Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:47

Hoi allemaal,

Vorige week heeft mijn paard koliek gehad.
Donderdagmiddag rond 15 uur. DA natuurlijk gebeld en die kwam binnen 30 minuten. 10 minuten onderzoek. Spuitje Bucospan en nog iets. Paard is goed geholpen en er bovenop gekomen. Al goed en wel.
En dan de rekening die ik vanmiddag mocht ontvangen voor dit 10-minuten durende bezoek: 242,50 euro.
Ik viel echt van mijn stoel. Zijn dit normale prijzen?
Benieuwd naar jullie mening.

Afbeelding

AnnedB
Berichten: 290
Geregistreerd: 12-08-20

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:49

Ik vind dit geen gek bedrag.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:49

Volgens mij gaat er sowieso wat mis, want op medicijnen betaal je volgens mij maar 9% btw. Bij jou is over het hele bedrag 21% btw gerekend. Toevallig afgelopen woensdag de rekening van mijn veearts gehad en daar waren medicijnen 6 en diensten 21.

Wildgirl

Berichten: 11661
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:50

Mijn da rekent bij spoed niet ook nog consult kosten. Lijkt me een beetje dubbelop. Daarnaast, op een donderdagmiddag het spoedtarief rekenen snap ik ook niet helemaal eigenlijk maargoed.

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:52

Ik snap het spoedtarief voor een donderdag middag ook niet....

irisdepony
Berichten: 416
Geregistreerd: 26-10-10

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:52

jeetje wat een tarief voor het "voorijden "
pffff

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:53

Ik dacht zelf ook dat medicatie een lager btw had idd. Nu zal het op deze factuur geen groot verschil maken. Vorig jaar heb ik ook deze zelfde DA met spoed nodig gehad en dit was in het weekend en ook nog eens in de avond. Rekening toen was 185 euro. Wat ik prima kon begrijpen en passend vond bij de geleverde zorg/dienst.

capopjekop

Berichten: 30653
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:53

Ik vind het ook dubbelop. Als je spoed rekent dan vervalt consult lijkt me. Mijn dierenarts heeft nog nooit voor spoed meer gerekend. Die heeft alleen een weekendtarief, wat logisch is.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:53

Cinnepin schreef:
Ik snap het spoedtarief voor een donderdag middag ook niet....


Misschien had hij andere afspraken staan maar heeft hij deze omgezet vanwege de koliek van het paard van TS. Dat is dan wel spoed.

Mjetterd
Hoofdmoderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 12736
Geregistreerd: 27-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:54

Benzz schreef:
Volgens mij gaat er sowieso wat mis, want op medicijnen betaal je volgens mij maar 9% btw. Bij jou is over het hele bedrag 21% btw gerekend. Toevallig afgelopen woensdag de rekening van mijn veearts gehad en daar waren medicijnen 6 en diensten 21.



Ik dacht dat het anders zat, namelijk dat als medicatie meegegeven wordt het BTW tarief 9% is. Maar wanneer dierenartsen het middel zelf toedienen tijdens een consult het BTW tarief 21% is.

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:54

Het spoed tarief op een donderdagmiddag en daar bovenop ook nog consult snap ik ook niet. Het probleem is dat deze dierenarts praktijk in onze regio een monopolie heeft en kan vragen wat ze wil.

dollyspikkel

Berichten: 1037
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:55

Cinnepin schreef:
Ik snap het spoedtarief voor een donderdag middag ook niet....


Koliek = spoed dus ook spoedtarief

Marigo
Berichten: 1043
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 20:55

Cayenne schreef:
Cinnepin schreef:
Ik snap het spoedtarief voor een donderdag middag ook niet....


Misschien had hij andere afspraken staan maar heeft hij deze omgezet vanwege de koliek van het paard van TS. Dat is dan wel spoed.


Dit betreft een grote praktijk waarbij 5-6 paardenartsen per dag werken. Dan zou je verwachten dat ze tussen 9-17 uur iemand plannen voor visite?

pluklief

Berichten: 4201
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:55

Benzz schreef:
Volgens mij gaat er sowieso wat mis, want op medicijnen betaal je volgens mij maar 9% btw. Bij jou is over het hele bedrag 21% btw gerekend. Toevallig afgelopen woensdag de rekening van mijn veearts gehad en daar waren medicijnen 6 en diensten 21.

Als de dierenarts de medicatie toedient valt het doorgaans wel onder de 21% omdat het dan ook een dienst is. Als de medicatie achtergelaten word dan is het verkoop en een lager tarief.

Benzz
Berichten: 2886
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:56

Mjetterd schreef:
Benzz schreef:
Volgens mij gaat er sowieso wat mis, want op medicijnen betaal je volgens mij maar 9% btw. Bij jou is over het hele bedrag 21% btw gerekend. Toevallig afgelopen woensdag de rekening van mijn veearts gehad en daar waren medicijnen 6 en diensten 21.



Ik dacht dat het anders zat, namelijk dat als medicatie meegegeven wordt het BTW tarief 9% is. Maar wanneer dierenartsen het middel zelf toedienen tijdens een consult het BTW tarief 21% is.

Ik heb de corticosterioden in de C7 en een week later de euthanasie spuit toch echt niet zelf gezet.

Sam_I_Am
Berichten: 188
Geregistreerd: 09-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:56

Brandstof prijzen zijn heftig gestegen, waarschijnlijk reguliere geplande afspraken laten verplaatsen voor jouw spoed vraag. Ik vind het een normaal tarief. Hoeveel km moest je DA rijden?

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23421
Geregistreerd: 09-04-01

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 20:59

Een niet vooraf geplande visite is spoed, dat lijkt me logisch.
Maar allemachtig wat een bedragen :wow:

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:00

130 alleen al voor voorrijden en btw.. . Moet zeker van ver komen die dierenarts. Kwam hij met helikopter ofzo?!

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:00

Marigo schreef:
Het spoed tarief op een donderdagmiddag en daar bovenop ook nog consult snap ik ook niet. Het probleem is dat deze dierenarts praktijk in onze regio een monopolie heeft en kan vragen wat ze wil.



Het is een spoed voorrijtarief. Je standaard voorrij tarief zal lager zijn.

Daarnaast betaal je dus je consult. Ik vind het eerlijk gezegd niet gek. Je consult kosten zelf zijn zoals het lijkt gewoon een standaard bedrag en geen spoed tarief

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:01

Ik vind het wel hoog. Ik had (ongeveer) precies hetzelfde bedrag als wat jij moet betalen, voor dezelfde behandeling etc, maar dat vond plaats op een zaterdagavond terwijl er toen maar 1 DA dienst had..
Dan zou je opzich verwachten dat een donderdagmiddag goedkoper is, zegt de DA zelf wel altijd iig.
Waarom is het dan als spoed gerekend? Heb je daar om gevraagd?

belle_boef

Berichten: 10732
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:01

zimbabwe schreef:
130 alleen al voor voorrijden en btw.. . Moet zeker van ver komen die dierenarts. Kwam hij met helikopter ofzo?!



Als hij heen en terug 45 minuten onderweg is zou hij ook 3 andere klanten kunnen helpen met een consult van 50€ per 15 minuten. Dus het bedrag is niet heel gek

xJolijn

Berichten: 2935
Geregistreerd: 15-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:02

Ik vind het ook geen gekke factuur (wat niet wegneemt dat het veel geld is).
Ook hier wordt door dierenartsen duidelijk aangegeven dat de dagroutes voor 9u worden gepland. Heb jij overdag een spoedgeval waar direct een dierenarts voor moet komen (die dus zijn/haar route moet onderbreken) betaal je daar inderdaad het spoedtarief voor.

Wat betreft BTW is de site van de belastingdienst heel duidelijk:
“Dierenartsen

Als u een geneesmiddel toedient bij de behandeling van een ziek dier, is er sprake van een combinatie van goederen en diensten en geldt het tarief van 21%. Verkoopt u het geneesmiddel voor verdere behandeling, dan geldt het tarief van 9%.”

Fijn dat het met het paard weer goed gaat :)

Cinnepin

Berichten: 8927
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:03

dollyspikkel schreef:
Cinnepin schreef:
Ik snap het spoedtarief voor een donderdag middag ook niet....


Koliek = spoed dus ook spoedtarief



Ik heb doordeweeks nog nooit *spoed*tarief betaald voor koliek.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110655
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:06

Het is wel een flink bedrag om even af te tikken, maar op zich niet heel vreemd en ik denk dat ze het goed kunnen uitleggen wanneer je ze even belt.
En idd spoed + hoge vervoerskosten etc. Dan kom je er al snel aan.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 02-09-22 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenexa

Berichten: 604
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 21:07

Bij ons moet je smorgens bellen voor een bepaalde tijd om afspraak in te plannen. Als je daarna belt, is het spoedtarief.
Mijn koliek rekening was iets goedkoper maar wel vergelijkbaar:

Afbeelding