Ervaring rugblessures

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Ervaring rugblessures

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 17:45

Hallo!

Helaas is m'n beste maatje alweer paar weken kreupel... Wat er is gebeurd onbekend, maar komt vanuit z'n rug en deel uit z'n bekken.

Ten eerste wil ik even benoemen: vorig jaar zijn er foto's gemaakt van de rug ivm staken, hier waren geen afwijkingen.

Stalgenoot heeft thermografisch onderzoek bij hem uitgevoerd wat bevestigd dat het in zijn rug/bekken zit. Hoe en wat, is niet precies te zien dus volgende week staat de afspraak in de kliniek. Hij is niet gevoelig met palperen van de rug/heup.

Hier zie je de "hotspot", duidelijk z'n rug.

Afbeelding



Kreupelheid zie je voornamelijk via de achterkant, z'n hele linkerheup zakt in. Ook is hij nijdig, dus waarschijnlijk wel pijn.

Hier een filmpje, YouTube maakt het beeld beetje rot ..
https://youtu.be/gTNZddXk7Ss

Maargoed, ik ga weer naar de kliniek. Mijn vraag is, wie heeft er ervaringen met rugproblemen? Waar kan ik aan denken? Wat kan ik verwachten?

Is het lastig om diagnoses van een rug te krijgen? Wat kunnen ze daar allemaal krijgen? :+ Kortom heeeel veel vragen en maak mij best zorgen...

Er zullen wel foto's gemaakt worden en misschien een echo van het SI, ik vind het allemaal prima... Maak mij zorgen om m'n vriendje ..

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaring rugblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:27

Dat daar een hotspot zit, betekent niet automatisch dat daar dús de oorzaak zit.
Die kan nog steeds ergens anders vandaan komen.
Je noemt staken, en eerdere foto’s: er is dus al langer wat gaande? Wat was toen de diagnose?

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 20:35

Muze schreef:
Dat daar een hotspot zit, betekent niet automatisch dat daar dús de oorzaak zit.
Die kan nog steeds ergens anders vandaan komen.
Je noemt staken, en eerdere foto’s: er is dus al langer wat gaande? Wat was toen de diagnose?


Ben in 2 klinieken veel geld kwijt geweest met het antwoord: hij heeft niks.... Top tot teen op de foto geweest, echo gehad van SI etc. Osteopaat geweest kon niks vinden. Fascia Release was het antwoord! Ook hem leren z'n lichaam juist te gebruiken en naar hem te luisteren ging het goed onder het zadel.

Kan zeker ook ergens anders vandaan komen, maar ik heb eerder thermografisch onderzoek bij hem laten doen, deze plekken op z'n rug zaten er toen nog niet. Vandaar dat we vermoeden dat het probleem daar huist... Zo niet, dan komen we er op de kliniek hopelijk erachter wat er is :)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:42

He wat ontzettend naar.
Ook goed naar zijn knie gekeken in de klinieken?
Spronggewricht?

Ik hoop dat je nu dan toch eindelijk wel een antwoord krijgt, zodat je ook gerichter iets kunt aanpakken.

Edit: ik geloof wel dat de plekken iets aanduiden hoor, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij die plekken krijgt door compenseren in zijn lijf.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 20:46

Muze schreef:
He wat ontzettend naar.
Ook goed naar zijn knie gekeken in de klinieken?
Spronggewricht?

Ik hoop dat je nu dan toch eindelijk wel een antwoord krijgt, zodat je ook gerichter iets kunt aanpakken.

Edit: ik geloof wel dat de plekken iets aanduiden hoor, maar het kan natuurlijk ook zo zijn dat hij die plekken krijgt door compenseren in zijn lijf.


Beide sprongen zijn op de foto geweest en beide knieën echo, geen afwijkingen. Je wordt er inderdaad moedeloos van... Hoeven zelfs nog op de foto gehad (hij loopt wat kort voor) maar dat was ook prima.

Hij gaf ook aan dat hij sowieso aan het compenseren is, zag hij de achterhand op de beelden of iets. Dus iets zit hem niet goed in z'n lijf.... Vind het zo sneu, hij is gewoon continu boos :(

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Ervaring rugblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:49

Rugbanden wel eens nagekeken? Want je hebt het over foto's van de rug en echo van si. Maar rugbandeb kunnen ook geblesseerd raken zonder dat de botten iets mankeren. En dat kan dan weer ergens anders vandaan komen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 20:53

Fascia release gaf verbetering?
Maar voor Hoelang?
Soms als door een massage compensatie weggehaald wordt kan er een ander “ onderliggend probleem” echt zichtbaar worden.
Is hij meerdere keren behandeld of maar 1 keer?

Edit: waarmee ik niet wil zeggen dat je niet naar de kliniek moet hoor.
Het kan soms zo’n enorme puzzel zijn
Laatst bijgewerkt door Muze op 12-09-22 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:03

Luusje_Kviek schreef:
Hij gaf ook aan dat hij sowieso aan het compenseren is, zag hij de achterhand op de beelden of iets. Dus iets zit hem niet goed in z'n lijf.... Vind het zo sneu, hij is gewoon continu boos :(


Ten eerste: wat ontzettend rot!
Je maatje zit niet goed in zijn vacht en de oorzaak is niet duidelijk.

In het kader van duidelijkheid: wie is deze 'hij' die spreekt van compensatie...?
En wat zag hij aan de achterhand...?
(Ik heb een vermoeden, maar ik zwijg nog efkes.)

Die witte plek op zijn rug is niet het SI gewricht.

Fijn dat fascia release kennelijk wel hielp.
Wat zegt degene die fascia release deed...?
(Ik zou het naar vinden als je weer een hoge DA rekening krijgt zonder dat de dierenarts iets kan vinden.)

'Compensatie' is de moeite van het onderzoeken waard - maar het gaat dan wel om een totaalplaatje.
Hoe staat je dier letterlijk en figuurlijk op de hoeven...?
Waar precies zit de spierspanning, kun je in stand al bepaalde zaken zien (bijvoorbeeld strakke hals)...?
Wat 'zeggen' de fascia...?
Er zijn dierenartsen die in het kader van kreupelheidsonderzoek het dier longeren 'op de gewone manier' en aan de longe verticale balans vragen.

In principe heb je hier geen kliniek voor nodig, maar wel een deskundig iemand, liefst DA, die goed kan puzzelen.
'Wat zeggen de losse stukjes informatie...?'

Compensatie zelf wil zoiets zeggen als: het dier heeft op plek X pijn, spant een spier extra aan om plek X te ontlasten,
maar de extra aangespannen spier gaat op gegeven moment last krijgen (het arme ding moet te veel doen) -
en dan wordt een volgende spier gevraagd om een tandje bij te springen, of het dier gaat een minder ideale houding aannemen, etc etc etc.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Ervaring rugblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:21

Wat is die C1 op de foto? Niet de wervel hoop ik want C1 is een halswervel.

Thermografisch onderzoek mag nooit de basis zijn voor het oordeel. Dat is altijd aanvullend. Wat hier al eerder genoemd werd, omdat het compensatie kan zijn. Je kunt een heel warm rechterbeen hebben omdat het probleem links zit en hij die dan ontlast bijvoorbeeld.

MyWishMax

Berichten: 25321
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:24

Eens Janderegelaar. En zelfs als ze daar wel wat vinden kan dat alsnog compensatie zijn. Ik had een paard met blessure aan de rugbanden. Foto's waren helemaal goed en ze konden niks vinden, behalve die banden. Bleek uiteindelijk uit hals te komen en die rug was een compensatie blessure, maar te simpel gedacht en niet doorgezocht toen het 1e ontdekt werd dus werd de oorspronkelijke blessure erger.

Maar het kan ook zomaar dat er daar niks te vinden is en het ergens anders verstopt zit.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Ervaring rugblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:35

Het kan inderdaad overal zitten. Van hoef, tot halswervel, noem het maar..

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 21:40

Oké ik ga even zo goed mogelijk het op een rijtje te zetten en jullie te beantwoorden!

@MyWishMax Zijn rug is verder niet naar gekeken.

@Muze Gaf heel veel verbetering! Een blij paard, staat niet altijd meer "aan", kan zijn spanning beter loslaten en loopt losser door zijn lijf. Hij was extreem pijnlijk tijdens de behandelingen en is nu (uit m'n hoofd) 4x behandeld waarvan de laatste keer +- 5/6 week terug. Toen zat hij veel losser, zijn hals is altijd mega strak. Hij is gewoon een dier wat snel spanning opbouwt en dit vasthoud... Heb het idee dat de behandelingen zeker werken en het is nooit meer zo erg geweest als in het begin. Alleen nu omdat hij pissig was met het rijden, toen afgestapt en bleek kreupel te lopen.

@Janneke2
Weet niet of ik een pdf bestand kan delen? Daar staat in beschreven wat hij zag, anders moet ik even screenshots maken zo. Ik weet zijn naam niet, mijn stalgenoot is in opleiding en zij verwerkt het samen met hem.

Staat bij; Reactie semimembranosus en biceps.

Ik weet dat de witte plek z'n SI niet is :+ Gelukkig :+ Wel zien ze reactie in het gebied van het SI, geen hotspots maar wel warmer.

Mijn fascia release therapeut vind hem echt verbeterd en zit veel minder spanning in z'n lijf. Hij reageert veel minder vel tijdens zijn behandelingen. Ik vind het gewoon moeilijk dat hij niet praten kan... Of dat z'n hals altijd zo strak staat dat het daaruit komt?

@janderegelaa
Nee is geen C1, weet niet waarom het erbij is gezet. Is een thoracale wervel...


Wel nog even bij te vermelden is dat hij moeite heeft met LA onder de massa te brengen. Hij maakt dan hupsjes en loopt korter met dat been. Er wordt gezegd dat hij hupsjes doet door spanning (later doet hij het minder, voornamelijk in het begin), ander zegt door balans... Hij zwiept met rijden ook veel met z'n staart, ook omdat hij wat tegen het been is, maar kan ook zeker andere redenen hebben.

Wanneer hij lang en laag loopt, ontspannen dan zet hij dat been wel goed onder de massa. Met spanning (hoofd omhoog oid) loopt hij korter met dat been. Ik heb 2x een go gehad van klinieken van ga maar gewoon rijden, met training wordt het beter.

Misschien ga ik er gewoon weer heel open in, maar wil wel een antwoord. In heb geen happy paard en heb het idee dat hij dat ook nog niet is geweest.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 21:47

Luusje_Kviek schreef:
Oké ik ga even zo goed mogelijk het op een rijtje te zetten en jullie te beantwoorden!

@MyWishMax Zijn rug is verder niet naar gekeken.

@Muze Gaf heel veel verbetering! Een blij paard, staat niet altijd meer "aan", kan zijn spanning beter loslaten en loopt losser door zijn lijf. Hij was extreem pijnlijk tijdens de behandelingen en is nu (uit m'n hoofd) 4x behandeld waarvan de laatste keer +- 5/6 week terug. Toen zat hij veel losser, zijn hals is altijd mega strak. Hij is gewoon een dier wat snel spanning opbouwt en dit vasthoud... Heb het idee dat de behandelingen zeker werken en het is nooit meer zo erg geweest als in het begin. Alleen nu omdat hij pissig was met het rijden, toen afgestapt en bleek kreupel te lopen.

@Janneke2
Weet niet of ik een pdf bestand kan delen? Daar staat in beschreven wat hij zag, anders moet ik even screenshots maken zo. Ik weet zijn naam niet, mijn stalgenoot is in opleiding en zij verwerkt het samen met hem.

Staat bij; Reactie semimembranosus en biceps.

Ik weet dat de witte plek z'n SI niet is :+ Gelukkig :+ Wel zien ze reactie in het gebied van het SI, geen hotspots maar wel warmer.

Mijn fascia release therapeut vind hem echt verbeterd en zit veel minder spanning in z'n lijf. Hij reageert veel minder vel tijdens zijn behandelingen. Ik vind het gewoon moeilijk dat hij niet praten kan... Of dat z'n hals altijd zo strak staat dat het daaruit komt?

@janderegelaa
Nee is geen C1, weet niet waarom het erbij is gezet. Is een thoracale wervel...


Wel nog even bij te vermelden is dat hij moeite heeft met LA onder de massa te brengen. Hij maakt dan hupsjes en loopt korter met dat been. Er wordt gezegd dat hij hupsjes doet door spanning (later doet hij het minder, voornamelijk in het begin), ander zegt door balans... Hij zwiept met rijden ook veel met z'n staart, ook omdat hij wat tegen het been is, maar kan ook zeker andere redenen hebben.

Wanneer hij lang en laag loopt, ontspannen dan zet hij dat been wel goed onder de massa. Met spanning (hoofd omhoog oid) loopt hij korter met dat been. Ik heb 2x een go gehad van klinieken van ga maar gewoon rijden, met training wordt het beter.

Misschien ga ik er gewoon weer heel open in, maar wil wel een antwoord. In heb geen happy paard en heb het idee dat hij dat ook nog niet is geweest.


Wanneer een paard anders gaat lopen als zijn halshouding veranderd dat kun je er bijna vanuit gaan dat het een probleem in de hals is. Ik heb dit met een paard gehad en de baan waar de zenuw doorheen moest was te smal. Met zijn hals laag (dus meer vrijheid) geen enkel probleem. In rijhouding stokkreupel. Maar ik ben geen dierenarts natuurlijk.

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-22 21:48

janderegelaa schreef:
Luusje_Kviek schreef:
Oké ik ga even zo goed mogelijk het op een rijtje te zetten en jullie te beantwoorden!

@MyWishMax Zijn rug is verder niet naar gekeken.

@Muze Gaf heel veel verbetering! Een blij paard, staat niet altijd meer "aan", kan zijn spanning beter loslaten en loopt losser door zijn lijf. Hij was extreem pijnlijk tijdens de behandelingen en is nu (uit m'n hoofd) 4x behandeld waarvan de laatste keer +- 5/6 week terug. Toen zat hij veel losser, zijn hals is altijd mega strak. Hij is gewoon een dier wat snel spanning opbouwt en dit vasthoud... Heb het idee dat de behandelingen zeker werken en het is nooit meer zo erg geweest als in het begin. Alleen nu omdat hij pissig was met het rijden, toen afgestapt en bleek kreupel te lopen.

@Janneke2
Weet niet of ik een pdf bestand kan delen? Daar staat in beschreven wat hij zag, anders moet ik even screenshots maken zo. Ik weet zijn naam niet, mijn stalgenoot is in opleiding en zij verwerkt het samen met hem.

Staat bij; Reactie semimembranosus en biceps.

Ik weet dat de witte plek z'n SI niet is :+ Gelukkig :+ Wel zien ze reactie in het gebied van het SI, geen hotspots maar wel warmer.

Mijn fascia release therapeut vind hem echt verbeterd en zit veel minder spanning in z'n lijf. Hij reageert veel minder vel tijdens zijn behandelingen. Ik vind het gewoon moeilijk dat hij niet praten kan... Of dat z'n hals altijd zo strak staat dat het daaruit komt?

@janderegelaa
Nee is geen C1, weet niet waarom het erbij is gezet. Is een thoracale wervel...


Wel nog even bij te vermelden is dat hij moeite heeft met LA onder de massa te brengen. Hij maakt dan hupsjes en loopt korter met dat been. Er wordt gezegd dat hij hupsjes doet door spanning (later doet hij het minder, voornamelijk in het begin), ander zegt door balans... Hij zwiept met rijden ook veel met z'n staart, ook omdat hij wat tegen het been is, maar kan ook zeker andere redenen hebben.

Wanneer hij lang en laag loopt, ontspannen dan zet hij dat been wel goed onder de massa. Met spanning (hoofd omhoog oid) loopt hij korter met dat been. Ik heb 2x een go gehad van klinieken van ga maar gewoon rijden, met training wordt het beter.

Misschien ga ik er gewoon weer heel open in, maar wil wel een antwoord. In heb geen happy paard en heb het idee dat hij dat ook nog niet is geweest.


Wanneer een paard anders gaat lopen als zijn halshouding veranderd dat kun je er bijna vanuit gaan dat het een probleem in de hals is. Ik heb dit met een paard gehad en de baan waar de zenuw doorheen moest was te smal. Met zijn hals laag (dus meer vrijheid) geen enkel probleem. In rijhouding stokkreupel. Maar ik ben geen dierenarts natuurlijk.


Aaah oei, z'n hals is niet op de foto geweest nog, dus dat wil ik nog wel laten checken! Kunnen ze dat zien op een foto?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:13

Absoluut! En ik heb er misschien overheen gelezen maar pak zijn rug dan ook gelijk mee.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:29

Citaat:
Wanneer een paard anders gaat lopen als zijn halshouding veranderd dat kun je er bijna vanuit gaan dat het een probleem in de hals is. Ik heb dit met een paard gehad en de baan waar de zenuw doorheen moest was te smal. Met zijn hals laag (dus meer vrijheid) geen enkel probleem. In rijhouding stokkreupel. Maar ik ben geen dierenarts natuurlijk.


'Een eend kan zwemmen, maar niet iedereen die kan zwemmen is een eend'.

Sorry, deze alinea gaat mij echt in het verkeerde keelgat.

Een paard kan om honderd redenen zijn hoofd en hals optillen.
Dat verandert een aantal zaken in het lichaam.
En ja, een zenuwbeklemming in de hals in 1 mogelijke optie.

Tenzij je een goed bespierd dressuurpaard hebt: hals hoger betekent rug holler.
Zolang we er niet boven op zitten is dit geen enkel probleem.

En een stijve, strakke hals kan ook honderd oorzaken hebben, waaronder pijn, en dat kan drommels goed pijn elders in het lichaam betekenen.

Voor het paard van TS is dit wel een probleem (halve gok: sommige dierenartsen laten je ook rijden tijdens het kreupelheidsonderzoek).

En vervolgens kreeg TS te horen 'dat het met rijden (training, de goede spieren sterker maken) over moest gaan'.
Citaat:
Aaah oei, z'n hals is niet op de foto geweest nog, dus dat wil ik nog wel laten checken! Kunnen ze dat zien op een foto?

Eerst maar eens 'een verhaal met kop en staart'!!

Wat gebeurt er met de genoemde beenspieren?
(Semimembranosus, biceps femoris - ik weet dat het voorbeen ook een biceps heeft)
Ze zitten beide achter ('richting staart') het heupgewricht en duwen het dier vooruit - dus als hij zijn linkerheup laat vallen is dit mega belangrijk om te onderzoeken.


Veel pijn tijdens fascia release wil doorgaans zeggen dat het een ouder/langer bestaand probleem is. (Logisch met 'snel spanning opbouwen en moeilijk afvloeien' - 'wat is kip en wat is ei'? ')
En via de release plus goed observeren en de puzzelstukjes bekijken kun je de 'kettingreactie' vaak wel in kaart brengen.

(Bijvoorbeeld de semimembranosus doet zeer, ik noem m even een strekspier,
dus komt linksachter op relatief goede dagen niet onder de massa en op slechte dagen laat hij de heup vallen.
En wellicht heeft het dier ter compensatie de buigspier 'psoas' loeihard laten werken en is dat het witte plekje op de thermografie.)
...ik kan er compleet naast zitten. En de kettingreactie kan langer zijn.
En het kan zijn dat de oorspronkelijke blessure verdwenen is, maar het compensatiepatroon om één of andere reden in stand is gebleven.

Maar ik denk dat je meer hebt aan mensen die dit soort puzzels met jou in kaart willen brengen, en aan de hand van dit soort gepuzzel kun je op gegeven moment een serie gerichte vragen op de kliniek stellen.

(Ik doe geen uitspraak over hoe je dier er nu precies aan toe is want dat kan niet via een schermpje, maar ik zou als je het dier morgen toch oplaadt vooral vragen wat de DA zoal dacht toen jij te horen kreeg 'hij mankeert niets, ga maar trainen'.
Want de bui die ik zie hangen is dat jij, tenzij er echt iets geks gebeurd is, morgen zo ongeveer precies hetzelfde te horen krijgt. En dat vind ik zonde.)

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 22:30

Kán Idd best een halswervel zijn. Of een rugwervel die niet oké is.
Semimembranosus is een “ hamstring” spier zeg maar.
Biceps neem ik aan de biceps femoris?
Beiden spieren die wel van invloed zijn op onder andere spronggewricht en heup en ook knie.

Er zijn via fascia wel spieren met elkaar verbonden waardoor het heel goed kan dat als hij zijn hoofd hoger draagt, dit indirecte invloed op een achterbeen heeft.
Dat maakt het soms echt een puzzel om te vinden waar de oorzaak dan zit.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:07

Janneke2 schreef:
Citaat:
Wanneer een paard anders gaat lopen als zijn halshouding veranderd dat kun je er bijna vanuit gaan dat het een probleem in de hals is. Ik heb dit met een paard gehad en de baan waar de zenuw doorheen moest was te smal. Met zijn hals laag (dus meer vrijheid) geen enkel probleem. In rijhouding stokkreupel. Maar ik ben geen dierenarts natuurlijk.


'Een eend kan zwemmen, maar niet iedereen die kan zwemmen is een eend'.

Sorry, deze alinea gaat mij echt in het verkeerde keelgat.

Een paard kan om honderd redenen zijn hoofd en hals optillen.
Dat verandert een aantal zaken in het lichaam.
En ja, een zenuwbeklemming in de hals in 1 mogelijke optie.

Tenzij je een goed bespierd dressuurpaard hebt: hals hoger betekent rug holler.
Zolang we er niet boven op zitten is dit geen enkel probleem.

En een stijve, strakke hals kan ook honderd oorzaken hebben, waaronder pijn, en dat kan drommels goed pijn elders in het lichaam betekenen.

Voor het paard van TS is dit wel een probleem (halve gok: sommige dierenartsen laten je ook rijden tijdens het kreupelheidsonderzoek).

En vervolgens kreeg TS te horen 'dat het met rijden (training, de goede spieren sterker maken) over moest gaan'.
Citaat:
Aaah oei, z'n hals is niet op de foto geweest nog, dus dat wil ik nog wel laten checken! Kunnen ze dat zien op een foto?

Eerst maar eens 'een verhaal met kop en staart'!!

Wat gebeurt er met de genoemde beenspieren?
(Semimembranosus, biceps femoris - ik weet dat het voorbeen ook een biceps heeft)
Ze zitten beide achter ('richting staart') het heupgewricht en duwen het dier vooruit - dus als hij zijn linkerheup laat vallen is dit mega belangrijk om te onderzoeken.


Veel pijn tijdens fascia release wil doorgaans zeggen dat het een ouder/langer bestaand probleem is. (Logisch met 'snel spanning opbouwen en moeilijk afvloeien' - 'wat is kip en wat is ei'? ')
En via de release plus goed observeren en de puzzelstukjes bekijken kun je de 'kettingreactie' vaak wel in kaart brengen.

(Bijvoorbeeld de semimembranosus doet zeer, ik noem m even een strekspier,
dus komt linksachter op relatief goede dagen niet onder de massa en op slechte dagen laat hij de heup vallen.
En wellicht heeft het dier ter compensatie de buigspier 'psoas' loeihard laten werken en is dat het witte plekje op de thermografie.)
...ik kan er compleet naast zitten. En de kettingreactie kan langer zijn.
En het kan zijn dat de oorspronkelijke blessure verdwenen is, maar het compensatiepatroon om één of andere reden in stand is gebleven.

Maar ik denk dat je meer hebt aan mensen die dit soort puzzels met jou in kaart willen brengen, en aan de hand van dit soort gepuzzel kun je op gegeven moment een serie gerichte vragen op de kliniek stellen.

(Ik doe geen uitspraak over hoe je dier er nu precies aan toe is want dat kan niet via een schermpje, maar ik zou als je het dier morgen toch oplaadt vooral vragen wat de DA zoal dacht toen jij te horen kreeg 'hij mankeert niets, ga maar trainen'.
Want de bui die ik zie hangen is dat jij, tenzij er echt iets geks gebeurd is, morgen zo ongeveer precies hetzelfde te horen krijgt. En dat vind ik zonde.)


Je kunt wel een heel verhaal neerpennen maar logisch nadenken is handiger. Paard wordt kreupel bij veranderende halshouding. Kun je wel van alles gaan onderzoeken maar je moet eerst de hals nakijken. Je moet gaan uitsluiten namelijk.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:16

Ach, Jan, soms doop ik mijn pen in een inktpot met wat azijn, en dan worden er mensen boos...

Persoonlijk denk ik dat ik eerst logisch heb nagedacht en daarna een paar gedachten heb genoteerd.
In jouw boosheid, zo neem ik maar aan, creëerde jij een tegenstelling die ik niet zo goed thuis kan brengen...


"Paard wordt kreupel bij veranderende halshouding."

Ja, dat heb ik gelezen.
De waarneming is belangrijk en svp onderzoek.
Ik schreef nog van 'wat is kip en wat is ei?'
Citaat:
Kun je wel van alles gaan onderzoeken maar je moet eerst de hals nakijken

Voor ik per ongeluk weer in azijn indoop zou ik graag argumenten willen lezen van jouw hand waarom dit als eerste moet.
(Dat het zinnig kan zijn ben ik met je eens en dat schreef ik ook, zij het wellicht niet met de volstrekt correcte inktsoort.)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-22 23:29

Janneke2 schreef:
Ach, Jan, soms doop ik mijn pen in een inktpot met wat azijn, en dan worden er mensen boos...

Persoonlijk denk ik dat ik eerst logisch heb nagedacht en daarna een paar gedachten heb genoteerd.
In jouw boosheid, zo neem ik maar aan, creëerde jij een tegenstelling die ik niet zo goed thuis kan brengen...


"Paard wordt kreupel bij veranderende halshouding."

Ja, dat heb ik gelezen.
De waarneming is belangrijk en svp onderzoek.
Ik schreef nog van 'wat is kip en wat is ei?'
Citaat:
Kun je wel van alles gaan onderzoeken maar je moet eerst de hals nakijken

Voor ik per ongeluk weer in azijn indoop zou ik graag argumenten willen lezen van jouw hand waarom dit als eerste moet.
(Dat het zinnig kan zijn ben ik met je eens en dat schreef ik ook, zij het wellicht niet met de volstrekt correcte inktsoort.)

Als je fietsband leeg is pomp je hem eerst op. Dan weet je of hij echt lek is.

Je kunt wel 101 dingen gaan onderzoeken maar daar waar je een wezenlijke verandering door ziet moet je altijd eerst onderzoeken.

En aanname’s kun je beter niet doen. Ik ben niet boos. Hooguit verbaasd dat je ik weet niet hoeveel dingen wilt gaan onderzoeken terwijl je er met een paar simpele foto’s misschien al bent.

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaring rugblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:32

Op het filmpje loopt hij duidelijk linksachter kreupel, is zijn SI gewricht weleens nagekeken? en de kniebanden aan de linkerkant? Want daar kunnen ze ook flink last van hebben en van daaruit compenseren.

Veraaaaah

Berichten: 2333
Geregistreerd: 05-07-15
Woonplaats: Breda

Re: Ervaring rugblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:57

Die van mij had precies hetzelfde inclusief hupsje, scheef zakken en been niet onder de massa plaatsen. Met ontspannen ging het beter maar ze kwam nooit zo ver onder de massa als rechts. Die van mij bleek spat te hebben linksachter en dit beeld herken ik wel duidelijk.

Maar die van jou was overal helemaal goed op de foto?

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 13:51

Elisa2 schreef:
Op het filmpje loopt hij duidelijk linksachter kreupel, is zijn SI gewricht weleens nagekeken? en de kniebanden aan de linkerkant? Want daar kunnen ze ook flink last van hebben en van daaruit compenseren.


Si is 2 maal een echo van gemaakt en volgens mij ook meegenomen op de foto maar weet niet zeker (het bekken).

Kniebanden zien ze op de echo neem ik aan? Dan waren die in orde.

@Vera; foto's waren helemaal goed verder.

Hij is nu de laatste weken echt kreupel hoor, die maanden ervoor niet. Naja niet kreupel kreupel, meer spanning en dan het been niet onderplaatsen. Toen zakte z'n heup niet in

Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaring rugblessures

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:06

Ik ben geen dierenarts dus durf niet te zeggen dat ze kniebanden op de echo zien, misschien de moeite waard om nog eens na te vragen. Is spat uitgesloten?

Oskarrino
Berichten: 797
Geregistreerd: 22-08-13
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 15:47

Elisa2 schreef:
Ik ben geen dierenarts dus durf niet te zeggen dat ze kniebanden op de echo zien, misschien de moeite waard om nog eens na te vragen. Is spat uitgesloten?


Ga ik zeker doen, thanks voor de tip!

Ja spat is uitgesloten :j