Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 5 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Plaats een nieuw onderwerp

Kan bokt meedenken? Wat is er toch

 
Profiel   

Ja eens ikke. Voeren is maatwerk. Altijd. Daar kun je best een grote gemene deler hebben overigens, zoals je ruwvoer. Maar ieder paard heeft toch andere behoeftes. Een gepensioneerde koudbloed is niet te vergelijken met een topsport gereden warmbloed. Een drachtige merrie niet met een 10-jarig basis paard. En ook tussen rassen kan verschil zitten. Over aandoeningen nog maar niet te spreken. Maatwerk is het toverwoord.

Ontopic: zo fijn dat je verschil merkt! Het heeft ook tijd nodig. Ben benieuwd waar je (of eigen Beeb :)) ) over een maand staat. En heb je wat aanpassingen of nieuw advies nodig, geef maar een gil :j
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 18:16 



 
Profiel   

Ik vind het interessant om te volgen en ben benieuwd naar hoe het op langere termijn uit pakt.

Hoe zijn jullie tot dit voer advies gekomen? Wat zijn de achterliggende gedachten daarbij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:12 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ik vind het interessant om te volgen en ben benieuwd naar hoe het op langere termijn uit pakt.

Hoe zijn jullie tot dit voer advies gekomen? Wat zijn de achterliggende gedachten daarbij?


Een aantal Quarterkenners in dit topic kwamen er direct mee. Mede ook omdat we naar een handje brok zijn gegaan en alleen hooi, een soort van op advies van de dierenarts. Om dus minder suikers te voeren.

In ieder geval begonnen zij over eiwitten in combinatie met de standaard meer bespierde Quarter :) Had graag nog wat meer info gewild maar het heeft ons een stap verder gebracht en Daihyo heeft ook goed verder geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:22 



 
Profiel   

Oke dus meer eiwitten en minder suiker, ja dan is het verstandig idd ook om het hooi te analyseren omdat dit het afgelopen jaar meer suikers zou bevatten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:26 



 
Profiel   

Voer is wel de beste uitkomst :D wat super zeg, hopelijk blijf je verschil merken en kan je gewoon weer genieten van haar zoals ze altijd was!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:48 



 
Profiel   

Inderdaad is de basis: minder suiker (en zetmeel) en meer eiwitten. Ik ben ook benieuwd wat de analyses gaan uitwijzen. Maar als ik de reactie van Beeb zo zie, dan vermoed ik dat in het hooi meer suikers zitten dan in voordroog en dat ze last had van die suikers. Quarters zijn een ras dat over het algemeen meer eiwitten nodig hebben, dus dat was ook wel een logische.
En met pssm 2 in het achterhoofd zou Beeb ook baat kunnen hebben bij meer eiwitten en minder suikers. Datzelfde geldt dan voor vitamine E en msm kan ook helpen. Selenium weer minder, dat mag niet te hoog worden, want dan krijg je weer andere problemen.
Het Nederlandse hooi en voordroog is niet toereikend genoeg voor alle vitamines, dus daarvoor is het wel nodig om een vorm van balancer of iets bij te voeren. Dat geeft de minste ballast in suikers en zetmeel. In dit geval was de vitaminekoek er nog, dus dat is een prima aanvulling op die manier. Het mooiste is een uitgebreide analyse, zodat je daar echt je balancer op uit kunt zoeken. Maar dat wordt een duur grapje als het hooi niet van jou is.
B-caroteen zit in bepaald groenvoer (gras, luzerne) en wortels. Daar een tekort aan, zou je op die manier kunnen bijvullen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 08:52 



 
Profiel   

Dit klinkt voor mij als een PSSM dieet. Weinig suikers, extra eiwitten en natuurlijke vitamine E.

Wellicht heb ik het over het hoofd gelezen maar had je de PSSM2 test wel of niet gedaan? Gezien dat veel voorkomt bij quarters. Dan kun je nog gerichter gaan managen.

Heel fijn dat dit dieet aan lijkt te slaan! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 09:33 



 
Profiel   

Fijn dat het beter gaat ts!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 09:39 



 
Profiel   

Heel goed dat jij bereid bent om door te blijven puzzelen tot je een oplossing hebt gevonden voor je paard, hulde. Hopelijk heb je die nu gevonden, fijn dat het de goede kant op gaat.

Hier is het hooi geanalyseerd en bleek (in tegenstelling tot de vorige jaren) het suikergehalte heel hoog en het eiwitgehalte heel laag. Dus daar is het voer en de supplementen op aangepast (en, ook belangrijk, het hooivoerbeleid voor de paarden die gevoelig zijn voor suikers en/of HB). Het kan dus ook nog jaar per jaar, of oogst per oogst verschillen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 10:41 



 
Profiel   

Rondom het suikerverhaal wijzen de uitslagen al verduidelijkingen aan. Er is geen insuline resistentie, ook geen aangeboren of genetische afwijkingen op EMS gebied en eventueel hoefbevangenheid. Daar zoek ik het dus niet verder. Dat was overigens nog op t moment dat ze hooi kreeg :)

Het eiwitten verhaal lijkt ook meer nu naar voren te komen door de snelle verandering.

Ik ben blij dat het beter gaat.
Het PSSM2 verhaal heb ik nog niet getest. De nog eens 238 voor een half zekere test vind ik een beetje teveel van t goede. We zijn ondertussen al bijna 800 euro verder zonder een duidelijk iets. Dus nee, sorry, mijn rekening zegt even nee.
Daarnaast heb ik voor mijn gevoel niet voldoende reden om daar verder te kijken. Ik lees de laatste weken veel mee op die forums met mensen waarvan hun paard echt die klachten heeft en ik herken dat gewoon niet terug dus ik stap uit die tunnelvisie. Sorry.

Ik ga zien wat het voeren op deze manier doet en zien waar er bijgeschaafd moet worden en dan zien we wel weer verder.

Voor nu ben ik vooral blij dat ik eigenlijk in 48uur tijd al verschil zag, laten we dat vooral niet ondersneeuwen met "ja maar dan is t zus of zo". Volgens mij heb ik alle adviezen trouw opgevolgd en meer.

Het hooi krijgt een volledige analyse (die duurste) maar voorlopig doet ze t prima op t voordroog :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 11:39 



 
Profiel   

Ik zou ook voorlopig niet verder zoeken. Je ziet al verandering, dus dat is goed. En voerverandering heeft gewoon tijd nodig. Er zijn dingen die meteen opvallen, maar er zullen bij de juiste aanpak ook nog subtielere veranderingen op gaan treden. En dat heeft gewoon langer nodig dan een week.
Daarbij, dit dieet sluit aan bij behoefte van pssm 2. Zou ze dat hebben, dan wordt je management niet heel anders. Dus die test heeft voor nu nog niet zoveel meerwaarde behalve dat je dan weet of ze het heeft of niet. Maar als je weet dat dit management goed werkt, dan kun je dat ook aanhouden.

Voor nu gaat het beter en dat is het allerbelangrijkste 1e resultaat!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 12:07 



 
Profiel   

Net pas je hele "verhaal" gelezen. Complimenten hoe je met alles bent omgegaan. Ik kan niet iets inhoudelijks toevoegen, maar het is een heel leerzaam topic geworden. Hoop dat Beeb de goede kant in blijft gaan en je snel weer zorgeloos kunt genieten van haar. Dat heb je dubbel en dwars verdiend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 12:11 



 
Profiel   

Daihyo schreef
Inderdaad is de basis: minder suiker (en zetmeel) en meer eiwitten. Ik ben ook benieuwd wat de analyses gaan uitwijzen. Maar als ik de reactie van Beeb zo zie, dan vermoed ik dat in het hooi meer suikers zitten dan in voordroog en dat ze last had van die suikers. Quarters zijn een ras dat over het algemeen meer eiwitten nodig hebben, dus dat was ook wel een logische.
En met pssm 2 in het achterhoofd zou Beeb ook baat kunnen hebben bij meer eiwitten en minder suikers. Datzelfde geldt dan voor vitamine E en msm kan ook helpen. Selenium weer minder, dat mag niet te hoog worden, want dan krijg je weer andere problemen.
Het Nederlandse hooi en voordroog is niet toereikend genoeg voor alle vitamines, dus daarvoor is het wel nodig om een vorm van balancer of iets bij te voeren. Dat geeft de minste ballast in suikers en zetmeel. In dit geval was de vitaminekoek er nog, dus dat is een prima aanvulling op die manier. Het mooiste is een uitgebreide analyse, zodat je daar echt je balancer op uit kunt zoeken. Maar dat wordt een duur grapje als het hooi niet van jou is.
B-caroteen zit in bepaald groenvoer (gras, luzerne) en wortels. Daar een tekort aan, zou je op die manier kunnen bijvullen.


Heel interessant, bedankt voor de verduidelijking.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 15:02 



 
Profiel   

LadyUrsy schreef
Net pas je hele "verhaal" gelezen. Complimenten hoe je met alles bent omgegaan. Ik kan niet iets inhoudelijks toevoegen, maar het is een heel leerzaam topic geworden. Hoop dat Beeb de goede kant in blijft gaan en je snel weer zorgeloos kunt genieten van haar. Dat heb je dubbel en dwars verdiend.


Dankjewel, waardeer je reactie heel erg! <3
Het blijft zoeken naar een speld in een hooiberg, maar voor nu is het even geduld hebben en zien wat er gebeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-11-22 16:00 



 
Profiel   

Fijn dat ze het goed doet op voordroog.
Je doet wat je kunt.. Nu hopen dat er snel verbetering komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 19:18 



 
Profiel   

Geef je een vitaminebrok bij? En magnesium? Daar denk ik aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 19:39 



 
Profiel   

_Tristan schreef
Fijn dat ze het goed doet op voordroog.
Je doet wat je kunt.. Nu hopen dat er snel verbetering komt.


Dat hoop ik ook! Tot nu toe wel, dus ik hoop dat we deze stijgende lijn vast houden.


Moossie90 schreef
Geef je een vitaminebrok bij? En magnesium? Daar denk ik aan.


Zie mijn grote update, staat alles in uitgelegd. Kort antwoord is dus: ja zeker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 19:51 



 
Profiel   

Wederom weer even een korte update. Het gaat goed, dat durf ik nu echt wel te zeggen. Ze is niet meer suf, zit beter in haar vel, is weer aanwezig zeg maar. Ook met het bewegen zie ik dat ze weer vloeiender door haar hele lijf gaat en heeft geen opstart periode nodig. Heel fijn dus!
Het enige is alleen nog dat haar hals nog steeds heel erg hard is. De manenkam niet perse, de spieren daaronder wel. Dat is dus nog even aankijken. Gister contact gehad met een cranio sacraal therapeut, wellicht is dat nog iets. Van de osteopaat heb ik niets meer gehoord en ik ben er nu wel klaar mee om er achter aan te zitten. Dus dat laat ik voor nu maar gewoon. Ik ben in ieder geval al heel erg blij dat ik stapje voor stapje mijn Beeb weer terug zie <3

De kerst foto's zijn ook erg tof geworden maar sorry, het is nog geen kerst! Dus deze kan wel geplaatst worden .. al zie je haar uitdrukking daar niet heel erg op :Y)

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 17:50 



 
Profiel   

*\o/* voor Beeb die beter gaat en mooie foto's!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-11-22 19:58 



 
Profiel   

Mocht iemand nog een update waarderen.

De afgelopen maanden zijn we intensief aan de gang gegaan met het dieet en zijn we natuurlijk gaan focussen op eiwitten, magnesium & vitamine E. Dit vitamine E bleek ze overigens ook te kort te hebben kwam in het bloedonderzoek van januari naar voren; ondanks dat dit al werd bijgevoerd. We zijn dus vloeibare van Heltiehorse gaan bijvoeren en dit gaf een positief verschil. Regelmatig hier en daar wat verandert, aangevuld of verbeterd en heel fijn contact en adviezen van Daihyo gehad. Dat mag echt gezegd worden. Ook samen met een nieuwe lieve verzorgster aan de slag gegaan. Dus we hebben goede stappen gemaakt!

Sinds halverwege April staat ze weer op de wei. Dit heb ik in 2020 niet gedaan; ze had toen geen match en kwam bij een koppel die op de paddock stond, mede door mijn letsel van het ongeluk kon ik ook niet voldoende beweging geven om haar slank te houden. Nu ze sinds november 2022 zonder haar vriendin kwam te staan is ze in een kudde gematched welke wel gewoon de wei op zou gaan, dus tsja .. we gaan het wel zien. En dit was weer een puzzelstukje! Langzaam opgebouwd en nu staan ze van 13u tot 18u (net hoe t uitkomt) en daarvoor vanaf 7u of 8u op de paddock. Tot nu toe gaat het heel goed! Miniscuul dingetje is weer een kaal stuk langs haar manenkam, reden is onbekend maar we vermoeden verstikking van de manenkam. Dus daar zitten deels vlechten in voor betere doorluchting .. je moet er maar aan denken.

Afgelopen maandag is ze op de weegschaal geweest. In 2021 woog ze 450, in 2022 460 en nu in 2023 weegt ze 464,5kg :) Ze is 1.48cm.

Afgelopen dinsdag is er een Franse osteopaat geweest. Die wist wel van aanpakken en een groot verschil met degene die in september was geweest. Dit leek het aller laatste puzzelstukje. Dit is een soort van :P standfoto van vandaag.

[ img ]

Dus lang verhaal kort. Hoewel het jaren goed leek te gaan lijkt toch dat het dieet (voeding) een goede aanpassing nodig had. Het is even wat puzzelen en financieel ook niet altijd even lekker behapbaar .. maar ben blij dat we weer op dit punt zijn & op naar een positief jaar zonder fratsen! *\o/*

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-06-23 19:13 



 
Profiel   

Wat een fijne update! en top van Daihyo dat ze zo geholpen heeft.

Ze ziet er goed uit, mooie glans er op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-23 08:03 



 
Profiel   

Graag gedaan. Fijn dat ik ook een schakel heb kunnen bijdragen in het geheel. :j
En hopelijk zet deze lijn door en wordt Beeb alleen nog maar mooier en beter.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-06-23 08:19 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 5 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen