Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:06

Polly schreef:
Een niet vooraf geplande visite is spoed, dat lijkt me logisch.
Maar allemachtig wat een bedragen :wow:

Zo rekent mijn dierenarts ook. Voor half 10 bellen voor een afspraak is regulier. Alles wat daarna komt wordt een hoger tarief en direct is spoed.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 22:07

welmoedz schreef:
Ik vind het zeker buitensporig. Bij mij zijn ze een paar weken geleden in het weekend geweest op zaterdag avond om 8u. Mijn pony is 1.02 meter maar dit was de rekening [ [url=m/17umUm.jpg]Afbeelding[/url] ]


Jeetje dat is inderdaad een groot verschil. Wel fijn dat je zorg voor je paardje geleverd krijgt voor zulke tarieven nog :)

sterregoud
Berichten: 1857
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:07

Ja, het tikt wel aan. Een hond middenmaatje thuis laten inslapen, was 3 jaar terug 220 euries. Vind ik ook wel wat aan de hoge kant.

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:08

Zelfde DA (waar ik overigens erg tevreden over ben) ruim 2 jaar geleden spoedvisite om 11 uur s avonds:

Voorrijtarief paard/pony avond 1 € 72,73 21%

Maar ik snap jouw factuur niet als ik een paar posts boven mij zie dat het avondtarief (wat volgens mij dus altijd spoed moet zijn?) lager is dan dit? Ik zou zeker even bellen hoe deze rekening in elkaar zit. Kun je gelijk de btw over de medicatie checken.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 22:09

Jessix schreef:
Polly schreef:
Een niet vooraf geplande visite is spoed, dat lijkt me logisch.
Maar allemachtig wat een bedragen :wow:

Zo rekent mijn dierenarts ook. Voor half 10 bellen voor een afspraak is regulier. Alles wat daarna komt wordt een hoger tarief en direct is spoed.


Vanuit deze redenatie zou de factuur dan toch moeten bestaan uit

StandaRd consult 15 minuten van 55 euro plus een opslag voor spoed a 30-60 euro? Nu rekenen ze spoed 91 euro en daar bovenop 55 euro consult. 146 euro op een doordeweekse dag….

Ir111

Berichten: 11964
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:10

Maar voorrijden is iets anders dan een consult. Ik weet niet beter dan dat zo'n splitsing gemaakt wordt. Ook door andere praktijken.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 22:10

Ir111 schreef:
Zelfde DA (waar ik overigens erg tevreden over ben) ruim 2 jaar geleden spoedvisite om 11 uur s avonds:

Voorrijtarief paard/pony avond 1 € 72,73 21%

Maar ik snap jouw factuur niet als ik een paar posts boven mij zie dat het avondtarief (wat volgens mij dus altijd spoed moet zijn?) lager is dan dit? Ik zou zeker even bellen hoe deze rekening in elkaar zit. Kun je gelijk de btw over de medicatie checken.


Ja dat is mijn ervaring dus ook met vorig jaar toen ik spoed had op een vrijdagavond. Die rekening was toen voor een veel langer consult 180. Wat ik dan echt goed begrijp.
Als je dezelfde kliniek hebt (die inderdaad verder goede zorg levert) wees dan nu geïnformeerd dat de tarieven zijn verhoogd ;)

Vanmiddag heb ik al gebeld en volgens de kliniek klopt het allemaal.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:12

Spoed is voor het feit dat iemand binnen 30 minuten na jouw telefoontje bij je op de stoep stond.
Dat zijn de voorrijkosten plus het feit dat die betreffende dierenarts hetgeen die aan het doen was, heeft onderbroken en naar je toe is gekomen.

Daarnaast heeft de betreffende dierenarts je paard onderzocht, dat zijn de consultkosten.

En er zijn medicijnen in het paard gespoten.

Ik vind het geen gekke bedragen, tarieven voor voorrijkosten stijgen momenteel ook door de gestegen brandstofprijzen, die auto's rijden niet op water ofzo...

welmoedz

Berichten: 1578
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:13

Marigo schreef:
Jessix schreef:

Een niet vooraf geplande visite is spoed, dat lijkt me logisch.
Maar allemachtig wat een bedragen :wow:

Zo rekent mijn dierenarts ook. Voor half 10 bellen voor een afspraak is regulier. Alles wat daarna komt wordt een hoger tarief en direct is spoed.


Vanuit deze redenatie zou de factuur dan toch moeten bestaan uit

StandaRd consult 15 minuten van 55 euro plus een opslag voor spoed a 30-60 euro? Nu rekenen ze spoed 91 euro en daar bovenop 55 euro consult. 146 euro op een doordeweekse dag….[/quote]

Ik zou inderdaad echt even bellen maandag, 146 euro zonder dat de dierenarts al iets gedaan heeft kan toch echt niet doordeweeks..?!

Ik ben als ik dit lees iid heel erg blij met mijn dierenarts. Ze nemen ook alles serieus, van een aangevallen kip door een buizerd erbovenop helpen tot heel netjes omgaan met mijn hond die door een andere praktijk extreem angstig is geworden.

harriehoef

Berichten: 704
Geregistreerd: 29-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:15

dollyspikkel schreef:
Cinnepin schreef:
Ik snap het spoedtarief voor een donderdag middag ook niet....


Koliek = spoed dus ook spoedtarief



Dat heb ik echt niet gehad toen mijn pony koliek had en de dierenarts er binnen 30 minuten was. Ik vind dat eerlijk gezegd ook wel vreemd voor een donderdagmiddag.
Sowieso meerdere keren een dierenarts nodig gehad wat ik vooraf niet wist en dus niet was gepland. Echt nooit een spoed rekening gekregen op een normaal doordeweekse dag.


Ik vind die voorrijkosten echt absurd! :wow: Sowieso vind ik dit bedrag echt meer dan extreem voor wat medicatie voor koliek en binnen 10 minuten weer vertrekken. Ik zou contact opnemen met die kliniek en aangeven dat je dit echt een heel raar bedrag vindt! Bespreken lijkt mij in dit geval niet zo’n gek idee. Ik zou het ieder geval wel doen!

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:15

Tja, dierenarts is de slechts betaalde universitaire opleiding, dus ik snap het wel. Wel zuur voor jou.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 22:16

Nou laat het alvast voor jullie allemaal een ter info zijn wat je tegenwoordig kunt verwachten aan kosten als je paard zorg nodig heeft met spoed. Hopelijk hebben we het allemaal niet (meer) nodig . En natuurlijk fijn dat deze zorg bestaat. Toch fijn om te weten waar je dan aan toe bent. De dagen dat je voor spoed op een doordeweekse dag max. 175 euro kwijt bent zijn voorbij. Moet ik ook maar aan wennen dan.

eenitraM
Berichten: 10948
Geregistreerd: 24-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:21

Flinke bedragen komen er langs!
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 02-09-22 22:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Charmaine
Berichten: 1415
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:21

Ik heb even teruggekeken voor je. DAP Bodegraven rekende in 2019 255 euro. Dat was voorrijkosten (30e), consult (40e), rectaal onderzoek, sonderen met parrafine, buscopan,meflosyl en braunule. Geen extra spoedtoeslag.

Marije_jiplover

Berichten: 25333
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:23

Charmaine schreef:
Ik heb even teruggekeken voor je. DAP Bodegraven rekende in 2019 255 euro. Dat was voorrijkosten, consult, rectaal onderzoek, sonderen met parrafine, buscopan,meflosyl en braunule. Geen extra spoedtoeslag.

Is niet te vergelijken, met de huidige gestegen kosten (brandstof, medicatie, etc) kun je een rekening van 3 jaar geleden echt niet meer met nu vergelijken.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 22:23

Charmaine schreef:
Ik heb even teruggekeken voor je. DAP Bodegraven rekende in 2019 255 euro. Dat was voorrijkosten, consult, rectaal onderzoek, sonderen met parrafine, buscopan,meflosyl en braunule. Geen extra spoedtoeslag.


Ook een pittige factuur! Maar wel een met heel wat meer onderzoek. Thanks voor het delen. Wel goed gekomen met je paardje hopelijk?

Padoertje
Berichten: 1545
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:24

Even een factuur van afgelopen februari opgezocht, toen mijn paard met koorts en buikpijn stond. Was 332,- op een doordeweekse dag. Buscopan en Meflosyl gehad, bloedje getrokken en voor mijn eigen gemoedsrust 3 spuiten Quadrisol afgenomen. Was achteraf een virusjes waar meerdere paarden een dag ziek van waren. Voorrijkosten zijn normaliter ook 90,-, maar op deze factuur 48,-, dus de DA was waarschijnlijk al in de buurt. Overigens geen spoedtarief gerekend.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:26

Marigo schreef:
Jessix schreef:

Zo rekent mijn dierenarts ook. Voor half 10 bellen voor een afspraak is regulier. Alles wat daarna komt wordt een hoger tarief en direct is spoed.


Vanuit deze redenatie zou de factuur dan toch moeten bestaan uit

StandaRd consult 15 minuten van 55 euro plus een opslag voor spoed a 30-60 euro? Nu rekenen ze spoed 91 euro en daar bovenop 55 euro consult. 146 euro op een doordeweekse dag….

Bij mij komt er ook nog consult bovenop. En (mijn paard is een lastige) ook nog een bedrag voor handelingen per 5 minuten.

Als voorbeeld rekening van afgelopen januari
voorrijdkosten € 44,-
toeslag na half 10 gebeld € 18,-
consult tot 15 minuten € 44,-
bloedafname € 7,-
Verrichtingen per 5 minuten 2x € 14,70
En ga zo nog maar even door....

Ik heb inmiddels een mail gehad dat de voorrijkosten zijn verhoogd ivm de benzine prijzen. Een consult heb ik ook een keer moeten betalen nadat ik gebeld had voor een flesje Regumate. Ik ben wel heel tevreden over hun kennis en kunde en ga daarom ook niet naar een ander. Daarbij is het hier in de regio sowieso wel duur. Ook bij de kleine huisdierenarts betaal je de hoofdprijs.

Cinnepin

Berichten: 8937
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:28

@Jessix, dan ligt het er waar op de Utrechtse Heuvelrug. Ik zit daar ook en betaal dus minder

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:31

Ik heb laatst dezelfde praktijk bij mijn paint gehad vanwege een hoefsmid. Op donderdagochtend, 2 weken geleden. Dierenarts stond er ook binnen een half uur. Ik heb normaal tarief op de factuur staan (kreeg ‘m ook binnen vandaag). Ik vind het sowieso geen goedkope praktijk. Maar wel zeer kundig en daar betaal ik dan liever wat meer voor.

Dit is mijn factuur voor 2 paarden. 1 afspraak mobiele röntgen en 1 dus ‘spoed’ met hoefzweer.
Afbeelding

Overigens heb ik in maart ook een keer een spoedje met koliek gehad. Dit was wel ‘s avonds. Daar mocht ik 336,- voor aftikken.

Marigo
Berichten: 1045
Geregistreerd: 12-10-20
Woonplaats: Gelderland

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-22 22:34

Auwch Daihyo dat is ook geen fijn bedrag. Wat je zegt, kwaliteit van zorg is natuurlijk nummer 1.
Dank voor het delen! Is voor mij weer een realiteitscheck haha

Toch vind ik het opvallend. Voor een week kliniek met alles erop en eraan rekende ik 980 euro af. Helemaal terecht en paard is goed behandeld. Ook een foto maken van buik op de kliniek kostte 80 euro inclusief het consult van 15 minuten.
Het verschil tussen thuis behandelen en op de kliniek zelf is zo onwijs groot. Schrik er toch van.

Daihyo

Berichten: 88066
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Buitensporige DA- rekening. Of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:38

Ze gaven bij mij aan dat röntgen op de kliniek veel goedkoper zou zijn. Maar ik wilde Jim niet op de trailer zetten. Het scheelt hun reiskosten en reistijd. Die zijn aardig gestegen.

En ja, ik heb mijn paarden vanmiddag ook toegesproken dat ze dit de volgende keer bij voorkeur in verschillende maanden van het jaar plannen :+

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:40

Cinnepin schreef:
@Jessix, dan ligt het er waar op de Utrechtse Heuvelrug. Ik zit daar ook en betaal dus minder

Oh dan doen ze het vast alleen bij mij want ik heb alle omliggende klinieken al hier gehad en altijd de hoofdprijs betaald.

Tancreda4

Berichten: 24055
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:47

Spoed tarief voor donderdagmiddag snap ik wel. Als ze plots moeten komen, en je belt niet tussen 8 of 9 die dag, valt alles erna onder spoed omdst ze dan al hun routes plannen. Is bij alle dierenartsen hier in de buurt zo.

Spoed is al snel 200 euro....

Edit. Omdat ik nieuwsgierig was. Tijdje terug paard in hek gehangen en op 3 benen dus da gebeld (eind middag). Spoed tarief, onderzoek (dus nog extra op voorrijkosten) , pijnstillers, en een injectie = 230 euro. Onderzoek was been bevoelen, schaafwondjes checken. Verder geen uitgebreid onderzoek.

90 excl. BTW voor spoed, 33 excl BTW voor onderzoek was het. Ja, dan gaat het snel.....
Overigens over de injectie, onderzoek en voorrijkosten 21%, en voor het potje pijnstillers 9% gerekend.

Al met al komt de rekening wel aardig overeen qua spoed.
Laatst bijgewerkt door Tancreda4 op 02-09-22 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa
Berichten: 3049
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-22 22:50

Ik vind het ook best veel. Heb even mijn rekening van maart opgesnord: 160€ voor een spoedvisite op zondagavond. Slokdarmverstopping, paard is licht gesedeerd en gesondeerd geweest, ook nog een spuit antibiotica.

2 weken geleden rx laten maken, was 50€ voor de eerste foto en 25€ per extra foto.