Hoefbevangen pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 14:53

Hallo,

Ik ben gevraagd om te helpen met de verzorging van een pony. Pony lag op de grond en bleek flink bevangen te zijn. Diezelfde dag nog is er een dierenarts gekomen en heeft dit ook geconstateerd. Pony blijkt na een bloedonderzoek ook cushing te hebben. Ik geef hem nu tijdelijk 2 maal daags medicatie en heb beloofd een lijstje te maken, hoe ze nu het beste met de bevangenheid en cushing kunnen omgaan. Ik heb vandaag eens goed haar hoeven bekeken en ben mij eigenlijk rot geschrokken. Eigenaren zijn nogal van de oude stempel, dus ik wil dit graag goed aanpakken als de terug van vakantie zijn. Kunnen jullie iets zinnigs zeggen over de hoeven, en hebben jullie tips met betrekken tot de hoefbevangenheid. Pony oogt mij ontzettend ongelukkig en lijkt geen eetlust te hebben.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Selina

Berichten: 14286
Geregistreerd: 20-10-13
Woonplaats: Ede

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:00

Jeetje, wanneer is deze voor het laatst bekapt? :=

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 15:02

Selina schreef:
Jeetje, wanneer is deze voor het laatst bekapt? :=


Volgens hun tussen de 8 en 12 weken geleden

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:07

Dat dier is al minimaal 6 maand niet meer bekapt en ik zou zelfs nog het dubbele daarvan durven schatten. Die staat gewoon veel en veel te lang. Die hoeven beginnen zelfs al sterk naar boven te krullen. Een goede smid bij en rekenen op ongeveer een jaar tijd voordat ze terug correct op haar hoeven zal (kunnen) staan.

Verder vooral veel pijnstilling - hoefbevangenheid is erg pijnlijk. En wat krijgt ze verder van voer, hooi en gras?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:08

Aan de lengte/voorkant van de hoeven te zien is deze al lange tijd bevangen.
Ik denk dat het geen kwaad kan een zéér goede hoefsmid en dierenarts hier naar te laten kijken.
Hoe loopt de pony nu?
Mij lijken rontgenfoto's van de hoeven ook geen slecht idee, zo kan je zien hoe ver het hoefbeen is gekanteld, en of het behandelen uberhaupt nog zinvol is of dat het humaner is om de pony in te laten slapen.

De medicatie, is dat pijnstiller of medicatie voor PPID/Cushing? De medicatie voor dat laatste kan nog wel eens de eetlust weg nemen.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 15:16

Poekkie schreef:
Dat dier is al minimaal 6 maand niet meer bekapt en ik zou zelfs nog het dubbele daarvan durven schatten. Die staat gewoon veel en veel te lang. Die hoeven beginnen zelfs al sterk naar boven te krullen. Een goede smid bij en rekenen op ongeveer een jaar tijd voordat ze terug correct op haar hoeven zal (kunnen) staan.

Verder vooral veel pijnstilling - hoefbevangenheid is erg pijnlijk. En wat krijgt ze verder van voer, hooi en gras?


Ik laat haar voor nu op de paddock staan en voer haar hooi. Verder voeren hun veel brood, wortels, en zetten ze haar op het gras. Ook zag ik ergens in een hoek een zak brokken van havens staan. Deze moet ik nog even goed bekijken. Ik heb haar vanmiddag een kwart schepje seniores priores gemaakt van een van mijn eigen paarden. Dit eet ze niet op. De eerste dag dat ik er kwam, lag er ook veel brood en wortelen onaangeroerd op de grond. Pony oogt mij echt ontzettend ongelukkig. Ook qua hooi kan ik niet inschatten wat ze precies opeet en wat niet. Er lopen namenlijk ook nog geiten bij. Ik zou niet durven zeggen wat de staat van haar gebit is. Ze is 21 jaar, en er is nog nooit een tandarts aan te pas gekomen.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 15:22

siskeh schreef:
Aan de lengte/voorkant van de hoeven te zien is deze al lange tijd bevangen.
Ik denk dat het geen kwaad kan een zéér goede hoefsmid en dierenarts hier naar te laten kijken.
Hoe loopt de pony nu?
Mij lijken rontgenfoto's van de hoeven ook geen slecht idee, zo kan je zien hoe ver het hoefbeen is gekanteld, en of het behandelen uberhaupt nog zinvol is of dat het humaner is om de pony in te laten slapen.

De medicatie, is dat pijnstiller of medicatie voor PPID/Cushing? De medicatie voor dat laatste kan nog wel eens de eetlust weg nemen.


De medicatie van de cushing moet nog beginnen. Ik geef nu pijnstiller en ascal 2 maal daags. Dit doe ik in een spuit met wat appelmoes. Ik ben verder niet geheel bekend met hoefbevangenheid dus ik wil graag met een duidelijk verhaal aankomen zodra ze terug zijn van vakantie. Ik weet natuurlijk wat het is, maar ik kan aan de hand van deze pony en haar hoeven niet inschatten in wat voor een staat het is. De dierenarts die er altijd komt heeft niet mijn voorkeur, en van hun hoefsmid heb ik nog nooit gehoord. Kan dus goed dat dit een of andere doe het zelver is.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:27

Ongelukkig kan zijn door de pijn, mogelijks ook door gebrek aan sociaal contact. Daar keren ze soms ook erg van in zichzelf. In deze situatie gok ik echter wel vooral op pijn als doorslaggevende factor.

De tip van foto’s hierboven is een hele goede. Als het hoefbeen de zool heeft doorboord of gewoonweg te ver is gekanteld is inslapen beter.
Verder idd alle brok, wortel, brood, gras onmiddelijk weg. En ook oppassen als het hooi onbeperkt is. Hoefbevangen ponies zet je best even zo schraal mogelijk.

Maar los van deze ellende… is het niet mogelijk om de eigenaars te proberen te overhalen de pony te herplaatsen naar mensen die er wel verstand van hebben? De situatie die je beschrijft is eigelijk geen goede leefomgeving voor zo’n pony.

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:34

KB12 schreef:
Hallo,

Ik ben gevraagd om te helpen met de verzorging van een pony. Pony lag op de grond en bleek flink bevangen te zijn. Diezelfde dag nog is er een dierenarts gekomen en heeft dit ook geconstateerd. Pony blijkt na een bloedonderzoek ook cushing te hebben. Ik geef hem nu tijdelijk 2 maal daags medicatie en heb beloofd een lijstje te maken, hoe ze nu het beste met de bevangenheid en cushing kunnen omgaan. Ik heb vandaag eens goed haar hoeven bekeken en ben mij eigenlijk rot geschrokken. Eigenaren zijn nogal van de oude stempel, dus ik wil dit graag goed aanpakken als de terug van vakantie zijn. Kunnen jullie iets zinnigs zeggen over de hoeven, en hebben jullie tips met betrekken tot de hoefbevangenheid. Pony oogt mij ontzettend ongelukkig en lijkt geen eetlust te hebben.
[ [url=m/U7cIXZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/PecqSb.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/MCxa38.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/hfjVTL.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/0rxHd2.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/csWT6Z.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/JdKVVN.jpg]Afbeelding[/url] ]


oei, arme pony zeg. Dat ziet er niet fraai uit.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:36

Oh gosh meiss, ik wens je veel wijsheid toe.
Als ik de voeten van deze pony zie is dit al lang aan de gang los van te weinig of bijna niet bekappen.
Ik zou er weinig woorden over vuil maken, de vet om eerlijke raad vragen en daarna direct handelen.

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:38

Hoe lang zijn die eigenaren nog met vakantie? Ik vind dit best wel spoed eigenlijk om hier een goede hoefsmid bij te halen, vooral omdat de pony ook niet eet. Waarschijnlijk heeft het dier echt heel erg veel pijn en eet het daarom niet. Als het hoefbeen te ver gekanteld is, wat mijn niets zou verbazen als ik de hoeven zie, dan is snel uit het lijden verlossen wel echt noodzakelijk. Hoefbevangenheid is bijzonder pijnlijk voor paarden. Succes, hopelijk kun je iets voor het dier betekenen.
Laatst bijgewerkt door Paardenfann4 op 24-09-22 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 15:39

Poekkie schreef:
Ongelukkig kan zijn door de pijn, mogelijks ook door gebrek aan sociaal contact. Daar keren ze soms ook erg van in zichzelf. In deze situatie gok ik echter wel vooral op pijn als doorslaggevende factor.

De tip van foto’s hierboven is een hele goede. Als het hoefbeen de zool heeft doorboord of gewoonweg te ver is gekanteld is inslapen beter.
Verder idd alle brok, wortel, brood, gras onmiddelijk weg. En ook oppassen als het hooi onbeperkt is. Hoefbevangen ponies zet je best even zo schraal mogelijk.

Maar los van deze ellende… is het niet mogelijk om de eigenaars te proberen te overhalen de pony te herplaatsen naar mensen die er wel verstand van hebben? De situatie die je beschrijft is eigelijk geen goede leefomgeving voor zo’n pony.


Het is natuurlijk heel dubbel want er is aan ruimte en geld geen gebrek. Pony heeft een prachtig stalletje met een elektrische waterbak, en een mooie hooiruif. Hier ligt meteen een hele mooie goed onderhouden paddock aan vast. Alleen denken hun nog vooral aan hoe vroeger pony's gehouden werden. Ze vallen bij wijze van al flauw als ze erachter komen dat een pilletje voor de cushing tot aan de dood gegeven moet worden. Daarom wil ik ook graag een goed verhaal hebben als ze terug komen. Ik wil duidelijk maken dat en waarom er foto's gemaakt moeten worden. Mocht hieruit blijken dat hij niet ingeslapen hoeft te worden, er toch echt drastisch iets moet veranderen.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 15:42

Paardenfann4 schreef:
Hoe lang zijn die eigenaren nog met vakantie? Ik vind dit best wel spoed eigenlijk om hier een goede hoefsmid bij te halen, vooral omdat de pony ook niet eet. Waarschijnlijk heeft het dier echt heel erg veel pijn en eet het daarom niet. Als het hoefbeen te ver gekanteld is, wat mijn niets zou verbazen als ik de hoeven zie, dan is snel uit het lijden verlossen wel echt noodzakelijk. Hoefbevangenheid is bijzonder pijnlijk voor paarden. Succes, hopelijk kun je iets voor het dier betekenen.



Ze komen morgenavond terug. Ik ben van plan om dan ook meteen hier een gesprek over te voeren. De DA is woensdag geweest en heeft dus alleen medicatie achter gelaten. Ze heeft volgens de persoon die bij het consult aanwezig was, met geen woord over een hoefsmid of rontgenfoto's gesproken.

Paardenfann4
Berichten: 1339
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 15:44

Ascal is niet heel erg pijnstillend, maar meer een bloedverdunner. Merk je enig verschil sinds je dit geeft? Ik vind het wel heel sneu dat het beestje nog het hele weekend met zoveel pijn moet staan, al kun jij daar ook weinig aan doen. Jij doet je best wel heel erg in ieder geval. Hopelijk komt er snel een oplossing voor de pony.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 15:53

Paardenfann4 schreef:
Ascal is niet heel erg pijnstillend, maar meer een bloedverdunner. Merk je enig verschil sinds je dit geeft? Ik vind het wel heel sneu dat het beestje nog het hele weekend met zoveel pijn moet staan, al kun jij daar ook weinig aan doen. Jij doet je best wel heel erg in ieder geval. Hopelijk komt er snel een oplossing voor de pony.


Ze krijgt 2 maal daags 2 zakjes ascal en 2 maal daags een half zakje butagran. Toen ik voor het eerst ben gaan kijken (woensdagochtend) lag ze plat op de grond. Ik heb toen gezegd dat er beter een dierenarts kan komen. Vervolgens is hun DA gekomen en heeft dit voorgeschreven. Het enigste verschil dat ik zie, is dat de pony staat en wat op en neer waggelt. Lopen gaat niet makkelijk en ze oogt echt ontzettend ongemakkelijk / ongelukkig. Ik weet natuurlijk niet hoe dit voorheen was en hoe lang dit al speelt. Het zou mij niet verbazen als de bevangenheid al heel speelt, maar het ze gewoon niet opvalt. Ik probeer het voor nu zo goed en 'comfortabel' mogelijk te maken. Ik heb haar vandaag ook maar eens gepoetst en zodra ik haar onder haar buik aanraakte, beet ze en haalde ze uit in zoverre dat kon. Nu weet ik niet of dit van pijn komt of omdat het onwennig is. Ik ken deze pony eigenlijk helemaal niet.

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:22

Geef de pony wel aandacht maar niet tutten of frutten. Dr lijf doet zeer en ze zal daardoor best reageren.

Deni11

Berichten: 1216
Geregistreerd: 04-02-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 16:44

Het enige wat invloed kan hebben op verdere herstel zijn:
1. Foto’s: status van het hoefbeen zien, als het te ver gekanteld is, is het einde oefening
2. Niet meer op gras: enkel hooi geven en echt niks anders
3. Een goede hoefsmid die zo bekapt dat het verlichting biedt, hoefbevangen hoeven (of paarden met verleden daar in) zijn altijd een uitdaging maar kunnen met een goede smid nog zo comfortabel mogelijk gemaakt worden

Daarnaast vooral doorgaan met medicatie geven, niet eten kan wijzen op bijeffecten van de medicatie op de de maag. Ik heb mijn pony altijd maagbeschermers erbij gegeven, omdat zij ook op een moment stopte met eten, terwijl het normale een hele hongerige shetlander is ;)

Het is natuurlijk een pijnlijk en zielig gezicht, hopelijk geven foto’s duidelijkheid of het de moeite waard is om door te gaan of dat het genoeg geweest is.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:36

Och ts, wat een situatie zeg.. Arm dier.
Ik denk dat er wel flink wat werk zit aan dit dier, foto's, hoefsmid, elke dag hooi afwegen etc. Ik hoop dat de eigenaren ''van oude stempel'' inzien dat dit zo niet kan..
Staat ze alleen? Anders zou ik haar ook even apart zetten zodat evt. wegjagen van een ander paard niet aan te pas komt als ze al pijn heeft.
Succes met het gesprek. Ook ik zou der even met rust laten, contante pijn maakt je vanzelf geirriteerd. Eerst maar wachten tot ze normaal op der benen kan staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:48

Och arme pony...
Wat fijn dat je je over haar bekommert. Hoop dat je het voor elkaar gaat krijgen bij de eigenaren.

Ragdollcat
Berichten: 14665
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 17:53

Gewoon mishandeling dit!

Duurt al veels te lang deze situatie

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 19:23

Anastasia24 schreef:
Och ts, wat een situatie zeg.. Arm dier.
Ik denk dat er wel flink wat werk zit aan dit dier, foto's, hoefsmid, elke dag hooi afwegen etc. Ik hoop dat de eigenaren ''van oude stempel'' inzien dat dit zo niet kan..
Staat ze alleen? Anders zou ik haar ook even apart zetten zodat evt. wegjagen van een ander paard niet aan te pas komt als ze al pijn heeft.
Succes met het gesprek. Ook ik zou der even met rust laten, contante pijn maakt je vanzelf geirriteerd. Eerst maar wachten tot ze normaal op der benen kan staan.


Er staan geiten bij die ik niet kan weghalen. Ze hebben spijlen uit het hek gehaald zodat de geiten altijd bij de pony kunnen lopen. Ze springen trouwens ook over de omheining. Hierdoor kan ik niet zien of en hoeveel hooi hij eet omdat dit ook het eten van de geiten is. Ik vermoed dat het gebit ook niet goed is.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 19:31

Tandarts kan zo doorgaans wel even wachten maar in dit geval de smid niet. Die is minstens zo belangrijk als de dierenarts bij een bevangenheid. Zou ik vanavond nog bellen en vragen of deze morgen al wil komen.

En echt hoor, deze hoeven zijn al veel te lang niet gedaan of al lang niet goed gedaan. Ik zou dit ook mishandeling noemen, danwel door de eigenaren danwel door een enorme prutser van een hoefsmid.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-22 20:24

Valt er aan de hand van mijn foto's al iets te zeggen over de status van het hoefbeen? Ik wil graag morgen een helder verhaal afgeven over waarom het zo belangrijk is dat er röntgenfoto's gemaakt worden, en waarom de hoefsmid op zeer korte termijn moet komen. Kunnen jullie dus iets aflezen aan de hand van de hoeven? Is het zeer waarschijnlijk dat het hoefbeen gekanteld is? Valt er af te lezen aan de hoeven dat ze chronisch bevangen is?

Koekie73

Berichten: 2658
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:27

Maar ook al zijn deze mensen ' van de oude stempel', ze kunnen toch zelf ook wel zien dat die hoeven bekapt moeten worden. Al veel eerder bekapt moeten worden? Ik vind dit echt flinke verwaarlozing.
Zou laten zien dat de pony amper kan lopen en niet meer eet, niet genoeg zijn voor onderbouwing?

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-22 20:33

KB12 schreef:
Valt er aan de hand van mijn foto's al iets te zeggen over de status van het hoefbeen? Ik wil graag morgen een helder verhaal afgeven over waarom het zo belangrijk is dat er röntgenfoto's gemaakt worden, en waarom de hoefsmid op zeer korte termijn moet komen. Kunnen jullie dus iets aflezen aan de hand van de hoeven? Is het zeer waarschijnlijk dat het hoefbeen gekanteld is? Valt er af te lezen aan de hoeven dat ze chronisch bevangen is?


Nee dat vereist echt een röntgenfoto.

Als jij niet het gevoel hebt dat je niet de ernst hiervan kan overbrengen dat zou ik adviseren om hen de dierenarts te laten bellen.

Maar, voor al het andere, zoals foto's, laat een goede smid komen.

Staat met stip bovenaan je lijst, en is betaalbaar. Kan ook een factor zijn