Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Insuline resistentie testen of niet.

 
Profiel   

Ik heb een vol slanke connemara merrie van 9.
Rij bijzonder fanatiek recreatief met haar. Er valt bijna niet tegenop te voeren.
Ik heb haar nu bijna 3 jaar, ze was toen nog groen en behoorlijk zwaar. Ze was niet modder vet maar wel paar kilo te zwaar.
Ondertussen rijden we dus vooral lange bosritten met wisselende gangen. Variërend van 15 tot 30 km.
Op dit moment 2 maand rustig aan gedaan vanwege het warme weer en alleen ritjes gemaakt van 5 tot 12 km ongeveer 3 x per week ze is nu iets dikker. Kan net geen ribben meer zien. Ze heeft wel een flinke hals. En flinke billen.
Begin dit jaar is ze heel ziek geweest. Ze at niks meer behalve mondjes maat gras. Ze bleek heel ernstig maagzweren te hebben. Ik heb toen de keus gemaakt om haar dag en nacht op de wei te zetten om haar maag iets wat gevuld te houden. En toen ging het mis ze werd hoefbevangen. Ik ben er heel snel bijgeweest en 2 dagen later zag je er al niks meer aan.
Maar dit wil ik uiteraard wel voorkomen.
Ik zie nu al weer dat ze meer hals krijgt.

Helemaal van gras halen durf ik niet aan. Ze is ontzettend moeilijk met eten en heel stress gevoelig. Ze loopt nu dagelijks op de wei met strook begrazing voor een uur of 8. Zonodig word dit korter maar minder als 5 uur op de wei wil ik eigenlijk niet. Dan gaat ze afvallen omdat ze geen mega goede hooi eter is. ( ze vermoeden dat ze een maag afwijking heeft waardoor gras sneller zakt en met hooi de maag langer vol blijft)

Ze is getest op PPID dat was het niet.
Ik zit er wel aan te denken haar te laten testen op insuline resistentie. Maar dan moet ze een nacht vasten en met haar maag problemen verleden vind ik dat erg tricky.

Wat zouden jullie doen. Heeft de test meer waarde voor jullie.

Ik voer heel arm hooi van eigen land. Is getest.
Ze krijgt een balancer met lucerne brok,magnesium, supplement voor de maag, en wat losse lucerne.



[ img ]

In ierland


[ img ]
1e dag bij mij


[ img ]
1e jaar bij mij




[ img ]
2e jaar bij mij


[ img ]

Nu na een rustige periode
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 11:04 



 
Profiel   

1van mijn paarden is ook getest. Dierenarts zei dat vasten niet perse nodig was. Hier stond het paard die nacht wel op de paddock met een beetje hooi maar niet dat die dus echt de hele nacht te eten had. Wel smorgens niet voeren zolang dierenarts niet geweest is.

De test was negatief (18mg/l) Maar de glucowaarden waren niet mee getest. Dring er dus wel op aan dat die ook bepaald worden. Als die waarden niet bepaald worden ben je maar half zo ver.

Iemand vertelde me dat de insulinewaarden normaal kunnen zijn maar de glucose alsnog te hoog kan zijn.

Dit was het resultaat bij mijn paard.

KOOLHYDRATENMETABOLISME
Insuline nuchter: 18,0 - pmol/L 29,0 - 281,0 <

BIJNIER
ACTH 18,8 ng/L <
(November-juli <29 ng/L
& Augustus-oktober <47 ng/L)

Ik ga de glucose toch nog laten bepalen want het paard blijft dik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 11:34 



 
Profiel   

Gezien het beeld van vetopslag bij je paardje vind ik dit er wel 1 die je IR/EMS zou kunnen verklaren. Testen is altijd goed, de vraag is wat kun je met die wetenschap meer doen dan wat je al doet? Is dat het geld en de moeite waard?
Ik zou haar een tijd wel van het gras halen. En elke dag bewegen. Rijden niet per se dagelijks, maar wel wandelen/grondwerk. Ik heb er ook 1 die alleen mooi op gewicht te krijgen is door bewegen. Wat je er ook in stopt. Dus heb ik hem naar een grote paddock paradise met heel veel tracks. Is zoiets een optie voor je?
Check het Engelse forum op Facebook voor EMS/IR. Staat super veel info op.
Merries kunnen soms door andere hormonale onbalans IR/EMS ontwikkelen. Het is vaak een gevolg van een andere onderliggende aandoening. Bij mijn IR’er zijn zijn darmen de oorzaak. Disbalans en mestwater waardoor hij jaren zijn eten niet goed heeft verteerd. Het is wetenschappelijk bewezen dat IR veroorzaakt kan worden door slechte darmflora. Hoe is haar mest?
Als laatst: ook PSSM type 1 heeft soms dit beeld paarden. Ik weet niet of het voorkomt bij haar ras.
Heel verhaal en het is nog uitgebreider en complexer dan dit. Punt is, IR is vaak een gevolg van weer een andere oorzaak. Hormonen, darmen, PSSM en ga zo door…als je het echt wilt weten zou ik eerst daar gaan zoeken. En je eigen management goed onder de loep nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 11:44 



 
Profiel   

Marigo schreef
Gezien het beeld van vetopslag bij je paardje vind ik dit er wel 1 die je IR/EMS zou kunnen verklaren. Testen is altijd goed, de vraag is wat kun je met die wetenschap meer doen dan wat je al doet? Is dat het geld en de moeite waard?
Ik zou haar een tijd wel van het gras halen. En elke dag bewegen. Rijden niet per se dagelijks, maar wel wandelen/grondwerk. Ik heb er ook 1 die alleen mooi op gewicht te krijgen is door bewegen. Wat je er ook in stopt. Dus heb ik hem naar een grote paddock paradise met heel veel tracks. Is zoiets een optie voor je?
Check het Engelse forum op Facebook voor EMS/IR. Staat super veel info op.
Merries kunnen soms door andere hormonale onbalans IR/EMS ontwikkelen. Het is vaak een gevolg van een andere onderliggende aandoening. Bij mijn IR’er zijn zijn darmen de oorzaak. Disbalans en mestwater waardoor hij jaren zijn eten niet goed heeft verteerd. Het is wetenschappelijk bewezen dat IR veroorzaakt kan worden door slechte darmflora. Hoe is haar mest?
Als laatst: ook PSSM type 1 heeft soms dit beeld paarden. Ik weet niet of het voorkomt bij haar ras.
Heel verhaal en het is nog uitgebreider en complexer dan dit. Punt is, IR is vaak een gevolg van weer een andere oorzaak. Hormonen, darmen, PSSM en ga zo door…als je het echt wilt weten zou ik eerst daar gaan zoeken. En je eigen management goed onder de loep nemen.


Was misschien niet helemaal duidelijk maar gewicht is geen issue, naja vooral dat ze dik genoeg is zonder dikke nek.
Ze ziet er het grootste deel van het jaar uit als een hazenwind hond. Echt super slank. Dierenarts stond ook voor een raadsel waarom zo'n afgetrainde pony hoefbevangen raakte.
Ik rij normaal zo'n 4 tot 5 keer per week de andere dagen wat doen is geen optie dan ben ik werken en werk 24 uur aan een gesloten. Maar ze beweegt uitzicht zelf ook heel veel wandeld en rent wat af op een dag. Als ik vaker wat met haar doe haalt dat ook wel beetje het plezier eraf bij haar. Dan laat ze zich niet meer pakken op de wei. En verder zou ik zelf niet zo goed weten wat ik nog aan mijn management zou kunnen aanpassen.
Ze krijgen nachts niet helemaal onbeperkt hooi. Ik weet niet precies hoe lang ze er mee doen maar ik vermoed dat ze morgens een uur of 2 zonder eten staan. Maar weet ook dat ze veel minder hooi eet als de rest. Ze gaat regelmatig tussen door slapen omdat ze dan vol zit. Dit doetje overdag op de wei ook. Het is niet echt een vreet pony.

Mest is goed bij haar mooiste van allemaal. PPID is ze op getest zat heel ruim onder de waarde en alle eerdere bloed onderzoeken gaven niet het idee dat er ergens nog een probleem zit. PSSM 1 komt niet voor bij connies wel pssm2.

Hoe ben je er achter gekomen dat bij jou paard met de darmen te maken had.
Eilis had mega erg bloedworm toen ik haar kocht. Haar mest was mooi maar had vaak van die slijmvlokken erbij. De laatste 1.5 jaar ziek dat niet meer. De bloedworm is nu ook al tijden onder controle

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 12:03 



 
Profiel   

pssm is misschien dan wel iets om te testen, voor de zekerheid.
Voor het gras, ik snap, met het "hooiprobleem" dat je dat liever niet wilt. Misschien is een middel als glucobalance bijvoorbeeld een goede "ondersteuning" wat betreft het gras?
Maar dan is het wel goed om eerst PSSM uit te sluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 12:09 



 
Profiel   

jeetje dit is wel bijzonder dat deze topic nu voorbij komt. Bij mij is net de dierenarts weg van stal om bloed af te nemen van mijn paard. Mijn paard heb ik ook bijna twee jaar komt uit Schotland en was ook 2 jaar terug enorm te zwaar. Afgelopen winter bleef hij vrij zwaar maar kreeg hij ook minder beweging. Sinds het voorjaar pakten de we draad op en wordt hij momenteel 5 x per week wat met hem gedaan. De ene dag intensiever dan de andere dag
Deze zomer stonden ze 24/7 buiten op gras met stripbegrazing en momenteel staan ze er alleen nachts nog op. Het hooi wat ze krijgen is suikerarm. Onze weide is ingezaaid met paardengras.
Toch bleef mijn paard dik en merkte ik ook dat zijn uithoudingsvermogen niet heel hoog was. ( hij ziet er nu ongeveer uit als de jouwe dat je hem kocht :-) )
Ik dacht laat ik even een bloedje bij hem trekken want mss mist hij een vitamine oid al kan ik het me niet voorstellen want hij krijgt. dagelijks een balancer De dierenarts zag echter dat hij toch wel tekenen van EMS heeft ( dikke Crest nek, hartvormige billen ) en voelde pulsaties bij zijn hoeven. de alarmbelletjes zijn gaan rinkelen. Ik laat hem nu testen op ppid. Een IR/EMS test kon alleen op de kliniek zei ze dus dat moet ik even afwegen en wacht sowieso nu eerst de uitslagen van dit onderzoek af.
Hij gaat nu nog meer beweging krijgen en vh gras af en volgend jaar zomer een graasmasker krijgen. Het hooi zit al in slowfeeders maar laten nog een keer testen.

Ik weet idd ook niet waar je wijs aan doet.. je beweegt genoeg met je paard, wat bereik je er enerzijds mee als je weet dat het IR of EMS heeft... je zal niet nog meer gaan bewegen.. Vh gras af is een optie maar je zegt zelf dat je dat gezien de maagproblematiek ook niet aandurft. Een graasmasker is mss een idee op de momenten dat je minder beweging geeft??
Verder volg ik je topic even

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 12:11 



 
Profiel   

PSSM komt ook steeds meer voor onder Connemara’s. Met een haartest kun je hierop testen. Ik heb toevallig zelf een staan die dit heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 12:14 



 
Profiel   

Change3x schreef
PSSM komt ook steeds meer voor onder Connemara’s. Met een haartest kun je hierop testen. Ik heb toevallig zelf een staan die dit heeft.

Pssm 2 is ook een haar test? Dacht dat dat met bloed ging. Toch misschien maar eens keer testen

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 12:22 



 
Profiel   

lnvdh schreef
jeetje dit is wel bijzonder dat deze topic nu voorbij komt. Bij mij is net de dierenarts weg van stal om bloed af te nemen van mijn paard. Mijn paard heb ik ook bijna twee jaar komt uit Schotland en was ook 2 jaar terug enorm te zwaar. Afgelopen winter bleef hij vrij zwaar maar kreeg hij ook minder beweging. Sinds het voorjaar pakten de we draad op en wordt hij momenteel 5 x per week wat met hem gedaan. De ene dag intensiever dan de andere dag
Deze zomer stonden ze 24/7 buiten op gras met stripbegrazing en momenteel staan ze er alleen nachts nog op. Het hooi wat ze krijgen is suikerarm. Onze weide is ingezaaid met paardengras.
Toch bleef mijn paard dik en merkte ik ook dat zijn uithoudingsvermogen niet heel hoog was. ( hij ziet er nu ongeveer uit als de jouwe dat je hem kocht :-) )
Ik dacht laat ik even een bloedje bij hem trekken want mss mist hij een vitamine oid al kan ik het me niet voorstellen want hij krijgt. dagelijks een balancer De dierenarts zag echter dat hij toch wel tekenen van EMS heeft ( dikke Crest nek, hartvormige billen ) en voelde pulsaties bij zijn hoeven. de alarmbelletjes zijn gaan rinkelen. Ik laat hem nu testen op ppid. Een IR/EMS test kon alleen op de kliniek zei ze dus dat moet ik even afwegen en wacht sowieso nu eerst de uitslagen van dit onderzoek af.
Hij gaat nu nog meer beweging krijgen en vh gras af en volgend jaar zomer een graasmasker krijgen. Het hooi zit al in slowfeeders maar laten nog een keer testen.

Ik weet idd ook niet waar je wijs aan doet.. je beweegt genoeg met je paard, wat bereik je er enerzijds mee als je weet dat het IR of EMS heeft... je zal niet nog meer gaan bewegen.. Vh gras af is een optie maar je zegt zelf dat je dat gezien de maagproblematiek ook niet aandurft. Een graasmasker is mss een idee op de momenten dat je minder beweging geeft??
Verder volg ik je topic even


Eilis krijgt ook echt dikke nek. En hartvormige billen. En de buik daartegen is dan weer heel dun. Meren deel van jaar kan je de ribben zien en krijgt van iedereen te horen dat er best wat meer spek aan mag. Maar die ribben krijg ik bijna niet weg. Nu zijn ze weg maar krijgt ze weer vetjes op de billen. Nu moet ik zeggen die hartvormige billen zijn volgens mij ook wel spieren en wat aanleg daar voor. Toen ze met die maagzweren zat had ze ze ook. En daarna ben ik heel fanatiek gaan rijden en werden ze alleen maar meer. Maar die nek vind ik wel echt eng. Er komt echt een hele kam bovenop te zitten.

En ons hooi is vergelijkbaar met graszaad hooi. Energie eiwit en suiker valt allemaal in de laagste categorie bij die pavo ruwvoer testen. Het is overigens wel hele droge voordroog. Ze heeft astma..
Ook nog en op hooi gaat ze hoesten en dit is iets minder droog en zachter voor de maag en er zit niks in. Dus volgens mij moet dat geen probleem zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 12:28 



 
Profiel   

siskeh schreef
pssm is misschien dan wel iets om te testen, voor de zekerheid.
Voor het gras, ik snap, met het "hooiprobleem" dat je dat liever niet wilt. Misschien is een middel als glucobalance bijvoorbeeld een goede "ondersteuning" wat betreft het gras?
Maar dan is het wel goed om eerst PSSM uit te sluiten.



Kwam net ook al spirulina tegen dat zou ook werken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 12:28 



 
Profiel   

Ik heb mijn paard een kuur GlucoBalance gegeven icm iets vaker op buitenrit gaan. Naast weidegang met een graasmasker (van gras af is geen optie ivm dan apart staan van de anderen).
Van de dierenarts moest hij minstens 100kg vermageren. 1,5 maand later kwam dierenarts terug en zag ze al een goed verschil, ze zei dat er zeker 30kg vanaf was gegaan.

Zo zag hij eruit voor die afgevallen was.

[ img ]

En dit een anderhalve maand later ongeveer.
[ img ]

Ik merk het verschil nu ook aan het aansingelen. Waar ik eerst met moeite tot het 3e gaatje kwam bij aansingelen kom ik nu aan beide kanten tot het 4e gaatje zonder moeite en na wat rondstappen bijsingelen tot het 5e gaatje en ene kant 6e gaatje.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 12:58 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Ik heb mijn paard een kuur GlucoBalance gegeven icm iets vaker op buitenrit gaan. Naast weidegang met een graasmasker (van gras af is geen optie ivm dan apart staan van de anderen).
Van de dierenarts moest hij minstens 100kg vermageren. 1,5 maand later kwam dierenarts terug en zag ze al een goed verschil, ze zei dat er zeker 30kg vanaf was gegaan.


Ja afvallen is bij die van mij niet echt nodig denk ik. Heb nog nooit gehoord dat iemand haar te zwaar vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 13:06 



 
Profiel   

Grappig haha. Bij die van mij vroegen meerdere of hij drachtig is en zijn ze verbaasd als ik zei dat het een ruin is :+ .

Bij die van mij was de manenkam ook wel dikker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 13:08 



 
Profiel   

Art_Ificious schreef
Grappig haha. Bij die van mij vroegen meerdere of hij drachtig is en zijn ze verbaasd als ik zei dat het een ruin is :+ .

Bij die van mij was de manenkam ook wel dikker.


Ik zie nu pas de foto met die buik die was idd wel heel buikig.


[ img ]
Dit was 3 weken terug.



[ img ]

En dit begin juli met een weekendje zee. Toen was ze in top vorm. Ribben kon je zien als er geen zadel op lag

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 13:25 



 
Profiel   

Ja deze foto’s zijn iets duidelijker! Maar juist een correct gewicht komt bij IR echt ook veel voor. En IR bij paarden zonder overgewicht heeft vaak een andere metabolische stadium.
Dit vind ik een heel waardevol artikel en dito website. Wel een tip om te lezen:
https://www.ecirhorse.org/physiology-EMS.php

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 17:29 



 
Profiel   

Hoefbevangenheid kan ook ontstaan door andere dingen.
Bij een merrie kun je ook te maken hebben met een hormonale oorzaak.
Verder kan extreme stress, verkeerde beweging (overcompenseren), een vergiftiging, een infectie of een combinatie van die dingen + IR/EMS ook bevangenheid kunnen veroorzaken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 17:34 



 
Profiel   

Ik heb er 1 staan die IR is, was te dik en bevangen. Toen getest, uitslag dus IR, na een dieet afgevallen en super netjes op gewicht, opnieuw getest, waardes nog veel slechter.

Gewicht zegt dus lang niet alles over het hebben van IR/EMS

Inmiddels houdt ik die van mij net alleen hooi bijna niet meer op gewicht en wordt ze volgende week getest op PPID, die test was de vorige keer negatief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 17:45 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik heb er 1 staan die IR is, was te dik en bevangen. Toen getest, uitslag dus IR, na een dieet afgevallen en super netjes op gewicht, opnieuw getest, waardes nog veel slechter.

Gewicht zegt dus lang niet alles over het hebben van IR/EMS

Inmiddels houdt ik die van mij net alleen hooi bijna niet meer op gewicht en wordt ze volgende week getest op PPID, die test was de vorige keer negatief.


Maar dan testen. En dan blijkt ze IR te hebben wat ik echt wel vermoed. Maar wat kan ik nog aanpassen. Alles wat ik voer is suikerarm behalve het gras Maar dat kan ik haar niet ontzeggen dan gaat ze of weer maagzweren krijgen van de stress of ze valt giga af.
Da had het wel over metformine dat is humane medicatie voor diabetes. Maar ben bang dat dat behoorlijk in de kosten gaat lopen. Ze heeft ook al astma en die maagzweren wat haar een dure pony maakt in onderhoud

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 19:46 



 
Profiel   

Ik ben wel benieuwd wat de Metformine voor een paard kost, en hoe lang je dat moet geven?

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 20:22 



 
Profiel   

vierspan schreef
Ik ben wel benieuwd wat de Metformine voor een paard kost, en hoe lang je dat moet geven?



Denk gewoon blijvend net als bij mensen. Ik zal het vrijdag eens navragen dan word de hele beestenboel weer geent

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 20:39 



 
Profiel   

hier spraken ze ook over metformine als het idd ir of ems is. Ik denk idd niet dat je nog meer kan doen behalve een glucobalance?? Wel goeie tip om foto s te maken.. 30 kg afvallen zie je ws niet 123 maar op een foto wel. Jouw paard lijkt idd prima op gewicht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 20:43 



 
Profiel   

Ik zou wel testen, dan weet je of je risico loopt in bepaalde tijden als het erg heftig is qua suikers in het gras.

Die van mij staat op probiotica voor haar darmen. Daarnaast voer ik Optiform van Havens. Dat is een hele fijne aanvulling op het voer, mocht ze zelfs hebben in de hoefbevangen fase.
Haar mest was netjes naar nu met Optiform nog beter en daarbij heb ik het idee dat ze minder gevoelig is voor een keer wel op het gras (soms mag ze een half uurje grazen)
Is niet duur, want je voert een hand per dag en doet met 1 baal op die manier een half jaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 21:20 



 
Profiel   

MarliesV schreef
Ik zou wel testen, dan weet je of je risico loopt in bepaalde tijden als het erg heftig is qua suikers in het gras.

Die van mij staat op probiotica voor haar darmen. Daarnaast voer ik Optiform van Havens. Dat is een hele fijne aanvulling op het voer, mocht ze zelfs hebben in de hoefbevangen fase.
Haar mest was netjes naar nu met Optiform nog beter en daarbij heb ik het idee dat ze minder gevoelig is voor een keer wel op het gras (soms mag ze een half uurje grazen)
Is niet duur, want je voert een hand per dag en doet met 1 baal op die manier een half jaar.



Ze krijgt de balancer van pure feed daar zit ook al probiotica in. Verder weet ik eigenlijk nu al dat ik risico loop in die tijden. Merk dat gelijk aan de nek. Die word dam echt hard en dikker en dan gaat ze gelijk naar 4 of 5 uurtjes weide ipv de hele dag. Heb ook wel het idee dat sneller gebeurd sinds ze daadwerkelijk bevangen is geweest overigens heeft ze met de bevangenheid ook nog op de wei gelopen halve dagen zodat ze toch wat kon eten toen. Toch was de bevangenheid heel snel onder controle. Geen idee wat dat dan weer zegt

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 21:35 



 
Profiel   

vierspan schreef
Ik ben wel benieuwd wat de Metformine voor een paard kost, en hoe lang je dat moet geven?


Op zich is metformine niet heel duur, ongeveer 2 cent per pil volgens medicijnkosten.nl. Mijn pony moest er helaas 33 per dag :') . Dan loopt het toch aardig op en het was een drama om het erin te krijgen.
Ivy is getest op IR op de kliniek in Utrecht en moest daarvoor eerst een nacht vasten. Er is eerder een gewoon onderzoek zonder vasten gedaan en daar waren de waardes normaal, na vasten en toediening van suiker waren de waardes niet meer meetbaar zo hoog.
Bij Ivy was uiteindelijk de hoefbevangenheid niet meer onder controle te krijgen en ik heb haar in moeten laten slapen. Ik snap je overweging om haar op gras te houden, maar ik zou toch op zoek gaan naar een manier om haar van het gras af te houden. Als ze echt IR is, is ze binnen de kortste keren weer bevangen.
Bij Ivy hielp er eigenlijk niets behalve suikers beperken en zelfs dat was op uiteindelijk niet genoeg.

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-09-22 23:01 



 
Profiel   

Telkens een harde manenkam is niet goed, ik zou inderdaad laten testen en dan met de DA overleggen over alternatieven voor weidegang als de suikers zo hoog zijn.

Grasbrok een optie misschien?

Snap dat je wegens die maag het dier op het gras wilt houden, maar ik ben bang dat je straks een chronisch bevangen dier hebt staan waar je niet meer mee kunt wat je wilt.
Als ze IR zijn, stapelt zich dat op, lichaam kan het niet verwerken en ergens gaat het een keer fout.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-09-22 07:16 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 75 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen