Waar beginnen qua onderzoeken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Waar beginnen qua onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-22 10:30

Ik heb al jaren een Tinker die wat gevoelig is voor kwaaltjes. Hij is nu elf jaar oud. Met vier jaar kwam cpl aan de orde, maar met droog hooi was dat goed te managen.
Twee jaar terug viel hij heel erg in, spieren verdwenen, oorzaak bleek achteraf hooi wat hem niet goed paste.

Nu gaat hij sinds een paar maanden weer hard achteruit. Hij was goed op conditie, liep rustig 25km, goed in de spieren. Nu is dit er nog van over. Pas begin juli was hij door de wintervacht heen.

Afbeelding

Afbeelding

Er staan twee andere Tinkers bij, een jaarling en een grote, beide dik zat en goed in de spieren.

Inmiddels vier partijen hooi, tandarts, wormkuur, zandkuur verder. Dierenarts adviseerde eerst eens meer bij te voeren met brok om voer uit te sluiten. Havens gastro gepakt, wat schijnt te helpen bij maagzweren.
Behalve extra jeuk, zie ik geen verschil, voer nu een week of drie extra bij.

Hij heeft af en aan een ribbel boven zijn staart zitten. Overtollig voer? Ook heeft hij meer last van jeuk aan de zijkanten van zijn buik met wat kleine wondjes tot gevolg.
Hij heeft redelijke mest, wel erg veel scheten en mestwater, vandaar de vieze achterbenen.

Dierenarts geeft aan dat het zoeken naar een spelt in een hooiberg is en elk onderzoek kost een hoop geld.
Bloedonderzoek, cushing, pssm2, maagscopie, zeg het maar. Pssm1 heb ik al getest en heeft hij niet.

Er is wel een verandering in de groep in de zin van dat ik niet meer rij ivm zwangerschap en de grote tinker daar een grote chagrijn van wordt. De Tinker in kwestie moet het daardoor ontgelden. Ze krijgen voer op meerdere plekken en in de nacht staan ze apart voor wat meer rust.

Ik ben benieuwd waar jullie voor zouden gaan, want ik weet het niet zo goed.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Waar beginnen qua onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-22 10:43

Wat vervelend dat je lieverd aan het kwakkelen is. Wat je al noemt is inderdaad een goede: starten met bloedonderzoek. Komt daar niks geks uit dan verder kijken. Mijn keuze zou zijn om ook PPID uit te sluiten. Goed dat je al weet dat het geen pssm1 is. PSSM2 is zeker dan wel nog mogelijk.
Het invallen van de bespiering zonder de typische pssm atrofie vind ik ook passen bij het beeld van ziekte van Lyme. Daar kun je ook de waardes van testen via het bloed.
Mijn aanpak zou zijn:
- Algemeen bloedonderzoek
- PPID test
- Maagzweren uitsluiten
- PSSM2
- Lyme
Ik ben geen dierenarts en dit is puur mijn mening. Een andere invalshoek is stress of pijn. Daar kunnen ze ook erg van invallen.
Met dit soort dingen is het vaak heel veel oorzaken uitsluiten voordat je een oorzaak hebt gevonden. Veel succes en beterschap .

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:21

Ik zou inderdaad ook algeheel bloedonderzoek doen incl. testen op ziekte van Lyme. Spierverlies is 1 van de symptomen van Lyme.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Waar beginnen qua onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:37

Laat uit de wintervacht komen en heel erg terugvallen qua bespiering en spekjes herken ik van mijn merrie met ppid. Dus die test zou ik doen in combinatie met een algemeen bloedonderzoek voor tekorten en eventuele wormbesmetting

driebergen
Berichten: 1588
Geregistreerd: 22-09-06
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 11:56

Qua voeding is het met alleen hooi wel erg eenzijdig. voer je een balancer?
Ik denk dat er qua voeding nog wel wat te halen valt, maar voor een Tinker is ie echt wel te mager en zou er inderdaad zeker iets systemisch kunnen spelen.
(al weet ik inderdaad ook niet precies waar je dan zou moeten beginnen)

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-22 12:02

driebergen schreef:
Qua voeding is het met alleen hooi wel erg eenzijdig. voer je een balancer?
Ik denk dat er qua voeding nog wel wat te halen valt, maar voor een Tinker is ie echt wel te mager en zou er inderdaad zeker iets systemisch kunnen spelen.
(al weet ik inderdaad ook niet precies waar je dan zou moeten beginnen)


Ik voer inderdaad een vitamine/mineralenkorrel er naast. Daar deed hij het altijd goed op. Qua hooi komt het aardig precies met meneer.
Nu hij meer krachtvoer krijgt vergaat hij van de jeuk, hij kan daar niet goed tegen. Wellicht nog een ander soort met minder suikers proberen.

Ik heb inmiddels onderzoek voor pssm2 opgestuurd. Dit komt vaak voor bij Tinkers en kan ook een vergelijkbaar beeld opleveren.

Anders gaan we verder met bloedonderzoek en dan meteen ook ppid/cushing.

lyme lijkt me sterk, heb geen teken ontdekt bij ze. Die optie hou ik open tot het laatst.

Bedankt voor het meedenken.

anjali
Berichten: 15086
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Waar beginnen qua onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:17

Jeuk past ook wel bij cushing.Ik vind je paard daar nog erg jong voor.Is hij ontwormd met het voor hem juiste middel? Misschien jagen de andere paarden hem weg bij het voer?

SjonnieZ

Berichten: 2320
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Waar beginnen qua onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:45

Jeuk kan door het andere voer komen.
Maar je noemt zelf wel een belangrijke trigger..
stress doordat die ander hem niet/minder met rust laat.
En los van de stress die dat met zich meebrengt.
Weet je zeker dat hij door de dag voldoende ruwvoer binnen krijgt? Of wordt ie weg gejaagd.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 12:55

Ik zou beginnen met een algemeen bloedonderzoek inclusief PPID. Heb je daar alvast uitsluitsel over.
Tegen het mestwater kan je proberen om meer eiwitten te voeren. Esparcette of luzernekorrel bijgeven is vaak al voldoende om weer goede mest te krijgen.

GiGi_90

Berichten: 657
Geregistreerd: 14-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 13:33

J_E schreef:
driebergen schreef:
Qua voeding is het met alleen hooi wel erg eenzijdig. voer je een balancer?
Ik denk dat er qua voeding nog wel wat te halen valt, maar voor een Tinker is ie echt wel te mager en zou er inderdaad zeker iets systemisch kunnen spelen.
(al weet ik inderdaad ook niet precies waar je dan zou moeten beginnen)


Ik voer inderdaad een vitamine/mineralenkorrel er naast. Daar deed hij het altijd goed op. Qua hooi komt het aardig precies met meneer.
Nu hij meer krachtvoer krijgt vergaat hij van de jeuk, hij kan daar niet goed tegen. Wellicht nog een ander soort met minder suikers proberen.

Ik heb inmiddels onderzoek voor pssm2 opgestuurd. Dit komt vaak voor bij Tinkers en kan ook een vergelijkbaar beeld opleveren.

Anders gaan we verder met bloedonderzoek en dan meteen ook ppid/cushing.

lyme lijkt me sterk, heb geen teken ontdekt bij ze. Die optie hou ik open tot het laatst.

Bedankt voor het meedenken.


Succes met de onderzoeken! Hopelijk kom je snel erachter wat het is.
Dat ik Lyme aan heb gekaart is omdat ik het zelf meegemaakt, heb ook geen teek gevonden en wel een paard die steeds meer terugviel in spieren.

Capriootje

Berichten: 6751
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Waar beginnen qua onderzoeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-22 14:00

Als je toch bloed onderzoek wilt doen zou ik lyme wel meteen meenemen, anders moet je dat straks alsnog voor een tweede keer laten doen. Je moet dit wel apart aangeven bij de da want ze testen er niet standaard op.

Denk dat een algeheel bloed beeld een goede start is. Sterkte met hem :(:)

J_E

Berichten: 787
Geregistreerd: 10-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 16:17

Inmiddels is de PSSM2 test binnen, gelukkig negatief.

Hij staat nu naast de rest ivm eventuele stress. Hij krijgt extra vit. E, eiwit en seniores priores bij. Hij is zo opgeknapt!

Binnenkort komt de dierenarts langs en dan laten we voor de zekerheid nog cushing testen. Maar voor nu ben ik opgelucht.

Hij staat er niet heel charmant bij, maar voor het beeld
Afbeelding