Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:19

Er zijn paarden die hoge koorts krijgen van droes - en in principe: als de gezwollen klieren open gaan, zakt de koorts.
Daarna nog quarantaine, want men rekent dat de bacterie nog zes weken aanwezig blijft.

Maar gosh, heeft je dier ook geen opgezette - en inmiddels doorgebroken - klieren gehad...?

Wij hadden een paard op stal dat hoge koorts had en daarna nog weken snot hoestte, maar zich (ondanks snot) verder kiplekker voelde. (Na de hoge koorts, dus.)

Na hoge koorts (koorts maken is hard werk, 24 uur per dag en dagen achter elkaar) moet een dier 'even bijkomen', maar zo te lezen is het ergste achter de rug en kun je rustig aan weer wat gaan doen.

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 09:37

Bij ons duurde elke fase wel minstens een tot twee weken. dus eerst alleen koorts, toen koorts en snot, toen alleen koorts (ene paard wel andere niet) daarna kwam de abces opbouw en daarna de doorbraak (dat duurt ook een paar dagen want er zit verdraaid veel pus in) toen was eindelijk de koorts over nu nog 6 weken 'uitzieken'. Al met al zitten wij nu in week 11. Waarvan hij 5 weken koorts heeft gehad (rond de 39 graden)

Dus als je paard na 4 dagen geen koorts meer heeft, wat prima kan, maar het kan dus ook dat de snot fase nog moet komen.

Bij ons op stal waren er uiteindelijk 3 echt goed ziek incl abcessen en een stuk of 8 die alleen snot hadden (sommige erger dan andere)

Dolce_pony
Berichten: 62
Geregistreerd: 17-12-21

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 11:00

Ze hebben beide geen opgezette klieren. Dierenarts had het daarom ook totaal niet verwacht.
Van de dierenarts mocht ik hem ook alweer oppakken. Maar ik geef hem nog een week extra vrij voor de zekerheid.

@pjer,
Dan zijn jullie al aardig lang bezig. Jeetje wat een gedoe zeg!

Hij heeft 2 dagen koorts gehad. Temperaturen 2x per dag nu. Hij loopt inmiddels al hard voor mij weg als hij mij ziet aankomen met de temperatuurmeter :(:)


In ieder geval heel erg bedankt. Heb ik tenminste een beetje een beeld van de eventuele ziekteverloop en hoeveel dagen/weken iets duurt.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 12:59

Paard bij ons op stal had eerst hoge koorts, na 2 dagen flinke neus uitvloeiing (geel). Geen kaakbulten of iets gehad. Volgens mij was koorts toen ook verminderd, maar hij kreeg ook remmers dacht ik. Weet ik niet zeker. Na enige tijd (dat waren geen tig weken) was de snot weg, maar paard is wel in quarantaine gebleven. Werken in de bak etc waar andere paarden kwamen mocht ook niet. Tot de 6 weken voorbij waren. Eigenaresse heeft hem in het land beweging gegeven.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 16:05

Tot nu toe hebben we geen nieuwe ziektegevallen op stal. Hoop dat het zo blijft.

Abces is open bij het zieke paard en hij voelt zich, zo te zien, veel beter.

crow
Berichten: 2426
Geregistreerd: 12-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-22 16:35

De zieke paarden bleven in de box. De andere paarden gewoon iedere dag naar buiten. Aparte kruiwagen en mestvorken. Er zijn niet meer paarden ziek geworden door deze manier van omgaan met. En de zieke paarden zijn allemaal genezen.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-22 21:52

crow schreef:
De zieke paarden bleven in de box. De andere paarden gewoon iedere dag naar buiten. Aparte kruiwagen en mestvorken. Er zijn niet meer paarden ziek geworden door deze manier van omgaan met. En de zieke paarden zijn allemaal genezen.


Maar kwamen deze paarden dan wekenlang hun box niet uit?

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 22:38

Helaas ieder toch weer een paard positief getest en er staat er nu weer een met koorts waarvan de uitslag morgen bekend is -O-
Gaat een langdurige kwestie worden denk ik.

pjer
Berichten: 1573
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 22:52

Wij zijn nu na 12 weken eindelijk uit quaranteine.. pfff dat duurt lang hoor. Sterkte bij jullie!

ruitje

Berichten: 12310
Geregistreerd: 29-06-03

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 08:23

Sterkte!

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 12:04

Ik hoef niet meer in spanning te zitten of ze het krijgt...ze heeft het al |(
Koorts, moeilijk slikken en snot..
Dierenarts gaf aan dat een swab nemen niet nodig is gezien de omstandigheden. Iets met 1+1= 2..

Caitlin_K
Berichten: 3753
Geregistreerd: 04-05-11

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:11

Sterkte :knuffel:

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:18

De STEPS-methode volgen, dus de paarden opdelen in 3 groepen.

Zie ook onder het kopje 'Aanpak'.
https://www.gddiergezondheid.nl/nl/Dier ... kten/Droes

Edit: sterkte! Hopelijk knapt je paard snel op.
Wel zaak om de besmette paarden te laten controleren en eventueel te spoelen. Schijnt lang niet altijd te gebeuren, waardoor paarden dus drager blijven.

Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 14:01

He get, wat rot dat jou paard nu ook besmet is... Hopelijk rolt ze er goed doorheen, sterkte!

Ginam

Berichten: 737
Geregistreerd: 02-03-09

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:11

Sterkte Franca! Hopelijk knapt ze snel weer op en mogen jullie snel weer mooie buitenritten maken.

BugsFunny

Berichten: 1937
Geregistreerd: 17-05-09

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 20:35

Helaas 1x mee moeten maken.
Stal is er heel erg laks mee omgegaan.
Zieke paard werd buiten in "quarantaine" gezet, tussen haakjes omdat het paard naast gezonde (privé) paarden werd gezet.

Stal is blijven ontkennen dat het droes was, helaas is 1 van de paarden die er naast stond erg ziek geworden en is de droes naar binnen geslagen.
Verslagen droes dus.
De jonge merrie (nog net geen 3) heeft het niet gehaald.

Op mijn huidige stal gaan alle nieuwe paarden eerst in quarantaine en worden geswapt voordat ze in contact komen met andere paarden.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 21:50

Wij zijn letterlijk net uit de droes quarantaine! Er waren 5 besmette paarden in 3 verschillende kuddes. Op 23 augustus is de gehele stal (paddock paradise met 9 kuddes) op slot gegaan.
We mochten de paarden niet uit hun kudde halen. Eten geven, poetsen etc in hun eigen wei/track.
Er mocht dus niet gereden worden etc. Niemand mocht met zijn paard het erf af en er mocht buiten de eigenaren niemand het erf op behalve voor medische noodzaak.
Er is naar de buitenwereld heel open over gecommuniceerd.

We moesten ons steeds omkleden en handen + schoenen ontsmetten en mochten alleen in onze eigen kudde komen.

Het was pittig, maar wel een goede aanpak.

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 21:51

Het is nu flut...

Mijn paard kan momenteel niet eten en drinken als ze geen pijnstilling krijgt.
Ze kan haar hoofd niet naar beneden doen en heeft 40 graden koorts..
Zodra de pijnstiller werkt eet en drinkt ze wel als het tenminste op hoogte hangt.
Mijn hart breekt iedere keer als ik haar zo sneu zie staan


Afbeelding

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-22 21:57

Wij hebben twee kuddes en in beiden zijn momenteel zieke paarden. De paarden staan ook door elkaar heen op stal dus het is een grote mix.


We mogen uiteraard het erf niet af en niemand buiten eigenaar/bijrijder en dierenarts mag het erf op.
We willen verdere verspreiding naar andere bedrijven voorkomen.
Bij ons wordt het denk ik eerst nog even erger.

TheWelsh

Berichten: 1599
Geregistreerd: 19-10-09

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 22:58

Ach arm dier! Hopelijk voelt ze zich snel wat beter. Voor jou veel sterkte, het is verschrikkelijk om je paard zo ziek te zien!

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Re: Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 00:28

Sterkte!

Paardenhouders waarderen erg dat de stallen even melden waar de besmettelijke paardenziektes heersen.
Dit kan op Facebook.

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-22 11:36

uiltje001 schreef:
Sterkte!

Paardenhouders waarderen erg dat de stallen even melden waar de besmettelijke paardenziektes heersen.
Dit kan op Facebook.

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes


Mensen in de buurt zijn geïnformeerd. Stal zit momenteel op slot vanaf het eerste vermoeden en bezoekers van buiten, inclusief instructie, is niet mogelijk.
Hoefsmid is in overleg en altijd als laatste afspraak.
Lijkt mij voldoende en daarbij is het niet aan mij om het al dan niet te delen.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 12:04

fransje23 schreef:
Het is nu flut...

Mijn paard kan momenteel niet eten en drinken als ze geen pijnstilling krijgt.
Ze kan haar hoofd niet naar beneden doen en heeft 40 graden koorts..
Zodra de pijnstiller werkt eet en drinkt ze wel als het tenminste op hoogte hangt.
Mijn hart breekt iedere keer als ik haar zo sneu zie staan


[ [url=m/HIbBJW.jpg]Afbeelding[/url] ]


Indien die een ontsteking heeft/krijgt. Insmeren met teerzalf/trekzalf. Dit zorgt dat het beter zacht zal worden en sneller open kan gaan. Hoe eerder de druk eraf is doe sneller een paard zich beter zal voelen.

Rubs

Berichten: 506
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-22 15:23

Ik reageer nog omdat het voor anderen mogelijk in de toekomst interessant kan zijn.
Bij ons op stal, omgeving Castricum Heemskerk, heerst nu al 2 maanden droes.
Tip, laat je paard buiten niet aan drollen en bermen snuffelen, en al helemaal niet aan vreeemde paarden die je onderweg tegenkomt.
De sfeer bij ons is goed. Iedereen is erg bezorgd en begaan met elkaar gelukkig.
Tijdlijn:
23/9 verdenking droes paard 1, en 28/9 positief getest op droes. (Ook topic op bokt). Heel ernstig ziek geweest met hoge koorts, benauwdheid en pusbulten. Gaat nu gzd beter.
Raadsel hoe deze pony is besmet want deze was al niet lekker en kwam terrein niet af. Ze stond al apart met haar veulentje. Veulen en moeder direct 23/9 gescheiden van elkaar. Veulentje tot op heden niet ziek (afkloppen)
24/9 paard 2 koorts, dit paard stond ook om een andere reden al in een aparte paddock. Deze was snel weer beter, maar wel ook gelijk een stal gegeven apart van de rest. Paard 1 en 2 hebben geen anderen kunnen besmetten. Streng droes-protocol ging in werking.
Daarna geen nieuwe gevallen meer.
25/10 nieuw paard op stal gekomen, via handelaar M. 1e week in quarantaine en toen in de grote merriegroep.
Normaal gaan nieuwe paarden direct in de groep, ook bij mijn vorige stallen, maar nu dus niet.
11/11 bleek dit paard, paard 3 voor de tijdlijn, toch ook droes te hebben. Ook een raadsel hoe dan...
Tsja en toen was het hek van de dam en werd de een na de ander ziek en konden de zieken ook niet meer apart gehouden worden, logistiek onmogelijk.
Tussen 11/11 en 21/11 werden er nog 7 ziek. 1 veulen heel ernstig met hoge koorts, benauwdheid en bulten. 24 uur elke paar uur met een spuitje water gegeven. Bulten van binnen open gegaan en pus is via de neus naar buiten gekomen. Dit heeft zich een paar keer herhaald. Veulen krabbelt er nu weer bovenop gelukkig. De andere paarden ook af en aan koorts, soms heel hoog, en snot.
21/11 mijn paard, 17 jarige ruin, 39 graden koorts. Onbekend of hij het al eens gehad heeft. Ik dacht daar gaan we. Maar de volgende dag alweer normale temp. Hij heeft sindsdien 3 keer verhoging gehad, maar verder niets. Ik ben wel nog bezorgd dat hij alsnog ziek wordt, hopelijk niet.
1/12 nog een jongere ruin ineens 41 graden koorts, en 3/12 zelfs 41,3.
Paarden met die hoge koorts krijgen quadrisol.
Van de 20 paarden op stal zijn er nu 12 besmet geraakt.
2 heel ernstig ziek met pusbulten.
6 (denk ik) met alleen koorts, soms heel hoog, en snot.
De rest alleen koorts, maar niet te erg.
Maar wij zijn er nog niet, en het is echt een rotziekte, en zo saai om lang niet naar het bos te kunnen.
Ik mis cijfers op internet:
-hoeveel paarden krijgen alleen koorts
-hoeveel krijgen koorts en pus via de neus
-hoeveel krijgen abcessen die aan de buitenkant open gaan
-hoeveel krijgen verslagen droes

fransje23

Berichten: 15341
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-22 17:20

Het is flut he! :(:) -O-

Wij zitten er ook nog midden in..
Mijn paard heeft het goed te pakken, zie [MD] Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Bij ons is nu ongeveer 70% ziek of ziek geweest. Van drie paarden was bekend dat die redelijk recent droes hadden gehad, die zijn ook niet ziek.
Er zijn er nog een aantal klachtenvrij waarvan niet bekend is of ze het hebben gehad.
Van de zieke paarden zijn er tot nu toe drie met abcessen, een aantal hebben slechts een of twee dagen verhoging gehad maar het grootste deel heeft koorts, slecht eten en snot.
Een pony was echt heel erg benauwd.

Gelukkig tot nu toe gelukkig geen verslagen droes.

We hebben nu een week zonder nieuwe gevallen.
Hopelijk blijft dat zo!