Hoestende spanjaard - stofallergie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Hoestende spanjaard - stofallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 13:10

Mijn spanjaard staat al jaren op onbeperkt hooi en in de zomer gras, dit eigenlijk zonder problemen.
Ieder jaar heeft ze in de winter wel even een tijdje dat ze wat hoest (naar het einde van de winter toe / voorjaar), maar dat weet ik aan de lange winter / weerstand die eraf gaat, etc.

Vorige winter idem, ging daarna weer over. Met de overgang naar de weide heb ik haar wat overgebleven hooi gevoerd, en daarvan ging ze hoesten. DA gekomen, injectie gehad, overgeschakeld op droog voordroog en twee weken later was er gras genoeg, dus geen probleem meer.

In augustus stond ze weer te hoesten, nog altijd op de weide, beperkt (goed!)hooi erbij, en ging weer over.
Sinds een paar weken staan ze op de winterweide, met onbeperkt (goed!) hooi, 24/7 buiten, met regendeken, ruif staat ook buiten, geen strooisel. En ze staat weer te hoesten.

Dierenarts vermoed dus een reactie op het hooi, en raadt voordroog aan om te voeren.

Ik vind het echter raar dat ze zelden hoest tijdens hooi eten, maar altijd hoest als ze gras eet en dus met haar hoofd laag staat. Dit strookt niet met een probleem met het hooi?

Da komt straks weer met medicijnen, en ik moet dus over naar voordroog. Echter is dit niet evident, mijn trekpaarden mogen liever geen voordroog ivm cpl en heb ik liever op hooi, echter kan ik bij mij ze niet uit elkaar houden. (nou, het zou wel kunnen op zich, maar dan staat de spanjaard altijd apart en de trekpaarden samen ... ).

Ik weet niet zo goed hoe dit aan te pakken / op te lossen. Zijn er alternatieven voor voordroog?
Ik vrees dat ze van voordroog gaan dichtgroeien, dus heb ze liever niet onbeperkt daarop, Voederen in porties kan, maar als ze dat wegkauwen in een paar uur staan ze veel te lang zonder.
Kan een paard met stofallergie wel ontstoft stro eten, en voordroog in porties erbij?

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Re: Hoestende spanjaard - stofallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 13:39

Hier ook wat ervaring met hoest helaas.
Wat krijgt ze voor injecties dan van de DA?
Misschien niet helemaal de goede manier maar heb je haar al eens binnen gezet met hooi? of buiten gezet met alleen gras? Dan zou je kunnen zien waar het vandaan komt toch? Ik lees nu in je tekst dat ze met hooi soms wel en soms niet hoest..
Als ze jaren zonder problemen op hooi en gras heeft gestaan ligt het misschien ergens anders aan? wormen of stoffig land of reactie op schimmel?
En wat gebeurd er als ze geen medicatie krijgt? snot of is het alleen droge hoest?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 14:22

Gitana schreef:
Hier ook wat ervaring met hoest helaas.
Wat krijgt ze voor injecties dan van de DA?
Misschien niet helemaal de goede manier maar heb je haar al eens binnen gezet met hooi? of buiten gezet met alleen gras? Dan zou je kunnen zien waar het vandaan komt toch? Ik lees nu in je tekst dat ze met hooi soms wel en soms niet hoest..
Als ze jaren zonder problemen op hooi en gras heeft gestaan ligt het misschien ergens anders aan? wormen of stoffig land of reactie op schimmel?
En wat gebeurd er als ze geen medicatie krijgt? snot of is het alleen droge hoest?

Het is dus vooral sinds deze zomer dat ze reageert als er hooi bijgevoerd wordt. Voorgaande jaren altijd op droog hooi gehad zonder problemen (behalve iedere winter wel eens een hoest.)

De inentingen waren iets met een kortwerkende cortisone en nog iets bij.

Er is geen snot of slijm bij, echt een van diep uitkomende droge hoest. Deze zomer stond ze er ook een beetje bij te pompen. Ze zijn eind juni ontwormd, ik heb wel de ontworming voor komende winter liggen maar ik ging wachten tot de eerste vrieskou.
Stoffig land / combi kon zeker deze zomer. Nu is het hier allemaal nat, natter, natst sinds eind augustus...

Mijn groot land is nu wel weer bijgegroeid in gras, dus ik denk van ze nu idd even op het gras te zetten en een pak voordroog te halen en ze de rest van de maand (en mss november ook) op gras en voordroog in porties te zetten. Als de hoest dan terugkomt kan het inderdaad niet van het hooi zijn ...

Jasmijn159

Berichten: 4429
Geregistreerd: 04-11-05

Re: Hoestende spanjaard - stofallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:31

Hoe oud is je paard?

DuoPenotti

Berichten: 29357
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hoestende spanjaard - stofallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:38

In voordroog zit helemaal niet perse meer suiker.
Laat het testen en je weet wat je voert.

Misschien is het ook niet 1 ding maar meerdere.
De weerstand eind van de winter.
Maar de ene keer ook w er te overjarige hooi.
En dat maakt het wel extra moeilijk dan uit te vinden wat het is.

Gitana

Berichten: 2709
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 14:40

Ah oke, deze zomer is het ook wel heel droog geweest. In de winter is het vaak ook wel periodes heel droog (vooral droge lucht) dus daar zou het door getriggerd kunnen worden. Mijn ervaring is dat de slijmvliezen dan wat overprikkelt zijn, en hooi is daarbovenop dan niet het beste. Dan wordt het gewoon even te veel en kom je in een vicieuze cirkel, waar je paard dan even uit moet.
Hier op stal hoestte bijna elk beest (ook in de wei). Ook mijn veulen leek een stofallergie te hebben volgens de DA, alleen hoesten ze nu allemaal niet meer sinds het weer geregend heeft. En ze staan nog steeds op hooi allemaal.

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 15:02

Jasmijn159 schreef:
Hoe oud is je paard?

8 jaar


DuoPenotti schreef:
In voordroog zit helemaal niet perse meer suiker.
Laat het testen en je weet wat je voert.

Misschien is het ook niet 1 ding maar meerdere.
De weerstand eind van de winter.
Maar de ene keer ook w er te overjarige hooi.
En dat maakt het wel extra moeilijk dan uit te vinden wat het is.

Ja, precies.

Suiker maak ik me weinig zorgen over, Mijn boer heeft altijd heel mooi voordroog en dat is van hetzelfde land als het hooi. Maar voordroog heeft natuurlijk wel een fermentatieproces waar die koudbloeden het niet altijd goed op doen ...
En ze eten er ook meer van want ze vinden dat wel duidelijk véél lekkerder ... :+


Gitana schreef:
Ah oke, deze zomer is het ook wel heel droog geweest. In de winter is het vaak ook wel periodes heel droog (vooral droge lucht) dus daar zou het door getriggerd kunnen worden. Mijn ervaring is dat de slijmvliezen dan wat overprikkelt zijn, en hooi is daarbovenop dan niet het beste. Dan wordt het gewoon even te veel en kom je in een vicieuze cirkel, waar je paard dan even uit moet.
Hier op stal hoestte bijna elk beest (ook in de wei). Ook mijn veulen leek een stofallergie te hebben volgens de DA, alleen hoesten ze nu allemaal niet meer sinds het weer geregend heeft. En ze staan nog steeds op hooi allemaal.

Toch maar even inspuiten en een tijdje op voordroog, en mss later in de winter nog even kijken of ze terug naar hooi kunnen.

Weken is geen optie, natmaken misschien wel, maar ik weet niet hoe lang hooi nat mag zijn? Kan ik een baal van 300-400 kilo natspuiten in de ruif en blijft dat 5-10 dagen goed?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 15:16

Toevoeging:
Injecties waren op
05/05/2022
23/08/2022

nu hoest ze opnieuw sinds een paar dagen, dus amper een maand ertussen.
Geeft me wel ruimte om ze weer even op de grote weide te zetten en in porties voordroog bij te voeren. Als het niet aan het hooi ligt zou het binnen 4-5 weken ook terug moeten komen...

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-22 10:06

DA is gisteren langsgekomen, ze deed toch wat koorts, hoest zat meer bovenaan en ze knalde er een lekkere slijmklodder uit. Dus hij vermoedt toch eerder een virusje/iets onder de leden.
Nu even kijken wat de medicijnen doen, en ze staan op de grote weide in het gras om even de triggers weg te halen.
Komende maand toch even bijvoeren met voordroog in de plaats om zo zeker de cirkel te doorbreken en te kijken of het nu wegblijft of alsnog terugkomt.
Dus dit is, praktisch gezien, voorlopig goed nieuws, nu hopen dat de hoest wegblijft en we niet verder moeten gaan onderzoeken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoestende spanjaard - stofallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-22 10:21

Nee als je een baal hooi nat spuit en dat 5-10 dagen blijft liggen gaat het schimmelen en krijg je andere problemen.

Hopelijk is het gewoon een virusje..het kan ook zijn dat hij reageert op een wisseling van de seizoenen met weerstandverlies.