Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kan bokt meedenken? Wat is er toch

 
Profiel   

Moderatoropmerking:



Hallo bokkers!

Ik weet dat jullie geen dierenarts zijn maar wellicht herkennen jullie iets of denken er net iets anders over na waardoor ik samen met de dierenarts nog specifieker kan zoeken. Ik ga mijn best doen de situatie zo goed mogelijk uit te leggen en te schetsen. Belangrijk is dat ik écht mijn best doe met alles wat binnen handbereik ligt en daarbuiten.

Ik heb al 12 jaar mijn merrie Baby in mijn bezet. Een Quarter Horse merrie. Eigenlijk mogen wij in onze handjes knijpen want we hebben geen heel gekke dingen meegemaakt, op een elektrochemotherapie voor haar sacoïd na dan. We staan nu 5 jaar op deze stal. In de tussentijd heeft ze een keer een hoefzweer en hoefkneuzing gehad, maar goed dat kan de beste overkomen. In 2018 is ze een keer op cushing getest omdat een hoefsmid dat mij wijs maakte vanwege een bolling boven haar ogen. Daar is toen niets uit gekomen behalve een wat te kort aan vitamine e, dat heb ik toen een poosje bijgevoerd. Ze had toen verder geen klachten.

In april dit jaar kwam mijn merrie ineens kreupel uit de paddock. Een paar dagen ervoor was er nog niets aan de hand en mijn verzorgster kwam na een poosje ziek te zijn geweest weer en ineens kreupel. Rechtsvoor. Hoe dan?
In eerste instantie was het advies stappen en koelen, wachten tot hoefsmid. Hoefsmid kon niets vinden, dus zet haar maar in een klein paddockje en beetje stappen. Ik vertrouwde het niet want hier en daar kwam ook hoefbevangenheid langs dus ik wilde het zeker weten. Edigit laten komen, hoef op de foto gezet, geen kanteling. Pijnstilling voor 10 dagen, complete rust en zoveel mogelijk koelen.
Mijn verzorgster stopte ermee en wat hulp op stal was best een uitdaging maar uiteindelijk konden we haar zo'n 3x per dag koelen. Langzaam knapte ze op.
Na die 10 dagen pijnmedicatie ging ze steeds beter lopen. Wel wat stijf, maar verder prima. Ze kon weer terug in de paddock en kreeg nog volop rust. Uiteindelijk zijn we heel langzaam weer gaan longeren en rijden. Dat ging gelukkig allemaal prima!
In de winter periode tot aan ze kreupel werd kreeg ik ze van PAVO (healthboost) korreltjes.
Wat er uiteindelijk echt aan de hand is geweest dat is een beetje tasten in de duisternis. Misschien heel gek terecht gekomen tijdens een sprong in de paddock of iets en daardoor 'verstuikt' iets in die richting.

Tot we in juli die hitte golven kregen. Daar had ze wel echt goed last van. Als de temperaturen te doen waren dan gingen we een buitenritje maken, longeren of gewoon rijden.
Op 26 juli constateerde ik een kale plek onder haar manen. Ik dacht misschien in combinatie met het warme weer is het gaan broeien onder die manen of iets. Dus manen in gevlochten voor wat frisse lucht er door heen. De kale plek leek wel rustiger te worden. Een tijdje nog een lotion gebruikt maar dat werd zo'n vieze zooi dat ik het maar gewoon heb aangekeken. En het bleef rustig, werd niet groter of erger.

Ongeveer een maand later was er halverwege haar manenkam een harde schijf te voelen. Dit is niet op dezelfde plek als de kale plek. Heel gek? Gestoken?
Ik mocht er aan zitten, ze reageerde niet als zijnde 'het jeukt' en ze kon ook gewoon nagefeelijk en zo lopen. Overleg met een dierenarts gehad. Ja kijk het even 2 tot 3 weken aan, als ze gestoken is dan verdwijnt het en anders kunnen we verder onderzoeken.

Helaas die harde schijf/harde manenkam bleef en ik kon me bij haar doen en laten ook niet de vinger er op leggen. Er was iets anders dan normaal. Als je haar niet kent dan zie je het niet, maar ik merkte het gewoon aan alles.

Op 22 september is de dierenarts gekomen om bloed te prikken. Ze wisten niet zo goed waar ze nu gelijk naar moesten zoeken dus ik had vitamines en mineralen als eerste geopperd. Ergens beginnen toch?
Het weekend hiervoor heb ik contact gehad met Countree ranch voor een DNA onderzoek en onderzoeken als panel 5. Dat is ook direct opgepakt, 21 september is dat naar Amerika gestuurd.
Uitslag bloedonderzoek: Niets bijzonders eigenlijk, achteraf is er volgens mij alleen op eiwitten en dergelijke getest. Wel wat spierwaardes verhoogd, maar ze heeft daarvoor lichtjes aan de longe gelopen, stom van me - maar ik wist niet dat dit niet mocht.
Plan de campagne: Afwachten onderzoeken Amerika en dan verder doorzetten.
Waar is er op getest:
Eiwitspectrum (agarose gel)
Bloedbeeld
Differentiatie witte bloedcellen
Uitslag is eventueel te delen.


27 september is de osteopaat geweest. Ze zat hier en daar wat vast in haar lichaam en gevoelig op si gewricht. Verslag heb ik helaas nog niet mogen ontvangen maar in december komt ze nog een keer terug.

En wat nu?
Ik zit te wachten op de uitslagen in Amerika en ga morgen de dierenarts benaderen voor de volgende onderzoeken:
Insuline resistentie (geopperd door DA)
Cushing (geopperd door DA)
EMS (geopperd door DA)
Ziekte van Lyme
Orgaanwaarden/Lever waarden
Ijzer waarden?

Mijn merrie is goed op gewicht. In april is zij nog gewogen en woog ze rond de 450kilo. Ze is dus niet te dik. Ze wordt iedere 5 tot 8 weken door de hoefsmid bekapt. Ik controleer haar mest regelmatig met een mestonderzoek, en vanuit stal gaat ze mee met de standaard ontwormingen. Ze heeft pas haar jaarlijkse en rhino inenting gehad. Ze krijgt 3 tot 5x in de week beweging onder het zadel of aan de longe.

Hoe haar dag er globaal uitziet zonder werk meegenomen:
6.30 hooi
7.30 brok (handje in dit geval) - daarna naar buiten.
12.00 hooi/voordroog/gras, afhankelijk situatie
Rond 17:30 naar binnen.
18:00 hooi
21:30 hooi

Overwogen om het hooi te testen maar we staan op een grote stal, eer dat de resultaten binnen zijn begint men al aan een nieuwe baal, of is daar zelfs al mee bezig. Dus dit kan in principe altijd nog afgestemd worden met stal eigenaar.

Het voer is van Vente (?) en ik heb gekeken dat de suikerwaarde hiervan rond de 5 tot 6% zit. Uit een ander topic begreep ik dat dit an sich oké is. De 12 uur voerbeurt is een lastige omdat ze voor iets anders dan hooi naar binnen zou moeten of alleen in een paddock zodat we zeker weten dat ze echt eet wat ze krijgt ipv deelt met andere paarden. Maar ik dacht, omdat we het ook niet zeker weten, één keer tegenover de rest zou moeten kunnen?

Wat mij vooral aan haar nu opvalt is dat ze suffig is als ik haar uit de paddock haal. Ze reageert wel als ik rammel met een bakje snoepjes, die wilt ze dan wel. Ze krijgt maar een klein stukje just to be sure. Wanneer we gaan rijden, of naar het bos, of aan de longe, is ze in het begin loom. Je moet dan echt wel een beetje doorzetten om dr wat fit te krijgen (niet met zweep of sporen of iets hoor, maar hoe leg je dat uit??). Als ze eenmaal lekker loopt merk je dat ze fitter wordt en er meer zin in krijgt. Wanneer we klaar zijn is ze lekker fit, meer nieuwsgierig en zoekt dan ook meer het contact weer op.
Dit is niet hoe ik haar ken. Ze is altijd heel nieuwsgierig, zoekt contact, en is alert.

Ze staat overigens niet op het weiland omdat ik daar toen, rondom mijn auto ongeluk, voor heb gekozen om te voorkomen dat ze te dik werd. Het gras dat ze sporadische in de paddock krijgen is erg lang en afgesneden. Eigenaar denkt in ieder geval wel aan alle belangrijke dingetjes alvorens het gevoerd wordt.

Lang verhaal kort
Ik kan zo nog wel uren doortypen maar wat zie ik over het hoofd? Wat kan ik nog doen om te zien of dat iets verandert? Wat is wijsheid qua verder testen?

Op advies van de dierenarts krijgt ze nu vitamine e met lysine bij gevoerd en wat lijnzaadolie. Maar ik merk daar tot op heden nog geen verschil van.

Ik heb wellicht gewoon het gevoel dat ik iets over het hoofd zie ...
Het lastige is gewoon dat een wildvreemde zou denken, waar heb je het toch over? De dierenarts zei dat ook, 'Als je haar zo ziet dan is er niets geks te zien, geen overgewicht, geen doffe vacht etc'. Maar die harde manenkam en het nu suffere gedrag zit me niet lekker. Dat is echt van de laatste weken. Dus niet al direct vanaf 23 augustus icm de hardere manenkam.

Dus lieve mensen van bokt, wie kan meedenken?

Morgen neem ik weer contact met de dierenarts. Deze week hopen we ook de uitslagen uit Amerika te krijgen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 15:16 



 
Profiel   

[PP] Mira's PSSM2 verhaal

Ik moet gelijk aan dit topic denken.
Sterkte met je paardje!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 15:39 



 
Profiel   

Ik moest ook gelijk aan pssm (1/2/?) denken als optie om nog eens naar te kijken. De opties van bloedtesten die de dierenarts aandraagt snap ik ook nog wel. En wellicht de bult zelf in de manenkam nog onderzoeken? (Abces,tumor of iets waardoor ze zich niet fit voelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 16:31 



 
Profiel   

Bij een harde manenkam denk ik meteen aan insulineresistentie, PPID of PSSM. PPID had je al uitgesloten. Het is geen makkelijke zoektocht.
Zijn de klachten zoals de harde kam verslechterd voor of nadat jullie pensionstal hooi voert van dit jaar? Of krijgen ze nog snedes van vorig jaar?
Ik las een artikel dat het hooi van dit jaar gemiddeld veel hoger in suiker zit. Als haar klachten aan het hooi te relateren zijn, dan lijkt het dat ze moeite heeft met verwerking van suikers.
Heb je de optie om in ieder geval 1 of 2 van haar grootste porties minimaal 1 uur te weken voordat je het voert? Kun je even 2-3 weken mee experimenteren en kijken of het verbeterd?
Zout (zonder jodium!) toevoegen aan haar voer en een goede magnesium is verstandig bij IR/EMS. Mocht dat het zijn.
Daarnaast is beweging essentieel voor als het suiker of stofwisselingsproblemen blijken te zijn. Veel wandelen aan de hand op een stevig tempo en als ze het aankan: draven. Onbelast en rechtdoor het mooist.
Veel sterkte en beterschap! Hopelijk vind je een oorzaak waar je iets mee kunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 16:46 



 
Profiel   

Loopt ze inmiddels volledig goed? Hko uitgesloten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 16:58 



 
Profiel   

Heeft ze niet een ontsteking of interne sacoid in haar manenkam? Als er een stukje metaal oid in die kam zit kan je ook dit soort plekken krijgen en gaat het lichaam hard aan het werk om het eruit te krijgen wat niet lukt. Ergo lusteloos en een bult.
Een rontgen van die plek of een biopt geen optie?
Pssm verschillende varianten kan ook nog. Ppid kan je niet het hele jaar testen dacht ik? Ik weet er het fijne niet van maar die optie zou ik igg openhouden. Lyme geeft ook een heel wazig beeld dus kan ook nog.
Bloedonderzoek op vitamine en mineralen en evt nogmaals ontstekingswaarden kan nooit kwaad.

Hoe zijn de rest van haar spieren? Is ze lekker los of voelen al haar spieren wat hard? Vergeleken bij andere paarden dan.
Pijn door artrose past voor een deel ook in het beeld. Dat ze eerst stram is en later losser word is typisch artrose.

Getver in ieder geval. Succes met je zoektocht!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 17:04 



 
Profiel   

Ik zou eigenlijk even terug naar de basis gaan. Wij hebben ook een paar keer zo een frustrerende en soms ook lange zoektocht gehad.

Wacht de uitslag van de pssm test even af voor je iets gaat wijzigen in voer. Eigenlijk is alleen op pssm 1 testen te weinig bij een quarter, maar het is een belangrijke eerste stap.

Het mooiste is als je exact weet hoeveel ruwvoer ze eet en waar dat uit bestaat. Zomaar aanvullen op tekorten kan goed uitpakken, maar ook zonde van je tijd, geld en energie zijn. Ze rekenen vaak met gemiddelden en daar kan je behoorlijk naast zitten.

Was je merrie ook niet teruggevallen in bespiering?

Hoe zit ze met haar hormonen?

En ze staat buiten, maar dus op een kleine paddock en ook altijd alleen? Dat kan echt wel problemen geven. Dan bewegen ze te weinig en kunnen zeker wel heel down raken.

Het ene paard uit zich anders, meer, eerder, beter of juist niet of later dan het andere paard. Mijn quarter merrie is bijv heel duidelijk, maar werd vroeger ook weleens als lastig bestempeld.
Haar broer is of lijkt heel nuchter, maar dat hou ik wel sterk in mn achterhoofd. Hadden ook hun moeder en merrie heeft nu een veulen.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik eens kijken of je de camera er een tijdje op kan zetten. Wij hebben bijv een pp, maar ze gaan 's nachts terug naar hun eigen stal en uitloop. De merrie is daar niet geheel happy mee en zie dat terug op de camera.

Als je uitslagen hebt zou ik daarna vooral gaan kijken naar voeding tegenover bewegen. In de basis kunnen ze met onderhoud zich redden, maar aan het werk hebben ze soms meer nodig. En het wordt echt vaak overgeslagen hoe mentale welzijn is. Onze oude shetlander werd echt down van niet werken.

Blessures en dergelijke kunnen ook een gevolg zijn van verveling, niet sterk en soepel in het lijf zitten, niet goed bekapt etc etc etc.

Je lijkt me een lieve baas die gek is op haar paard, dus het is nooit slecht bedoeld. Maar heb nu al vele jaren quarters en mis soms wel wat kennis en ervaring bij veeartsen. Niet dat quarters geen gewone paarden zijn, maar laatst werd mn merrie ook verkeerd beoordeeld. Ik ga er dan niet meer op in, maar het kan lastig zijn als je zoekende bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 17:17 



 
Profiel   

Sas_Mon schreef
Heeft ze niet een ontsteking of interne sacoid in haar manenkam? Als er een stukje metaal oid in die kam zit kan je ook dit soort plekken krijgen en gaat het lichaam hard aan het werk om het eruit te krijgen wat niet lukt. Ergo lusteloos en een bult.
Een rontgen van die plek of een biopt geen optie?
Pssm verschillende varianten kan ook nog. Ppid kan je niet het hele jaar testen dacht ik? Ik weet er het fijne niet van maar die optie zou ik igg openhouden. Lyme geeft ook een heel wazig beeld dus kan ook nog.
Bloedonderzoek op vitamine en mineralen en evt nogmaals ontstekingswaarden kan nooit kwaad.

Hoe zijn de rest van haar spieren? Is ze lekker los of voelen al haar spieren wat hard? Vergeleken bij andere paarden dan.
Pijn door artrose past voor een deel ook in het beeld. Dat ze eerst stram is en later losser word is typisch artrose.

Getver in ieder geval. Succes met je zoektocht!

Je kunt PPID altijd testen maar de fabrikant van Pracend wil graag dat je in het najaar test omdat de waardes dan altijd al hoger zijn en je dus eerder de "diagnose" krijgt en zij je (voor te veel geld) Pracend kunnen verkopen, waarbij ze er ook niet voor terug deinzen om veel te hoge dosering voor te schrijven!

Tip: voor mensen bestaan ook pillen met lagere dosering en dat kan een dierenarts gewoon voorschrijven als ze slecht zou reageren op de "paarden"versie.

Maar heel eerlijk gezegd heb ik ook sterk het idee dat PSSM hier een duit in het zakje doet.
Een simpele manier kan zijn door haar Magnesium te geven (die van Paard Natuurlijk is echt de beste) en een week of twee aan te kijken. Zie je verbetering, is dat een aanwijzing dat er PSSM in het spel kan zijn.

Let op; dit is geen wet! Simpel gebrek aan magnesium kan namelijk ook allerlei vage klachten geven, maar een gebrek is aantoonbaar in het bloed bij een vitamine/mineralentest. Check je tests dus even voordat je mij klakkeloos gelooft!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 17:32 



 
Profiel   

Ga proberen om duidelijk op iedereen te reageren.


Borisje schreef
[PP] Mira's PSSM2 verhaal

Ik moet gelijk aan dit topic denken.
Sterkte met je paardje!


Dankjewel, dat topic ken ik maar gelukkig zie ik niet 123 gelijkenissen. Maar Panel 5, waaronder PSSM1 wordt onderzocht, dus dat is afwachten.


Riviera87 schreef
Ik moest ook gelijk aan pssm (1/2/?) denken als optie om nog eens naar te kijken. De opties van bloedtesten die de dierenarts aandraagt snap ik ook nog wel. En wellicht de bult zelf in de manenkam nog onderzoeken? (Abces,tumor of iets waardoor ze zich niet fit voelt.


Ik zal dat inderdaad eens navragen aan de dierenarts. Ik heb de bult specifiek aangewezen en ook laten zien dat je er onder gewoon kan 'vastpakken' maar meer dan 'ohnee niet doen joh' kwam er niet uit :') Het was meer om te laten zien wat haar reactie was en dat het dus niet doorloopt. Maar goede om op verder te pakken.


Marigo schreef
Bij een harde manenkam denk ik meteen aan insulineresistentie, PPID of PSSM. PPID had je al uitgesloten. Het is geen makkelijke zoektocht.
Zijn de klachten zoals de harde kam verslechterd voor of nadat jullie pensionstal hooi voert van dit jaar? Of krijgen ze nog snedes van vorig jaar?
Ik las een artikel dat het hooi van dit jaar gemiddeld veel hoger in suiker zit. Als haar klachten aan het hooi te relateren zijn, dan lijkt het dat ze moeite heeft met verwerking van suikers.
Heb je de optie om in ieder geval 1 of 2 van haar grootste porties minimaal 1 uur te weken voordat je het voert? Kun je even 2-3 weken mee experimenteren en kijken of het verbeterd?
Zout (zonder jodium!) toevoegen aan haar voer en een goede magnesium is verstandig bij IR/EMS. Mocht dat het zijn.
Daarnaast is beweging essentieel voor als het suiker of stofwisselingsproblemen blijken te zijn. Veel wandelen aan de hand op een stevig tempo en als ze het aankan: draven. Onbelast en rechtdoor het mooist.
Veel sterkte en beterschap! Hopelijk vind je een oorzaak waar je iets mee kunt.


De cushing test is van 2018, is dat voldoende? Is dat niet iets wat je op een later moment nog eens kan controleren dat het er dan wel uit kan komen?
De klachten van de manenkam zijn begonnen eind juli, ik weet niet van welke snede dat hooi is gekomen. Wat betreft het vele suikers heb ik ook gelezen maar stal eigenaar geeft aan dat ie hooi met veel suikers vaak al wel er tussen uit vist door reactie van vliegen, maar goed - laat dat even in het midden. Wat ik al typte, testen kan maar eer dat ik het resultaat heb (3 weken) is er alweer een nieuwe baal. De optie om nat te maken heb ik in zekere zin eigenlijk niet.
Toevoegingen zal ik verder naar kijken als er meer duidelijk is. Beweging snap ik, maar met 35-40 graden is dat natuurlijk geen optie. En goed, we moeten samen ons weg vinden ook icm met mijn beperkingen.
Bedankt voor je tijd in ieder geval en informatie! Ik neem het mee! :)

Wildgirl schreef
Loopt ze inmiddels volledig goed? Hko uitgesloten?


Ze loopt volledig zuiver, dat is al sinds begin mei. Hoefkatrolontsteking is geen sprake van geweest?


Sas_Mon schreef
Heeft ze niet een ontsteking of interne sacoid in haar manenkam? Als er een stukje metaal oid in die kam zit kan je ook dit soort plekken krijgen en gaat het lichaam hard aan het werk om het eruit te krijgen wat niet lukt. Ergo lusteloos en een bult.
Een rontgen van die plek of een biopt geen optie?
Pssm verschillende varianten kan ook nog. Ppid kan je niet het hele jaar testen dacht ik? Ik weet er het fijne niet van maar die optie zou ik igg openhouden. Lyme geeft ook een heel wazig beeld dus kan ook nog.
Bloedonderzoek op vitamine en mineralen en evt nogmaals ontstekingswaarden kan nooit kwaad.

Hoe zijn de rest van haar spieren? Is ze lekker los of voelen al haar spieren wat hard? Vergeleken bij andere paarden dan.
Pijn door artrose past voor een deel ook in het beeld. Dat ze eerst stram is en later losser word is typisch artrose.

Getver in ieder geval. Succes met je zoektocht!


Dat weet ik niet, dat kunnen we onderzoeken inderdaad. Ook een beetje zoekende waar een dierenarts mee komt natuurlijk.

Ik heb niet het idee dat haar spieren hard aanvoelen en het is ook zeker niet dat ze niet wilt lopen. Ze loopt heel gemakkelijk nageefelijk en ze is ook gewoon te buigen in haar lichaam. Voor mijn gevoel dan in ieder geval. Artrose kan ik eens in mijn achterhoofd houden maar dat belletje gaat niet direct bij mij rinkelen.
Zoektocht, dat is het zeker. Dankjewel voor je tijd en informatie! :D


superpony schreef
Ik zou eigenlijk even terug naar de basis gaan. Wij hebben ook een paar keer zo een frustrerende en soms ook lange zoektocht gehad.

Wacht de uitslag van de pssm test even af voor je iets gaat wijzigen in voer. Eigenlijk is alleen op pssm 1 testen te weinig bij een quarter, maar het is een belangrijke eerste stap.

Het mooiste is als je exact weet hoeveel ruwvoer ze eet en waar dat uit bestaat. Zomaar aanvullen op tekorten kan goed uitpakken, maar ook zonde van je tijd, geld en energie zijn. Ze rekenen vaak met gemiddelden en daar kan je behoorlijk naast zitten.

Was je merrie ook niet teruggevallen in bespiering?

Hoe zit ze met haar hormonen?

En ze staat buiten, maar dus op een kleine paddock en ook altijd alleen? Dat kan echt wel problemen geven. Dan bewegen ze te weinig en kunnen zeker wel heel down raken.

Het ene paard uit zich anders, meer, eerder, beter of juist niet of later dan het andere paard. Mijn quarter merrie is bijv heel duidelijk, maar werd vroeger ook weleens als lastig bestempeld.
Haar broer is of lijkt heel nuchter, maar dat hou ik wel sterk in mn achterhoofd. Hadden ook hun moeder en merrie heeft nu een veulen.

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik eens kijken of je de camera er een tijdje op kan zetten. Wij hebben bijv een pp, maar ze gaan 's nachts terug naar hun eigen stal en uitloop. De merrie is daar niet geheel happy mee en zie dat terug op de camera.

Als je uitslagen hebt zou ik daarna vooral gaan kijken naar voeding tegenover bewegen. In de basis kunnen ze met onderhoud zich redden, maar aan het werk hebben ze soms meer nodig. En het wordt echt vaak overgeslagen hoe mentale welzijn is. Onze oude shetlander werd echt down van niet werken.

Blessures en dergelijke kunnen ook een gevolg zijn van verveling, niet sterk en soepel in het lijf zitten, niet goed bekapt etc etc etc.

Je lijkt me een lieve baas die gek is op haar paard, dus het is nooit slecht bedoeld. Maar heb nu al vele jaren quarters en mis soms wel wat kennis en ervaring bij veeartsen. Niet dat quarters geen gewone paarden zijn, maar laatst werd mn merrie ook verkeerd beoordeeld. Ik ga er dan niet meer op in, maar het kan lastig zijn als je zoekende bent.


Er zijn geen veranderingen in het voer aangebracht omdat er niet zo heel veel meer te veranderen is. Ze wordt op volledige panel 5 getest en nog veel meer. PSSM 2 kunnen we altijd weer verder op kijken. Ik ben terecht gekomen bij CounTree en die zijn er ervaren in dus geloof dat dit wel een goede stap is.

De stal waar ik sta doet wel echt moeite voor goede ruwvoeding en is van origine een Quarter fokkerij dus geloof ook dat dit wel goed zit. We staan hier al 5 jaar en eigenlijk is ze altijd keurig op gewicht geweest en qua gezondheid, beter dan op andere stallen waar ik heb gestaan. Maar altijd weer iets om op verder te kijken.

Hormonen zijn prima. Geen pismerrie, maar wel gewoon hengstig eens in de zoveel tijd.
Na het kreupel zijn is ze inderdaad in bespiering terug gevallen. Niet heel gek als je ineens volledig stil komt te staan. Daarvoor was het gewoon normaal. Wij zijn geen topsporters, gewoon recreatief.

Zeker niet. Ze staat in een ruime paddock met verschillende andere paarden. Ook geen idee waar je nu vandaan haalt dat ze alleen en op een postzegel staat :) Het is inderdaad geen track dus ze kan geen kilometers lopen, maar ze kan zeker lopen in deze paddock en hij wordt binnenkort zelfs nog vergroot en ze komt in een andere kudde. (huidige kudde breekt op). Het zal vast nog niet het ideaal plaatje zijn maar in mijn eigen omgeving is dit al niet eens mogelijk dus ik geloof dat zij op een goede plek staat, anders was ik hier al jaren eerder weggegaan. Dat toont ze namelijk direct.

De andere dingen zijn vermoedelijk globaal bedoelt? Kan daar niet helemaal uit halen wat er voor mijn merrie bedoelt is omdat ik het daar ook verder niet over heb gehad. Ik heb haar al sinds ze een maand oud (2010) is en na de kreupele periode van dit jaar ging het ook weer hartstikke goed eigenlijk, pas na de hitte golven (juli/aug) is dit beeld gekomen en daar zijn we nu op verder aan het zoeken. Het liefst zie ik het allemaal sneller maar ik ben ook afhankelijk van de tegen reacties van o.a dierenartsen en dergelijke :)

Bedankt voor je tijd in ieder geval, je kijk er op en verdere highlights die ik zeker mee neem!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 17:39 



 
Profiel   

ikke schreef
Je kunt PPID altijd testen maar de fabrikant van Pracend wil graag dat je in het najaar test omdat de waardes dan altijd al hoger zijn en je dus eerder de "diagnose" krijgt en zij je (voor te veel geld) Pracend kunnen verkopen, waarbij ze er ook niet voor terug deinzen om veel te hoge dosering voor te schrijven!

Tip: voor mensen bestaan ook pillen met lagere dosering en dat kan een dierenarts gewoon voorschrijven als ze slecht zou reageren op de "paarden"versie.

Maar heel eerlijk gezegd heb ik ook sterk het idee dat PSSM hier een duit in het zakje doet.
Een simpele manier kan zijn door haar Magnesium te geven (die van Paard Natuurlijk is echt de beste) en een week of twee aan te kijken. Zie je verbetering, is dat een aanwijzing dat er PSSM in het spel kan zijn.

Let op; dit is geen wet! Simpel gebrek aan magnesium kan namelijk ook allerlei vage klachten geven, maar een gebrek is aantoonbaar in het bloed bij een vitamine/mineralentest. Check je tests dus even voordat je mij klakkeloos gelooft!



Dankjewel. Ik baal er meer en meer van dat de dierenarts niet gewoon de vitamines en mineralen heeft meegenomen, waar ik haar immers ook voor had gevraagd. Maar goed. Morgen direct contact opnemen en wederom voorleggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 17:40 



 
Profiel   

ik lees dat er wel was getest op vitamine e en dat je dit een tijdje gegeven hebt.

maar is selenium ook getest?
tekorten daar op geven ook vermoeidheid,wat spierproblemen en stijfheid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 17:54 



 
Profiel   

ellepel schreef
ik lees dat er wel was getest op vitamine e en dat je dit een tijdje gegeven hebt.

maar is selenium ook getest?
tekorten daar op geven ook vermoeidheid,wat spierproblemen en stijfheid.



Dat is een test van 2018 :) Blijkbaar is er, ondanks vraag, nu niet getest op vitamine en mineralen. Ze krijgt nu wel op advies vitamine e + selenium bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 17:56 



 
Profiel   

en welk supplement geef je?
is die wel voldoende gedoseerd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 17:57 



 
Profiel   

ellepel schreef
en welk supplement geef je?
is die wel voldoende gedoseerd?


In 2018 werd mij die van Pharmahorse geadviseerd door meerdere mensen. Die heb ik nu dus ook wederom gehaald. Kreeg van de dierenarts ook geen specifiek advies, behalve dat er selenium in moest zitten.


Edit: Ook het gedrag voorgelegd bij degene die mij 'begeleid' met het testen via Amerika. Die geeft aan dat het hebben van suiker ook dit gedrag kan geven. Ik krijg er gewoon een rot gevoel bij, maar goed. . we laten het nog even in het midden en morgen snel die test inplannen.
-O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 18:54 



 
Profiel   

Donderdag ochtend komt de dierenarts voor de insuline resistentie onderzoek.

Daarbij ook
* Cushing
* Orgaanwaarden (lever)
* Vitamines en mineralen
* Ziekte van lyme

Dus fingers crossed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 11:54 



 
Profiel   

Is ze ook in gedrag tov andere paarden veranderd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 12:00 



 
Profiel   

niet alles gelezen, maar ik zou haren trekken en laten testen op pssm.....
Dierenartsen in Nederland kennen dit fenomeen amper, dus daar hoef je denk ik niet te veel van te verwachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 12:01 



 

Ik denk dat je er goed aan doet op cushing te testen, 2018 is al 4 jaar geleden, in die tijd kan er veel veranderd zijn.
Ik zit zelf meer te denken in de richting cushing, insulineresistentie of hoefbevangen.
Duim voor je mee dat er meer duidelijkheid komt en er niks ernstigs is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 12:10 



 
Profiel   

Het verder kijken gaf ik aan, omdat heel veel problemen vaak al langer spelen voordat de eigenaar het door krijgt.
Men kijkt vaak naar de situatie, het voer, gedrag etc nu, maar soms moet je veel verder terug.

Terugvallen in bespiering mag eigenlijk niet gebeuren door stilstaan. Wij hebben jaren in voeding gezeten en ik had veel klanten die pittige paardem, te zware paarden etc snel minder geven, maar dat is vaak ook gelijk een probleem.

Mijn 23 jarige quarter ruin heeft afgelopen jaar weinig gedaan, maar zit goed in zijn basis bespiering. Net als zijn zus van 15 bijv, maar die heeft een veulen aan de voet, dus is weer anders.

Er zijn heel veel misstanden over quarters en helaas gaat er genoeg mis qua voeding, houden en trainen.

Je vraagt het op Bokt en dat is deels fijn, want kan je ervaringen delen. Maar mensen die je verder niet kent, gaan advies geven zonder het paard gezien te hebben.

Ik zou voor nu echt wachten wat de pssm test verteld en als het meevalt kijken of ze weer meer aan het werk kan. En daarop voeding geven die past. Vaak hebben ze meer nodig dan je denkt, zeker als ze aangeven dat het niet helemaal goed gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 12:11 



 
Profiel   

BigOne schreef
Is ze ook in gedrag tov andere paarden veranderd?


Nee, gelukkig niet :)


Sky_As schreef
niet alles gelezen, maar ik zou haren trekken en laten testen op pssm.....
Dierenartsen in Nederland kennen dit fenomeen amper, dus daar hoef je denk ik niet te veel van te verwachten.


Is al in gang gezet, we zijn aan het wachten op de resultaten. Hoop deze week.


Romy1234 schreef
Ik denk dat je er goed aan doet op cushing te testen, 2018 is al 4 jaar geleden, in die tijd kan er veel veranderd zijn.
Ik zit zelf meer te denken in de richting cushing, insulineresistentie of hoefbevangen.
Duim voor je mee dat er meer duidelijkheid komt en er niks ernstigs is.


Dankjewel! Dat hoop ik ook .. maar wel dat er iets uit komt dat ik me niet zo gek voel dat ik denk dat er iets is ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 12:11 



 
Profiel   

Ik denk aan hetzelfde als Sas_mon, zo'n harde plek in de nek kan een sarcoïd zijn.
En moeilijk opstarten kan artrose zijn.
Hopelijk kom je er achter wat het is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 12:38 



 
Profiel   

superpony schreef
Het verder kijken gaf ik aan, omdat heel veel problemen vaak al langer spelen voordat de eigenaar het door krijgt.
Men kijkt vaak naar de situatie, het voer, gedrag etc nu, maar soms moet je veel verder terug.

Terugvallen in bespiering mag eigenlijk niet gebeuren door stilstaan. Wij hebben jaren in voeding gezeten en ik had veel klanten die pittige paardem, te zware paarden etc snel minder geven, maar dat is vaak ook gelijk een probleem.

Mijn 23 jarige quarter ruin heeft afgelopen jaar weinig gedaan, maar zit goed in zijn basis bespiering. Net als zijn zus van 15 bijv, maar die heeft een veulen aan de voet, dus is weer anders.

Er zijn heel veel misstanden over quarters en helaas gaat er genoeg mis qua voeding, houden en trainen.

Je vraagt het op Bokt en dat is deels fijn, want kan je ervaringen delen. Maar mensen die je verder niet kent, gaan advies geven zonder het paard gezien te hebben.

Ik zou voor nu echt wachten wat de pssm test verteld en als het meevalt kijken of ze weer meer aan het werk kan. En daarop voeding geven die past. Vaak hebben ze meer nodig dan je denkt, zeker als ze aangeven dat het niet helemaal goed gaat.



Ik dank je voor jouw kijk erop. Je bericht voelt wel een beetje dubbel, maar dat laat ik even in het midden.
Ik kijk niet naar alleen het hier en nu, ik dacht dat dit ook wel duidelijk was in mijn openingspost. Ik ken mijn merrie heel goed en ik laat me juist niet uit het veld slaan doordat andere zeggen niets te zien. Anders waren we niet op het punt van dit topic gekomen. Dus ik vind het jammer dat je dat wederom naar voren haalt, maar wat ik al zeg .. in combinatie met mijn emotie zal ik het wellicht anders opvatten.

Baby is al 12 jaar van mij en ik heb haar sinds ze een maand oud is - daarvoor kende ik haar al. Ik ken haar ouders en broertjes. Ik heb zelf op een western en trainingsstal gewoond en gewerkt waar Quarters stonden en gefokt werden. Ik heb altijd haar gezondheid voorop gezet, zelfs als dat betekende dat ik haar een lange tijd niet kon zien. Sinds 5tal jaar staat ze dan weer 'in de buurt' (enkel reis nog steeds 45minuten) en dit ging gewoon heel erg goed. Er is nu echter iets aan de hand, waar ik mij als één van de weinige bewust van ben, en ben nu afhankelijk van andere die mee kunnen handelen. Er wordt gehandeld, er wordt gekeken en er wordt nagedacht.
De PSSM en volledige Panel 5 test is in afwachting van de resultaten, ook daar zit Nancy bovenop. Maar ik wil niet langer wachten met andere onderzoeken omdat deze ook gewoon tijd voor uitvoering nodig hebben. Dan maar extra geld over de plank, langer wachten wordt ze ook niet beter van.

Ik dank een ieder voor de tijd die ze in het reageren steken, ook jij, want alles kan door mijn hoofd heen gaan en erg in houden. Op een begeven moment zie je de bomen in het bos niet meer en juist door dit topic hoopte ik wat inzichten te krijgen die ik wellicht over het hoofd zag, want .. zoals gezegd, in het echt wordt er niet gezien wat ik bedoel.

Zodra de uitslagen er zijn kunnen we weer verder kijken waar winst te behalen is. Nu veranderingen in voeding aanbrengen heeft weinig zin meer zin dan nog even wachten. De enige veranderingen die dit jaar zijn geweest is toen ze volledig stil kwam te staan door kreupel is naar minder brok voeding (vente), en dat werd naarmate ze weer in beweging kwam mee aangepast. Niet de door jou gegeven voorbeelden, we staan op een Quarter/Western stal, geen dressuur stal (daar heb ik dat altijd sneller zien gebeuren). De afgelopen weken is er alleen verandering geweest in meer hooi ipv om en om voordroog. De stal eigenaar kijkt goed naar wat ze qua brok nodig hebben. Natuurlijk zullen daar straks qua uitslagen best verdere keuzes in gemaakt kunnen worden. Als jij er voor open staat dat ik jou benader dan hoor ik dat graag, en anders zou ik verder moeten zoeken wie daar in kan bijdragen. Inderdaad met het oog op Quarter Horses an sich.

Stilstaan met pijn of stilstaan vanwege pensioen of dergelijke vind ik persoonlijk niet te vergelijken. Dus dat laat ik in het midden.

Qua meer beweging zal ik ook moeten kijken omdat ik zelf lichamelijk nog niet in staat ben om vaker naar stal te rijden. Maar ook dat zal ik verder bekijken waar en hoe ik dit kan oplossen. Ook zal de nieuwe kudde en dergelijke weer wat meespelen.

Volgens mij heb ik nu alles wel behandelt.
Als ik foto's terug kijk zie ik 3 augustus nog een heel blij paard. 8 augustus ook. 23 augustus ook nog een blij paard, maar wel die verharde manenkam. en de foto richting 29 september zie ik een groot verschil. Dus ik ben er echt wel met mijn hoofd bij waar ik naar kijk, vergelijk en verder terugdenk.


MirandaMalik schreef
Ik denk aan hetzelfde als Sas_mon, zo'n harde plek in de nek kan een sarcoïd zijn.
En moeilijk opstarten kan artrose zijn.
Hopelijk kom je er achter wat het is!


Ik heb wat betreft de sarcoïd niet op die manier gedacht, maar ga ik het zeker eens aankaarten donderdag! Het zit echt in de manenkam, kan het bij wijze van zo op een foto omcirkelen.

Nogmaals een ieder bedankt voor de tijd en het meedenken. Het geeft wat minder chaos en ik hoop donderdag wat stappen verder te zijn qua uitslagen.

Fingers crossed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 14:13 



 
Profiel   

Ik haalde HKO aan omdat quarters hier helaas gevoeliger voor zijn, dit kan ook de vage kreupelheid en gedragsverandering en invallen veroorzaken want> continu pijn.
Hartstikke goed dat je de panel 5 test laat uitvoeren TS. Is het een idee dat eerst even af te wachten voordat je verder gaat?
Ik zou op basis van het klinische beeld en haar leeftijd niet als eerste aan cushing denken overigens.

Ik ga wel mee in superpony haar verhaal, niet om jou af te branden overigens want je bent duidelijk erg begaan met je dier.
Voeding doet veel met paarden en, vaak nog net wat meer voor quarters.
Te weinig eiwitten en vetten kunnen ook de wegtrekkende bespiering en gedragsverandering veroorzaken nl. Zeker als ze daarnaast suikergevoelig is, wat veel rassen zijn die zwaar in de bespiering zitten.
Wil je met ons delen wat ze precies krijgt?
Laat ik het zo zeggen, mijn huidige quarter(maar ook mijn vorige paarden) redden het niet op een handje krachtvoer p.d.
Die staan bij matig intensieve training al op zo'n anderhalf a 2 kg krachtvoer pd (brok en muesli) + extra eiwitten en vetten.
Wellicht lees ik er overheen maar staat ze nu geheel stil of train je wel en zoja, hoe vaak/intensief?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 16:49 



 
Profiel   

Dankjewel voor het meedenken Wildgirl. De kreupelheid was in april, daarna is ze weer goed gaan lopen en hebben wij ook gewoon weer clinics gereden, bos ritten en onze rondjes in de bak :) Beide voorhoeven zijn op de foto geweest. Ik vermoed dat als er een vermoeden van HKO was dat dit wel iets naar voren was gekomen of verder op zou zijn gezocht door degene die de röntge fotos nam?
Maar dat is een aanname natuurlijk van mij. Ze is nu niet kreupel en loopt ook gewoon zuiver dus ik verwacht daar niet iets geks, maar zal het in mijn gedachten houden.

De uitslag laat al op zich wachten. Omdat ik haar achteruit zie gaan wil ik hier niet op wachten. Ik ben niet zo van het afwachten en voor mijn gevoel treuzel ik al 2 maanden.

Wat ze krijgt benoem ik in de openingspost:
6.30 hooi
7.30 brok (handje in dit geval) - daarna naar buiten.
12.00 hooi/voordroog/gras, afhankelijk situatie
Rond 17:30 naar binnen.
18:00 hooi
21:30 hooi

De brok is van Vente. Ze heeft nooit meer dan een halve schep gehad naar ik weet. En gezien de vermoedens van suiker was het advies om daar naar te kijken. Of dit de oplossing is? Nee dat geloof ik zeker niet. Maar ik weet momenteel sowieso niet waar ik goed aan doe :')
Wat ik al zei, we staan niet op een stal die niet bekend is met Quarters, dus ik geloof dat de basis hier echt wel goed zit. Of dat het ook (ondanks na 5 jaar) voor Baby t juiste is, dat is een 2e. Daar kunnen we verder naar gaan kijken.

Ze staat zeker niet stil, loopt 3 tot 5x in de week.

Ik zal nog eens navraag doen bij de stal eigenaar wat betreft de voeding en verder kijken na de onderzoeken.

Aan cushing denk ik ook niet maar het blijft continu naar voren komen als optie, dus wederom meepakken in een test kan geen kwaad. Ik sluit liever uit dan dat ik nog langer blijf tobben. Los dat t niet fijn is voor Baby is het ook voor mij alles behalve fijn.
Ze heeft geen enkele standaard symptoom en daarom tasten we zo fijn in het duister. Anders had ik 2 maanden geleden al de vinger ergens op kunnen leggen :D


Edit: Dus lang verhaal kort. Ik ga verder naar de voeding kijken en overleggen. Wat ik ook al tegen superpony zei was als ik je mag benaderen dan hoor ik dat graag. Daar blijf ik dus ook bij :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 17:16 



 
Profiel   

Ja ik snap je goed hoor TS, het is ook slopend dit soort processen.
Ik ga voor je duimen dat de pssm test iig negatief is, ook daar ben ik gezien het klinische beeld niet heel bang voor overigens. Zelf een pssm1 en pssm2 paard gehad dus ik weet wel een beetje hoe en wat, hoop dat je niet teveel in de stress zit!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 18:33 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen