Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 21 [ 516 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 21  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pony loopt kreupel.. wat nu

 
Profiel   

Wederom bedankt voor alle reacties. Ik vind het zelf inderdaad moeilijk om te zien. Ik zie wel dat ze korter loopt zeg maar.
Word er behoorlijk moedeloos van.
Ik wil gewoon weten wat er aan de hand. Dat is het belangrijkst. Vanuit daar verder kijken. Maar een antwoord krijg ik maar niet. Ik ga dus toch maar weer bellen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:32 



 
Profiel   

Ik heb je filmpje nog eens terug gekeken en ze loopt niks beter dan ze al liep, zeg maar, in het filmpje voor je naar de dierenarts ging.
.
Volgens de DA daar leek er een probleem te zijn bij de Sesambeentjes. Daar zag het er als een warboel uit zei je toen en "het leken scheurtjes"; in het midden. Er zijn begreep ik alleen toen foto's gemaakt? Geen echo. En ze is ook niet ingespoten met ontstekingsremmers begreep ik. Alleen op rust. Als dat niet zou helpen zou er een CT scan nodig zijn vertelde je.

Er is wordt daar dus in Lienden een hele kreupele pony aangeboden, waarbij geen diagnose wordt gesteld en de behandeling bestaat uit rust. En de volgende stap is dan een CT scan van 1500 euro. Ik vind / en vond dat toen ook een heel raar advies en behandeling. Het zou kunnen dat de foto niet goed kan worden beoordeeld doordat er een ontsteking bij zit. Daardoor krijg je een soort "waas" in dat gebied. Maar dan zou je verwachten dat ze ontstekingsremmers spuiten; een week later de pony nog eens op de foto zetten en eventueel verder onderzoek of nog een echo doen. Nu heb je kosten gemaakt en je weet eigenlijk nog niks en de pony is nog even kreupel en heeft al die tijd nog even veel pijn. Dat valt me erg tegen van de Lingenhoeve. Kan zijn dat je een niet heel ervaren arts hebt gehad. Als je terug gaat in Lienden zou ik vragen om een andere arts; een orthopeed. Ik zou vragen om Henk van der Veen. Je kunt ook naar een andere kliniek, maar normaal gesproken is de Lingenhoeve gewoon een goede kliniek. Gewoon de situatie uiteen zetten en vragen of je een afspraak kan maken bij Henk van der Veen.
Een CT scan lijkt me absoluut nog niet nodig het is 1 van de laatste strohalmen en meestal betekent dat ook geen goed bericht.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-01-23 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:43 



 
Profiel   

Babootje schreef
Ik heb je filmpje nog eens terug gekeken en ze loopt niks beter dan ze al liep, zeg maar, in het filmpje voor je naar de dierenarts ging.
.
Volgens de DA daar leek er een probleem te zijn bij de Sesambeentjes. Daar zag het er als een warboel uit zei je toen en "het leken scheurtjes"; in het midden. Er zijn begreep ik alleen toen foto's gemaakt? Geen echo. En ze is ook niet ingespoten met ontstekingsremmers begreep ik. Alleen op rust. Als dat niet zou helpen zou er een CT scan nodig zijn vertelde je.

Er is wordt daar dus in Lienden een hele kreupele pony aangeboden, waarbij geen diagnose wordt gesteld en de behandeling bestaat uit rust. En de volgende stap is dan een CT scan van 1500 euro. Ik vind / en vond dat toen ook een heel raar advies en behandeling. Het zou kunnen dat de foto niet goed kan worden beoordeeld doordat er een ontsteking bij zit. Daardoor krijg je een soort "waas" in dat gebied. Maar dan zou je verwachten dat ze ontstekingsremmers spuiten; een week later de pony nog eens op de foto zetten en eventueel verder onderzoek of nog een echo doen. Nu heb je kosten gemaakt en je weet eigenlijk nog niks en de pony is nog even kreupel en heeft al die tijd nog even veel pijn. Dat valt me erg tegen van de Lingenhoeve. Kan zijn dat je een niet heel ervaren arts hebt gehad. Als je terug gaat in Lienden zou ik vragen om een andere arts; een orthopeed. Ik zou vragen om Henk van der Veen. Je kunt ook naar een andere kliniek, maar normaal gesproken is de Lingenhoeve gewoon een goede kliniek.
Een CT scan lijkt me absoluut nog niet nodig. .


Er zijn fotos gemaakt en een echo in de kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:44 



 
Profiel   

Foto's weet ik nog, maar wat hebben ze op de echo gezien? Ze hebben niet ingespoten toch?


Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-01-23 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:45 



 
Profiel   

Babootje schreef
Foto's weet ik nog, maar wat hebben ze op de echo gezien?


Daar hadden ze dat sesambeentje gezien.
Op de fotos die "gaatjes" in haar bot.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:46 



 
Profiel   

Annefleur200 schreef
Babootje schreef
Foto's weet ik nog, maar wat hebben ze op de echo gezien?


Daar hadden ze dat sesambeentje gezien.
Op de fotos die "gaatjes" in haar bot.


De staat van het sesambeentje kun je op de foto zien. Een echo geeft een beeld van de weke delen, zoals kraakbeen in het gewricht en de pezen en kapsels.
De verzwakking van het bot is een secundair probleem door dat je pony haar been niet goed kan belasten over langere tijd.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-01-23 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:47 



 
Profiel   

Gaatjes in het bot zijn echt meestal cystes. Ik snap echt de vage diagnose niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:48 



 
Profiel   

Met de echo had ze het over het sesambeentje. Misschien verkeerd begrepen en bedoeld ze de pezen of iets naast het semambeentje?
Op de fotos hebben ze het niet over het semambeentje gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:49 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Gaatjes in het bot zijn echt meestal cystes. Ik snap echt de vage diagnose niet.


Nee heeft niks te maken met een cyste. Kijk de foto's nog maar even terug in de posts van TS. Het heeft te maken met de botdichtheid. Dat degenereert. Het bot wordt een soort poreus.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:50 



 
Profiel   

Babootje schreef
Elisa2 schreef
Gaatjes in het bot zijn echt meestal cystes. Ik snap echt de vage diagnose niet.


Nee heeft niks te maken met een cyste. Kijk de foto's nog maar even terug in de posts van TS. Het heeft te maken met de botdichtheid. Dat degenereert. Het bot wordt een soort poreus.


Dat heeft de da inderdaad ook zo uitgelegd.
Dat was overigens een andere dierenarts dan degene die de echo heeft gemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:50 



 
Profiel   

Bij cystes komen er holtes in het bot.

Maar goed, degeneratie van het bot lijkt me ook een oorzaak hebben. Pony heeft er duidelijk pijn aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 19:58 



 
Profiel   

Annefleur200 schreef
Met de echo had ze het over het sesambeentje. Misschien verkeerd begrepen en bedoeld ze de pezen of iets naast het semambeentje?
Op de fotos hebben ze het niet over het semambeentje gehad.


Ik denk dat ze het heeft gehad over een ontsteking in dat gebied. Dat kan bv een peesontsteking zijn.
De 2 sesambeentjes bij elkaar vormen een soort kanaal/kommetje waardoor de diepe buigpees loopt over de kogel (als een katrol) Die is nodig als geleiding, anders zou de pees wel eens van de kogel kunnen schieten. Als er bv artrose zit bij de sesambeentjes dan glijdt zo'n pees daar niet lekker meer tussendoor en kan de pees gaan ontsteken (net zoals bv bij hoefkatrolontsteking).
Omdat je alleen de buitenkant van de sesambeentjes kan zien, maar niet de binnenkant wordt - denk ik - een CT scan voorgesteld. Als de ontsteking weg is kan het zijn dat ze meer van de sesambeentjes kunnen zien.
Daarom snap ik niet dat er niet is ingespoten.


Laatst bijgewerkt door Babootje op 23-01-23 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:00 



 
Profiel   

Babootje schreef
Annefleur200 schreef
Met de echo had ze het over het sesambeentje. Misschien verkeerd begrepen en bedoeld ze de pezen of iets naast het semambeentje?
Op de fotos hebben ze het niet over het semambeentje gehad.


Ik denk dat ze het heeft gehad over een ontsteking in dat gebied. Dat kan bv een peesontsteking zijn.
De 2 sesambeentjes bij elkaar vormen een soort kanaal/kommetje waardoor de diepe buigpees loopt over de kogel (als een katrol) Die is nodig als geleiding, anders zou de pees wel eens van de kogel kunnen schieten. Als er bv artrose zit bij de sesambeentjes dan glijdt zo'n pees daar niet lekker meer tussendoor en kan de pees gaan ontsteken (net zoals bv bij hoefkatrolontsteking).
Omdat je alleen de buitenkant van de sesambeentjes kan zien, maar niet de binnenkant wordt - denk ik - een CT scan voorgesteld. Als de ontsteking weg is kan het zijn dat ze meer van de sesambeentjes kunnen zien.
Daarom snap ik niet dat er niet is ingespoten. Hoe dan ook ik ben bang dat het geen goed nieuws is voor je pony....


Duidelijke uitleg. Dankjewel.
Geen goed nieuws in de zin van....?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:01 



 
Profiel   

Ik denk dat de kans groot is je pony niet meer pijnloos wordt ik gok dat babootje dat ook bedoel. En dat je dan na zal moeten gaan denken over wat een paarwaardig leven is.

Een kreupel paard heeft namelijk altijd pijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:02 



 
Profiel   

Annefleur200 schreef
Duidelijke uitleg. Dankjewel.
Geen goed nieuws in de zin van....?


Ik had het laatste zinnetje weggehaald. Dat is wat voorbarig, ik ben natuurlijk geen veearts.

Maar mijn ervaring met dit soort kreupelheden is meestal dat de oorzaak artrose is. Kan best zijn dat de pony een keer een klap heeft gehad of een keer ergens tegenaan geslagen waardoor ze een breukje o.i.d heeft opgelopen. Dat is het ook meestal met sesambeentjes. Artrose is een progressief proces. En dat betekent dat dat niet meer weg gaat. Een CT scan zal hier denk ik alleen maar een bevestiging van geven.
Inspuiten met hyarulonzuur en ontstekingsremmer is een mogelijkheid om zoveel mogelijk de ontsteking in dat gebied te remmen. Want ontsteking geeft weer meer artrosevorming. En dan kijken hoe lang ze daarmee doet. Inspuiten kan niet eindeloos, maar wel een aantal keer.
Als je echt wil weten wat er zit, ja dan een CT scan. Maar of het iets zal oplossen vrees ik voor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:09 



 
Profiel   

Babootje schreef
Annefleur200 schreef
Duidelijke uitleg. Dankjewel.
Geen goed nieuws in de zin van....?


Ik had het laatste zinnetje weggehaald. Dat is wat voorbarig, ik ben natuurlijk geen veearts.

Maar mijn ervaring met dit soort kreupelheden is meestal dat de oorzaak artrose is. Kan best zijn dat de pony een keer een klap heeft gehad of een keer ergens tegenaan geslagen waardoor ze een breukje o.i.d heeft opgelopen. Dat is het ook meestal met sesambeentjes. Artrose is een progressief proces. En dat betekent dat dat niet meer weg gaat. Een CT scan zal hier denk ik alleen maar een bevestiging van geven.
Inspuiten met hyarulonzuur en ontstekingsremmer is een mogelijkheid om zoveel mogelijk de ontsteking in dat gebied te remmen. Want ontsteking geeft weer meer artrosevorming. En dan kijken hoe lang ze daarmee doet. Inspuiten kan niet eindeloos, maar wel een aantal keer.
Als je echt wil weten wat er zit, ja dan een CT scan. Maar of het iets zal oplossen vrees ik voor.


Dankjewel

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 20:28 



 
Profiel   

Ik wil totaal niet onaardig doen maar lingehoeve is er altijd snel bij en helemaal in dit soort gevallen. Staan als 1 van de beste aangeschreven en ik heb meerdere mensen hier rondom mij die bij lingehoeve zitten en ikzelf ook. Niks is ze teveel en ze zijn overal zo snel bij.

Deze pony heeft gewoon pijn. Heeft zichzelf waarschijnlijk een ontlastende manier van lopen aangeleerd maar heeft wel degelijk last van iets.

Ik volg je al die tijd en heb respect voor alles wat je in haar steekt zowel emotioneel als financieel, maar ik heb het idee dat dit paardje niet veel beter gaat worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 21:20 



 
Profiel   

GabberGill schreef
Ik wil totaal niet onaardig doen maar lingehoeve is er altijd snel bij en helemaal in dit soort gevallen. Staan als 1 van de beste aangeschreven en ik heb meerdere mensen hier rondom mij die bij lingehoeve zitten en ikzelf ook. Niks is ze teveel en ze zijn overal zo snel bij.

Deze pony heeft gewoon pijn. Heeft zichzelf waarschijnlijk een ontlastende manier van lopen aangeleerd maar heeft wel degelijk last van iets.

Ik volg je al die tijd en heb respect voor alles wat je in haar steekt zowel emotioneel als financieel, maar ik heb het idee dat dit paardje niet veel beter gaat worden.


Ik heb zelf geen ervaring met de Lingehoeve, maar naar wat ik er over heb gehoord dacht ik ook altijd dat het een zeer goede kliniek is. Wat ik mij dan wel af vraag is wat kan de reden dan nu zijn dat het nu allemaal zolang moet duren voor deze pony. Ze bellen dus ook gewoon niet terug als ik het goed gelezen heb. Dit bedoel ik niet als een aanval op de kliniek, maar vraag het mij gewoon af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 22:23 



 
Profiel   

Ik mag hopen dat ze een shetlander net zo serieus nemen als een Salinero....?

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-01-23 22:55 



 
Profiel   

Vervelend dat de pony met de gegeven rust nog niet aan de betere hand is. Ik snap best dat TS het lastig vindt om te bepalen hoe nu verder. Alleen rust is in ieder geval niet voldoende zo is gebleken.

Als er al een foto en echo is gemaakt, zou ik persoonlijk geen CT scan laten nemen. Je kunt de arts vragen om de foto´s en echo´s nog eens te bekijken en haar conclusie op mail aan je te sturen in begrijpbare taal. Dit samen met haar voorstel om verder te behandelen (inspuiten) c.q. aan pijnbestrijding te doen.
Wel zou ik met klem vragen om de pijnbestrijding direct op te starten, gezien de pony echt ongemak laat zien. Als je de gegevens en foto's in huis hebt, dan kun je die eventueel ook nog voor herbeoordeling sturen naar een andere DA. Kost een stuk minder dan een CT. Wel ook bewegingsvideo's meesturen.

Mijn ervaringen bij de Lingehoeve zijn overigens echt goed. Ik werd zelfs gebeld door de arts toen het paard na scintigrafie weer thuis was en met medicatie stond, hoe het met hem ging. We belden om de week om de voortgang te bespreken. Dus TS, ga er echt zelf bovenop zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 09:46 



 
Profiel   

Zonnetje81 schreef
Ik mag hopen dat ze een shetlander net zo serieus nemen als een Salinero....?


Vrees dat dat helaas niet overal zo is. Hoe dit bij de lingehoeve is weet ik niet. Maar ik had er zelf voor gezorgd dat ik vorige week iemand had gesproken en een afspraak voor deze week zou hebben.

Wellicht is het een geldkwestie, wat ik mij best voor kan stellen als de vervolg stap een CT scan is. Maar vraag dan in ieder geval pijnstillers.
Het zijn aannames maar ik begrijp de afwachtende houding niet in het vergelijk met "ik wil gewoon weten wat het is". Snap ook echt wel dat als je je pony elke dag zo ziet lopen dat je de onregelmatig niet meer ziet maar er zijn er genoeg die al gezegd hebben dat ze niet acceptabel loopt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 13:31 



 
Profiel   

Ladygiroc schreef
Zonnetje81 schreef
Ik mag hopen dat ze een shetlander net zo serieus nemen als een Salinero....?


Vrees dat dat helaas niet overal zo is. Hoe dit bij de lingehoeve is weet ik niet. Maar ik had er zelf voor gezorgd dat ik vorige week iemand had gesproken en een afspraak voor deze week zou hebben.

Wellicht is het een geldkwestie, wat ik mij best voor kan stellen als de vervolg stap een CT scan is. Maar vraag dan in ieder geval pijnstillers.
Het zijn aannames maar ik begrijp de afwachtende houding niet in het vergelijk met "ik wil gewoon weten wat het is". Snap ook echt wel dat als je je pony elke dag zo ziet lopen dat je de onregelmatig niet meer ziet maar er zijn er genoeg die al gezegd hebben dat ze niet acceptabel loopt.


Ik doe alleen maar wat de dierenarts mij zegt.
Die zei mij eerst af te wachten tot eind januari. Dat is het nu zo ongeveer. Dus daarna moest ik contact opnemen. Dat heb ik dus al eerder gedaan omdat ze na het liggen zo slecht loopt. Dierenarts zou naar het filmpje kijken en dan laten weten wat ze er van denkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 14:11 



 
Profiel   

Maar je bent inmiddels ruim 10 dagen verder en nog geen reactie over het filmpje. DA's zijn druk maar je zou met een dag of 2, 3 toch wel reactie moeten hebben. Pony heeft duidelijk geen prio bij de gemailde DA, die zou na het zien van het filmpje ook moeten concluderen dat deze pony over 1 week niet rad is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 19:40 



 
Profiel   

Wat ik zelf zou doen:
- foto is gemaakt
- echo is gemaakt
- nogmaals laten kijken of het wel in de voet zit en niet in de knie.

Ik heb geen verstand of ervaring zoals zaken: poreus bot.
Ook het 'sesambeen' is rommelig klinkt mij te vaag in de oren.
Een bot wat niet oke is gaat ook niet herstellen.

Ik zou eerlijk GEEN geld uitgeven aan een CT scan voor een shetlander maar dat is persoonlijk.
Vaak is het ook zo, dat als je zo ver moet gaan de prognose weinig hoopgevend is.

Wellicht dat afhankelijk van de diagnose inspuiten nog een optie is.
Het is wel opvallend, het dier staat op en kan niet lopen en daarna loopt het weer.
Zit het dan niet in de knie?

Als dit mijn shetlander was en ik wilde ver gaan met dokteren maar dit was de eindstand dan zou ik nadenken of dit wel een paardwaardig bestaan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-01-23 20:03 



 
Profiel   

Lastig situatie TS… Hopelijk volgt er snel overleg met je dierenarts.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-01-23 12:04 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 21 [ 516 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 21  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen