Hoefbevangen pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:30

ik weet niet wat jouw connectie is met hun, maar als ze het arme dier zo laten staan dan zou ik toch maar eens voorzichtig opperen dat je erover denkt om de instanties in te schakelen. Niet dat je dit direct doet maar een beetje druk erachter zetten.
Sizzle, er is sowieso iets beters van te maken door een smid

Goudhaan1

Berichten: 648
Geregistreerd: 02-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:14

KB12 schreef:
Koekie73 schreef:
Hoi TS, hoe gaat het met de pony vandaag? Hoefsmid geweest?
Top dat jij zo voor het dier opkomt, meer kun je ook niet doen.


Hun eigen hoefsmid is geweest en hij vond dat het er goed uitzag :(. Het was volgens hem ook niet nodig om vaker dan normaal terug te komen. Ze wilde zelf de medicatie gaan geven dus ik ben er een paar keer bij geweest om toe te zien dat dit juist gebeurt. Ik kan niets anders dan het voor nu heel goed in de gaten te houden en in te grijpen als de situatie verslechterd. Ik vind het echt ontzettend vervelend dat er zo veel onkundige mensen rondlopen zoals in mijn ogen hun hoefsmid, waarvan vervolgens hun oordeel voor waarheid wordt aangenomen.


Tja, wat ik nou ga zeggen kan misschien heel stom overkomen, maar je kan eigenlijk niets. Je kan niet ingrijpen als de situatie verslechtert, want het is niet jouw pony. In ieder geval niet door middel van contact met de eigenaren, want die vinden duidelijk dat het allemaal wel meevalt, net als de hoefsmid (voor zover ik hier lees).

De enige manier waarop jij zou kunnen "ingrijpen" is door andere instanties aan hun jas te trekken.

En ja, het is ontzettend sneu voor de pony dat er zulke "onkundige" mensen bij zitten. Maar meer dan advies kan je niet geven.

Anastasia24

Berichten: 2708
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:29

Ik denk toch echt dat dit onder mishandeling valt. pony staat zonder soortgenoten, staat stokkreupel, heeft pijn, tanden zijn niet ok en de hoeven kan een leek nog zien dat dat niet is zoals het hoort.
Zelf zou ik ook de instanties inschakelen nu, als hun besluiten niets te doen(wat mij sterk lijkt) heb je in ieder geval alles gedaan voor de pony.

Koekie73

Berichten: 2660
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:52

Bizar, hoe kan een hoefsmid nou zeggen dat dit prima is en de pony niet eerder bekapt hoeft te worden?
Dat kan niet iemand zijn met een diploma.
Jeetje, wat erg voor de pony. Als er nu dus idd verder niets gedaan werd, zou ik het bij instanties melden en daar bovenop blijven zitten. Dat is alles dat je kunt doen volgens mij.

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 15:09

Ik blijf er nu ook boven op zitten en ik ben ook zeker niet bang om de weg van instanties te bewandelen. Helaas weet ik uit ervaring dat dit volkomen zinloos is. Hun kunnen aantonen dat er een 'hoefsmid' mee bezig is, kunnen aantonen dat er een dierenarts bij 'betrokken' is, en pony heeft een keurig opgeruimd huisje. Ik heb deze weg eerder bewandeld en helaas hebben al deze instanties niet voldoende kennis en kunde om hier iets mee te doen. Uiteindelijk levert het enorm veel vijandigheid op van de eigenaren en worden ze beloont omdat een instantie zegt niets te kunnen betekenen. Ik kies er liever voor om op een vriendelijke, iets dwingende manier betrokken te zijn. Zo kan ik tenminste mijn oog op de situatie blijven houden.

capopjekop

Berichten: 30656
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Hoefbevangen pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 15:26

Als ze echt niks willen aannemen kun je mss dit topic laten lezen? Wat een klote situatie zeg. Je kunt idd zo weinig

Poekkie

Berichten: 7352
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 17:18

Koekie73 schreef:
Bizar, hoe kan een hoefsmid nou zeggen dat dit prima is en de pony niet eerder bekapt hoeft te worden?
Dat kan niet iemand zijn met een diploma.
Jeetje, wat erg voor de pony. Als er nu dus idd verder niets gedaan werd, zou ik het bij instanties melden en daar bovenop blijven zitten. Dat is alles dat je kunt doen volgens mij.


Dat weet je alleen maar als je zelf belt…. Is die mens wel effectief geweest en zijn zijn woorden niet verdraaid?
Ter illustratie ik heb ook van mensen hele verhalen over de zadelpasser zijn/haar advies gehoord. Had toevallig dezelfde zadelpasser en die had een hele andere versie over wat ze aan mijn stalgenoot had gezegd :')

In elk geval zijn deze hoeven barslecht en vind ik dit nu stilaan ook wel onder mishandeling vallen. Ook ik zou melding maken. Sterkte TS, het is een rotsituatie waarin je bent beland.

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-22 00:01

Hoe gaat het nu met de pony?

KB12
Berichten: 516
Geregistreerd: 01-06-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-22 10:48

marinke182 schreef:
Hoe gaat het nu met de pony?


Volgens de eigenaren is ze volledig opgeknapt. Ze zeggen dat ze weer rent, springt en heel blij is. Dit zal ik moeten aannemen als de waarheid. Het is mij in ieder geval gelukt om veranderingen aan te brengen en ervoor te zorgen dat ze de juiste medicatie krijgt. Ze hebben ook de sportbrokken geschrapt , en ze wordt niet meer zomaar in de wei gezet. Het is natuurlijk geen 10 maar ik heb er wel echt mijn best voor gedaan.