Ervaring laatste kies trekken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Ervaring laatste kies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-22 22:41

Hoi!

Heeft iemand ervaring met het trekken van de laatste kies uit de bovenkaak?

Hoe is dit gedaan? Hoe ging het herstel?

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:45

Bovenkaak gaat meestal probleemloos!

Ik heb boven 2 kiezen en 1 verstandskies laten trekken.
Herstel is vlot. Ik heb geen bloeding of napijn gehad.
Ik mocht de dag na de behandeling gewoon werken.

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Ervaring laatste kies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 22:52

Volgens mij gaat het over een paard :)

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 23:33

Bij mijn nu 25 jarige merrie is vorig jaar op de kliniek in Emmeloord de achterste kies getrokken. Na 1,5 uur stond ze haar roes alweer uit te suffen op stal. Helaas is ze daarna wel een poos slechter gaan eten. En de (superrrrr dure) antibiotica moest ze ook niet, dat was echt een strijd, ergste was nog wel dat ze gewoon ging dreigen om mij te schoppen als ik de stal binnen kwam -O- . Het trekken zelf was gelukkig niet zo’n groot probleem, rijden daarna ook niet. Vanaf de buitenkant zie je er ook niets aan. Qua eten nu ook geen enkel probleem meer.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:40

Wat heel erg van belang is bij hoe kiezen trekken/stempelen gaat, is de leeftijd van het paard.

Bij een relatief jong paard zal een achterste kies er waarschijnlijk via de buitenkant uit moeten, er is simpelweg te weinig ruimte achterin de mond om de hele wortel er via de mond uit te krijgen.

Bij een ouder paard is het stuk resterende wortel zoveel korter, dat dan wel via de mond, en mogelijk zelfs gewoon staand in een box, de kies getrokken kan worden.

Dus wanneer je ervaringen vraagt, is het wel zinvol om te kijken of de berichten die je krijgt vergelijkbaar zijn met jouw paard.

Saaams

Berichten: 13264
Geregistreerd: 20-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 07:54

Ibbel schreef:
Volgens mij gaat het over een paard :)


Zoooo het was laat. Excuus :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:23

Onze oude pony heeft helaas al veel kiezen moeten laten trekken. Omdat hij ziek was van de kies en de ontsteking eromheen knapte hij altijd heel vlot op als de betreffende kies eruit was. Hij heeft ze gewoon op stal, in zijn eigen box, kunnen laten trekken.

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ervaring laatste kies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:33

Geen laatste kiezen, maar wel ervaring met 3x een andere bovenkies. 2 bij m'n shet (met tussenpose van 2 jaar) en 1 bij m'n grote merrie.

M'n shet heb ik de 2 keren gebracht en na 3 dagen weer opgehaald. Eruit halen is staand en zonder stempelen gebeurd, na 3 dagen werd ze nog eens gespoeld en plug vervangen en kon ze mee naar huis. Die at heel slecht zolang de plug er in zat, dus veel vervangend ruwvoerslobber en extra dekentje tegen de kou. M'n grote kon de volgende dag mee naar huis. Na volgnebs mij 2 a 3 weken controle en plug eruit.

Nu zijn alle tanden wat aan het schuiven. Bij m'n shet is de kant van kies 1 alweer netjes aangesloten, de andere kant nog niet. M'n grote had de laatste keer TA (maart dit jaar) diastasen en wat ontstekingen tussen de kiezen vanwege schuiven en ruimtes. Haar kies is er eind 2020 uit gegaan.

Albert

Berichten: 5732
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Ervaring laatste kies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 08:42

Afhankelijk van de leeftijd, en dus de lengte van de reservekroon, is het zeer moeilijk tot eenvoudig.

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 10:52

Saaams schreef:
Bovenkaak gaat meestal probleemloos!

Ik heb boven 2 kiezen en 1 verstandskies laten trekken.
Herstel is vlot. Ik heb geen bloeding of napijn gehad.
Ik mocht de dag na de behandeling gewoon werken.

haha! Wel heel fijn dat het voor jou goed ging :)) :D


Sanet schreef:
Bij mijn nu 25 jarige merrie is vorig jaar op de kliniek in Emmeloord de achterste kies getrokken. Na 1,5 uur stond ze haar roes alweer uit te suffen op stal. Helaas is ze daarna wel een poos slechter gaan eten. En de (superrrrr dure) antibiotica moest ze ook niet, dat was echt een strijd, ergste was nog wel dat ze gewoon ging dreigen om mij te schoppen als ik de stal binnen kwam -O- . Het trekken zelf was gelukkig niet zo’n groot probleem, rijden daarna ook niet. Vanaf de buitenkant zie je er ook niets aan. Qua eten nu ook geen enkel probleem meer.

Oh kijk dat is fijn! :) Moest je paard ook doxy?


Marije_jiplover schreef:
Wat heel erg van belang is bij hoe kiezen trekken/stempelen gaat, is de leeftijd van het paard.

Bij een relatief jong paard zal een achterste kies er waarschijnlijk via de buitenkant uit moeten, er is simpelweg te weinig ruimte achterin de mond om de hele wortel er via de mond uit te krijgen.

Bij een ouder paard is het stuk resterende wortel zoveel korter, dat dan wel via de mond, en mogelijk zelfs gewoon staand in een box, de kies getrokken kan worden.

Dus wanneer je ervaringen vraagt, is het wel zinvol om te kijken of de berichten die je krijgt vergelijkbaar zijn met jouw paard.

Dat is ook zo. Deze openingspost even snel gemaakt.

Mijn 10 jarige paard is geboren met een dubbele 11, waardoor haar 12 nog verder achterin de mond staat en nog dichter bij het oog. Hierdoor lukt stempelen niet en is de enige mogelijkheid om hem er eruit te halen via de mond. Op dit moment zit er een cyste om de wortel heen waardoor dit hopelijk iets makkelijker gaat.
De extra 11 zijn in januari op de lingehoeve beide verwijderd, maar helaas blijkt deze 12 ook nog een probleem te zijn.


Tancreda4 schreef:
Geen laatste kiezen, maar wel ervaring met 3x een andere bovenkies. 2 bij m'n shet (met tussenpose van 2 jaar) en 1 bij m'n grote merrie.

M'n shet heb ik de 2 keren gebracht en na 3 dagen weer opgehaald. Eruit halen is staand en zonder stempelen gebeurd, na 3 dagen werd ze nog eens gespoeld en plug vervangen en kon ze mee naar huis. Die at heel slecht zolang de plug er in zat, dus veel vervangend ruwvoerslobber en extra dekentje tegen de kou. M'n grote kon de volgende dag mee naar huis. Na volgnebs mij 2 a 3 weken controle en plug eruit.

Nu zijn alle tanden wat aan het schuiven. Bij m'n shet is de kant van kies 1 alweer netjes aangesloten, de andere kant nog niet. M'n grote had de laatste keer TA (maart dit jaar) diastasen en wat ontstekingen tussen de kiezen vanwege schuiven en ruimtes. Haar kies is er eind 2020 uit gegaan.

Hier dus al ervaring met de pluggen en het genezingsproces. Wat ik wel opmerkelijk vond is dat mijn paard echt de dag erna al zoveel opgeknapt was, echt verbazingwekkend!

Sanet

Berichten: 7944
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:07

Marieke1495 schreef:
Oh kijk dat is fijn! :) Moest je paard ook doxy


Ik heb even terug gezocht voor je:
Bacampicilline Granulaat: 14 sachets @ €13,98

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 11:36

Sanet schreef:
Marieke1495 schreef:
Oh kijk dat is fijn! :) Moest je paard ook doxy


Ik heb even terug gezocht voor je:
Bacampicilline Granulaat: 14 sachets @ €13,98

ah oke! :)

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 20:21

Nou.. morgen is het zover.
Aan de ene kant gaan ze haar extra 12 trekken en aan de andere kant een botwoekering verwijderen. Spannend, maar noodzakelijk. :(:) Hopelijk gaat alles goed!

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ervaring laatste kies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 10:20

Spannend hoor, heel veel sterkte vandaag. Moet je paard ook een paar dagen blijven?
Hopelijk gaat alles voorspoedig!

Marieke1495

Berichten: 5218
Geregistreerd: 19-01-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-22 17:45

Het was een lange dag maar net het verlossende telefoontje gehad dat het gelukt is. Het ging niet van harte maar alles is eruit en de rontgenfotos zijn schoon!
Bij Sinne ging het zelfs nog om een extra kies (een 12) dus was het extra spannend en risicovol.

Helaas kan er geen plug in om de wond te beschermen omdat haar 11 ook al getrokken is. Hopelijk verloopt het herstel voorspoedig en heelt het fistelkanaal wat erlangs liep ook. :)

We halen haar vanavond weer op *\o/*

Tancreda4

Berichten: 24033
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Ervaring laatste kies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-22 21:30

Fijn dat het goed is verlopen en ze alweer mee naar huis mag! Sterkte met het herstel!