een maagscopie (verdenking van maagzweren) en foto van haar buik ivm zand.

Sinds december hou ik alles bij qua voeding, training, weer etc. De wormen nu zijn denk ik geen aanleiding, omdat ze de andere keren schoon was. Uiteraard helpt het niet mee en wordt ze behandeld.
Zelfde geldt qua hengstigheid. Dit is goed merkbaar, maar er is geen patroon in te herkennen. Het enige patroon is dat er op die momenten wat mindere kwaliteit hooi is (waar we zoveel mogelijk aan doen). Ze eet dan een stuk minder en dat zou met eventuele maagzweren het probleem kunnen zijn. En daarnaast nieuwe paarden in de kudde, waardoor ze wat stress ervaart.

Hebben jullie nog ideeën waar ik het kan zoeken?

Overigens staat ze op een paddock paradise met onbeperkt verpakt hooi. Krijgt voldoende beweging en loopt voor de sulky.

Groetjes!

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:18

Pony, appaloosa. Is hij pssm1 vrij?
Verder zou ik denken aan gas. Dat kan ontzettend vervelend zijn en ook snel weer weg.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:26

Ik denk ook gas, wat heeft de dierenarts hierover gezegd? Heeft die opgevoeld en mogelijk aangegeven dat hij gas voelt?

Mijn merrie had veel last van gaskoliek. Vanuit de klinuek heb ik het advies gekregen om seniores priors te voeren en een kilo zemelen per dag. Die zemelen werken in deze hieveelheid laxerend. Mijn merrie had wel een maag die 1,5x zo groot is, wat mogelijk een oorzaak kan ziijn.

pluisje88

Berichten: 8075
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 09:53

Hier gaan alle pssm alarmbellen af in mijn hoofd! Is hij/zij getest op pssm? Pssm1 zou het meest logisch zijn qua ras maar ze zijn ook niet volledig vrij van pssm2 volgens mij inmiddels

Anoniem

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 10:10

Nierwaarden waren goed?

mariettek

Berichten: 1690
Geregistreerd: 25-02-06
Woonplaats: Ermelo

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-22 11:19

Dit klinkt voor mij als zand.

Goed kijken naar hoe je hooi aanbiedt, gras niet te kort laten grazen. Flinke kuur psyllium erin (kijk bijvoorbeeld op de site van paard natuurlijk) en iedere maand kuur psyllium herhalen.

Die van mij is hierdoor nu al jaren probleem vrij, nadat ik echt regelmatig dacht haar te verliezen.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 00:10

Bedankt allemaal!

- PSSM is nog niet getest, maar is eventueel nog wel een optie.
- Gas vermoed ik niet. Darmen klinken goed. Opvoelen kan niet, omdat het een mini paardje is. Maar ze is niet opgeblazen, laat geen windjes.
- Nierwaardes waren goed, ietsjes te laag. Maar niet zorgwekkend volgens de dierenarts.
- Zand kan mogelijk. Morgen starten met een kuur en aankomende week wordt er een foto gemaakt van haar buik als we toch op de kliniek zijn.

Babootje

Berichten: 26262
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 00:54

Klinkt mij ook als zand. Zeker als het veel is, is het niet met 1 kuurtje weg. Verstandig dat je foto's laat maken.

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 03:53

Klinkt als mijn merrie, zat vol met zand. Ook al maanden wat last van wisselende klachten, op een foto was het duidelijk te zien. Hoeveel geef je met de kuur?

Happy_Hippie

Berichten: 874
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 05:05

Wij hebben een shet en die heeft een hetzelfde gehaden ook hij zat helemaal vol met zand.
Dit zand was er niet uit te krijgen met de zandkuur en hij moest gespoelt worden op de kliniek (is daar 3 dagen geweest).
Ik zou zeker een foto/echo (geen idee hoe ze dat deden) laten maken om te kijken of & hoeveel zand er zit :D
De klachten werde elke keer erger overgens.

Onze grote paarden hebben er overgens geen last van.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:08

Yep, klinkt voor mij als zand.
Is ze gevoelig op aanraken van de buik, ter hoogte van de navel? Dat is een extra aanwijzing.

Heb ik ook gehad, kuur Psylium erin (Pit en Pit heeft de beste prijs/kwaliteitverhouding) en advies van mijn dierenarts: 150gr per keer! Wel voor een paard van 1,65, dus niet 1:1 kopiëren voor een pony maar de boodschap was vooral: niet te zuinig voeren!

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:55

Ik denk aan het verpakte hooi..veel paarden kunnen niet tegen gefermenteerd hooi en daar krijgen ze gas en koliekachtige verschijnselen van.

Zand is altijd goed om uit te sluiten en te behandelen natuurlijk, maar ik zou eens droog hooi geven en kijken hoe dat uit pakt.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 08:56

Ik zeg ook zand TS, helemaal die kleintjes krijgen t soms moeilijk weg. Goed dat je een foto laat maken, dan kun je het goed zien!

_xManadisx_

Berichten: 3139
Geregistreerd: 22-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 09:30

ikke schreef:
Yep, klinkt voor mij als zand.
Is ze gevoelig op aanraken van de buik, ter hoogte van de navel? Dat is een extra aanwijzing.

Heb ik ook gehad, kuur Psylium erin (Pit en Pit heeft de beste prijs/kwaliteitverhouding) en advies van mijn dierenarts: 150gr per keer! Wel voor een paard van 1,65, dus niet 1:1 kopiëren voor een pony maar de boodschap was vooral: niet te zuinig voeren!


Ik koest 400 gram, voor een ijslander van 1,36. Zit veel rek in! Mijne heeft het overigens niet overleefd en is tijdens een kuur met spoelen op de kliniek overleden...

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 13:33

Ik denk aan maagzweren en/of zand. Goed dat je dat laat onderzoeken!

Purkii

Berichten: 723
Geregistreerd: 23-02-06

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:19

Mijn shet heeft ook aantal keren zandkoliek gehad, ondanks elke 4 tot 6 weken kuurtje psyllium.
Sinds ik 1 of 2x per week wat lijnzaad geef (ongekookt hele zaden) en haar minstens 4x per week beweging geef in de vorm van longeren,lange lijnen oid heeft ze geen last meer gehad. Dus combi van psylium,lijnzaad,beweging.

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 14:53

Ik denk ook aan PSSM 1 of 2. Lees je eens in deze materie. Het zijn twee verschillende dingen, maar lijken met symptomen wel op elkaar. Succes met je paardje en je zoektocht!

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-22 21:58

Bedankt allemaal!

Vrijdag weten we meer over haar maag en wordt er een foto gemaakt van haar darmen om het zand te checken.

Vandaag in ieder geval weer gestart met een kuur. De dierenarts adviseert 1 gram per kilo lichaamsgewicht van hele vlozaadjes.

Eerst kijken wat hier uit komt.. en dan eventueel verder kijken naar PSSM.

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:02

Klinkt als een goed plan :)

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 22:07

femke_harley schreef:
Bedankt allemaal!

Vrijdag weten we meer over haar maag en wordt er een foto gemaakt van haar darmen om het zand te checken.

Vandaag in ieder geval weer gestart met een kuur. De dierenarts adviseert 1 gram per kilo lichaamsgewicht van hele vlozaadjes.

Eerst kijken wat hier uit komt.. en dan eventueel verder kijken naar PSSM.

Dat zijn veel zaadjes :D maar weet je of je pony ze lust?
Anders zou ik even opbouwen zodat ze aan de smaak kunnen wennen.

Tenzij die van jou net zo'n Kliko is als die van mij; die vreet zelfs d'r wormenspuit op als ik die door de luzerne meng.......

snorkel1986

Berichten: 3011
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 23:07

ikke schreef:
femke_harley schreef:
Bedankt allemaal!

Vrijdag weten we meer over haar maag en wordt er een foto gemaakt van haar darmen om het zand te checken.

Vandaag in ieder geval weer gestart met een kuur. De dierenarts adviseert 1 gram per kilo lichaamsgewicht van hele vlozaadjes.

Eerst kijken wat hier uit komt.. en dan eventueel verder kijken naar PSSM.

Dat zijn veel zaadjes :D maar weet je of je pony ze lust?
Anders zou ik even opbouwen zodat ze aan de smaak kunnen wennen.

Tenzij die van jou net zo'n Kliko is als die van mij; die vreet zelfs d'r wormenspuit op als ik die door de luzerne meng.......
..
Dat geef ik ook ruim. Maar die van mij vreet idd ook alles wat misschien eetbaar kan zijn al zou hij zijn wormspuit niet zo eten door beetje bietenpulp ..

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-22 23:52

Hier eentje die kieskeurig is maar de zaadjes zo op eet (overigens heeft het bij de vezels ook lang geduurd)

DuFraize
Berichten: 155
Geregistreerd: 17-07-22

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 00:01

Heb je er wel eens een osteopaat bij gehad?

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 00:06

Ik vond het ook best veel, maar de dierenarts vertelde dat het anders vrij weinig zin had. Ze is een moeilijke eter. De husk krijg ik er niet in, ondanks dat je daar wat minder van kan voeren. Maar de vlozaad van horseflex gaat er zo in met wat slobber. Eerder van die brokjes geprobeerd als kuur maar dat werkte ook niet.

femke_harley

Berichten: 3154
Geregistreerd: 13-06-05
Woonplaats: Zwijndrecht

Re: Vage koliekachtige klachten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 00:07

Osteopaat is er toevallig een paar weken geleden bij geweest. Ze wat wat vast aan haar linkerkant/si. Ze heeft daar nog minder kracht dan rechts.