Insuline resistentie testen of niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 11:20

Lastig inderdaad als ze zelfs naast en bij de anderen niet alleen kan staan om te eten. Wel fijn om te weten dat ze nu geen zand meer eet. Toch kan je er nog versteld van staan wat ze binnenkrijgen via hooi/voordroog. Als je hooi uitschudt op een donkere ondergrond zie je zo het zand liggen en bij voordroog ook, of als je het weekt, dan blijft het onderin de weekbak liggen zeg maar. Maar dat is natuurlijk iets wat je niet echt kan voorkomen en ook niet snel in die hoeveelheden als wanneer ze zelf hele happen nemen.

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-22 09:20

koetjeboe schreef:
Petra_O schreef:
Metformine wordt gegeven in combinatie met aanpassingen in het dieet. Metformine op zich is niet genoeg als een paard echt IR is. Met voer aanpassen zijn de grootste stappen te maken.


Volgens de dierenarts heb ik verder alles tip top in orde. Pony is ook niet te dik. Als ik er eten af ga halen word ze mager en levert ze in op bespiering



Hoe veel suiker/zetmeel voer je? Soms moet je rantsoen minder rijk daar aan, en rijker aan vet/eiwit.
Heb je bv een analyse van je ruwvoer?

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-22 15:49

Op mij komt het over alsof je paard in elk geval ook heel veel stress ervaart. Misschien niet perse heel outgoing daarin, maar wel veel symptomen..

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 20:47

Jasmijn159 schreef:

[quote="Petra_O schreef:
Metformine wordt gegeven in combinatie met aanpassingen in het dieet. Metformine op zich is niet genoeg als een paard echt IR is. Met voer aanpassen

Hoe veel suiker/zetmeel voer je? Soms moet je rantsoen minder rijk daar aan, en rijker aan vet/eiwit.
Heb je bv een analyse van je ruwvoer?



Ja alles is geanalyseerd bij pavo. Ruwvoer is laag in alles. Ken je die quick scan. Energie laagste wat ze aangeven suiker en eiwit ook. Ik voer de balancer van pure feed met hun vol vette lijnzaad en lucerne brok om het eiwit te verhogen

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-22 20:50

Muze schreef:
Op mij komt het over alsof je paard in elk geval ook heel veel stress ervaart. Misschien niet perse heel outgoing daarin, maar wel veel symptomen..


Nee stress heeft ze absoluut niet. Niet zoals ik haar nu hou. Ik moet haar niet apart willen voeren dan krijgt ze wel stress.
Maar welke symptomen van stress zie jij dan. Die maag zweren waren niet door stress. Dat durft mijn DA met hele grote zekerheid te zeggen daar waren ze wel een beetje te erg voor. Er is met een redelijk grote zekerheid een afwijking aan haar maag gevonden waardoor ze waarschijnlijk die maagzweren heeft ontwikkeld toen ze tijdelijk enkel ruwvoer mocht en kon eten

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 10:48

Mijn paard wordt ook verdacht van IR. Ook over na gedacht dit te laten testen, maar gezien het voerbeleid dan toch niet aangepast wordt waarom testen? Die van mij kan dankzij glucobalance wel gewoon 8 uur op de wei en daarnaast krijgt hij onbeperkt arm overpakt fijn hooi. Hij heeft namelijk eind vorig jaar een maagovervulling en maagzweren gehad.

Petra_O

Berichten: 3138
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-22 11:19

Destiny22 schreef:
Mijn paard wordt ook verdacht van IR. Ook over na gedacht dit te laten testen, maar gezien het voerbeleid dan toch niet aangepast wordt waarom testen? Die van mij kan dankzij glucobalance wel gewoon 8 uur op de wei en daarnaast krijgt hij onbeperkt arm overpakt fijn hooi. Hij heeft namelijk eind vorig jaar een maagovervulling en maagzweren gehad.


Als je paard weinig klachten heeft zou ik inderdaad ook niet laten testen,aar gewoon suikerarme voeren. Mijn pony was zwaar bevangen en kwam er niet doorheen, dat was de reden om te testen. Ook omdat we dan de vooruitgang in de gaten konden houden.
Die van mij kon echt geen gras hebben en glucobalance en dergelijke supplementen deden echt helemaal niets.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-22 12:29

Destiny22 schreef:
Mijn paard wordt ook verdacht van IR. Ook over na gedacht dit te laten testen, maar gezien het voerbeleid dan toch niet aangepast wordt waarom testen? Die van mij kan dankzij glucobalance wel gewoon 8 uur op de wei en daarnaast krijgt hij onbeperkt arm overpakt fijn hooi. Hij heeft namelijk eind vorig jaar een maagovervulling en maagzweren gehad.


dat klinkt aardig als zelfde probleem als wat wij hebben. die van mij heeft ook maag zweren gehad en haar maag kan zich niet goed legen. doet die van jou het ook het beste op gras

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 14:16

koetjeboe schreef:
Destiny22 schreef:
Mijn paard wordt ook verdacht van IR. Ook over na gedacht dit te laten testen, maar gezien het voerbeleid dan toch niet aangepast wordt waarom testen? Die van mij kan dankzij glucobalance wel gewoon 8 uur op de wei en daarnaast krijgt hij onbeperkt arm overpakt fijn hooi. Hij heeft namelijk eind vorig jaar een maagovervulling en maagzweren gehad.


dat klinkt aardig als zelfde probleem als wat wij hebben. die van mij heeft ook maag zweren gehad en haar maag kan zich niet goed legen. doet die van jou het ook het beste op gras


Ja hij staat ongeveer 5/6 uurtjes op het gras. Utrecht heeft toen gezegd dat een uurtje per dag voor de maag voldoende is.
Tevens krijgt hij gastrovet voor de zweren. Speedibeet vanwege de pectine. 300 ml lijnzaad en regelmatig psyllium om te helpen zijn maag goed te legen. En dat lijkt goed te gaan.

Maar als je hem bijvoorbeeld een 2 dagen achter elkaar luzerne geeft is zijn manenkam al harder, dus ja hij is heel gevoelig en of dat door IR komt is aannemelijk, maar ook al zou hij dat niet zijn dan alsnog reageert hij er heftig op dus veranderd het eventueel testen niks in het beleid.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 14:36

Oh wat fijn dat ik in dit topic rol.. of nouja fijn zo te zien ben ik niet de enige die met de handen in t haar zit.

Hier willen ze ook over 3 a 4 weken insuline resistentie testen. Er lopen nu onderzoeken in amerika met testen op t haar enz. Vorige week uitslag van t bloed, kwam iets verhoogde spierwaarde uit maar ze had net normaal aan de longe gelopen. Wist niet dat dit "niet mocht".
Hier geen weidegang, altijd hooi en nu dan wat gras op de paddock. 3 jaar terug stond ze wel op de wei maar na mijn ongeluk in de paddock gehouden omdat ik minder beweging kan geven.

In april/mei dit jaar kreupel geweest aan 1 voorhoef. Geen hoefkanteling en na pijnmedicatie ging t beter en niet meer terug gekomen. Daarna ging alles vrij oké tot de flinke hittegolven.
Tijdens de laatste hittegolf kreeg ze een kale plek langs de manenkam. Dacht misschien door t broeien van de manen? En uiteindelijk werd dat een kneiter harde manenkam.
Kale plek hersteld nu maar manenkam blijft.

Juist omdat ze zo goed als geen symptomen heeft tast de da ook in t duister en zijn we maar gaan onderzoeken waar kan. Maar ik voel me er wel rot over. Ik zie dat er iets niet klopt maarja...
4jaar geleden overigens ook op cushing getest na een opmerking van een hoefsmid maar daar kwam niets uit. Wel vit e te kort. Dat ben ik nu, in overleg met da, ook weer gaan bijvoeren.

Over 3 a 4 weken verwachten we uitslagen uit amerika. Dan gaan we weer verder met testen en ook kijken wat het bijvoeren van de vitamine e doet. Ze krijgt nu 5x in de week beweging longe en rijden, maar dit wordt helaas weer wat minder door omstandigheden. Staat wel hele dagen buiten.

Ik blijf meelezen en hoop dat jij snel duidelijkheid krijgt!

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-22 19:36

xDenies schreef:
Oh wat fijn dat ik in dit topic rol.. of nouja fijn zo te zien ben ik niet de enige die met de handen in t haar zit.

Hier willen ze ook over 3 a 4 weken insuline resistentie testen. Er lopen nu onderzoeken in amerika met testen op t haar enz. Vorige week uitslag van t bloed, kwam iets verhoogde spierwaarde uit maar ze had net normaal aan de longe gelopen. Wist niet dat dit "niet mocht".
Hier geen weidegang, altijd hooi en nu dan wat gras op de paddock. 3 jaar terug stond ze wel op de wei maar na mijn ongeluk in de paddock gehouden omdat ik minder beweging kan geven.

In april/mei dit jaar kreupel geweest aan 1 voorhoef. Geen hoefkanteling en na pijnmedicatie ging t beter en niet meer terug gekomen. Daarna ging alles vrij oké tot de flinke hittegolven.
Tijdens de laatste hittegolf kreeg ze een kale plek langs de manenkam. Dacht misschien door t broeien van de manen? En uiteindelijk werd dat een kneiter harde manenkam.
Kale plek hersteld nu maar manenkam blijft.

Juist omdat ze zo goed als geen symptomen heeft tast de da ook in t duister en zijn we maar gaan onderzoeken waar kan. Maar ik voel me er wel rot over. Ik zie dat er iets niet klopt maarja...
4jaar geleden overigens ook op cushing getest na een opmerking van een hoefsmid maar daar kwam niets uit. Wel vit e te kort. Dat ben ik nu, in overleg met da, ook weer gaan bijvoeren.

Over 3 a 4 weken verwachten we uitslagen uit amerika. Dan gaan we weer verder met testen en ook kijken wat het bijvoeren van de vitamine e doet. Ze krijgt nu 5x in de week beweging longe en rijden, maar dit wordt helaas weer wat minder door omstandigheden. Staat wel hele dagen buiten.

Ik blijf meelezen en hoop dat jij snel duidelijkheid krijgt!



Wat is dat voor test uit Amerika. Heb je een linkje of zo

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-22 19:48

Yes, ik zal het even via PB sturen!

Destiny22
Berichten: 1002
Geregistreerd: 13-11-04

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:12

Die zou ik ook graag ontvangen!!!

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 08:29

Ik heb het halve topic gelezen maar ik krijg er een beetje de kriebels van. Insuline resistentie is een welvaartsziekte. Veroorzaakt door verkeerde voeding, het ontbreken van de juiste voeding en een slechte afvoer van afvalstoffen. Er is zeker veel te bereiken met voeding en wat andere acties erbij gezien vanuit mijn expertise.

het is omkeerbaar maar dan zul je wel drastisch de juistere keuzes moeten gaan maken. Je zegt dat al je paarden snel dik zijn dus het is een collectief (voedings)probleem.

Luzerne voeren is bijvoorbeeld al een hele dikke rode vlag.

Dus het goede nieuws: het is omkeerbaar, het slechte nieuws: doorgaan net wat je nu doet gaat het niet oplossen. Medicijnen geven gaat het ook niet oplossen als je de oorzaak van het probleem niet aanpakt.

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 09:48

Pluisje88, ik heb een ruin met IR. En ik durf te stellen dat het niet per se een welvaartsziekte is. Hij is bv nooit overvoerd met meuk of suikerrijk voer. Ik durf zelfs te stellen dat hij niet te dik was toen, maar juist enorm opgeblazen. Mijn dierenarts riep altijd dat hij moest afvallen, maar dat werkte niet, minder hooi.

Ik denk nog steeds dat het een combi van factoren is, o.a. uit ijzerrijke sloten drinken (men wist dat bv nog niet in 2004), genetisch bepaald (zijn moeder had ook issues), etc. Eenmaal gevoelig, geneest het nooit meer. Wel kun je het onder controle houden met goed voerbeleid én beweging (en geen stress).

Mijn ruin is inmiddels bijna 19 (IR sinds zijn 4e), leeft al jaren op een fijne paddock (hier absoluut geen gras meer) met zijn vriendinnetje (die wel op de wei staat twee à vier uurtjes), voerbeleid met een fijne automatische slowfeeder met onverpakt suikerarm hooi plus altijd te knabbelen stro, meidoorn, brandnetels, wilg en nog wat boompjes. Balancer, proteïneflakes zonder toevoegingen en wat supplementen. Hij doet het geweldig, is mooi slank en is verder kerngezond!! Maar toch soms (om de paar jaar) terugval. Bv vorig jaar bij de extreme kou en ook nog stress, omdat zijn vriendinnetje naar de kliniek moest met zware wond. Toen was het bij hem ook meteen raak.

Het blijft opletten bij IR en ook kun je in de loop der jaren andere symptomen krijgen. Ik merk bv dat mijn paard nu veel meer moet eten en dat ik voor meer eiwitten moet zorgen. Onbeperkt hooi is geen optie, maar onze automatische slowfeeder zorgt ervoor dat ze om de twee uur hooi kunnen eten, dag en nacht. Het is écht pittig alles aan te pakken, je moet het ook maar kunnen doen.......

Zelf ben ik wel klaar met alle wondermiddeltjes, druppeltjes, uitmetingen, poedertjes, waaronder Gluco Balance, al dan niet holistische dierenartsen, etc. Kostte vooral heel veel geld en het helpt geen moer.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 12:57

Wanneer wordt het als veel suiker in voeding gezien? Is dat in procenten aan te duiden? Zo kan ik het huidige voer op de stal onder de loep nemen. Maar gezien het een van origine Quarter fokkerij is zal dat op zich wel meevallen. Toch wil ik het bekijken.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:03

xDenies schreef:
Wanneer wordt het als veel suiker in voeding gezien? Is dat in procenten aan te duiden? Zo kan ik het huidige voer op de stal onder de loep nemen. Maar gezien het een van origine Quarter fokkerij is zal dat op zich wel meevallen. Toch wil ik het bekijken.


Met een Quarter zou ik ook even testen op PSSM, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Helaas een veel voorkomend iets bij onder andere dat ras.

xDenies

Berichten: 13495
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:27

Change3x schreef:
xDenies schreef:
Wanneer wordt het als veel suiker in voeding gezien? Is dat in procenten aan te duiden? Zo kan ik het huidige voer op de stal onder de loep nemen. Maar gezien het een van origine Quarter fokkerij is zal dat op zich wel meevallen. Toch wil ik het bekijken.


Met een Quarter zou ik ook even testen op PSSM, mocht je dat nog niet gedaan hebben. Helaas een veel voorkomend iets bij onder andere dat ras.


Yes, zie mijn eerder bericht, staat er in genoemd :)

Edit: dacht ik. Maar ja die zit bij de haren test. Dat onderzoek loopt :)

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 13:33

Onder de 10%suiker is goed

tirzasarah10

Berichten: 1832
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Bant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 13:36

pluisje88 schreef:
Ik heb het halve topic gelezen maar ik krijg er een beetje de kriebels van. Insuline resistentie is een welvaartsziekte. Veroorzaakt door verkeerde voeding, het ontbreken van de juiste voeding en een slechte afvoer van afvalstoffen. Er is zeker veel te bereiken met voeding en wat andere acties erbij gezien vanuit mijn expertise.

het is omkeerbaar maar dan zul je wel drastisch de juistere keuzes moeten gaan maken. Je zegt dat al je paarden snel dik zijn dus het is een collectief (voedings)probleem.

Luzerne voeren is bijvoorbeeld al een hele dikke rode vlag.

Dus het goede nieuws: het is omkeerbaar, het slechte nieuws: doorgaan net wat je nu doet gaat het niet oplossen. Medicijnen geven gaat het ook niet oplossen als je de oorzaak van het probleem niet aanpakt.



Dit is net zo kort door de bocht als dat een dierenarts die mijn pony nooit heeft gezien, zeker weet dat hij suikerziekte heeft. Hij is nu 2 jaar achter elkaar in dezelfde periode bevangen geraakt en om die reden was die conclusie. Ik belde met de vraag of bloedonderzoek voor eventueel vergif van esdoorn bijv. Gevonden kon worden in het bloed. Volgens de da kon dat absoluut niet maar omdat hij vorig haar ook bevangen was geweest is hij zeker insuline resistent.
Het kan ook gewoon genetisch zijn en hoeft niet perse een welvaartsziekte zijn.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 13:51

Ik denk idd dat dat heel kort door de bocht is.
Geloof niet dat Eilis een welvaarts ziekte heeft.
Het is geen pony waar elke dag suikerrijk ruwvoer in gaat of kilo granen.

Ze krijgt een balancer, vetten in de vorm van lijnzaad, 3/4 schep lucerne brok en iets losse lucerne om het geheel niet te laten rammelen, want rammelende brokjes is ze bang van en dan eet ze niks meer.
op moment staat ze 5 uur per dag op de wei, en krijgt ze middags in de paddock bietenpulp met grasbrok ( zo lang het duurt, morgen kan ze maar zo besluiten dat ze het niet meer eet)

Geen gras is geen optie de laatste keer dat we dat hebben geprobeerd was ze na 1,5 week 85 kg kwijt. en dat is echt veel op een pony van 450 kg als ze opgewicht is.
Als ze loopt zie je dr ribben, staat ze stil net niet. Ze is echt niet te dik. Het is gewoon een hele lastige puzzel bij haar. ik heb met mijn dierenarts afgesproken dat we voor nu niet testen maar dat ik haar wel blijf voeren zoaals ik nu doe en dat strak blijf monitoren

pluisje88

Berichten: 8076
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:13

tirzasarah10 schreef:
pluisje88 schreef:
Ik heb het halve topic gelezen maar ik krijg er een beetje de kriebels van. Insuline resistentie is een welvaartsziekte. Veroorzaakt door verkeerde voeding, het ontbreken van de juiste voeding en een slechte afvoer van afvalstoffen. Er is zeker veel te bereiken met voeding en wat andere acties erbij gezien vanuit mijn expertise.

het is omkeerbaar maar dan zul je wel drastisch de juistere keuzes moeten gaan maken. Je zegt dat al je paarden snel dik zijn dus het is een collectief (voedings)probleem.

Luzerne voeren is bijvoorbeeld al een hele dikke rode vlag.

Dus het goede nieuws: het is omkeerbaar, het slechte nieuws: doorgaan net wat je nu doet gaat het niet oplossen. Medicijnen geven gaat het ook niet oplossen als je de oorzaak van het probleem niet aanpakt.



Dit is net zo kort door de bocht als dat een dierenarts die mijn pony nooit heeft gezien, zeker weet dat hij suikerziekte heeft. Hij is nu 2 jaar achter elkaar in dezelfde periode bevangen geraakt en om die reden was die conclusie. Ik belde met de vraag of bloedonderzoek voor eventueel vergif van esdoorn bijv. Gevonden kon worden in het bloed. Volgens de da kon dat absoluut niet maar omdat hij vorig haar ook bevangen was geweest is hij zeker insuline resistent.
Het kan ook gewoon genetisch zijn en hoeft niet perse een welvaartsziekte zijn.


Het valt wel mee hoe kort het door de bocht is. Er zit een heel verhaal aan theorie achter maar dat is veel te veel om te typen. Kan ik wel doen, maar dat kost heel veel tijd en niemand gaat het lezen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-22 16:19

Je vroeg enige posts hierboven waarom ik het idee had dat je pony stress heeft.
Hierboven noem je een pony die bang is voor rammelende brokjes.. en daarbij heb je nog meer zaken genoemd.
Weet dat chronische stress hele gekke dingen met een lijf doet.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 17:11

Muze schreef:
Je vroeg enige posts hierboven waarom ik het idee had dat je pony stress heeft.
Hierboven noem je een pony die bang is voor rammelende brokjes.. en daarbij heb je nog meer zaken genoemd.
Weet dat chronische stress hele gekke dingen met een lijf doet.


Ja en als het niet rammeld heeft ze geen stress. Ze eet gewoon goed. Als ze daar stress van heeft laat zd dr eten wel staan. Ze eet niet als ze alleen staat. Maar ze staat niet alleen. Dan heeft ze dus ook geen stress.
Ze liggen alle 4 morgens lekker languit op de paddock en ook op de wei doet ze geregeld een dutje in de zon. Ze doet mij niet aan als een pony met stress. Ze is juist heel relaxt en makkelijk alleen geen makkelijke eter

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-22 17:14

Ik zou ook mijn god niet weten hoe ik nog meer de stress zou moeten verlagen. Ze staan aan huis. Ver van de weg stabiele kudde die al jaren samen is. 1 dominante ruin staat nachts apart op de paddock omdat die graag alles alleen op eet. Al is eilis niet erg onder de indruk van hem.
Ze staat altijd buiten.