Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Hooi kauwen en met voortanden tegen elkaar klakken

 
Profiel   

Okay misschien beetje ongelukkig verwoord, maar hopelijk geeft de uitleg hieronder meer duidelijkheid.
Paard van een vriendin heeft vorige week de tandarts op bezoek gehad. Het was een routine onderhoud, beetje veilen en geen gekke dingen.
Nu viel het haar gisteren op dat het paard tijdens het eten van hooi ook met zijn voortanden op elkaar komt. Klinkt logisch, maar het klinkt alsof je zelf met je tanden op elkaar hapt met een lege mond.
Een geluid die we beiden niet bij het paard niet eerder gehoord hebben. Maar ik heb zelf een paard en mijn dochter ook, onze paarden doen dit niet.. maar ja, welk geval klopt dan.

Nu heeft ze er een filmpje van gemaakt en doorgestuurd naar de tandarts en die geeft aan dat het precies is zoals een paard hoort te kauwen.
Nu zit het haar toch niet lekker. Dus ik dacht kan het hier altijd vragen, je weet nooit wie dit herkent?
Je moet echt even goed luisteren. Zeker de laatste 3 seconden van het filmpje geven het goed weer.

Wat denken jullie? Is dit normaal en niets aan de hand?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-22 21:58 



 
Profiel   

Ik hoor niks vreemds.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-22 22:00 



 
Profiel   

Ik hoor wel wat je bedoelt, maar het klinkt niet heel vreemd. Je zou altijd voor de zekerheid hem na kunnen laten kijken door een da/ta

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-09-22 22:14 



 
Profiel   

Petunia27 schreef
Ik hoor wel wat je bedoelt, maar het klinkt niet heel vreemd. Je zou altijd voor de zekerheid hem na kunnen laten kijken door een da/ta


De tandarts is dus vorige week geweest, daarna was dit geluid pas hoorbaar.
Het filmppje is ook naar de tandarts verstuurd en de gaf aan dat het een normaal geluid is. Maar omdat het niet echt lekker zit, wilde ik hier vragen om ervaringen. Wij zijn inmiddels bij meer paarden aan het luisteren geweest die op hooi stonden te kauwen, maar horen het niet terug bij andere paarden.
Maar dat zegt natuurlijk niets over of het normaal is of niet. Het lijkt er tot nu toe niet op, maar hoor graag ook de mening van jullie. En misschien is het wel een herkennisgpunt voor iemand hier die een soortgelijk iets heeft meegemaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-22 12:28 



 
Profiel   

Zijn de voortanden ook meegenomen in de tandartsbehandeling, of zijn alleen de kiezen gedaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-22 12:29 



 
Profiel   

Alleen de kiezen, de voortanden waren niet nodig

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-22 12:30 



 
Profiel   

Maar als de kiezen lager gemaakt zijn, kan het zijn dat de voortanden net iets te lang geworden zijn. Mijn tandarts is altijd een tijdje bezig met het gebit echt helemaal goed "af te stellen", inclusief de voortanden. Zou dat niet het probleem nu kunnen zijn? Ik hoor mijn paard ook nooit met zijn voortanden op elkaar klappen bij het eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-22 12:38 



 
Profiel   

Ik heb hetzelfde idee als Prompter. Ik vind het ook wel een beetje apart dat er wel aan de kiezen is gevijld en niet aan de tanden. Heel veel paarden slijten hun tanden scheef af, die hebben meestal ook behandeling nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-22 16:37 



 
Profiel   

Evt een collega tandarts raadplegen voor een second opinion? Dan weet je het zeker. Is van een filmpje eigenlijk niet te beoordelen.

Is er elektrisch of handmatig gevijld?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-09-22 17:22 



 
Profiel   

prompter schreef
Maar als de kiezen lager gemaakt zijn, kan het zijn dat de voortanden net iets te lang geworden zijn. Mijn tandarts is altijd een tijdje bezig met het gebit echt helemaal goed "af te stellen", inclusief de voortanden. Zou dat niet het probleem nu kunnen zijn? Ik hoor mijn paard ook nooit met zijn voortanden op elkaar klappen bij het eten.


Inderdaad waar ik ook aan dacht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-09-22 07:18 



 
Profiel   

Even een kleine update. De tandarts is langs geweest en heeft niets geks gevonden. Hij bestempelde het als "niet oncomfortabel" en normaal, ondanks dat dit paard hiervoor niet eerder zo gekauwd heeft.
Nu eet hij gelukkig wel normaal zoals hij altijd doet. Dus dat scheelt.
Mocht er verandering komen, dan zal ik weer een nieuwe update plaatsen. Tot dan houden we hem gewoon in de gaten.
Iedereen bedankt voor het meedenken!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-09-22 15:25 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 11 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen