Fistel of toch zaadstengel? wond na castratie nog steeds niet “dicht”

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Fistel of toch zaadstengel? wond na castratie nog steeds niet “dicht”

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-22 22:20

Een goede 6 weken geleden is pony gecastreerd door zijn vorige eigenaar, staand met open wond. Zou niet mijn voorkeur zijn geweest voor een 3 jarige met ballen formaat struisvogeleieren maar goed toen was de pony nog niet van mij…

2 weken met de aankoop keuring naar laten kijken en veearts gaf toen aan dat het er voor een dergelijke castratie er prima uit zag.

Het is ondertussen wel “dichter” als 2 weken terug maar blijft een raar roze puntje zichtbaar…

Pony heeft verder geen koorts, maar komt toch nog wel iets vocht af(geurloos) het is verder niet warm of niet gevoelig (mag er zonder enig probleem aanzitten)

Veearts komt de 3e maar wellicht hebben jullie ideeen wat er aan de hand kan zijn of is er juist helemaal niets?
Spoiler:
Afbeelding

XXXX2015
Berichten: 1790
Geregistreerd: 26-01-01
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Fistel of toch zaadstengel? wond na castratie nog steeds niet “dicht”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:15

Ik zou me geen zorgen maken. Op oudere leeftijd castreren (geen veulen meer) geeft altijd een langere geneestijd. Goed juist dat er nog een opening is en het wondvocht er daardoor uit komt. Zolang paardje geen pijn, koorts of overdreven zwelling heeft is afwachten ok

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Fistel of toch zaadstengel? wond na castratie nog steeds niet “dicht”

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 23:26

Hm ik heb een op 3,5 laten castreren, wel liggend in de wei. Maar die was toch op 2 weken genezen.
6 weken vind ik toch lang hoor.

DDDara
Berichten: 985
Geregistreerd: 30-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-22 15:49

Hoe is het nu met je paard?

Bij mijn paard zag het er vergelijkbaar uit. Die had een zaadstreng ontsteking.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-22 20:56

DDDara schreef:
Hoe is het nu met je paard?

Bij mijn paard zag het er vergelijkbaar uit. Die had een zaadstreng ontsteking.


Alles dicht en niets meer te zien. Wel “lelijk” litteken weefsel, het is wat hard. Op advies van de DA wat aan het masseren om het wat flexiber te maken

Elisa2

Berichten: 37146
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fistel of toch zaadstengel? wond na castratie nog steeds niet “dicht”

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 08:53

Ik zie er niet zoveel raars aan, zo'n wond krijgt littekenweefsel van het dichtgroeien dus masseren is wel een goede tip. Bij een ontsteking wordt het vaak of heel dik of warm, of er is nog wondvocht/ pus te zien.

dieseltje09

Berichten: 1856
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-22 09:53

Elisa2 schreef:
Ik zie er niet zoveel raars aan, zo'n wond krijgt littekenweefsel van het dichtgroeien dus masseren is wel een goede tip. Bij een ontsteking wordt het vaak of heel dik of warm, of er is nog wondvocht/ pus te zien.


Dat was dus het probleem, die pus was er 6 weken na de castratie dus nog wel... Het heeft echt dus 8 weken geduurd voor de wond in zijn geheel was gesloten :x (véél langer als dat ik gewent ben van welke castratie dan ook)

Nu dus alleen nog wat hard litteken weefsel, maar goed dat zijn we dan nu aan het masseren. Overigens niet zonder rare blikken van stalgenootjes _O-

Sky_As

Berichten: 4724
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Fistel of toch zaadstengel? wond na castratie nog steeds niet “dicht”

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-22 10:52

O, dat heeft bij die van mij ook heel lang geduurd hoor. Bleef ook vrij lang pus uit komen (ook maanden), was volgens veearts heel normaal. (was verder niet dik)
Pus kon ik overigens alleen aan zijn benen zien als hij gelegen had, dan zat er wat op zijn achterbenen geplakt.
Nu zijn we ruim 9 maanden verder en ziet er prima uit en is helemaal dicht inmiddels.