Wat is er mis met mijn paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 18:53

Mijn merrie was ook een tijd minder lief en minder vrolijk!

Zij had si problemen, en kreeg daar nog een maagzweer bovenop. De stalling was niet geschikt voor haar.

Van 8 tot 1700 buiten en de rest op stal, naast merries, en enorme voernijd, was niet bepaald handig.

Nu staat ze 24/7 buiten, met twee ruinen, is behandeld voor alles en is weer helemaal zichzelf! Zelfs nu ik haar vandaag hengstig trof!

Hevonen

Berichten: 5613
Geregistreerd: 21-01-04
Woonplaats: up north

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-22 20:06

DannyVisser schreef:
Ik heb sinds maart een 10 jarige ruin en het gaat de laatste tijd niet helemaal zoals het ging. Ik ga volgende week een dierenarts langs laten komen, maar zou graag weten of er mensen zijn die iets in mijn verhaal herkennen.
In het begin had ik ik heel lief en knuffelbaar paard, maar er zijn inmiddels 3 momenten geweest dat hij uit het niets bokt en steigert tijdens het optuigen óf er net na. 1 keer daarvan was pas toen hij al in de bak liep. Vandaag ( 4de keer) was hij al opgetuigd en toen ik hem wilde draaien om naar de bak te lopen deed hij het weer. Daarna heeft hij een hele vreemde blik in zijn ogen, beetje verdwaasd eigenlijk.
Ook word hij langzaam maar zeker minder vriendelijk. Bijtneigingen in de stal, ongedurig met poetsen.
Een echte hoofdschudder is hij niet, maar soms houd hij zijn hoofd scheef tijdens het rijden, maar van de week ook met het longeren waarbij hij alleen zijn halster aanhad.
Iemand die iets herkend?


Heeft hij een ander bit? Mijn paard deed raar als hij een trens (enkel- of dubbelgebroken) had, hij had geen problemen op een stang of pelham.

Mariljo
Berichten: 405
Geregistreerd: 09-06-18

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:52

Ik dacht eerst ook aan een maagzweer of het zadel/rug. Tot het stukje van zijn hoofd scheef houden, toen dacht ik aan zijn mond of bit. Misschien ook de dierenarts of beter nog een goede tandarts even zijn mond open laten doen. Controle op wondjes van scherpe punten/haken of zeker ook van het bit. Je wordt vanzelf vervelend als er elke keer iets klem zit.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 11:57

maagzweer, kissing spines, tandproblemen, kan vanalles zijn. In elk geval pijn.

Earth

Berichten: 7911
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 12:04

Ik denk dat je verveling of teveel energie al uit kunt sluiten als het paard met zijn hoofd scheef loopt.
Dan kun je idd denken aan zaken die Sevke al benoemd, sowieso ongemak of pijn. Dus goed dat je hem laat zien aan de dierenarts. Ik hoop dat die voor je de tijd neemt om te kijken wat het kan zijn.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:04

Doet hij het ook als je gaat longeren?

pillow
Berichten: 7797
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wat is er mis met mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-22 20:50

Een maand geleden zei TS dat volgende week de dierenarts zou komen. Ik ben wel benieuwd wat die gezegd heeft.