Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49226
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:22

Anouk_H schreef:
Safiy93 schreef:
Edit: Ik denk ook dat je niet moet verwachten dat met alleen inspuiten hij meteen weer helemaal rad loopt eigenlijk.


Dat is wel het idee dat de dierenarts mij gegeven heeft..


Natuurlijk zeggen ze dat. Ze bestaan van dit soort klanten. Hier verdienen ze hun geld mee.

Fly_high

Berichten: 3301
Geregistreerd: 01-09-20

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:27

Mijn ervaring is wel dat ze na het inspuiten meteen zuiver lopen, alleen neemt het effect van inspuiten redelijk snel af. Dus als de oorzaak niet weggenomen is, blijft het dweilen met de kraan open.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 18:50

Fly_high schreef:
Mijn ervaring is wel dat ze na het inspuiten meteen zuiver lopen, alleen neemt het effect van inspuiten redelijk snel af. Dus als de oorzaak niet weggenomen is, blijft het dweilen met de kraan open.


Hier ook die ervaring. 1e keer inspuiten was het iets beter, maar niet nog niet helemaal goed. Pas bij speciale beslag en inspuiten werd het goed. Daarnaast correcte manier trainen en ging het goed. En als hij opnieuw ingespoten werd was hij meteen weer zuiver.

Maar het was wel aflopende zaak. Eerst was het 1 keer per jaar inspuiten, maar dat werd ook steeds vaker. Pony mankeerde nog wel meer dingen, dus het stortte echt in elkaar. Van die 1 keer per jaar inspuiten en daarna goed werd het elke 3 maanden en dan geen 3 maanden goed.
Blote voeten kon hier absoluut niet.

Janneke2

Berichten: 22749
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:02

Safiy93 schreef:
Edit: Ik denk ook dat je niet moet verwachten dat met alleen inspuiten hij meteen weer helemaal rad loopt eigenlijk.

Anouk_H schreef:
Dat is wel het idee dat de dierenarts mij gegeven heeft..


Citaat:
Natuurlijk zeggen ze dat. Ze bestaan van dit soort klanten. Hier verdienen ze hun geld mee.


Wat een cynisch commentaar.
Ik ga er van uit dat de dierenarts een dierenvriend is, en dat hij/ zij onder ede staat.
Uiteraard zijn niet alle situaties glashelder, maar een dierenarts mag lijden niet nodeloos rekken en moet opkomen voor een dier met pijn.

Itamarka
Berichten: 60
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:26

Helaas hier ook niet zo'n positief verhaal...

Ik heb mijn paard gekocht toen ze 5 jaar was. Ze liep toen de cyclus jonge paarden. Gekeurd met foto's (bleken achteraf onduidelijk), een paar maanden leuk kunnen rijden en toen begon de miserie.

Ze was af en toe heel licht onregelmatig. Telkens dierenarts erbij, die dacht aan vanalles behalve HKO. Even op rust, ontstekingsremmers en weer in het werk. Zo ging het nog een tijdje door.
En toen was ik het beu. Niemand zag iets, net zoals jij zegt maar ik kende haar en voelde dat er iets niet goed zat.
Opgeladen en naar de kliniek.
Daar weer foto's genomen en gezien dat ze HKO had op beide voorvoeten. Ze infiltreerden en dit zou beterschap moeten geven.
Maar in tegendeel.
Ik besloot haar op pensioen te zetten (24/7 buiten) en kocht gezelschap voor haar.
Af en toe gingen we nog aan de hand wandelen. Speciaal beslag heb ik ook geprobeerd maar maakte geen verschil.
Progressief werd het erger, heel langzaam. Ze kon niet meer op het harde wandelen en als in de zomer de grond hard lag had ze het ook moeilijker. De winter was haar beste tijd.
Ze heeft 8 jaar pensioen gehad.
Af en toe moest ze een tijdje op ontstekingsremmers en dan was ze weer even 'goed'.
Maar sinds januari dit jaar geraakte ze steeds moeilijker van de ontstekingsremmers af. Ik gaf haar ook duivelsklauw, een supplement voor de gewrichten en aspirine. Maar het deed niet veel.
Eind juli ging het niet meer. Ik kon haar niet meer van de ontstekingsremmers krijgen, moest de dosis telkens verhogen en zodus hebben we besloten van haar op 1 augustus te laten gaan.
Het doet nog steeds pijn.
Ze is 15 jaar geworden.

Mijn idee is dat je ontstekingsremmers kan geven al je wil maar zolang de oorzaak blijft is het 'dweilen met de kraan open'.
Heb ik spijt dat ik haar niet eerder heb laten gaan? Neen! Ik had een geweldige band met haar en ondanks dat ze niets meer kon is ze 'mama' en beste vriendin geweest voor mijn andere paardjes :)
Laatst bijgewerkt door Itamarka op 15-10-22 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Narcissa
Berichten: 3047
Geregistreerd: 29-03-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 19:27

Uit interesse: hoelang werkt zo'n inspuiting gemiddeld?

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:34

Een andere instructrice is in ieder geval geen overbodige luxe. Ik wordt daar zo verdrietig van. :x

Het positieve is dat je dierenarts het nog niet negatief inziet (mijne was toen heel duidelijk) en er bij jouw denk nog wel heel veel te halen is in de omstandigheden (rijtechnisch kunnen jullie beiden nog een hoop leren, andere instructrice, andere bak!)

Mijn tip is een serieus gesprek met de dierenarts wat de kansen zijn en dan vooral aan omgevingsmanagement gaan doen.

MyWishMax

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 20:36

Ohja, goede ondergrond was hier idd ook belangrijk zoals sunnda zegt.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-22 22:03

Ik ben ook wel benieuwd naar wat je moet zien op de foto's. Ik vind die kanaaltjes idd wel breed, maar er zitten ook een paar zwarte vlekken op, zijn dat ontstekingen of gwoon foutjes in de foto's? :P

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 07:49

Narcissa schreef:
Uit interesse: hoelang werkt zo'n inspuiting gemiddeld?


Mijn paard was met HKO klasse 4 in beide voorbrengen na een inspuiting in zijn ergste voet altijd direct terug goed en dit ging bij hem gemiddeld altijd 1 jaar goed.

Mijne heeft ook altijd blootsvoets gestaan, nooit ijzers onder gehad. Had ook geen ongelijke voorvoeten.

EmmyAJ

Berichten: 111
Geregistreerd: 10-12-20
Woonplaats: Margraten

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 08:14

Mijn paard met HKO heeft altijd speciaal beslag gehad maar had vantevoren ookal voor ijzers.

Met 8 jaar is HKO klasse 3 gediagnosticeerd. Toen heeft rust eb speciaal beslag hem 1 jaar goe gehouden. Met 9 jaar dus weer kreupel. Toen laten inspuiten. Het duurde wel even voordat hij weer goed liep. Geloof 1 maand en daarna dus weer voor zover dat ging langzaam opgebouwd. Paard was altijd op standje knettergek. Op deze eerste spuiten heeft hij 4 jaar goed gelopen. Soms een week iets minder maar dan was rust voldoende.
Vanaf dat Corona kwam, begon hij vaker slecht te lopen. Dachten eerst dat het kwam doordat door Corona hele planning van ons anders geworden was maar hij bleef sukkelen. Dus in voorjaar 2020 weer ingespoten met de hoop dat het weer zolang zou houden maar helaas kwam het in september alweer terug. Nog eens laten spuiten maar helaas hielp dit nauwelijks nog. Eersr nog op pensioen willen zetten want stappen aan de hand ging prima. Helaas verslechterde hij opeens. Zelfs met pijnstillers kwam hij stal niet meer uit. Uiteindelijk hebben wij hem in december 2020 laten gaan.

Ik ben blij dat hij door de spuiten nog een paar jaar extra bij ons geweest is.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 12:38

Anouk_H schreef:
Babootje schreef:
Ik zou nog een 2nd opinion doen op de foto’s. Ik vind het echt slechte foto’s; ik ben geen veearts maar ik vind klasse 3 nog heel positief.


Bedoel je dat je de foto's slecht gemaakt vind of bedoel je dat je klasse 3 laag ingeschat vind en je eerder een 4 zou geven? Kan je me uitleggen waar je precies naar kijkt?
1
[ [url=m/IN7gOW.jpg]Afbeelding[/url] ]

2
[ [url=m/nq1P33.jpg]Afbeelding[/url] ]

3
[ [url=m/Q1xz5R.jpg]Afbeelding[/url] ]

4
[ [url=m/BtY6Y3.jpg]Afbeelding[/url] ]

5
[ [url=m/MernYj.jpg]Afbeelding[/url] ]

6
[ [url=m/oxjM44.jpg]Afbeelding[/url] ]

7
[ [url=m/skzIKS.jpg]Afbeelding[/url] ]

8
[ [url=m/9TH3lG.jpg]Afbeelding[/url] ]

9
[ [url=m/soa03E.jpg]Afbeelding[/url] ]

10
[ [url=m/UXFzvh.jpg]Afbeelding[/url] ]

11
[ [url=m/M3chwy.jpg]Afbeelding[/url] ]

12
[ [url=m/BMRC56.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit zijn alle foto's.


Dit is de enige keer dat ik foto's heb laten maken. Bij aankoop heb ik hem niet röntchenlogisch gekeurd.



Het is erg lastig om te lezen over paarden die wel nog in de sport lopen, inderdaad is het verschil dat deze dan nog niet kreupel zijn.

Deze instructrice is juist de enige die me er wél op gewezen heeft dat hij niet goed loopt dit filmpje heeft ze gemaakt zodat ik het ook kon zien van de zijkant. Daarna ben ik meteen af gestapt.

Ik weet ook niet hoelang en wat ik allemaal wil proberen. Het baart me vooral zorgen dat hij deze eerste keer dus al totaal niet gereageerd heeft op de ontstekingsremmers. Hij loopt trouwens 24/7 buiten met 3 andere.

Mijn loon is niet heel hoog, genoeg om het maar allemaal net te redden, en dat heb ik nooit erg gevonden door wat ik er voor terug kreeg. Maar dit weegt op dit moment wel zwaar mee in mijn overwegingen.. Maar ik vind het zo moeilijk, voor mijn gevoel is hij nog veel te goed veel te jong, om hem al op te geven.. ;(


Ik twijfel rechtsvoor aan een klassering 3 of 4. Ik lijk rechts nog een kanaaltje te zien. Een beetje rafeltjes zie je altijd wel, maar zolang ze ondiep zijn is dat niet erg.
Hij had een klasse 1/2 (Dit ook aan beide voorvoeten)
Wat ik wel zie op de foto's van Mac is een best flinke verbening van het hoefkraakbeen. Heeft je DA daar niets van gezegd?
Hoewel dat niet altijd een kreupelheidsrisico geeft, zijn de meningen daarover erg verdeeld. Dit kan ook meespelen bij de kreupelheid bij Mac.
Vergelijk foto hoefbeen van Mexx,
Een 2nd opinion op de foto's kost je niet heel veel.


Afbeelding


Afbeelding

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 14:45

Ik zie inderdaad dat het er bij Mac heel anders uit ziet daar ja, ik heb de dierenarts daar niet over gehoord maar misschien heb ik het ook niet onthouden

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 14:52

Ik heb hier gelukkig geen ervaring mee. Op de traditionele manier lees je weinig positiefs. De alternatieve manier wel (al kan dit ook gewoon reclame zijn). Zelf zou ik dus kiezen voor de alternatieve manier. Dat betekend geen ijzers. Benen van paarden zijn slecht doorbloed. Het uitzetten van de hoeven als ze het been neerzetten zorgt voor een pomp werking en dus betere doorbloeding. Vrijheid in een weiland zorgt dat een paard veel meer loopt dan in een stal. Dus betere doorbloeding en sneller herstel. Als ik bij mensen kijk naar steriele ontstekingen duurt dit lang. Ik zou dus zelf een paar maand uittrekken en dan aan de hand beginnen te trainen om het paard te leren het gewicht naar de achterhand te brengen (voorkomen belasting voorbenen). En natuurlijk heel vaak bekappen zodat de hoeven niet te lang worden. Eventueel een extra grote Mustang rol erin zetten.

Als ik jouw was zou ik mij goed inlezen. Er is zoveel informatie te vinden en zoveel verschillende meningen.

Yontheke

Berichten: 4434
Geregistreerd: 14-12-09
Woonplaats: Retie

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:22

Ik heb het de eerste jaren geprobeerd op de “natuurlijke manier”. Geen ijzers, mustangrol, dag en nacht buiten, op speciale manieren trainen. Etc.

Mijn paard is de laatste jaren nog maar het beste geweest. Traditionele pensionstal, in de winter op de paddock een dagdeel en voor de rest op stal, in de zomer overdag buiten en de nachten opstal zodat hij echt zijn rust nam en opeen comfortabele bodem stond. Traditionele hoefsmid, nog steeds geen ijzers, 5 dagen in de week beweging met goede warming up en cooling down en 1 keer per jaar een inspuiting was bij een succesformule. Al haalt de schade je altijd in. Osphos heb ik de laatste zomer nog geprobeerd maar merkte ik zelf geen verschil mee. Toch terug op pensioen gezet op de weide maar hij kwam toen zo verschrikkelijk de winter uit dat ik heb gezegd dit was de laatste winter. Hij is terug mee naar de pensionstal gegaan en heeft hij nog een mooie zomer gehad en heb ik hem voor de winter echt begon laten inslapen.

Ik zie trouwens hetzelfde als babootje met het verbeend hoefkraakbeen. Dit kan er volgens mij ook zeker aan bijdragen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 15:35

Earth schreef:
Ik ben ook wel benieuwd naar wat je moet zien op de foto's. Ik vind die kanaaltjes idd wel breed, maar er zitten ook een paar zwarte vlekken op, zijn dat ontstekingen of gwoon foutjes in de foto's? :P


Afbeelding
Voor diegenen die het niet weten. Die verticale zwarte streepjes zijn de voedingkanaaltjes en daar gaat het om. Die zijn inderdaad groot maar ik heb geen kennis/kunde genoeg om er een waardering aan te hangen.

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:41

@Babootje het is dat jij het zegt betreft die vertakkingen, maar die zag ik ook al. Dat maakt het behandelen nog ingewikkelder denk ik, want daar zou hij ook last van kunnen hebben.

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 16:52

Ja over de verbening van de hoeftakken; daarvan zeggen de meeste DA's dat het geen probleem is. An sich hoeft een paar daar niet kreupel door te lopen, maar er is wel degelijk risico op problemen.
Mijn topic is daar een duidelijk voorbeeld van; die van mij blijkt een breukje in de hoefbeentak te hebben waardoor er (uiteraard) ook ontsteking is ontstaan. Hij is al 1,5 jaar kreupel. Wel verbeterd maar wel komen niet door dat laatste stukje onzuiverheid. Ik zou het iig niet uitsluiten dat de verbening een complicatie kán zijn, TS.

Dit is de verbening van mijn 6 jarige: (erger dan bij die van jou hoor)

Afbeelding

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 17:21

Earth schreef:
@Babootje het is dat jij het zegt betreft die vertakkingen, maar die zag ik ook al. Dat maakt het behandelen nog ingewikkelder denk ik, want daar zou hij ook last van kunnen hebben.

Die vertakkingen zijn niet erg genoeg. Gek genoeg zijn vertakkingen sowieso geen afkeuringspunt.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:23

janderegelaa schreef:
Earth schreef:
@Babootje het is dat jij het zegt betreft die vertakkingen, maar die zag ik ook al. Dat maakt het behandelen nog ingewikkelder denk ik, want daar zou hij ook last van kunnen hebben.

Die vertakkingen zijn niet erg genoeg. Gek genoeg zijn vertakkingen sowieso geen afkeuringspunt.


En daar zijn de meningen dus over verdeeld. De pech van de pony van Koeki is dat deze daar een breukje heeft dat lastig wil helen. Dat overigens alleen te zien was met een mri.
Persoonlijk zou ik een paard met verbening van het hoefkraakbeen niet kopen.
Je zou - als je de voeten zo ziet - niet geloven dat de pony van Anouk pas 5 is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:28

Dat breukje kan ook niet helen want dat ligt los.

Koekie73

Berichten: 2662
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:46

janderegelaa schreef:
Dat breukje kan ook niet helen want dat ligt los.


Dat klopt niet, dit breukje ligt keurig tegen elkaar aan en heeft juist (in theorie) een heel goede prognose.
Het is niet dat de hoefbeentak is gaan 'zwerven' oid.
Maar goed, dit is mijn topic niet dus laten we het hierbij houden.

Babootje

Berichten: 26279
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 18:49

janderegelaa schreef:
Dat breukje kan ook niet helen want dat ligt los.


*edit* Koekie was me al voor :D

Het is maar om even om aan te geven dat er ook meer kan meespelen dan een slecht straalbeen alleen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 19:15

Koekie73 schreef:
janderegelaa schreef:
Dat breukje kan ook niet helen want dat ligt los.


Dat klopt niet, dit breukje ligt keurig tegen elkaar aan en heeft juist (in theorie) een heel goede prognose.
Het is niet dat de hoefbeentak is gaan 'zwerven' oid.
Maar goed, dit is mijn topic niet dus laten we het hierbij houden.

Verbening is een verkeerde naam. Het is een verkalking, en verkalking dat breekt kan niet aan elkaar groeien. Daarnaast zijn er verschillende studies die uitwijzen dat deze verbening geen extra risico op kreupelheid geeft.

Bron: https://www.glucohorse.nl/verbening-hoefkraakbeen.html

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 19:24

Bedankt allemaal voor de reacties, ik lees echt alles, vind ook andermans röntchenfoto's interessant om te bekijken en vergelijken, en vind het dus ook zeker niet erg als jullie dat delen hier.

Vind het verder wel lastig om op iedereen persoonlijk te reageren.