Langdurige mok (2 jaar lang)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 06:36

Daphne284 schreef:
Eapy schreef:
Dit weet je ongetwijfeld al — maar mok komt vaak van binnenuit. Wat voer je het paard? Krijgt hij hooi of voordroog, en wat voor kwaliteit? Staat hij veel binnen of buiten?


Paard krijgt hooi, heeft altijd in de paddock gestaan, maar staat sinds een paar weken in de wei ivm vocht in het been


Wat krijgt hij erbij? Krachtvoer, vitaminekorrel?

Daphne284
Berichten: 5
Geregistreerd: 08-09-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 22:51

Wat krijgt hij erbij? Krachtvoer, vitaminekorrel?[/quote]

Krijgt er muesli met brokken bij en en zink mineraal voorgeschreven van de dierenarts.

Lindsey_99
Berichten: 2476
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 23:07

Ik zou eens proberen graanloze bijvoeding te geven. Een vitamine/mineralenbrok en bijvoorbeeld een mash.
Granen maken sommige mineralen moeilijker opneembaar. Ook als het paard grondwater te drinken krijgt kan de hoeveelheid ijzer erin problemen opleveren met opname van andere mineralen.
Ik zou dan wel oppassen met extra zink geven, want balancers bevatten vaak al voldoende hoeveelheid.
Vitalbix, Bergwiesen, Agrobs, Equifyt, Metazoa en nog wat andere merken hebben graanloze produkten. En hier is een uitleg te vinden waarom: https://www.jepaardgezondenfit.nl/

_Goldenhour
Berichten: 16
Geregistreerd: 24-03-10

Re: Langdurige mok (2 jaar lang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:18

Wat bij onze paarden met mok heel goed geholpen heeft is bodembedekking op basis van vlas / hennep. Om mijten meer te voorkomen.

Daarnaast hebben we ze laten spuiten met dectomax. Wassen 3x per jaar met byemite en ze staan op voer wat bijna geheel suiker / zetmeel arm is.

Met deze combinatie moet ik zeggen dat ik ze alle 2 mok vrij heb gekregen en mok vrij weet te houden.

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Langdurige mok (2 jaar lang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:22

Friesian expert oil al geprobeerd?

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:56

Daphne284 schreef:
Wat krijgt hij erbij? Krachtvoer, vitaminekorrel?


Krijgt er muesli met brokken bij en en zink mineraal voorgeschreven van de dierenarts.[/quote]

Dan is er op voergebied in elk geval nog winst te behalen.

Muesli en brok bevat enkelvoudige suikers en die kunnen het paard belasten.

Valt het dier snel in? Is het juist vlug (te) stevig?

Als het dier makkelijk op gewicht blijft dan zou ik terug gaan naar een goede vitaminekorrel. Daar zitten geen belastende stoffen in.

Madelief7
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:13

Ander voer lijkt me inderdaad goed om te proberen. Die van mij kreeg zeer ernstige mok toen ik een bepaalde muesli voerde. Na het stoppen daarmee geen mok meer gehad.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:37

Is het geen mok door overgevoeligheid voor mijten?

Mijn verzorgpaard had ook last van aanhoudende mok.
Uiteindelijk ze we gericht beginnen behandelen tegen mijten en pas toen werd de mok rustiger en is het nu uiteindelijk weg.

Wij hebben behandeld met de spray en kruidenmengeling van finecto+.
In combi met honey heal zalf (op basis van honing en zink) voor de korsten.

Krachtvoer bvb kan ook mok triggeren. Dit krijgt hij dus ook niet meer. Alleen grasmix en droog hooi.

esther_ess
Berichten: 35
Geregistreerd: 24-04-17
Woonplaats: Arnhem

Re: Langdurige mok (2 jaar lang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 13:55

Mijn paard heeft ook langdurig mok / vasculitis gehad. Uit bloedonderzoek extreem verhoogde leverwaarden. Op advies van Utrecht toen onverpakt hooi gevoerd (i.v.m. verdenking vergiftiging door PA's of planten). Na 6 weken opnieuw bloedonderzoek. Toen waren de leverwaarden weer genormaliseerd.

Heb je al onverpakt hooi? Mocht je voordroog voeren, dan zou ik echt onverpakt hooi adviseren.

Petunia27

Berichten: 205
Geregistreerd: 29-06-17

Re: Langdurige mok (2 jaar lang)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 14:32

Ik ben ook van mening dat dit van binnen uit opgelost moet worden, maar wat bij mijn paard geholpen heeft was groene leem smeren. Volgens mij zou je dit ook kunnen voeren (zuiverende werking)

ellepel

Berichten: 47328
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 21:00

wat voor ras is je paard, heb je eventueel foto’s van de plekjes?