Insuline resistentie testen of niet.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 09:11

MarliesV schreef:
Telkens een harde manenkam is niet goed, ik zou inderdaad laten testen en dan met de DA overleggen over alternatieven voor weidegang als de suikers zo hoog zijn.

Grasbrok een optie misschien?

Snap dat je wegens die maag het dier op het gras wilt houden, maar ik ben bang dat je straks een chronisch bevangen dier hebt staan waar je niet meer mee kunt wat je wilt.
Als ze IR zijn, stapelt zich dat op, lichaam kan het niet verwerken en ergens gaat het een keer fout.


Grasbrok eet ze niet. Voer is een heel drama bij haar. Alles eet ze paar dagen en dan eet ze het niet meer. Das beetje het lastige anders had ik haar al lang op de paddock gehad. Ik rij gelukkig echt heel fanatiek

Change3x

Berichten: 6583
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 09:47

Fibre Nuggets maar vooral Speedi beet is een goede ruwvoervervanger met weinig tot geen suikers en zetmeel wat ze ook op gewicht houdt. Als je er voor kiest om haar toch van het gras te halen zou ik een eiwit balancer of supplement (en natuurlijke vitamine E) gaan voeren omdat ze dit nu uit het gras haalt.

Mijn PSSM’er (type 1) mag niet op het gras, natuurlijk was dat even wennen maar alles went en uiteindelijk wil je wat het beste is voor de gezondheid van je paard.

Waarop ga je nu allemaal testen?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 10:40

Change3x schreef:
Fibre Nuggets maar vooral Speedi beet is een goede ruwvoervervanger met weinig tot geen suikers en zetmeel wat ze ook op gewicht houdt. Als je er voor kiest om haar toch van het gras te halen zou ik een eiwit balancer of supplement (en natuurlijke vitamine E) gaan voeren omdat ze dit nu uit het gras haalt.

Mijn PSSM’er (type 1) mag niet op het gras, natuurlijk was dat even wennen maar alles went en uiteindelijk wil je wat het beste is voor de gezondheid van je paard.

Waarop ga je nu allemaal testen?



Beide eet ze niet. Heb het hier al staan. Soms eet ze 2x op een dag een beetje maar onvoldoende om er van te leven. Natuurlijke Vitamine e krijgt ze idd zodra ze minder op gras lopen. En ik geef lucerne brok voor het eiwit omdat ons hooi al geen eiwit bevat. Evt kan ik dat zo nodig ophogen.

Het enige wat ze naast mineralen brokje goed eet is alles met lucerne }:0
Maar vanwege de maag moet ik voorzichtig zijn met losse lucerne daarom voer ik lucerne brok. En doe er iets losse lucerne doorheen omdat ze niks eet wat rammeld in de bak. Heb het ook niet bedacht.
Ze eet eigenlijk geen nat voer. Slobber enz eet ze ook niet. Soms tijdelijk een dag of 2 wel of ze eet maar paar happen

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 10:46

Verder denk ik dat ik maar eens ga beginnen met testen op IR al vind ik het doen eng dat ze dag niks mag eten een nacht. Ben als de dood dat ze de volgende morgen pijn in de maag heeft en niet meer aan het eten gaat. Zo ging dat begin van het jaar ook met die maag zweren

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 10:57

Wat vervelend zo'n paard wat kieskeurig is op voer.

Ben gezegend met paarden die alles eten wat ik ze geef :+

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 11:17

Art_Ificious schreef:
Wat vervelend zo'n paard wat kieskeurig is op voer.

Ben gezegend met paarden die alles eten wat ik ze geef :+



Haar veulen is gelukkig heel makkelijk die eet alles. Maar schijnt dat dat moeilijke eten ook hoort bij maag problemen

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:21

Als je haar op gras wil houden, is een graasmasker dan geen optie?
Heeft 1 van mijn paarden ook gehad, in begin deed die zielig en graasde hij niet als je bleef kijken. (aanstellerij) en als je weg ging en vanop afstand even keek zag je hem gewoon grazen. :+

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 11:52

Art_Ificious schreef:
Als je haar op gras wil houden, is een graasmasker dan geen optie?
Heeft 1 van mijn paarden ook gehad, in begin deed die zielig en graasde hij niet als je bleef kijken. (aanstellerij) en als je weg ging en vanop afstand even keek zag je hem gewoon grazen. :+


Ja die doe ik idd ook op samen met strip begrazing

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 11:53

Als je haar tijdens de nacht vasten nou op de maagmedicatie zet?

Meten is weten, dan ben je meteen van alle twijfel af.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 12:18

Jasmijn159 schreef:
Als je haar tijdens de nacht vasten nou op de maagmedicatie zet?

Meten is weten, dan ben je meteen van alle twijfel af.


Daar heb ik nog niet aan gedacht. Goed idee ga ik eens overleggen

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:07

Aan de andere kant (dacht ik net onder het uitmesten) wat ben je van plan te doen met de informatie of ze wel of niet IR is?

Hier mocht die van mij in de kliniek met een hooinet op stal, mits die voor 12 uur leeg gegeten was. Daarna moest ze idd tot een uur of 7 zonder en werd ze direct als 1e aan het suikerwater gezet en gemeten.

Ninx

Berichten: 14570
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 13:11

Kijk eens op de FB van Equine MicroBiome.
Ze denken dat die cresty neck ook veroorzaakt wordt door een overmaat aan kalium en stikstof in het gras (meststoffen) Je weidemanagement aanpasssen kan iets doen.
Verder zijn er planten die je kunt plukken/ voeren die helpen tegen dit probleem.

Verder was deze zomer het gras extreem Suikerrijk.

Heb je wel eens een poosje elke dag een eetlepel zout door het eten gedaan? Dit kan ook helpen

Vasten hoeft toch niet wanneer je test op IR? Gewoon geen krachtvoer, maar verder voeren zoals normaal voor objectieve beeldvorming?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 13:34

Ninx schreef:
Kijk eens op de FB van Equine MicroBiome.
Ze denken dat die cresty neck ook veroorzaakt wordt door een overmaat aan kalium en stikstof in het gras (meststoffen) Je weidemanagement aanpasssen kan iets doen.
Verder zijn er planten die je kunt plukken/ voeren die helpen tegen dit probleem.

Verder was deze zomer het gras extreem Suikerrijk.

Heb je wel eens een poosje elke dag een eetlepel zout door het eten gedaan? Dit kan ook helpen

Vasten hoeft toch niet wanneer je test op IR? Gewoon geen krachtvoer, maar verder voeren zoals normaal voor objectieve beeldvorming?
de zomer is eigenlijk wel goed verlopen. Gewoon hele dagen op gras gestaan. Maar het begint eigenlijk nu pas weer bevangen is ze in maart geweest.
We hebben overigens de hele zomer fors gesproeid dus ons gras heeft redelijk kunnen groeien.

Microbiome wees iemand mij idd ook op. Daar ga ik mij ook eens over inlezen.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 13:36

MarliesV schreef:
Aan de andere kant (dacht ik net onder het uitmesten) wat ben je van plan te doen met de informatie of ze wel of niet IR is?

Hier mocht die van mij in de kliniek met een hooinet op stal, mits die voor 12 uur leeg gegeten was. Daarna moest ze idd tot een uur of 7 zonder en werd ze direct als 1e aan het suikerwater gezet en gemeten.


Ja dat vind ik ook lastig wat dan. Misschien nog meer erop letten en toch nog eens een alternatief voor gras gaan zoeken. Of een track om de wei aanleggen zodat ze bij de rest in de buurt kan zijn dan eet ze misschien nog iets makkelijker iets anders als gras. Lastig lastig lastig

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 14:22

koetjeboe schreef:
MarliesV schreef:
Aan de andere kant (dacht ik net onder het uitmesten) wat ben je van plan te doen met de informatie of ze wel of niet IR is?

Hier mocht die van mij in de kliniek met een hooinet op stal, mits die voor 12 uur leeg gegeten was. Daarna moest ze idd tot een uur of 7 zonder en werd ze direct als 1e aan het suikerwater gezet en gemeten.


Ja dat vind ik ook lastig wat dan. Misschien nog meer erop letten en toch nog eens een alternatief voor gras gaan zoeken. Of een track om de wei aanleggen zodat ze bij de rest in de buurt kan zijn dan eet ze misschien nog iets makkelijker iets anders als gras. Lastig lastig lastig


Het is zo jammer om jezelf en je paard de stress en kosten van het testen aan te doen, als je toch nav de uitslag niets aanpast.

Dan kan je beter nu handelen alsof ze IR is en kijken of je op die manier de harde manenkam kan voorkomen, want dat is wel echt een teken aan de wand.
En helaas is alleen beweging niet voldoende om dat te voorkomen, dat is wel gebleken.

Als je het 'nodig' hebt als stok achter de deur of omdat je het gewoon mega graag wilt weten, dan gewoon testen natuurlijk.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 15:46

koetjeboe schreef:
Ja dat vind ik ook lastig wat dan. Misschien nog meer erop letten en toch nog eens een alternatief voor gras gaan zoeken. Of een track om de wei aanleggen zodat ze bij de rest in de buurt kan zijn dan eet ze misschien nog iets makkelijker iets anders als gras. Lastig lastig lastig


Het is zo jammer om jezelf en je paard de stress en kosten van het testen aan te doen, als je toch nav de uitslag niets aanpast.

Dan kan je beter nu handelen alsof ze IR is en kijken of je op die manier de harde manenkam kan voorkomen, want dat is wel echt een teken aan de wand.
En helaas is alleen beweging niet voldoende om dat te voorkomen, dat is wel gebleken.

Als je het 'nodig' hebt als stok achter de deur of omdat je het gewoon mega graag wilt weten, dan gewoon testen natuurlijk.[/quote]

Hoe bedoel je dat is wel gebleken. Toen ze in voorjaar bevangen was deed ze al 3 weken niks omdat ze niks meer at op gras ba vanwege maagzweren en zandkoliek. De rest van de tijd is ze nooit bevangen geweest.

Evt kan ik metformine proberen als ze idd Ir heeft

MarliesV

Berichten: 15205
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 15:53

Nee ik bedoel die harde manenkam voorkomen, dat voorkom je niet met alleen beweging omdat je zegt dat ze dat regelmatig heeft en dat je veel beweging geeft.
Dat is niet bevangen gelukkig, maar wel een slecht 'signaal' van het lichaam in reactie op de suikers.

Ja metformine is idd wel een goede, als ze positief test is dat te overwegen. Is hier nooit aangeboden, dus heb ik geen ervaring mee. Maar zeker het uitzoeken waard.

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:12

Metformine wordt gegeven in combinatie met aanpassingen in het dieet. Metformine op zich is niet genoeg als een paard echt IR is. Met voer aanpassen zijn de grootste stappen te maken.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 20:23

Petra_O schreef:
Metformine wordt gegeven in combinatie met aanpassingen in het dieet. Metformine op zich is niet genoeg als een paard echt IR is. Met voer aanpassen zijn de grootste stappen te maken.


Volgens de dierenarts heb ik verder alles tip top in orde. Pony is ook niet te dik. Als ik er eten af ga halen word ze mager en levert ze in op bespiering

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 20:44

koetjeboe schreef:
Petra_O schreef:
Metformine wordt gegeven in combinatie met aanpassingen in het dieet. Metformine op zich is niet genoeg als een paard echt IR is. Met voer aanpassen zijn de grootste stappen te maken.


Volgens de dierenarts heb ik verder alles tip top in orde. Pony is ook niet te dik. Als ik er eten af ga halen word ze mager en levert ze in op bespiering


Ik voerde mijn pony al jaren alsof ze IR was (geen gras, arm hooi, bijna geen krachtvoer en alles laag in suikers) en toch moest ik alsnog verder beperken op basis van de bloedwaarden. Maar zij was ook ernstig bevangen, dus misschien iets meer noodzaak. Ik heb in Utrecht op de kliniek heel goed advies over voeding en management gekregen en ze is ook op de kliniek gebleven om te testen. Misschien kunnen zij je ook adviseren over testen in combinatie met maagzweren?

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Re: Insuline resistentie testen of niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 21:00

Wat voor soort testen zijn dat dan

Petra_O

Berichten: 3140
Geregistreerd: 24-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:10

koetjeboe schreef:
Wat voor soort testen zijn dat dan


Dat was de test op insuline resistentie, eerst een nacht vasten, dan wordt er een beetje suikerstroop toegediend en volgens mij een aantal keer bloed afgenomen. Daarvoor moest ze echt een nacht blijven.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-22 21:27

Petra_O schreef:
koetjeboe schreef:
Wat voor soort testen zijn dat dan


Dat was de test op insuline resistentie, eerst een nacht vasten, dan wordt er een beetje suikerstroop toegediend en volgens mij een aantal keer bloed afgenomen. Daarvoor moest ze echt een nacht blijven.


Ah dat bedoel je. Ja die test zouden ze bij mijn pony ook doen dan

Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 05:53

Het is zeker niet verkeerd om het te testen. Dit is een vrij duidelijk artikel over IR en EMS, dat laatste is ook nog iets waar je paard last van zou kunnen hebben: https://www.paardenarts.nl/kennisbank/i ... -syndroom/ .

Ik zou sowieso als je haar hooi gaat geven ipv gras ervoor zorgen dat ze bij de andere paarden in de buurt staat en het de eerste tijd los geven in een bak. Dat eet makkelijker dan uit een hooinet. Misschien kan je een stuk bestraten/betegelen waar het hooi gegeven wordt, zodat ze als ze morst minder zand binnen krijgt.
Tegen het zand eten kan je ook nog diatomeeënaarde van BioRon bijvoeren, dat zorgt er voor dat ze minder behoefte aan zand hebben. Het is poederachtig, dus wel wat lastig voeren als ze geen slobber eten.

koetjeboe

Berichten: 4413
Geregistreerd: 02-12-04
Woonplaats: Bathmen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-22 07:29

Ze at zand door de maagzweren. Bleek hele molshopen naar binnen te werken. En ze deed kuiltjes likken op de wei. Ze doet dat nu gelukkig niet meer nu de maagzweren heel zijn. Zo hooi geven zoals jij zegt zou bij elk ander paard werken. Maar dit is zo'n kudde dier dat als ik ze allemaal in de paddock zet. En eilis aan de andere kant van de draad in de paddock om even rustig te kunnen eten. Dan eet ze niks meer. Gaat alleen maar treurig in een hoekje staan. En als ik de draad weer open doe dat de rest ook bij dat hooi kan. Dan gaat zij ook mee eten. Dus ik ben bang dat als ik een track aan leg het op het zelfde uit loop.
1 geluk ze staan aan huis heb 4 paarden. En ze worden allemal heel snel dik. Dus dat is al makkelijker managen