Paard heeft buikpijn

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Flubberboot

Berichten: 2870
Geregistreerd: 14-09-21

Paard heeft buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 19:38

Hey!
Mijn paard heeft sinds een weekje last van de buik. Ze lijkt geen pijn te hebben zolang je er niet aan zit, maar zodra je iets drukt op haar buik, geeft ze duidelijk aan dat ze daar last van heeft. Nu was ik benieuwd Of iemand van jullie dit herkent en weet wat eventueel te proberen is voordat de dierenarts komt. Ze eet overigens gewoon normaal, daar is sinds de buikpijn geen verschil in gekomen

Op het moment krijgt ze dit:
- Gastro+ van Havens
- Equilin comfort ter ondersteuning van de maag en darmen
- Luzerne
- Duivelsklauw
- Lijnzaadolie
- Vital van Pavo
- Onbeperkt hooi
- 3 uurtjes gras per dag
- Iedere avond slobber

De supplementen zijn verdeeld over meerdere voerbeurten (een deel in de ochtend en een deel in de middag) Ik weet dus ook niet zo goed waar het probleem kan zitten... Maagzweer lijkt me niet helemaal logisch gezien ze van de zomer al omeprazol heeft gekregen en sindsdien niet in een situatie is geweest waarin zij stres op zou kunnen bouwen.


Disclaimer: Mocht dit aanhouden, wordt uiteraard de DA gebeld!

N4N4
Berichten: 1108
Geregistreerd: 15-10-15

Re: Paard heeft buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:47

Misschien last van maagzweren?

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:50

Stoppen met duivelsklauw. Dat kan maagproblemen opleveren bij lang(er) gebruik en een paar stopweken kunnen nodig zijn. Nadat de maag hersteld is kan een volgende kuur. Is de luzerne in brokvorm of gesneden? Gesneden luzerne kan ook irritatie geven.

Kendra

Berichten: 8730
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard heeft buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 19:54

Vraagje: waarom geef je al deze supplementen?
Is er een onderliggende oorzaak waar ze nu last van kan hebben?

Flubberboot

Berichten: 2870
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 19:59

N4N4 schreef:
Misschien last van maagzweren?

Heb ik ook aan zitten denken maar wat zou dan de oorzaak van die maagzweren zijn? Stress is het waarschijnlijk niet en ze staat ook nooit langer dan 2 uur zonder hooi.


Lindsey_99 schreef:
Stoppen met duivelsklauw. Dat kan maagproblemen opleveren bij lang(er) gebruik en een paar stopweken kunnen nodig zijn. Nadat de maag hersteld is kan een volgende kuur. Is de luzerne in brokvorm of gesneden? Gesneden luzerne kan ook irritatie geven.

De duivelsklauw krijgt ze pas twee weken en bedenk me nu dat een paar dagen later de buikpijn begon, dus daar ga ik even mee stoppen! Kijken of dat het is. Geeft glucosamine ook buikpijn? Ze heeft wel iets ondersteuning nodig voor haar gewrichten ivm artrose helaas... Luzerne is gesneden dus dat zou het inderdaad ook kunnen zijn!


Kendra schreef:
Vraagje: waarom geef je al deze supplementen?
Is er een onderliggende oorzaak waar ze nu last van kan hebben?

Equilin comfort krijgt ze nu twee weken om te proberen te helpen bij de buikpijn. Luzerne krijgt ze zodat ze wat extra's te kauwen hebben. Duivelsklauw is ter ondersteuning van de gewrichten ivm lichte artrose. Vital is voor extra vitamines omdat er in Gastro zelf niet veel vitamines zitten. Lijnzaadolie geven we eigenlijk altijd wel bij, in de zomer wat minder maar nu in de herfst weer iets meer gezien ze dan op korter gras staan.

ruitje

Berichten: 12316
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Paard heeft buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:01

Sommige paarden hebben ook echt last van de omslag van het weer trouwens, ik heb er die elk jaar in deze maand uit hun doen zijn.

IcePrincess

Berichten: 7742
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:14

Flubberboot schreef:
De duivelsklauw krijgt ze pas twee weken en bedenk me nu dat een paar dagen later de buikpijn begon, dus daar ga ik even mee stoppen! Kijken of dat het is. Geeft glucosamine ook buikpijn? Ze heeft wel iets ondersteuning nodig voor haar gewrichten ivm artrose helaas... Luzerne is gesneden dus dat zou het inderdaad ook kunnen zijn!

Duivelsklauw ging bij mijn pony ook niet goed met zijn maag, daarvoor in de plaats geef ik Efipain van Phytonics en daarmee loopt hij ook wel echt duidelijk beter!

Femke_Tweety

Berichten: 11981
Geregistreerd: 02-04-10
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:18

Dat korter op gras staan kan voor een maagzweer patiƫnt soms al voldoende stress zijn om een terugval te hebben.

Ook als je geen grote stress signalen ziet.

(Ervaring mee, helaas)

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard heeft buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:50

Bij mijn weten geeft glucosamine geen maagklachten. Je zou curcuma kunnen proberen, dat werkt ook ontstekingsremmend, is iets milder. En natuurlijk wilgenblad. Verse wilgentakken, en die mogen ze dagelijks.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Paard heeft buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:10

liggen er momenteel eikels in jou wei? Deze kunnen ook zeer zeker buikpijn veroorzaken

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard heeft buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:19

Vage buikpijn klachten kunnen verschillende oorzaken hebben. Helaas is het soms lastig te achterhalen.

* De duivelsklauw
* Omslag naar kouder en natter weer (en het natte gras doet er geen goed aan)
* Wormen
* Zand in de darmen
* Stress, sommige paarden laten het erg slecht zien ( van die binnenvetters) en daardoor maag problemen
* Eikels
* Veel bladeren eten
* Voerwisselingen ( kan al zijn van ander hooi)
*

Sizzle

Berichten: 35691
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:23

Duivelsklauw is inderdaad heftig voor de maag.
Als je daar losse Lucerne bij geeft wat ook irriterend kan zijn dan zou het heel goed kunnen dat dit de oorzaak is.

Flubberboot

Berichten: 2870
Geregistreerd: 14-09-21

Re: Paard heeft buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-22 15:30

Hier even weer een kleine update! We zijn gestopt met duivelsklauw en luzerne en nu heet ze geen buikpijn meer! Bedankt iedereen voor de tips!!

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Paard heeft buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 15:35

Fijn om te lezen dat je de oorzaak weet en dat ze geen last meer heeft.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Paard heeft buikpijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-22 21:53

Fijn dat de klachten over zijn!