Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37165
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:32

Wat zou er gebeuren als je hem nu serieus zou gaan oppakken en met behulp of onder begeleiding van een revalidatie trainer gaat rechtrichten, horizontaal evenwicht e.d.?

Op de longeerfilmpjes loopt hij echt wel een stuk beter dan op de filmpjes in je begin post. Ik heb even terug gelezen en begrijp echt wel in wat voor een rottige situatie je zit. Zijn ongelijke voorvoeten spelen ook een rol in dit hele verhaal.

De vraag is nu denk ik meer, wil je het nog een serieuze kans geven of niet? Verkopen zou ik niet doen. Voor mij zouden de opties zijn, of echt nog een keer serieus aan de slag met goede dressuurtraining/ revalidatie. Of in laten slapen..of zo laten zoals het nu is.

DuoPenotti

Berichten: 29507
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 14:38

Met dat advies van Elisa2 ga ik in mee.

Goed trainen. Rechtrichten. Leren meer gewicht op de achterhand te plaatsen, kan echt verschil geven.
Kunststof hoefbeslag ook.
Dat dempt. Zeker omdat hij op het zachte zoveel beter is kan hij daar wel profijt van hebben.

Maar daar moet je dan ook echt wel tijd in stoppen.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 15:37

Hoe kwam het dat hij zijn ijzers steeds kwijt raakte?
Kon je die niet tapen als die aan het werk ging of op de wei met ook nog springschoenen aan?
Ik zou ook dressuur matig aan de gang gaan en recht richten om te kijken waar het schip strand.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:11

Anouk_H schreef:
Goof schreef:
Jeetje, wat een groot verschil ook tussen je 1e filmpje op het harde en je laatste filmpje op zachte ondergrond. Ik vind hem op het harde echt heel slecht lopen, ook achter zoals siskeh ook al zei.
Heb je ook een filmpje op het harde rechtsom?
Weet je zeker dat er alleen HKO is? Geen artrose in de kogels oid?


[ Video ]


Artrose heeft de dierenarts niet over gesproken toen.


Babootje schreef:
Op wat voor beslag staat hij nu Anouk?

Dus hij heeft geen ijzers meer?

Hij was zijn ijzers steeds na 6 weken kwijt, hij bleef ondanks verdoving tijdens het beslaan stijgeren bij het plaatsen bij rechtsvoor, en hij was met ijzers hetzelfde als zonder ijzers. Dus ik ben daarmee gestopt paard liet duidelijk merken het beslaan niet prettig te vinden.

Ik heb het rijden nooit meer fatsoenlijk opgepakt na de diagnose omdat ik totaal het plezier erin verloren ben, dus nee ik ben niet meer serieus met hem gaan trainen op rechtrichten.


Juist omdat je paard op zachte bodem een stuk beter loopt, zou je orthopedisch beslag met silliconen kunnen proberen. En een ijzer waarmee hij de voet goed kan afrollen (bv brake-over beslag). Je moet dan wel een kundige smid hebben en rekenen op hogere kosten dan bij de smid van op de hoek.
Paarden moeten altijd wel even wennen aan beslag, maar goed uitgevoerd beslag raken ze niet snel kwijt.
Na 6 weken een ijzer kwijtraken is ook niet zo raar, dan is een paard met goed groeiende hoeven wel toe aan een nieuwe beslagbeurt. (6-8 weken).

Ik zou nog wel even de situatie met de HKO nog een keer op de foto zetten. Is de situatie verergerd dan - klinkt wel hard - is inslapen wellicht een betere keuze voor beide. Hem wegdoen zou ik ook niet doen; we kennen de verhalen. Is hij stabiel gebleven, zou je nog kunnen denken aan een zenuwsnede of Equisound, maar dat is echt afhankelijk van de situatie of dat kan. Dat zou een DA moeten beoordelen.
Ik zou eerst eens kijken wat orthopedisch beslag voor hem kan doen.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:13

Popstra schreef:
Hoe kwam het dat hij zijn ijzers steeds kwijt raakte?


Na 6 weken vind ik niet snel voor een paard met goed groeiende hoeven. Dan is hij wel toe aan een nieuwe beslagbeurt.

Lindsey_99
Berichten: 2488
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 16:56

Anouk_H schreef:
Natuurlijk bekapper heb ik naar gezocht maar niet gevonden in mijn omgeving ze gaven allemaal aan vol te zitten. Daarbij word het door veel ook weer afgeraden. Hij is volgens mij al bijna een jaar weer ijzerloos. Er hebben maar 4x ijzers onder gezeten.


Heb je dit boek al eens gelezen?

https://natuurlijkpaarden.nl/boekenblog ... ntsteking/

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 17:38

Misschien kun je eens informeren bij Noor Tanger. Zij heeft al veel paarden met deze problemen weer goed gekregen

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 18:17

Anouk_H schreef:
Natuurlijk bekapper heb ik naar gezocht maar niet gevonden in mijn omgeving ze gaven allemaal aan vol te zitten. Daarbij word het door veel ook weer afgeraden. Hij is volgens mij al bijna een jaar weer ijzerloos. Er hebben maar 4x ijzers onder gezeten.


Welke regio zit je? Wellicht weet iemand hier iets :D

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 22:56

Babootje schreef:
Popstra schreef:
Hoe kwam het dat hij zijn ijzers steeds kwijt raakte?


Na 6 weken vind ik niet snel voor een paard met goed groeiende hoeven. Dan is hij wel toe aan een nieuwe beslagbeurt.

Ik heb er meerdere rondom staan en die raken ze na 6 weken echt niet kwijt!
Dan heb je gewoon of geen goede smid of je neemt zelf geen maatregels tegen af trappen e.d!

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 23:54

Babootje schreef:
Popstra schreef:
Hoe kwam het dat hij zijn ijzers steeds kwijt raakte?


Na 6 weken vind ik niet snel voor een paard met goed groeiende hoeven. Dan is hij wel toe aan een nieuwe beslagbeurt.


Popstra schreef:
Ik heb er meerdere rondom staan en die raken ze na 6 weken echt niet kwijt!
Dan heb je gewoon of geen goede smid of je neemt zelf geen maatregels tegen af trappen e.d!


Eens, die van mij raken ze ook niet kwijt. Maar moeten wel na een week of 6 weer naar de smid :D
En hier gaan idd wel de springschoenen om. Dat scheelt al wat.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-24 05:36

Omgeving Ommel

Zijn hoeven groeien niet zo snel, echt bekappen was pas na 9 weken weer nodig. Maar hij loopt 24/7 buiten, sommige stukken waren ook wel nat toen. Maar hij verloor 1 voor een de nagels gewoon en dan daarna zogen ze vast in de modder dan stond hij ineens weer op maar 1 ijzer.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 07:40

Anouk_H schreef:
Omgeving Ommel

Zijn hoeven groeien niet zo snel, echt bekappen was pas na 9 weken weer nodig. Maar hij loopt 24/7 buiten, sommige stukken waren ook wel nat toen. Maar hij verloor 1 voor een de nagels gewoon en dan daarna zogen ze vast in de modder dan stond hij ineens weer op maar 1 ijzer.


Heb je even een pb gestuurd :)

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 17:45

Babootje schreef:
Juist omdat je paard op zachte bodem een stuk beter loopt, zou je orthopedisch beslag met silliconen kunnen proberen. En een ijzer waarmee hij de voet goed kan afrollen (bv brake-over beslag). Je moet dan wel een kundige smid hebben en rekenen op hogere kosten dan bij de smid van op de hoek.
Paarden moeten altijd wel even wennen aan beslag, maar goed uitgevoerd beslag raken ze niet snel kwijt.
Na 6 weken een ijzer kwijtraken is ook niet zo raar, dan is een paard met goed groeiende hoeven wel toe aan een nieuwe beslagbeurt. (6-8 weken).

Ik zou nog wel even de situatie met de HKO nog een keer op de foto zetten. Is de situatie verergerd dan - klinkt wel hard - is inslapen wellicht een betere keuze voor beide. Hem wegdoen zou ik ook niet doen; we kennen de verhalen. Is hij stabiel gebleven, zou je nog kunnen denken aan een zenuwsnede of Equisound, maar dat is echt afhankelijk van de situatie of dat kan. Dat zou een DA moeten beoordelen.
Ik zou eerst eens kijken wat orthopedisch beslag voor hem kan doen.


Dit is precies het beslag waar mijn paard op staat met problemen in het katrolgebied (cyste straalbeen).
En dit heeft hem enorm geholpen.

BigBen
Berichten: 2076
Geregistreerd: 11-03-10

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 13:42

Voer je paard eens glucosamine. Dat kost de wereld niet, en na ± drie maand hoor je effect te zien.

Ik zal je vertellen waarom.

Het hoefkatrolsysteem bestaat uit de diepe buigpees die over het straalbeen loopt en aanhecht onderaan het hoefbeen. Het straalbeen is de “katrol” in dit systeem. Bij HKO ontstaat er eerst irritatie en uiteindelijk een ontsteking in en rondom het straalbeen.

Tussen het straalbeen en de diepe buigpees ligt een slijmbeurs. Die slijmbeurs dient als een schokdemper, zodat de pees met zo weinig mogelijk frictie over het straalbeen heen en weer kan glijden. De slijmbeurs is gevuld met synoviaal vocht. Glucosamine verbetert de kwaliteit van het synoviaal vocht. Theoretisch kan glucosamine dus helpen om de demping tussen pees en straalbeen te verbeteren. Dat zou de irritatie moeten verminderen, en finaal de ontsteking wegnemen.

Ik weet niet of het in de praktijk ook werkt, maar je kunt het maar proberen. Het klinkt in ieder geval logisch.

Popstra
Berichten: 13753
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-24 14:12

En hoe hoger de hielen, hoe minder strak die pees tegen dat straalbeen aan zit.