Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

 
Profiel   

Helaas is afgelopen week bij het, nieuwe, paard van mijn stalgenoot droes vastgesteld. Paard is bij de verdenking meteen in isolatie gezet maar heeft daarvoor in de kudde gestaan. Wij mogen uiteraard natuurlijk in ieder geval de komende zes weken niet van het erf af.

Momenteel is het dus in spanning afwachten of er nog er een volgende geval komt, dus temperaturen en duimen dat het mee gaat vallen..

Ik ben benieuwd naar ervaringen met droes op andere stallen. Hoelang duurde het voordat het weg was? Hoeveel paarden werden er ziek? Welke maatregelen waren er?
Maar ook hoe was de sfeer, bij ons is nu veel onrust en dat is niet gezellig..

Zelf heb ik het nu vooral lastig met de lockdown... Ik ben er buitenrijder en rij ook vaak bij de rijvereniging. Wekenlang in de bak bij stal is echt geen leuk vooruitzicht -O-
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 15:27 



 
Profiel   

Ik heb het meegemaakt.

Mijn paard was de eerste.
Erg vervelend.
Apart zetten kon niet, maar we hebben wel alles stil gezet. Uiteindelijk ging het natuurlijk wel verder door de stal.
Op een gegeven moment stonden besmette paarden in een paddock naast een wei met gezonde paarden te neuzen.

Mijn paard was toen al genezen.
De gezonde wei paarden kregen het ook en mijn paard kreeg de schuld.
Hij zou drager zijn en zo doende anderen besmetten.

Terwijl ze zelf zo super onzorgvuldig waren.
Ik moest mijn paard gaan testen.
Dat vertikte ik dus heb mijn paard naar huis gehaald.
Daar nog extra 6 weken in quarantaine gehouden.
Na 6 weken naar een andere trainingslocatie verhuist. Daar heeft hij 10 jaar gestaan zonder dat er ooit 1 paard Droes heeft gehad.

Mijn paard was dus geen drager.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 15:41 



 
Profiel   

Vorig jaar was er droes bij ons op stal, de paarden zijn in kuddeverband gehuisvest dus onderling contact is er altijd.
Er waren nog twee groepen, de paddockgroep en de weidegroep, de droes was eerst alleen in de paddockgroep. Ondanks zo zorgvuldig mogelijk de groepen en eigenaren gescheiden houden kwam het ook in de weidegroep, die zijn toen ook op de paddock gekomen en is het onder die paarden ook rond gegaan. De weidegroep moest sowieso voor de winter weer naar 'binnen'.
Het heeft in totaal zo'n drie maanden geduurd. Het ene paard had er meer last van dan het andere, eentje is echt langdurig heel ziek geweest en anderen fietsten er fluitend doorheen zonder enig symptoom. In die drie maanden mochten we ook niet van het erf af en mocht er niemand op bezoek komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 16:30 



 
Profiel   

Wij hebben het 2 jaar geleden gehad. We konden het zo indelen dat de zieke paarden (3) afgezonderd stonden en deze paarden werden ook als laatste gevoerd etc.
Zorg ervoor dat de zieke paarden niet kunnen neuzen, bij elkaar kunnen komen en dat je zelf ook niet meer de 'gezonde' paarden aanraakt wanneer je bij de paarden met droes bent geweest. Zo hebben wij nieuwe gevallen wel kunnen voorkomen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 16:56 



 
Profiel   

Ik denk dat erg wisselt of een paard drager wordt in de groep. Dan moet die gespoeld worden en tot die tijd kunnen ze wel nieuwe paarden besmetten.
Sterke! Hopelijk valt het mee en kun je weer snel op pad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 17:06 



 
Profiel   

Waarschijnlijk was mijn vorige paard droesdrager.
In de periode dat ze op stal X stond (1996-2013) is daar nooit droes geweest, nadat wij naar Drenthe kwamen schijnt er op die stal met enige regelmaat droes te heersen (om de twee, drie jaar).

Mijn huidige paard heeft droes gehad via de plaatselijke veulenopfok: ik merkte het aan de 'gekke wondjes' die ze op haar wang kreeg. (Verder geen dag ziek geweest, lusteloos of wat dan ook.)

Wel zes weken lang isolatie maatregelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 17:27 



 
Profiel   

Mijn merrie werd aangewezen als de eerste met droes op een stal, zo’n 15 jaar geleden. Zij is in isolatie gegaan (‘gezellig’ met de koeien tegenover haar als ‘gezelschap’) en er zijn geen andere paarden besmet voor zover we weten. Want… ze had een hele lichte variant (wel getest, het was écht droes). Geen koorts, bleef gewoon eten als een bootwerker, bleef gewoon vrolijk en actief. Het abces zat tussen de kaaktakken en is na een aantal dagen trekzalf smeren netjes naar buiten opengebroken.

Ik kwam er later achter dat de pony van de stalhouder (toen een jonge pony van een jaar of 4, mijn pony was 12) ook een bult tussen de kaaktakken had. Dat heeft dus niemand gemerkt :+ Ik heb zo’n vermoeden dat die pony eerder was dan de mijne, want toen mijn pony terug mocht naar de anderen, was de wond bij de andere pony een stuk verder genezen dan bij de mijne.

Qua beleid: ik kwam en ging via een andere ingang, pony stond in isolatie en ik hoefde niet over de rest van het terrein om bij haar te komen. Mesten deed ik zelf, ik voerde genoeg zodat de stalhouder alleen op afstand hoefde te kijken of ze nog overeind stond.
Ik heb wel twee keer illegaal met haar gewandeld, omdat er op stal geen mogelijkheid was om haar gescheiden beweging te geven. We konden via de andere ingang ook naar buiten en ik liep dan een half uurtje met haar in een richting waar geen andere paarden stonden en ook geen stalgenoten heen gingen op buitenrit (en ja, die gingen gewoon op buitenrit).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 18:14 



 
Profiel   

Ik heb het bij 2 stallen meegemaakt, waarvan het ene beleid echt super streng was, en het andere beleid heel vaag.

Stal 1 : mocht je in tijd blokken komen, paarden die bepaalde uitloop hadden mochten niet hun stallen uit. Alleen even bewegen en dan gelijk weer terug. Poetsen opzadelen noem het maar op, allemaal in stal. Er mocht niemand op of af van het terrein met zijn paard.

Stal 2: je mocht het Droes paard niet aanraken, en niet naast hem in de paddock staan. Maar het Droes paard mocht wel in de bak gereden worden samen met andere paarden omdat die niet zo ziek was :?
Andere stadgenoten mochten gewoon nog naar buiten een rondje rijden, pas bij meer besmettingen mocht je niet het terrein meer af.

Heel apart om beide zo mee te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 18:32 



 
Profiel   

Op 2 stallen meegemaakt en bij beide was de sfeer gespannen. Bij de ene stal probeerde iedereen wel zo positief mogelijk ermee en met elkaar om te gaan, en op de andere stal was het minder gezellig. Op de ene stal bleef het bij 1 paard en op de andere stal waren er uiteindelijk 5 waardoor het 4 maanden heeft geduurd.

Wat mij opviel is dat dierenartsen er heel wisselend mee omgaan en iedereen zn eigen dierenarts volgt. Een voorbeeld is alleen al het verschil in de isolatieduur die ze adviseren. Niet zo gek dat er allerlei onderlinge onrust dan komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 19:25 



 
Profiel   

Ik heb het 2 jaar geleden meegemaakt. Van de 7 in de kudde stond er 1 drager tussen. 3 maanden later bleek mijn pony drager te blijven dus de hele riedel aan spoelingen etc gehad.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 19:36 



 
Profiel   

Vorig jaar droes op stal. Eerst alleen hoge koorts, na een paar dagen snot en is hij direct apart gezet. Het was eind september, meeste stonden nog op het land, ipv met z'n allen naast elkaar op de paddock. Het droespaard is met een maatje naar een land achterop het erf gegaan, niet grenzend aan andere paarden. En daar hebben ze 8 weken apart gestaan.

Voor wat betreft de andere paarden werden er zo veel mogelijk aparte groepjes gehouden, zodat als er eentje ziek werd, niet gelijk weer de hele stal kans op besmetting zou hebben, maar alleen een bepaald groepje.

Alles ontsmetten na gebruik, 2x daags temperaturen. Mochten we na 6 weken weer alles, het droes paard na 8. Het is bij 1 paard gebleven toen gelukkig.

Voor dr sfeer idd niet heel leuk. Zoveel stress van iedereen, want iedereen is bang dat z'n paard ziek wordt. Daarbij wilde iemand net juist van stal verhuizen wat niet ging, en aantal zouden op vakantie met paard (waaronder ik) wat niet door ging heel zuur. Maar het belangrijkste is dat er maar 1 ziek was, en dat die er goed door kwam.

Overigens had het besmette paard hoge koorts en daarna een smerige snotneus die maar bleef lopen. Maar geen keelabcessen. Wel op droes getest. Het ging om een ouder paard (rond 20)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 20:32 



 
Profiel   

Ik heb het 1 keer meegemaakt. De droespaarden apart en op boxrust. Het was hier geen pensionstal, dus personeel moest toch echt die paarden doen maar ook de rest.

Handelingen uitvoeren met paard in hoeverre nodig probeerden we wel aan het einde van de dag te doen, en daarna naar huis te gaan, maar soms moest het tussendoor. Het is jaren geleden, dus ik weet het niet helemaal precies meer, maar oke. Jas/vest/trui uit voor je die kant op loopt en overige mouwen opstropen zodat het daar in ieder geval niet op kwam. Paard behandelen/voeren/temperaturen of wat dan ook. Handen wassen met heet water en zeep. Alles wat je aan hebt en je handen/armen HEEL goed insprayen met ontsmettingsmiddel.
Jas/vest/trui weer aan als "schoon" laagje.

Het is toen wonder boven wonder bij 3 paarden gebleven, ondanks dat er, tot er symptomen bleken te zijn, wel dekens e.d gedeeld werden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 21:33 



 
Profiel   

Bij ons was er eerst wat snot bij de kudde met paarden die 24/7 buiten staat dat bleek dus droes. Hoewel er eigenlijk niet of nauwelijks contact is tussen die paarden en de stalpaarden is het toch over geslagen naar die andere groep. Mijn paard en een andere staan nu al 10? weken in quarantaine en dat duurt nog wel even. Ze staan in aparte stallen en overdag de hee dag samen in een aparte paddock die afgezet is van de rest. Spullen voor deze paarden zoals hooivork, mestboy, voerbakken zijn gemarkeerd en worden apart gehouden. 2x per dag temperaturen van ALLE paarden. Als je contact hebt gehad met een van de zieken, je handen wassen en geen andere paarden meer aanraken.
Bij de mijne begon het mer koorts, pas na 1,5 week kwam de snot fase die duurde een week of twee, toen kreeg het andere paard een abces.. die van mij heeft daar 3 weken op zitten bakken en toen had hij ook een abces (of eigenlijk 3) dit duurde erg lang om te rijpen en is uiteindelijk door de dierenarts open gemaakt. Na een ruime week ging het weer dicht en nu lijkt het over.. we zijn al weer aan het aftellen (4-6 weken symptoom vrij voor ze uit quarantaine mogen) maar vandaag toch voorzichtige twijfels over een plek onder het voormalige abces. Inmiddels zijn we wel weer aan het opbouwen met rijden heel voorzichtig en zorgen daarbij nog steeds dat mijn paard en zijn maatje geen contact hebben met andere paarden.

edit: momenteel al een week of 5 geen koorts meer, hij eet goed en voelt zich energiek, vandaar nu weer conditie opbouwen maar dus nog wel scherpe controle en quarantaine.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 21:41 



 
Profiel   

Ik volg, bij ons is er een vastgesteld geval, nog een is in afwachting van de uitslag. De beide paarden staan in hetzelfde deel van stal in afzondering en iedereen mag alleen bij zijn eigen paard komen. Alle paarden 2x per dag temperaturen en boven 38,5 in quarantaine (of andere symptomen). Als er geen gevallen meer bijkomen, geldt dit bij ons tot begin november.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 21:50 



 
Profiel   

Op een vorige stal 1 keer droes op stal gehad.
Iemand was met een op de markt gekocht paard langs alle paarden geweest om te neuzen. 2 dagen later bleek het dier droes te hebben.
Pony is toen apart gezet. En toen werd het even spannend. Welk paard werd ziek, welke niet.
Wonder boven wonder maar 1 ander paard ziek geworden. Die was 24 en heeft het heel zwaar gehad. Uiteindelijk wel erdoorheen gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 22:28 



 
Profiel   

Bedankt voor de reacties :) Droes komt best veel voor, je hoort het natuurlijk ieder jaar wel voorbij komen. Hier gelukkig niet helemaal doemscenario's , die heb ik in de wandelgangen wel langs horen komen.

Zolang er bij ons op stal geen nieuwe gevallen zijn houd ik hoop dat het relatief snel voorbij is. Buiten het isoleren van het zieke, naar een wei voor de boerderij en alleen verzorgt door de eigenaar/bijrijder, zijn er geen wijzingen qua bedrijfsvoering. Aangezien alle paarden op stal in de "oranje groep" zitten. Oranje staat voor dieren die (in)direct contact hebben gehad met een paard met droes.
Rode groep is voor de zieke paarden, groen voor paarden die geen contact hebben gehad.

Denk dat er gemoederen nog wel hoog op gaan lopen af en toe. Ook omdat iedereen ineens op de bak van stal is aangewezen en veel mensen die eigenlijk bijna nooit gebruiken. Dat vergt ook veel aanpassingen van iedereen...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-22 23:28 



 
Profiel   

Wij hebben wel eens gehad dat een eigenaar weigerde haar paard te isoleren, sta je ook raar te kijken.

Wat mij het meeste opvalt is de verschillende adviezen van DA's, van paarden die tot Droespaard bestempeld worden zonder test ( en wat geen Droes bleek te zijn, bedankt voor de paniek op het bedrijf he :D ) tot juist hele 'relaxte' adviezen.

Wij nemen als stalhouder de regie, je merkt dat er toch vaak naar het individu gekeken word terwijl je als stalhouder de verantwoording heb over alle andere paarden. Rot voor Pietje dat hij een paar weken niet mag rijden, maar zou jij het chill vinden 'm tegen te komen in de binnenbak?

Alles loopt bij ons ook in groepen en staat in de stallen door/naast elkaar, zoals jouw stalhouder werkt werken wij ook. Zieke paarden kun je er echt tussenuit halen, maar verder is het leed toch al geschied als ze bij elkaar staan :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 13:32 



 
Profiel   

Het zieke paard is momenteel te ziek om überhaupt wat mee te doen dus die zullen we nog niet tegen komen in de bak of verder op het erf.

Stalhouder en 1 dierenartsenpraktijk, degene van de eigenaar van het zieke paard, hebben de regie. Op sommige punten zou ik het persoonlijk anders doen dan mijn stalhouder maar goed het is niet mijn bedrijf.

Mijn mobiel is momenteel stuk en ik moet zeggen dat het geeft veel rust geeft door niet in de stalapp te kunnen := :+

Misschien is het ook wel een voordeel dat vrijwel alle paarden in aanraking kunnen zijn geweest met de bacterie. Dan zullen de gevoelige dieren misschien ook meer gelijktijdig ziek worden, of zou dat niet zo werken?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 14:05 



 
Profiel   

Nou ja geen doemscenario?!?

Helaas was het bij ons wel echt heftig heftig.
Door het niet opmerken van Droes heeft mijn paard antibiotica gekregen wat hij niet had moeten hebben.
We kwamen 3 dagen erna er achter dat zijn niet fit voelen Droes bleek te zijn. Doordat een ander paard bulten kreeg.

Die van mij heeft een bloedvergiftiging gehad. 4 weken 41 graden koorts. Van buiten geen bulten, maar van binnen alles gezwollen. Slobber kwam z’n neus weer uit omdat hij niet kon slikken.
Ik ben echt 6 weken dag en nacht met hem bezig geweest om hem op de been te krijgen.

Gelukkig was het een jong en verder sterk en fit paard. Hij heeft er niks aan overgehouden. Maar het was kantje boord. Eigenlijk puur begonnen door verkeerde behandeling.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 14:18 



 
Profiel   

daantjuhhh schreef
Nou ja geen doemscenario?!?

Helaas was het bij ons wel echt heftig heftig.
Door het niet opmerken van Droes heeft mijn paard antibiotica gekregen wat hij niet had moeten hebben.
We kwamen 3 dagen erna er achter dat zijn niet fit voelen Droes bleek te zijn. Doordat een ander paard bulten kreeg.

Die van mij heeft een bloedvergiftiging gehad. 4 weken 41 graden koorts. Van buiten geen bulten, maar van binnen alles gezwollen. Slobber kwam z’n neus weer uit omdat hij niet kon slikken.
Ik ben echt 6 weken dag en nacht met hem bezig geweest om hem op de been te krijgen.

Gelukkig was het een jong en verder sterk en fit paard. Hij heeft er niks aan overgehouden. Maar het was kantje boord. Eigenlijk puur begonnen door verkeerde behandeling.


Dit drama kan ik niet uit je eerste post halen! :(:) Daarbij is het voor degene met een ziek paard natuurlijk sowieso helemaal een drama, daar doel ik nu ook niet op.
Maar hier in de buurt is een stal 2 jaar op slot geweest vanwege droes, dat is een doemscenario in mijn ogen.

Overigens heeft de dierenarts die als eerste het zieke paard op mijn stal gezien heeft ook een verkeerde diagnose gesteld. Uiteindelijk is het balletje gaan rollen door app contact met een andere dierenart. Vervolgens was het nog een heel gedoe om op korte termijn een dierenarts te laten komen voor de neusswab

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 18:24 



 
Profiel   

Hahaha née. Dat kon je ook niet uit mijn eerste post halen.

Jeetje 2 jaar joh.
Nou ik denk dat de boel bij ons iets van 2 a 3 maand dicht geweest is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 18:45 



 
Profiel   

Ik ben blij dat we het tot 1 paard konden houden, want bij elk nieuw geval begint die 6 weken weer opnieuw. En in een groep laten uitrazen ben je in 't ergste geval wel wat maanden zoet als ze steeds weer een nieuwe aansteken. Het gaat nooit allemaal tegelijk vaak, dat zou het' mooiste' zijn....

Ik vind dat ook wel iets, het zo op z'n beloop laten. Zou het iig echt niet tof vinden als mijn paard daar tussen staat en je dus echt moet wachten wanneer ze het krijgen ipv of ze het krijgen...

Maar ik begrijp wel dat het soms niet anders kan....

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 19:34 



 
Profiel   

mensen denken vaak ach Droes, dat is een beetje snot .. ff uitzieken en over 2 weken ben je er van af. Maar het is veel gecompliceerder dan dat en eerlijk gezegd vind ik de abcesfase redelijk traumatisch.
foto in spoiler en daar is het nog geen groot gat alleen pus, dat gat kwam de dag erna, toen kon je er tot je tweede vingerkootje in.
Spoiler:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 22:23 



 
Profiel   

Tancreda4 schreef
Ik vind dat ook wel iets, het zo op z'n beloop laten. Zou het iig echt niet tof vinden als mijn paard daar tussen staat en je dus echt moet wachten wanneer ze het krijgen ipv of ze het krijgen...


Wie laat het op zijn beloop?
Paard is zodra het vermoeden van droes er was geïsoleerd.
Maar omdat hij daarvoor gewoon in de kudde stond heeft een groot deel van de paarden direct contact gehad. De andere groep heeft indirect contact gehad via de verzorging (voeren en uitmesten met hetzelfde materiaal) en een deel staat naast een paard wat direct contact heeft gehad. Daarom zijn ze alle paarden van het begin door de dierenarts ingedeeld in oranje.
En ja, Nu is het wachten, duimen en aftellen tot de incubatietijd voorbij is.
Iedereen temperatuurt zijn paard dus we zouden er vroeg bij moeten zijn.

De ellende van droes ken ik nog uit het verleden,, dat onderschat ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-22 22:58 



 
Profiel   

Afgelopen donderdag was mijn paard dus ziek. Ze hebben vrijdag een swab afgenomen en afgelopen maandag kregen we de uitslag droes.
Symptomen en wat het precies is, is wel uitgelegd. Alleen ik vraag mij af hoe de ziekteverloop precies is?

Pablo had hele hoge koorts +40 en wilde niet eten.(woensdags)
Sinds zaterdag is de koorts volledig weg, eet, drinkt en doet hij weer gek. Maar verder tot nu toe geen symptomen?
Hij heeft geen snotneus, niet verkouden of hoesten.

Overigens staan blijven de paarden bij ons met zijn tweeën staan, ze staan bij ons al in quarantaine.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-10-22 09:06 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 55 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen