Revalideren + heet worden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Revalideren + heet worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 13:22

Een van mijn pony's aan het revalideren, ohz, na een breukje in zijn hoefbeentak.

Het is normaal gesproken een flink voorwaartse, alerte maar heel brave pony van 6. Na een jaar rust voelt hij zich duidelijk beter, maar mag mijn dochter 30 min stappen en 10 min. draven; 10 x een halve minuut.
Nou dat heeft hij begrepen :D Hij wil alleen maar aandraven, bokt en steigert als hij dat niet mag, gooot zijn hoofd en lijf alle kanten op. Hij is gewoon heel blij dat hij weer wat mag. Maar hij ontspant moeilijk en je ziet gewoon dat hij gaat ontploffen. Niet goed te rijden nu dus.
Je kunt het hem niet kwalijk nemen maar longeren van te voren op de volte is écht nog geen optie.
Overigens doet hij ook zo debiel aan de hand met een stukje draven. Ik kon nog net een flinke bok naar achteren ontduiken.
Hij schrikt ook ineens van vanalles. Hij heeft gewoon zoveel energie natuurlijk.

Op advies van de staleigenaresse heb ik nu Pianissimo gekocht. Het schijnt wel even te duren voordat je daarvan positief resultaat ziet?

Iemand nog een andere tip?
(De DA kwam met magnesium maar dat helpt helemaal niets, net als de chill pillen)

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Revalideren + heet worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:26

Behalve sederen ga je niets vinden dat overmoed eruit haalt.
Met pezen kun je tenminste nog op asfalt blijven waarop ze meestal niet zo exploderen, maar met een hoefbeen probleem moet je natuurlijk op zand.
Helpt bijzetten misschien een beetje?

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:28

Doorbijten :') het is heel vervelend en eng, maar ik heb niks gevonden wat werkt. Het zakt weg toen we wat meer mochten gaan doen, maar die lange zijdes of minuten draven waren niet leuk. Ook op het harde stappen was niet neer rustig, daar gebeurde hetzelfde.

Nu weiger ik ook om op een gesedeerd paard te gaan zitten, dat doen mensen nog wel eens maar ik heb daar enorm slechte ervaringen mee. Zo wat onderuit gaan en toch minder handig waardoor de kans op verergering juist nog groter was. Want het gek doen wilden ze allemaal nog steeds.

Of een revalidatie stal, maar dat hebben wij nooit gedaan ivm kosten en het toch zelf willen doen.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 13:32

Sizzle schreef:
Behalve sederen ga je niets vinden dat overmoed eruit haalt.
Met pezen kun je tenminste nog op asfalt blijven waarop ze meestal niet zo exploderen, maar met een hoefbeen probleem moet je natuurlijk op zand.
Helpt bijzetten misschien een beetje?


Nog niet aan gedacht; een bijzetje is idd nog wel een optie!
Nee idd asfalt is geen optie, het is een beetje vingers crossed en doorzetten momenteel

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 13:35

MyWishMax schreef:
Doorbijten :') het is heel vervelend en eng, maar ik heb niks gevonden wat werkt. Het zakt weg toen we wat meer mochten gaan doen, maar die lange zijdes of minuten draven waren niet leuk. Ook op het harde stappen was niet neer rustig, daar gebeurde hetzelfde.

Nu weiger ik ook om op een gesedeerd paard te gaan zitten, dat doen mensen nog wel eens maar ik heb daar enorm slechte ervaringen mee. Zo wat onderuit gaan en toch minder handig waardoor de kans op verergering juist nog groter was. Want het gek doen wilden ze allemaal nog steeds.

Of een revalidatie stal, maar dat hebben wij nooit gedaan ivm kosten en het toch zelf willen doen.


Ga ik ook niet doen sederen en dochter is niet bang verder. Het is alleen op een gegeven moment niet meer leuk, die vlieglessen ;-) En het is gewoon ook heel begrijpelijk, hij staat in een paddockje waar hij inmiddels wel eens een drafje doet, maar galopperen kan hij er niet (mag hij ook nog niet natuurlijk) maar hij heeft gewoon energie teveel. Is ook geen gemenigheid.

Ik denk inderdaad dat het verder uitzitten is tot ze weer wat meer mogen, dan verwacht ik dat het ook weer beter wordt.
Het zou fijn zijn als de pianissimo iets de scherpe randjes er af kan halen.

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Revalideren + heet worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:38

Nee, snap ik! Ik was altijd alleen maar bang voor de gevolgen voor het paard. Daarom eng als ze zo doen. Het is enorm logisch en begrijpelijk maat je zou willen dat je ze het zou kunnen uitleggen.

Ik hoop het ook voor jullie!

beestenfreak

Berichten: 1313
Geregistreerd: 17-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:41

Voor het lopen aan de hand zou de Concord leader iets kunnen zijn :
https://www.concord-vip.com/webshop/product/49768
Al krijgen sommige het hiermee ook nog voor elkaar om gek te doen :o
Je zou je misschien ook kunnen verdiepen in hersenwerk voor paarden, daar kun je ze in ieder geval mentaal lekker mee bezig houden. Succes, het blijft lastig dat je ze niet gewoon even kunt uitleggen dat ze zich nog even rustig moeten houden :(:)

Spenk
Berichten: 21771
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 13:42

Wat krijg de pony verder? Ik zou geen pianissimo voeren, dat hielp hier niks dat gaf nog meer energie als gewoon een vitaminebrokje. Ik zou een vitaminebrokje voeren alleen + infocus van paardendrogist of nerv control van pavo of naf magic. Daar had ik goeie ervaringen mee na blessure opbouwen met een ontploffend paard.

Pianissimo ging die ook gewoon als een raket op af want er zit nog altijd energie is.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Revalideren + heet worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:33

Ik zou gaan handpaardrijden met 'm als je een tweede paard ter beschikking hebt.
Kan je 'm gewoon laten draven (en stuiteren) zonder dat je er last van hebt. Singeltje met bijzet om het een beetje onder controle te blijven houden en een lang haltertouw aan het bit met een longeertussenstukje, dan zou het moeten lukken.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 14:34

Spenk schreef:
Wat krijg de pony verder? Ik zou geen pianissimo voeren, dat hielp hier niks dat gaf nog meer energie als gewoon een vitaminebrokje. Ik zou een vitaminebrokje voeren alleen + infocus van paardendrogist of nerv control van pavo of naf magic. Daar had ik goeie ervaringen mee na blessure opbouwen met een ontploffend paard.

Pianissimo ging die ook gewoon als een raket op af want er zit nog altijd energie is.


Hij krijgt alleen marstall force en verder ruwvoer. Nerv control, chill pil; allemaal de ervaring mee dat het niets helpt. Op stal hebben ze nu met 3 paarden heel goede ervaring met Pianissimo, maar wel dat het even tijd nodig heeft om resultaat te zien; het erge schrikkerige is er bij die 3 vanaf. Ze gaf wel aan dat je genoeg ervan moet voeren. Ik ga het gewoon eens uitproberen, voorlopig zijn we toch nog wel aan het revalideren.
Naf Magic kan ik nog eens naar kijken, daar heb ik nog geen ervaring mee.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 14:35

MyWishMax schreef:
Nee, snap ik! Ik was altijd alleen maar bang voor de gevolgen voor het paard. Daarom eng als ze zo doen. Het is enorm logisch en begrijpelijk maat je zou willen dat je ze het zou kunnen uitleggen.

Ik hoop het ook voor jullie!


Op die manier, ja dat hebben wij ook hoor. Ben zo bang om weer stappen terug te doen omdat hij nu iets geks doet.

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 14:35

nix anders geven dan gewoon hooi, heeft verder ook nix nodig want verbruikt nix

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-22 14:37

speurneusc schreef:
nix anders geven dan gewoon hooi, heeft verder ook nix nodig want verbruikt nix


Krijgt hij ook al een jaar niet; alleen een vitaminebrokje

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Revalideren + heet worden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 15:03

Wellicht zou je hem kunnen laten zwemmen? Dan kan hij toch wat van zijn energie kwijt en tegelijkertijd weer wat spieren opbouwen....

speurneusc

Berichten: 5376
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-22 16:50

Koekie73 schreef:
speurneusc schreef:
nix anders geven dan gewoon hooi, heeft verder ook nix nodig want verbruikt nix


Krijgt hij ook al een jaar niet; alleen een vitaminebrokje


vitamine brokje..... energiebommetjes

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-22 12:12

Na een week Pianissimo heb ik een pony die helemaal niet te handelen is en zelfs van de sjofel zo schrok dat het gevaarlijk werd. We zullen er maar even mee stoppen
Laatst bijgewerkt door Koekie73 op 17-09-22 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-22 12:16

Koekie73 schreef:
Na een week Pianissimo heb ik een pony die helemaal niet te handelen is en zelfs van de sjofel zo schrok dat het gevaarlijk werd. We zullen er maar even mee stoppel


Heb je gezien hoeveel suiker en zetmeel er in de Pia zit?
Ik vind Cavalor mooi voer. Maar ik heb nooit begrepen dat mensen het voeren aan schrikkerige en stressgevoelige dieren.

Misschien verbeterd zijn gedrag als hij weer dagelijks iets doet?

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Revalideren + heet worden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-22 16:33

@Saaams ik heb bewust nog gevraagd in de winkel of dit echt bedoeld was voor paarden op rust zodat ze niet bij alles uit hun plaat gaan waarop ze positief antwoorden. Ik heb ook niet meer naar hoeveelheden van de ingrediënten gekeken, dat overkomt me niet nog een keer.
Nah ja, voor die van ons werkt het dus voor geen meter. Hij leek wel een kanonskogel; zo ding dat afgevuurd wordt 8)7

Hij krijgt het nu 3 dagen niet meer en was vanmiddag gelukkig weer zichzelf. Hij is van zichzelf al geen dooie, maar dit is weer helemaal fijn zo.
Vandaag was de draf ook nog steeds zuiver, dus dat is mooi. Ik merk wel dat het een beetje afhankelijk is van de dag, want er zitten ook nog steeds dagen tussen dat je dat kreupele knikje nog heel subtiel ziet. De ene keer meer rechtsom en de andere keer meer linksom. Ik denk dat we ook maar eens een fysio op gaan zoeken, zodra hij bij de volgende controle ook nog goed is.

bulck

Berichten: 4230
Geregistreerd: 08-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-22 17:15

Ik zou hem gewoon eerder anders aan het werk. Grondwerk, aandacht bij u, respect. Energie focussen op wat anders dan gewoon exploderen (ansich logisch gezien de situatie) OP die manier bouw je ook conditie en wat spieren op (plus voor jezelf lol)

Voeding kan zeker meespelen, maar veel zit toch in het stukje respect en juist kanaliseren.

En anders voor die energie toch aquatherapie regelen, zodanig dat hij energie kwijt kan op een positieve manier en zo bvb erna opstappen. En zo het ene afbouwen en het andere op.