Verbrande neus

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 10:54

Ondanks het goede insmeren en neusnetje voor tegen de UV is mijn goede vriendje toch verbrand geraakt op zijn neusje. Er zit nu een korst op en wat haren zijn wat weg geschroeid. Ook is het nog rood.

Wat werkt nu echt om het te kalmeren en het te genezen? Ik heb er nu honingzalf op gedaan om het wat vettig te houden. Dit lijkt wel iets te doen.

Ik dacht misschien aloe vera gel op natuurlijke basis, dit verkoelt altijd.

Iemand hier met de ideale tip?

ellepel

Berichten: 47339
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 10:58

ik heb voor dit soort dingen altijd sunblock of aftersun voor baby’s.
dat is zacht voor de huid en beschermd goed.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Re: Verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:23

Bijna alles brand in bij veel zon erop.
Pure zinkzalf zonder parfum is ongeveer het enige wat je er probleemloos langere tijd op kunt smeren terwijl ze wel buiten komen.

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 11:26

smurffie schreef:
Bijna alles brand in bij veel zon erop.
Pure zinkzalf zonder parfum is ongeveer het enige wat je er probleemloos langere tijd op kunt smeren terwijl ze wel buiten komen.

Zoals sudocreme en bepanthen?

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Re: Verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:53

Hier jaren geleden ook gehad bij mijn pony. Mocht er niet eens aan komen. Ik deed toen calendulan emulsie in een planten spuit en spoot dit er op in de avond als ze uit de zon was.

Daarna jaren bezig geweest om de haren weer terug te krijgen en wat het beste hielp was tepelkloven zalf (voor mensen). Toen was ik nog niet bekend met honingzal en zo (is denk ik bijna 20 jaar geleden). Nu gebruik ik voor dat soort dingen honing zalf van vitalstyle zit ook caldendulan in.

Wat idd belangrijk is dat je als ze in de zon komen eigenlijk niks behalve zonnebrand (kan zijn dat er nog wat is wat wel kan, maar goed na kijken) op moet doen dit omdat veel dan het erger kan maken.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:53

Nee daar zit parfum in. Echt pure zinkzalf, verkrijgbaar bij drogisten per pot

Kabayo

Berichten: 13975
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 11:54

Wat voor neusnetje heb je?

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:00

zorgen dat het de tijd krijgt om te genezen, dus uit de zon houden en zorgen dat ze geen of zo min mogelijk klaver binnen krijgt. In de soorten neusnetjes is ook heel veel verschil wellicht dat dat nog helpt?

Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 12:18

Kabayo schreef:
Wat voor neusnetje heb je?

Momenteel heeft hij deze kap op : https://www.ej.nl/vliegenmasker-lemieux ... egenmasker

conejo schreef:
Hier jaren geleden ook gehad bij mijn pony. Mocht er niet eens aan komen. Ik deed toen calendulan emulsie in een planten spuit en spoot dit er op in de avond als ze uit de zon was.

Daarna jaren bezig geweest om de haren weer terug te krijgen en wat het beste hielp was tepelkloven zalf (voor mensen). Toen was ik nog niet bekend met honingzal en zo (is denk ik bijna 20 jaar geleden). Nu gebruik ik voor dat soort dingen honing zalf van vitalstyle zit ook caldendulan in.

Wat idd belangrijk is dat je als ze in de zon komen eigenlijk niks behalve zonnebrand (kan zijn dat er nog wat is wat wel kan, maar goed na kijken) op moet doen dit omdat veel dan het erger kan maken.


Ik gebruik nu ook de hongingalf van Vitalstyle. Deze doe ik elke avond op als hij binnenstaat. Ik ben bang dat als ik het op doe als hij naar buiten gaat hij nog 10x erger verbrand anders.

mystery1980
Berichten: 4225
Geregistreerd: 02-11-05
Woonplaats: thuis

Re: Verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:36


Kayley95

Berichten: 176
Geregistreerd: 25-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-22 12:41

mystery1980 schreef:
de neus netjes van paardeerlijk gaan wat beter rondom de neus.
je zou eens kunnen kijken naar zoiets:
https://www.paardeerlijk.nl/a-63825136/ ... escription

Die had ik inderdaad ook gezien en was ik aan het overwegen om te kopen. Helaas hebben ze alleen hier Full van. Dit is echt veeeeel te groot voor hem. Hij is pas 6 maanden en heeft een heel edel hoofd. Zelfs shet is al te groot.

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 12:52

mystery1980 schreef:
de neus netjes van paardeerlijk gaan wat beter rondom de neus.
je zou eens kunnen kijken naar zoiets:
https://www.paardeerlijk.nl/a-63825136/ ... escription

Ik zou toch niet graag zo'n vorm masker op doen.. dazen en horzels die op de neus komen komen kunnen er niet onder vandaan komen. Kan flinke paniek geven.

Riviera87
Berichten: 415
Geregistreerd: 05-05-20

Re: Verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 13:43

Pure aloë Vera (volgens mij nu bij etos ook te krijgen) werkt super bij verbranden. Dus niet iets pakken 'met aloë vea' maar 100%

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:01

Ik heb baldface painthorses staan. Zij hebben dus een wit hoofd, neus en lippen. Staan 24/7 buiten heel de zomer. Ik gebruik al jaren de maskers met neusnet van Cashel. Deze zijn echt fantastisch, gaan heel lang mee en nooit verbrande neusjes. Pasvorm is ook heel goed.

https://www.euro-horse.nl/nl/cashel-fly ... -ears.html

Die oren kun je er af knippen als je die niet wilt

conejo

Berichten: 1413
Geregistreerd: 07-03-06
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-22 14:35


Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Verbrande neus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 22:43

Zinkzalf om te verzachten én als zonnebrand plus een neusflap hebben hier het probleem opgelost.