Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-22 20:21

Is het voor jou mogelijk om naar een andere stalling te gaan met een achterberg of geopad bodem die iedere dag gesleept wordt? Op deze bodem gaat je paard nooit fijn lopen vermoed ik zo. Je zou je paard naast behandelen ook nog kunnen ondersteunen met kurkuma.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-22 21:35

Ik kan via de rijvereniging lessen bij de manege, wat voor bodem ze hebben weet ik niet precies (manege Heijligers, Asten) en zou met mijn dressuurlessen ook naar de instructrice toe kunnen gaan in plaats van thuis rijden, en dan thuis enkel nog op buitenrit gaan (al vraag ik me dan af of dat beter is dan deze bodem? Dat is dan toch gewoon hetzelfde?) Verhuizen ga ik niet. Hij staat 24/7 buiten met schuilstal en vrienden, en dat gratis. Dus daar blijf ik lekker staan.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-22 13:06

Zaterdag komen de ijzers eronder. Ik weet nog niet precies wat, de dierenarts heeft dat overlegd met mijn hoefsmid

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 18:05

Zo, vanaf nu heb ik dus ineens een paard op hoefijzers :oo

Hij heeft geen eggbars, maar wel een leren zooltje en silicone(?) Er tussen gespoten. De dierenarts heeft dit zo overlegd met mijn hoefsmid.

Nu dus afwachten of het hem gaat helpen..

Mac met zijn NikeAirMac's :+
Afbeelding
Afbeelding

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 19:03

Hopen dat dit het verschil gaat maken Anouk! Hij is neem ik aan ook ingespoten?

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-22 20:25

Dat was al gebeurd maar heeft niks gedaan, heb de dierenarts er niet over gehoord dat ze dat nu opnieuw wilde doen? :oo

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 20:46

Anouk_H schreef:
Dat was al gebeurd maar heeft niks gedaan, heb de dierenarts er niet over gehoord dat ze dat nu opnieuw wilde doen? :oo


Mss wel nodig, maar vertrouw op je veearts

Cats_Horses
Berichten: 53
Geregistreerd: 13-05-18
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-23 19:52

Beste Ts
Graag zou ik willen weten hoe het nu gaat met je paard?
Ik herkende veel in je verhaal en hoop op positief nieuws!

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-23 11:34

De ijzers bleef hij na elke 4 tot max 6 weken verliezen dus na 4x was ik daar heel erg klaar mee. Ik heb ze er onderuit laten halen en hem nog een paar extra maanden op rust gezet. Zijn staakgedrag lijkt te komen door Vitalbix wat ik voerde, ik ben daarmee gestopt en ineens had ik mijn eigen Mac weer terug kwa gedrag!

Motivatie om te rijden bleef laag. Sinds een week toevallig ben ik hem wel weer serieuzer terug aan het oppakken. In het bos merk ik niks aan hem, in de bak heb ik mijn twijfels. Hij loopt (zover ik kan beoordelen) niet kreupel, maar ook niet zoals vroeger, ook is hij echt scheef nu want we zijn natuurlijk al een jaar uit de running. Zit zelf een beetje in twijfel of hij hier gewoon even doorheen moet en weer zijn balans moet vinden en rechter moet worden, of dat hij zijn voeten probeert te ontlasten. Ik ga hier binnenkort even met iemand samen naar kijken.

Zit zeker weer in een positieve vibe met hem, maar helemaal eruit zijn we nog niet :)

Maar bedankt voor het vragen! <3

Mirjam

Berichten: 739
Geregistreerd: 03-02-01
Woonplaats: Norg

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 13:41

Misschien een wat hoopgevender verhaal: bij mijn kwpn merrie is hko 4 vastgesteld op haar 6e. Ze heeft toen ook zooltjes met siliconen gekregen (die gelukkig goed bleven zitten) en na een jaar hebben we dat afgebouwd naar gewone ijzers. Verder niet ingespoten of zenuwsnede, maar wel anders rijden en op latere leeftijd ondersteuning met glucosamine. In het eerste jaar veel op de wei en af en toe een buitenrit. Daarna dressuurmatig opgepakt en nog wat later de klassieke dressuur opgegaan, met veel rechtrichten aan de hand en onder het zadel. Ik haar 8 jaar intensief gereden, daarna nog zo'n 10 jaar meer recreatief en de laatste 5 jaar met pensioen. Vorig jaar is ze helaas ingeslapen vanwege hartklachten op haar 30e.
Ik stuur dit berichtje, omdat je aangeeft dat je paard nu echt scheef is (was mijn paard ook). Zelf heb ik de ervaring dat je met een andere rijmethode heel veel kan verbeteren, een paard zal niet nl. niet snel uit zichzelf anders gaan lopen ;-). Kijk bv eens bij Monique de Rijk.
Succes met je paard!

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-23 15:02

Mijn paard op zijn 7e de diagnose HKO beide voorbenen een 3/4 en 2/3 onregelmatig en niet willen lopen en zeker niet draven. 1x laten inspuiten en op ijzers met zooltjes maar dan 3 weken al een ijzer kwijt en dit af en aan. tot ik na 3 maanden de ijzers helemaal zat was.
Na 4 mnd mocht ik de training weer opbouwen maar ik had al wel bedacht dat de training anders moest en dat kon ik niet zelf, iets met niet handig genoeg. Paard weggebracht en op de trainingsstal kennis gemaakt met recht richten en zo is/wordt hij ook gereden. Ondertussen is hij 18 en wel andere kwaaltjes dan de voeten. Tot zijn 15e veel gereden en les gereden en nu mag hij rustiger aan doen.
Dus ja het kan wel.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 10:56

Weer heel wat maanden verder en eigenlijk rijd ik nog steeds amper met Mac en staat hij vooral 24/7 buiten paard te zijn. Op het harde loopt hij nog steeds slecht op de volte op het zachte inmiddels voor zo ver ik het kan zien goed.

Ik blijf maar twijfelen wat ik met hem wil, zo door blijven sukkelen? Financieel trek ik het eigenlijk niet meer, ik wil graag sparen voor de toekomst en dat wil zo niet lukken. Maar hem euthenaseren? Daar voelt hij echt nog veel te jong en goed voor. Heb wel overwogen hem gewoon eens op internet te zetten en te zien wat er voor reacties komen, maar ik lees ook weer heel veel horror verhalen, waarbij dit soort paarden dan toch weer de handel in gaan.



Als ik met hem ga rijden in het bos loopt hij 20-30 minuten goed, daarna krijgt hij weer last, en gaat scheef lopen om linksvoor te ontlasten. In het bos is hij kijkerig wat ook niet relaxt rijden is. Eigenlijk is dus niks meer echt leuk met hem, loopt hij niet 100% goed, maar voelt inslapen nog steeds niet als een goede beslissing. Besef me ook dat we over een half jaar al 2 jaar aan het sukkelen zijn met dit alles en het mij nog steeds niks heeft opgeleverd om het te blijven proberen met hem.

Ik ben benieuwd wat andere ervan vinden? Waar doe ik goed aan?




siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:04

Ik heb alleen even alle berichten van jouw gelezen TS, dus sorry als ik al iets zeg/vraag wat al voorbij is gekomen:

Is dit paard hélemaal door de dierenarts nagekeken, dus ook de achterhand en de rug? of is er vooral een focus op de voorhand en dan de voeten.
Eigenlijk zou je een geheel kreupelheidsonderzoek willen doen imo.
Dus mét uitverdoven etc ook.
Want ik vind hem achter ook niet lekker lopen en wat ik lees is niet de voorvoet uitverdoofd waarna hij wél weer goed liep.

Ik snap het punt van je portomonee wel, maar ik lees voor mn gevoel ook erg een "half onderzoek"

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 11:08

Nee alleen de voorvoeten zijn toen nagekeken en toen is dus gezegd dat is de oorzaak. We hebben 1 voet toen uitverdoofd (links voor), waarna hij links om goed, maar onwennig ging lopen, want toen voelde hij links geen pijn meer maar rechts nog wel was de conclusie van de dierenarts. Rechtsom liep hij nu nóg kreupeler, want hij kon nu pijnloos (want verdoofd) al zijn gewicht op links gooien waardoor je een veel groter contrast zag, de dierenarts vond het niet nodig om rechts ook nog te verdoven en is aan de hand hiervan de röntchenfoto's gaan maken. En daarop waren die verwijdde kanaaltjes (lollipops) te zien. Dat is hoe ik het mij herinner, maar we zijn ook al 2 jaar verder. Ik heb daarna ook nooit meer verder laten onderzoeken. Omdat mijn ambities met hem toch al niet meer waar gemaakt konden worden, dus had dat voor mijn gevoel weinig zin om daar nog geld in te steken, als hij er verder niet beter van word. We hebben wel een volledig kreupelheidsonderzoek gehad, volte zacht hard linksom rechts om, 8tjes lopen, rechtuit stappen en draven, en buigproeven hebben we toen gedaan, 2 jaar geleden dus toen de diagnose HKO werd gegeven.

MarjanB

Berichten: 16450
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:14

Op het zachte lijkt ie wel ok te bewegen voor zover dat te beoordelen is door modder en glade ondergrond.

Mijn mening is als paard niet pijnvrij is dan moet je de keuze maken. Had t hier ook met mijn merrie, heel veel gedokterd, heel veel aan gedaan. Meerdere keren op het punt gestaan om haar in te laten slapen. Meerdere keren ook weer opgelapt. Tot het eind vorig jaar gewoon niet meer ging, ze was moe, pijnlijk en niet zichzelf. Dus toch afspraak gemaakt bij dierenarts. Toen ik daar kwam zei de dierenarts twijfelend mag ik toch nog een echo maken want kan me niet voorstellen dat een paard zoveel pijn heeft aan een si gewricht. Dat zien we eigenlijk nooit. Nou de conclusie was heel snel getrokken, dit paard loopt puur en alleen nog maar op karakter rond. Dierenarts schrok er gewoon van.

Dus als baasje weet je vaak toch het beste hoe het met je paard gaat, je kent ze, je ziet ze.

Sterkte in elk geval!

Goof

Berichten: 28796
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:19

Jeetje, wat een groot verschil ook tussen je 1e filmpje op het harde en je laatste filmpje op zachte ondergrond. Ik vind hem op het harde echt heel slecht lopen, ook achter zoals siskeh ook al zei.
Heb je ook een filmpje op het harde rechtsom?
Weet je zeker dat er alleen HKO is? Geen artrose in de kogels oid?

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 11:20

Maar dat vind ik dus lastig, jij zegt jouw merrie was moe, pijnlijk, en niet zichzelf.

Mijn paard is blij, vrolijk, heeft energie, speelt met de andere ruin, gaat nog bokkend en met staart in de lucht de bak rond als ik eens wil longeren. Het enige wat ik dus zie, is dat ie slecht loopt als ik hem op het harde op de volte zet, en als ik dus langer dan 20 minuten rijd word hij scheef, maar verder zie ik dus totaal geen zielig, ellendig paard. En dus blijft hij veel te goed voor mijn gevoel om hem in te slapen.. Daarom kán ik de keuze (nog) niet maken.. -O-

Eef_Bam

Berichten: 4098
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:26

Ik denk dat er 2 goede opties overblijven, welke de beste is kan alleen jij bepalen TS. Ofwel zet je hem op pensioen en heb je een duur knuffelpaard. Of je laat hem hemelen. Naar iemand anders zou ik niet doen, die gaat de handel in en weer naar een onwetende ander. Pijn en verdriet voor het paard en de nieuwe eigenaar. Als jij er niets mee kan, waarom een ander wel? Laten hemelen is een hele eerlijke keuze in dit geval, je hebt al veel geprobeerd. Meer gaan dokteren lijkt me in deze situatie niet zinnig.

office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:31

Ik zou elke dag 20 minuten grote cirkels op zachte bodem rijden .Dan heb je toch plezier met je dier ipv alleen zorgen.

Kelly_Taco

Berichten: 6724
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:48

Ben je hem in de rijbaan al echt eens serieus gericht gaan trainen op de aandoening die hij heeft?
Goed recht en los maken in zijn lijf en minimaal in de horizontale balans houden?
Mijn oudere paard heeft ook een probleem in zijn katrolgebied en liep vergelijkbaar met de jouwe op het zachte.
Met juiste training is hij best redelijk belastbaar en doordat hij sterker geworden is in zijn lijf inmiddels ook weer rad op het harde. Overigens kijk ik daar bijna nooit want er zit een probleem in die voeten en iedere keer op het harde kijken is niet fijn voor ze.

Elisa2

Berichten: 37190
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 12:54

Kelly_Taco schreef:
Ben je hem in de rijbaan al echt eens serieus gericht gaan trainen op de aandoening die hij heeft?
Goed recht en los maken in zijn lijf en minimaal in de horizontale balans houden?
Mijn oudere paard heeft ook een probleem in zijn katrolgebied en liep vergelijkbaar met de jouwe op het zachte.
Met juiste training is hij best redelijk belastbaar en doordat hij sterker geworden is in zijn lijf inmiddels ook weer rad op het harde. Overigens kijk ik daar bijna nooit want er zit een probleem in die voeten en iedere keer op het harde kijken is niet fijn voor ze.


Dit wilde ik ook gaan schrijven.

Ik herken het beeld van een HKO paard. En weet uit ervaring dat met deze dieren het meeste winst te behalen is door goede dressuur training. Vooral het rechtrichten en die horizontale balans zijn belangrijk.

Babootje

Berichten: 26277
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:11

Op wat voor beslag staat hij nu Anouk?

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 13:17

Goof schreef:
Jeetje, wat een groot verschil ook tussen je 1e filmpje op het harde en je laatste filmpje op zachte ondergrond. Ik vind hem op het harde echt heel slecht lopen, ook achter zoals siskeh ook al zei.
Heb je ook een filmpje op het harde rechtsom?
Weet je zeker dat er alleen HKO is? Geen artrose in de kogels oid?






Artrose heeft de dierenarts niet over gesproken toen.


Babootje schreef:
Op wat voor beslag staat hij nu Anouk?

Hij was zijn ijzers steeds na 6 weken kwijt, hij bleef ondanks verdoving tijdens het beslaan stijgeren bij het plaatsen bij rechtsvoor, en hij was met ijzers hetzelfde als zonder ijzers. Dus ik ben daarmee gestopt paard liet duidelijk merken het beslaan niet prettig te vinden.



Ik heb het rijden nooit meer fatsoenlijk opgepakt na de diagnose omdat ik totaal het plezier erin verloren ben, dus nee ik ben niet meer serieus met hem gaan trainen op rechtrichten.

scrabbel

Berichten: 947
Geregistreerd: 25-04-14

Re: Hoefkatrolontsteking, aan beide voorbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 13:50

Ik zou investeren in natuurlijk bekappen. Ijzers werken niet en de hoef krijgt nu niet de juiste vorm om overbelasting te verminderen. Daarnaast zou ik aan het werk gaan met een revalidatie trainer.

Allereerst wordt je paard hier beter van, daarnaast ga je weer aan de slag met je paard. Als laatste leer je hier veel van. Kennis die je in de toekomst ook kunt gebruiken.


Wat ik lees is eigenlijk
Begin ingespoten, op ijzers gezet (wat niet werkte), verbetering weer oppakken.

Daarna terug naar hoe het was een rust, training, rust, training, rust.

Echter geen behandeling of plan van aanpak

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-24 14:18

Natuurlijk bekapper heb ik naar gezocht maar niet gevonden in mijn omgeving ze gaven allemaal aan vol te zitten. Daarbij word het door veel ook weer afgeraden. Hij is volgens mij al bijna een jaar weer ijzerloos. Er hebben maar 4x ijzers onder gezeten.