Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat is er gaande met onze pony?

 
Profiel   

Wie niet alles wilt lezen, start bij dierenarts 3 onderaan.


Kort situatie schets

Leeftijd pony: 17 jaar
Voer: altijd hooi afwisselend met voordroog ter beschikking.
S´morgens 1 schep meusli met 3tot 4 scheppen slobber
Avond 1 schep muesli met afwisselend grasbrok/ luzerne of grasmix
Olie bovenop het voer.

Symptomen: Gewicht gaat de laatste 2 jaar stelselmatig achteruit. Telkens op en af, heeft in die tijd nooit haar normale gewicht terug gewonnen.
Laatste 4 weken gaat het echter heel hard achteruit qua gewicht.

Wat is er gebeurd in de laatste 2 jaar:

Dierenarts 1 :
- bloedafname ( 2jaar terug) waar er volgens hem niks uitkwam. Een vitamine kuur meegekregen.. ze kwam iets bij maar viel erna weer af

- 2x een zandkuur gekregen.

- Ontworming in het bloed en extra --- ontworming pasta tussenin.
- Tandarts rasp tanden bij.

Resultaat: gewicht gaat op en af. Maar ze bereikt nooit haar oude gewicht terug.


Wat is er gebeurt laatste 8weken

Bij komende symptomen:
Pony toont dat ze last heeft, stampt naar buik, is ongemakkelijk en loopt suf, gaat eten maar eet niet alles op,koliekachtige symptomen maar toch goed afmesten.

Dierenarts 2:
Bekijkt opnieuw de tanden na. Vind 2 haken en schrijft alles toe hieraan. Verkoopt me nog een ontworming´s tube en dat zal het wel wezen.
Feit dat ze ondertussen nieuwe symptomen bij krijgt, doet hij wat lachwekkend over weigert nieuwe bloedafname. Ondanks vorige 2jaar terug is.
Als ik aanbreng mss richting maagzweer te denken..zegt hij doodleuk, paard heeft alles wat ze moet hebben,hemel aarde, hoe zou ze dan een maagzweer hebben?
Toont idd ook niet de typische symptomen hiervoor


Gezien ik er geen goed gevoel bij had en de pony niet verbeterd.

Dierenarts 3 bij gehaald.
Die heeft een mest en bloedonderzoek gedaan.
Mest onderzoek bracht niks op.

Bloeduitslag heeft wel een beeld.
Alfa 1 en 2 globulin zijn laag
LdH is veel te hoog
Leukocyten zijn laag
Mchc zijn ook te laag.

Hoe moet ik dit lezen? Is dit een leverprobleem?

Dierenarts zie ik vanavond pas.
Maar wil ondertussen wel weten waar we aan toe zijn.

Dank jullie alvast


Laatst bijgewerkt door JustMeKV op 14-10-22 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 15:07 



 
Profiel   

Pony wordt dus mager. Hoeveel werkt de pony ? Misschien gewoon tweemaal daags brok extra bij het huidige rantsoen? Ik ken hem niet uiteraard maar soms zijn oplossingen heel simpel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 15:14 



 
Profiel   

Ik weet niet of het bloedbeeld er bij past maar leg eens voor aan je dierenarts: Leverbot.

Omdat ik meteen aan dit topic moet denken:
[MD] Mager paard dat niet dik te krijgen is en leverproblemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 15:27 



 
Profiel   

Anjali: Pony word niet gewerkt.

@Pol013: Leverbot spookt ook in mijn hoofd, dit naast maagzweer of maag erosie.Heb enkel geen idee of de bloedwaarden dit dan weergeven of als dit dan het typische beeld zijn hiervoor?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 15:38 



 
Profiel   

Ik weet niet genoeg van leverbot, maar lage leukocyten en monocysten wijzen vaak op ontstekingen en/of infecties.

Is de pony altijd goed ontwormd geweest? ook voor jullie tijd? heeft ze altijd al voordroog gehad? Is er iets gebeurd waarna ze is gaan afvallen? is ze getest op PPID?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 15:45 



 
Profiel   

@Elisa:Merci voor je inbreng.

De pony is 14 jaar in ons bezit.
Ontworming loopt via een dierenarts, is telkens netjes op tijd gebeurt. Mest onderzoeken zijn steeds negatief.
Zowel voordroog als hooi word gecombineerd gegeven tijdens de dag en krijgt ze het hele jaar door. Ze is dit dus gewoon te krijgen.

Er is niks gebeurd waar we de link kunnen leggen met het afvallen.

PPID heeft DA3 nu idd ook meegetest, vergeten te melden in de op.
Hier weet ik nog geen resultaat van.
Maar zo op het zicht en symptomen verdenken we haar eigenlijk niet van PPID...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 16:00 



 
Profiel   

Dat snap ik, het is ook niet het eerste waar ik aan denk maar het kan wel. Aangezien het vele verschijningsvormen heeft en ontstekingen er ook een rol bij spelen.

Wat voor een soort pony is het? Zoals je het omschrijft lijken het mij spijsverteringsklachten, ik zou die maagzweer toch ook wel willen uitsluiten. Staat de pony in de wei?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 16:11 



 
Profiel   

Ik zou ook denken aan leverbot. In t verleden een paard verkocht die het bleek te hebben. Zelfde symptomen oa. Te lang geleden om bloedwaarde na te kijken maar ook die klopte toen niet. Is toen een biopt van de lever genomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 16:21 



 
Profiel   

Als jij denkt aan maagzweer waarom laat je het niet onderzoeken bij een andere dierenarts of kliniek?

Mijn paard stond haast ook 24/7 met hooi tot zijn beschikking. Maar de dierenkliniek schrok toen hij met vage koliekklachten naar de kliniek kwam. Zijn maag zat vol met maagzweren, niet groot en diep, maar wel héél veel..

Bij hem kwam het waarschijnlijk door de lucerne. Die maakte volgens de dierenarts kleine schaafplekjes die zich ontpopten tot zweertjes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 16:27 



 
Profiel   

Indien maagzweer dan zouden een paar dagen omeprazol al verbetering moeten geven. Om wat voor pony gaat het?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 16:33 



 
Profiel   

Het gaat om een sooty palomino pony van ca 1m43 hoogte.
Een lieve en eerlijke kinderpony die altijd cool in haar hoofd is.
Pony staat overdag op de weide, gaat bij nacht binnen.

Ik mag om 18u langs bij de dierenarts.

Ik sluit op heden nog niks uit.
Zowel leverbot, maagzweer alsook PPID...
Ik ken net te weinig qua bloeduitslagen om het goed in te schatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 17:02 



 
Profiel   

Ik zou ook eens een rontgenfoto van de buik willen zien, om te kijken of er geen zand in de darmen zit. Alleen dat is een betrouwbare manier om te controleren of er zand zit of niet, een mestonderzoek is dat neit altijd. Verder zou ik idd zeggen leverbot of PPID, of maagzweren idd.
Ik zou hem eens opladen naar de kliniek en al deze dingen doorlopen. Eerst beginnen met de rontgen van de buik, dat is relatief het makkelijkst. Komt daar niks uit, dan scoop voor de maag. En leverbot ben ik even kwijt hoe ze dat onderzoeken, maar volgens mij is dat bloedonderzoek?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 22:56 



 
Profiel   

Heb je al meer nieuws TS ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 23:20 



 
Profiel   

PPID is bloedonderzoek, acth waarde meten. Relatief simpel. Met jouw management is maagzweer minder logisch. Leverbot kan wanneer de pony wei met sloot heeft/ had.

Ik zou ook inzetten op röntgen van buik om zand en tumor uit te sluiten. En bloedonderzoek voor ppid, als leverbot ook via bloed is: top, meteen mee nemen.

Altijd verdomd lastig als je moet blijven zoeken in de duisternis...

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-10-22 23:43 



 
Profiel   

Volgens mij is het vaststellen van leverbot via bloedafname niet gebruikelijk. Wij zijn daarvoor met onze pony naar een kliniek moeten gaan, waar ze een biopt hebben afgenomen om het zeker te weten.

Misschin zou dat inderdaad een optie kunnen zijn, want van leverbot kunnen ze veel last hebben.

Maar vooral, wat fijn dat je de oorzaak wilt zoeken, ondanks dat 2 artsen die zeggen dat er niks is, terwijl jij dat gevoel wel hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 08:02 



 
Profiel   

We gaan vandaag een antibiotica kuur opstarten voor de infectie die ze nu heeft.
Deze moet na 3dagen al beterschap geven. En hopelijk begint ze terug beter te eten hierdoor.
Enige minpunt is dat ze aan de diarree kan komen. Dit wachten we maar even af.

PPID is het niet.
Mestonderzoek kwam eveneens niks uit.

Leverbot kwam ook niet goed uit de bloeduitslag. Volgens hem moet er dan nog een waarde hoog staan en bij haar is deze normaal. Maar helemaal uitsluiten kon enkel via een biopt..
Alsnog heeft ze nooit naast een sloot gestaan ed.
Hierop besloten toch te behandelen. Gezien dit geen kwaad kon...

Maagzweer behandeling volgt erop, een kuur kon eveneens geen kwaad. En als ze daar dan heel hard op zou verbeteren dan weten we ook dat het dit was.

Dan zouden we ongeveer 3 weken verder moeten zijn. Maar ondertussen mss al veel wijsheid rijker.

Indien dit niet werkt of niet afdoende of ze gaat achteruit.
Dan gaan we richting een kliniek.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 08:22 



 
Profiel   

Ik zou een probiotica kuur geven naast de antibiotica om de darmen te beschermen, mocht het probleem daar zitten dan wordt het hopelijk niet erger door de antibiotica.

Fijn dat het in ieder geval geen PPID is, leverbot is volgens mij best moeilijk te diagnosticeren maar kun je in je achterhoofd houden.

Het is in ieder geval goed dat jullie zo zaken aan het uitsluiten zijn en aan het zoeken zijn naar de oorzaak denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 08:41 



 

Ik zou toch echt eens goed laten onderzoeken naar een maagzweer, zo gigantisch veel paarden met maagzweren waarvan de eigenaar het niet weet, klinkt mij het meest aannemelijk.
Laat dit dan ook echt checken door een scopie, anders heb je geen realistisch beeld.
En ik zou eens proberen de luzerne weg te laten, als het een maagzweer is zorgt luzerne voor meer irritatie namelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 09:12 



 
Profiel   

Maagzweren onderzoeken kan nooit kwaad.
Mijn paard staat al 15 jaar op een paddock paradise met goed hooi, hemel op aarde. Heeft de afgelopen week in de kliniek doorgebracht door maagzweren, waardoor ze zand is gaan eten en ook nog een verstopping kreeg.

En kan je meten hoeveel ze nou echt eet? Of eten er meer mee met haar voer? Want ik heb er ook eentje gehad die achteraf geen hooi kon eten door het gebit en dat viel niet op omdat zijn vriendje gewoon alles op at. Die bleef ook altijd schraal en knapt enorm op op de slobber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 09:28 



 
Profiel   

Zoals Elisa ook zegt zou ik ook vragen voor een probiotica. Mijn kliniek hier in Frankrijk geeft dit standaard als ze antibiotica voorschrijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-10-22 09:51 



 
Profiel   

Even een update:

We zijn vrijdag de pony verloren.

Ze deed het net zo goed de voorbije 2 weken. Maar heeft alsnog niet mogen zijn.

Iedereen bedankt voor de tips in dit topic alsook de mensen die via pb een reactie hadden gestuurd met de nodige tips en weetjes!

Thx iedereen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 11:38 



 
Profiel   

Heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 11:43 



 
Profiel   

Ach wat erg... gecondoleerd.

Niet dat je er nu nog wat aan hebt en ik weet natuurlijk ook niet of jouw pony dit had, maar toch alle symptomen van een worminfectie.
Deze heeft het gered (gelukkig). Oorzaak wormen, ondanks regelmatig ontwormen. Bloed en mest uitslagen waren negatief. [MD] Wat heeft mijn jaarling? Darmproblemen zonder oorzaak
Net ook weer een nieuwe stalgenoot 4 jarig paard dat ook net een zware bloedworminfectie heeft overwonnen. Ingekapselde bloedworm, ook na ontworming. Ook bloed- en mestonderzoek gaf negatieve uitslagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 12:14 



 
Profiel   

JustMeKV schreef
Even een update:

We zijn vrijdag de pony verloren.

Ze deed het net zo goed de voorbije 2 weken. Maar heeft alsnog niet mogen zijn.

Iedereen bedankt voor de tips in dit topic alsook de mensen die via pb een reactie hadden gestuurd met de nodige tips en weetjes!

Thx iedereen!


Ah wat triest, wat was de uiteindelijke doodsoorzaak? Heel veel sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 13:56 



 
Profiel   

Dank allemaal!

De doodsoorzaak gaan we nooit 100% zeker weten.
We hebben haar gevonden in de stal.

Ze deed het net super goed de voorbij 2weken, was weer vrolijk, hinnikte, kwam terug gewicht aan.
De antibiotica heeft niet gewerkt en waren daarop gestart met de maagzweer kuur.
Ze knapte daar zo vanop, je zag binnen de 1st 2dagen al een enorm verschil, iedereen dacht dat we de goeie weg op waren.

Valse hoop zo bleek :(

Donderdagavond heb ik ze gevoerd,had haar nog gepoetst terwijl ze at van haar brokjes.
Ik zag er niks aan. Niks van ongemak of pijn. Niks wat wees dat ze zich niet oké voelde. En een paar uur later zou sterven.

De vrijdagochtend heb ik haar gevonden.. :(
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-11-22 15:47 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 32 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen