Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 4 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kan bokt meedenken? Wat is er toch

 
Profiel   

Die foto’s zijn wel echt een bizar verschil inderdaad.

Overigens: voeding is niks om je voor te schamen. Er is zo ontzettend veel op de markt en er kan zoveel gelinkt worden aan voeding, maar ook zoveel weer niet. Het wel een essentiële schakel in het totale management. Maar er zijn meer schakels. En zo ingewikkeld. Alles hangt met elkaar samen.

Ik vind nog steeds pssm2 geen gekke gedachte. Ik heb die standfoto’s al eerder gezien en toen viel me de spieren ook al op.

:(:)
Eerst ff bijkomen nu.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-22 16:41 



 
Profiel   

Die open neusgaten wijzen ook op pijn. Ik blijf PSSM2 verwachten. Hopelijk heb je snel duidelijkheid. :knuffel:

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-22 17:25 



 
Profiel   

Ik moet inderdaad even bijkomen, mijn lichaam steekt een grote middelvinger naar me op. Maar mijn hoofd maakt overuren.

De standfotos zijn ruim voor t osteopaat bezoek geweest. Dat was echt nodig dus dat kan dingen verklaren. (Wat je op de foto ziet bijv.) Ik zag toen ook gelijk verschil na t bezoek. Ik ga ook overcompenseren als mijn nekklachten weer opspelen. Dat begint in mijn nek en eindigt bij wijze van bij mjjn grote teen. Echter zijn de klachten van sufheid etc dus gekomen ná osteopaat bezoek.

Ik zal t pssm2 onderzoek aanvragen. Maar ik vind t gek dat het zo in een paar weken ineens komt opzetten. Ik lees dat juist veel pssm1 en 2 paarden al langere tijd bepaalde type klachten hebben.

Maar goed, pechvogel is mijn 2e naam dus dat kan t ook wel weer verklaren :P Ik hoop vooral dat Baby zich snel meer en langer beter voelt, zoals ze vanochtend en vanmiddag weer liet zien <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-22 17:30 



 
Profiel   

Het kan ineens komen opzetten, helaas. Maar geen paniek, met het juiste beleid kun je héél veel doen hoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-22 17:32 



 
Profiel   

Misschien dat het al gevraagd is, ik heb wel geprobeerd alles te lezen.

Maar weet je of haar eetlust misschien veranderd is?
Misschien dat ze langzaam steeds wat minder is gaan eten en dat ze toch minder eet dan bijvoorbeeld een jaar geleden?

Dat vraag ik omdat je dan aan andere dingen zou kunnen denken dan hier al genoemd zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-22 17:39 



 
Profiel   

sevke schreef
Het kan ineens komen opzetten, helaas. Maar geen paniek, met het juiste beleid kun je héél veel doen hoor.


Heel lastig, ik ga ermee verder priegelen en de test natuurlijk haha.


Pumpkinbroes schreef
Misschien dat het al gevraagd is, ik heb wel geprobeerd alles te lezen.

Maar weet je of haar eetlust misschien veranderd is?
Misschien dat ze langzaam steeds wat minder is gaan eten en dat ze toch minder eet dan bijvoorbeeld een jaar geleden?

Dat vraag ik omdat je dan aan andere dingen zou kunnen denken dan hier al genoemd zijn.


Gelukkig is mijn vreetzakkie nog steeds haar eigen vreetzakkie :) Ik zeg altijd zo baas zo paard. Dus dat was me zeker opgevallen als daar verandering in is, maar godzijdank niet!

Edit: wel merk ik ieder jaar dat als ze gras in de paddock krijgen ze meer wilt snaaien overal. Gelukkig is dat dit jaar juist minder vaak gegeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-10-22 17:41 



 
Profiel   

Ik heb een heel stuk gelezen maar misschien niet alles.
Als je wil weten of het van het hooi komt, waarom dan niet omdraaien.
Niet het hooi wat je nu voert testen, dat lijkt een beetje ingewikkeld maar ergens een baaltje hooi halen en dat een paar dagen (een week ?) voeren. Kijken of het nog zo is. Dan heb je misschien makkelijker en sneller een minder duur resultaat.

En ik moest denken aan de tandarts. Aangezien het ook een pijn reactie zou kunnen zijn maar ik weet niet of daar al naar gekeken is. Ik hb niet alles gelezen....

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 21:58 



 
Profiel   

WendyLotte schreef
Ik heb een heel stuk gelezen maar misschien niet alles.
Als je wil weten of het van het hooi komt, waarom dan niet omdraaien.
Niet het hooi wat je nu voert testen, dat lijkt een beetje ingewikkeld maar ergens een baaltje hooi halen en dat een paar dagen (een week ?) voeren. Kijken of het nog zo is. Dan heb je misschien makkelijker en sneller een minder duur resultaat.

En ik moest denken aan de tandarts. Aangezien het ook een pijn reactie zou kunnen zijn maar ik weet niet of daar al naar gekeken is. Ik hb niet alles gelezen....


Bedankt voor je input! Ze is eind januari dit jaar nog bij de tandarts geweest. Die staat voor januari dus weer gepland want het gaat goed met het gebit en we mogen wegblijven. Ik merk zo geen dingen daarom heen.

Ik wilde nog niet te vroeg juichen omdat ik het zelf nog niet heb gezien. Maar we zijn gister per direct gestopt met het voeren van het hooi en dus alleen het kuil (of voordroog, wat t ook is). Van mijn stalgenootje kreeg ik een foto geappt waarop een aanwezige blije pony te zien was.
So far so good.
(Niet dat dit de oplossing is maar hee.. ik bouw liever verder naar de oplossing met een blije pony dan een suffe pony..)

Nog geen test resultaten dus ik moet nog even geduld hebben.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-22 22:17 



 
Profiel   

Even een snelle reactie. Dierenarts net aan de telefoon. Insuline resistentie en cushing zijn negatief. Maandag hoor ik meer :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 11:34 



 
Profiel   

xDenies schreef
Even een snelle reactie. Dierenarts net aan de telefoon. Insuline resistentie en cushing zijn negatief. Maandag hoor ik meer :)

Nou, dat zijn in ieder geval twee die je af kunt strepen en waar je om diverse redenen blij om kunt zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-10-22 16:39 



 
Profiel   

Dat maandag werd gisteravond laat en toen ik om duidelijkheid vroeg (alleen testresultaten zeggen mij te weinig) heb ik deze vandaag gekregen.

Lang verhaal kort. Volgens de dierenarts is er eigenlijk niets terug te vinden in de resultaten die in combinatie staan met de klachten. Eigenlijk is alles nu getest en blijft alleen het hokje PSSM2 open staan. Het is geen onwil om dit niet te willen testen, maar ik wil eerst kijken wat gerichter voeren voor verandering geeft. Bovenal omdat het stoppen met hooi voeren al een, in mijn ogen, groot verschil heeft gemaakt de afgelopen week. Toen ik gister op stal kwam had ik namelijk geen slome pony, maar nieuwsgierig, één die weer wilde kroelen en met me mee bewoog, vrij enthousiast naar de rijbak mee liep en redelijk vlot haar rondje liep. Ik weet niet goed hoe ik dat laatste het beste kan omschrijven voordat ik weer bijzondere reacties krijg. Het is niet dat ze stijf is, of pijn toont (geloof me, ik weet echt wel wanneer ze pijn toont!). Haar passen waren al vlotter in stap, in draf moest ze even doorkomen voor ze haar hele lichaam goed bewoog.
Afgelopen zaterdag heb ik haar gelongeerd en toen zag ik dit ook. Het begon met kortere passen tot ze 'door was' en toen liep ze zoals ik gewend ben.
Ik kan het niet omschrijven als stijfheid, pijn of wat dan ook. Dat is het lastige een beetje.

Ik denk sowieso, ook na reacties van QH kenners qua voeding die helaas geen verder advies meer willen(?) geven dat het overstappen naar alleen hooi en een handje brok niet ten goede is geweest. Ik heb alleen gehandeld op adviezen maar goed, ook ik ben een mens die zoekende is.
De eerste stappen zijn nu in ieder geval geweest, na het zien van die sufheid die op kwam, dat ze geen hooi meer krijgt maar alleen voordroog/kuil. Zal ook niet de beste keus zijn, maar ik zie in die zin al een ander paard. En ik heb aangegeven dat ze naar een kwart brok moet om weer terug op te bouwen.

Ik heb wat lijntjes uit staan omtrent voeding en een combinatie met PSSM2, om te zien wat dit doet. Ik wil niet alles tegelijk veranderen anders zie je ook geen resultaten. Wederom de vraag aan de mensen die eerder een QH-voedings-gerelateerde reactie hebben geplaatst of dat ze (via PB?) nog mee willen denken.

Daarnaast de bloeduitslagen.

Eerste bloeduitslagen:
- Daar was een verlaging van de Globulines te zien. De dierenarts zegt dat dit, zeker in Baby haar geval, geen betekenis heeft. Een verhoging zou een aanwijzing voor een ontsteking zijn.
- Daarnaast waren de AF en CK waardes verhoogd, en dit is volgens de dierenarts direct te wijzen aan het feit dat ze kort hiervoor gelongeerd was. Stom van mij, maar ik wist echt niet dat dit niet mocht :') En het was me ook niet verteld. Had het nog voor de zekerheid gevraagd, maarja.
- Verhoogde trombocyten. Vermoedelijk een meetfout, dit zijn bloedplaatjes die zorgen voor bloedstolling. De rest van de bloedwaarden zijn normaal dus de DA vind het niet logisch. Advies is om over 6 weken opnieuw te controleren.

De tweede bloeduitslagen. Hier ben ik deels zaterdag over gebeld. Ik moet zeggen dat er toen nog wat andere dingen zijn verteld waarbij Jacobuskruiskruid viel, maar dit zou dan uit het ruwvoer moeten komen want ze staat in een zandpaddock. Degene die ruwvoer altijd voert heeft ook aangegeven dat dit goed gecontroleerd wordt en niet is opgevallen. De DA zegt er nu niets meer over, dus opnieuw navraag naar gedaan wat daar mee bedoelt werd.

- Verhoogd GGT. Dierenarts heeft specifiek nog navraag gedaan bij het Lab. Kan duiden op een eerder opgetreden probleem die al herstellend is. De andere leverwaarden zijn normaal en dat kan omdat deze sneller herstellen. De GGT doet er langer over. Zo in zijn ééntje is dat geen reden tot actie. Advies is over 6 weken opnieuw prikken.

- Beta Caroteen. Deze is aan de lage kant. Dierenarts geeft aan dat dit alleen rondom vruchtbaarheid belangrijk is. Als ik een veulen zou willen fokken kan ik het aanvullen door wortels te voeren of 'supplementen' (geen verduidelijking).
Wanneer ik hier zelf op google kom ik terug op dat dit wordt omgezet in Pro-Vitamine-A, en daar lees ik toch dat dit wel meer doet dan alleen maar het stukje vruchtbaarheid.

- Verhoogde Molybdeen. Dit kan leiden tot een koper te kort. Kopergehalte is wel gemeten maar is hoog binnen de referentiewaarden. DA geeft aan dat dit geen reden tot paniek is want Molybdeen is niet toxisch. Als ik google kom ik ook op een oud Bokt topic waarin wordt gezegd dat een verhoogd Molybdeen wel degelijk schade kan geven. Dit dus ook nagevraagd.

Insuline resistentie, Cushing & Ziekte van Lyme zijn allemaal negatief en netjes binnen alle waardes. Dus dat is heel fijn. Héél erg fijn. Anderzijds ben ik ook niet echt verder.

Vandaar dus mijn idee. Voeding.
Mijn idee was om bakjes te gaan maken die ze savonds kan krijgen, naast hetgeen wat ze op stal al krijgt. Iets van een Muesli of dergelijke, met supplementen en toevoegingen die op dit moment belangrijk en doelgericht zijn.

Adviezen of jouw kijk erop hier of via PB zijn nog steeds welkom. Ik/we doen echt wel mijn best en ik kijk heel goed naar wat Baby wel of niet laat zien. Wat ik vanaf het begin af aan al zeg is dat er zo goed als niemand iets 'raars' aan haar ziet, maar ik mijn vraagtekens heb en daardoor dus ben gaan zoeken. Ik laat haar dus echt niet 'in de steek'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 16:31 



 

Wat doe jij goed je best voor je paard, ik denk dat je op de goeie weg bent door nu qua voeding dingen te proberen.
Ik zou niet durven zeggen wat je paard zou kunnen hebben maar als jij al verandering ziet met alleen ruwvoer verandering zou ik zo nog even doorgaan om te kijken of dit zo positief blijft veranderen.
Ga op je gevoel af, jij kent je paard het beste!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 19:22 



 
Profiel   

Allereerst: wat een onwijs leuk paardje zeg!

En wauw wat heb jij al een hoop stappen ondernomen!

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien val ik in herhaling...
Si-gewricht problemen kunnen zich uiten in kreupelheid van 1 van de 2 voorbenen.

Daarnaast de verdikking waar je het over had; kun je dat indrukken of is het hard?

Op de foto's valt mij op dat de m.rhomboidus vrij strak staat (spier loopt van hals naar schoft)
En rechter voor voet is kleiner en lager dan links (veulen voetje?), wat invloed kan hebben op alles wat daarboven zit.

Verder zie ik vooral een eigenaar die het aller beste wil voor haar paardje, maar kijk uit dat je niet overal alles achter gaat zoeken en druk gaat maken

Ik denk dat je eigenlijk al heel erg goed bezig bent. Nu even de resultaten afwachten en misschien de osteopaat even herinneren dat je nog een verslagje zou krijgen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 20:10 



 
Profiel   

Pfoe wat een enorme reis maak jij door.

Grappige is, dat ik het kortere, daarna langere en door het lijf lopen wèl herken met mijn si merrie.

Zij had een si probleem.

Echter was zij niet sloom, maar juist enorm paniekerig. Vluchten en soms gewoon lijp.

Zij is ingespoten geweest, en daarna gericht getraind.

Wat ik wel merk is, dat ze baat heeft bij meer eiwit. Ook zij staat redelijk schraal qua suiker en zetmeel. En krijgt hp23 bij.
Naast vitamine balancer en 150 gram basisbrok voor de smaak.

Misschien heb je hier iets aan.

Gaat om een Ierse sportpaard merrie, met de bouw van een mislukte quarter :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 20:33 



 
Profiel   

Top dat je zoveel meer weet. Ik zou voorlopig voordroog blijven geven als ze daar zo goed op reageert.

Verder quote ik mezelf even, daar staat al een en ander in wat betreft voeding. Mocht je daar nog vragen over hebben, stuur me gerust een pb. Maar eigenlijk komt het neer op: zo min mogelijk suiker en zetmeel, balancer voor de vitamines en mineralen en een eiwitbron.

Daihyo schreef
Komt het hooi wel allemaal van hetzelfde land? Dan zou je met je staleigenaar kunnen overleggen om van een aantal balen die op voorraad liggen een monster te nemen. Zo krijg je een gemiddelde van de batch van dat land zeg maar. Als het hooi van 2022 is, is de kans groot dat er veel suiker en weinig energie en eiwitten in zitten. Als dan een paard hebt dat gevoelig is op suikers, dan zou het letterlijk een suikerdip kunnen zijn als ze zo heftig reageert. Het is inderdaad wel opvallend.

Weet je het zetmeelgehalte van je brok? Het kan wel laag in suikers zijn, maar als er veel zetmeel in zit, dan zet dit in het lichaam alsnog om in suikers. Die 2 waardes (suiker + zetmeel) moet je bij elkaar optellen en uitgaan van dat totaal. Is het handje van deze brok het enige dat ze krijgt op een dag? Dan is dat qua vitamines, mineralen en sporenelementen te weinig. Ik zou, als je maar een handje wilt geven, te kiezen voor een geconcentreerder vitaminebrokje.

Verder is hierboven al aangegeven om meer eiwitten te gaan voeren. Het huidige hooi van 2022 is bij veel partijen lager in eiwit en zeker quarters hebben meer eiwitten nodig als bouwstof. Dit kun je doen door een vorm van ruwvoer bij te voeren (grasbrok, luzerne, esparcette, timothee) of een gerichte eiwitbron (erwteneiwit, sojaschroot, lijnzaad). Je kunt er ook voor kiezen om te gaan voor voeding dat hoger staat in de eiwitten, maar kijk dan weer uit met het suiker en zetmeelgehalte. Ik vind zelf Marstall Bergwiesenmash bijvoorbeeld een fijne slobber met hoog eiwitgehalte. Maar wil je liever een brokje geven is luzerne, esparcette of timothee in brokvorm ook fijn als eiwitbron. Of als ze goed op gewicht blijft of wat sneller overgewicht heeft, is voeding als Pavo InShape ook nog interessant. Let er wel op dat je van luzerne en esparcette niet meer dan 1,5kg per dag geeft, anders trek je de verhouding calcium:fosfor uit balans. Wil je toch meer geven, dan is het nodig om bijvoorbeeld tarwezemelen bij te geven (geweekt).

Dit voerbeleid past ook binnen het pssm2 dieet overigens. Laag in suiker, hoger in eiwitten.


Laatst bijgewerkt door Daihyo op 26-10-22 22:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 22:14 



 
Profiel   

Je voordroog bevat waarschijnlijk meer eiwit dan je hooi en hier schreeuwt je merrie duidelijk om ;)
Logisch ook, gezien de basisbespiering bij quarters van nature hoger is.
Ik heb je foto's bekeken en zie daar een niet correct bespierd paard.
Volgens mij heb ik het al eerder gezegd maar, voeg eiwitten en vetten toe. Geen extra suiker en zetmeel.
Bij voorkeur eiwitten vanuit ruwvoer, dus bijvoorbeeld lucerne. Vet door middel van olie en evt muesli. Ik zou van vente afstappen, kijk eens naar de endurance muesli van havens bijvoorbeeld.
Er vanuit gaande dat je 3 a 4x pw rijdt(training? Recreatie?) Zou ik je merrie op onbeperkt ruwvoer zetten, 1 kg over 2 voerbeurten op rustdagen en 2 kg op trainingsdagen, aangevuld met een beste bak lucerne of bijvoorbeeld fibrebeet.
Qua supplementen vitamine e, fenegriek,brandnetel en magnesium.

Het stijf lopen doet mij toch naar of een metabolisch probleem of artrose neigen, heb je haar al eens op pijnstilling gehad?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 22:23 



 
Profiel   

Alles in grote lijnen gelezen en eens een heel andere wending in gaan.
Rust en slaapt jouw paard voldoende?
Als in gaat ze ook echt liggen slapen en niet enkel rechtstaand soezen?

Ik heb een paard met Equine Sleep deprivation en merk wel hier en daar wat gelijkenissen.

Fijn dat ziekte van Lyme ook negatief is, heeft mijn helaas ook chronisch.

Succes met zoeken, ik volg mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 23:09 



 
Profiel   

he wat naar als je maatje niet lekker in zn vel zit!

ik heb niet alles gelezen, maar wat mij opvalt aan de fotos is dat ze in het bos en met de clinic foto wel alert lijkt te zijn. ook las ik dat ze suf uit de paddock een keer kwam? moet je paardje niet wat meer uitdaging? misschien associeert ze de poetsplaats met pijn of op sommige momenten. is ze introvert of extrovert?

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 06:37 



 
Profiel   

Romy1234 schreef
Wat doe jij goed je best voor je paard, ik denk dat je op de goeie weg bent door nu qua voeding dingen te proberen.
Ik zou niet durven zeggen wat je paard zou kunnen hebben maar als jij al verandering ziet met alleen ruwvoer verandering zou ik zo nog even doorgaan om te kijken of dit zo positief blijft veranderen.
Ga op je gevoel af, jij kent je paard het beste!


Heel lief, dankjewel! Ik ga zeker op mijn gevoel af, dat brengt ons uiteindelijk het verste :) Maar sommige goedbedoelde adviezen kunnen heel ver gaan met een vervelende toon. Daar heb ik van de week ook wel last van gehad maar probeer dat even naast me neer te leggen.
Dus dankjewel!

lissie_zigor schreef
Allereerst: wat een onwijs leuk paardje zeg!

En wauw wat heb jij al een hoop stappen ondernomen!

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien val ik in herhaling...
Si-gewricht problemen kunnen zich uiten in kreupelheid van 1 van de 2 voorbenen.

Daarnaast de verdikking waar je het over had; kun je dat indrukken of is het hard?

Op de foto's valt mij op dat de m.rhomboidus vrij strak staat (spier loopt van hals naar schoft)
En rechter voor voet is kleiner en lager dan links (veulen voetje?), wat invloed kan hebben op alles wat daarboven zit.

Verder zie ik vooral een eigenaar die het aller beste wil voor haar paardje, maar kijk uit dat je niet overal alles achter gaat zoeken en druk gaat maken

Ik denk dat je eigenlijk al heel erg goed bezig bent. Nu even de resultaten afwachten en misschien de osteopaat even herinneren dat je nog een verslagje zou krijgen :)


Dankjewel, en ja zeker. Dat lijkt me niet meer dan normaal om dingen uit te sluiten. Aan het begin van het topic dacht 'iedereen' nog zeker te weten dat het IR of PSSM1 was, maar tot zover is dat het niet. Lastig dus. Maar ergens ook heel fijn.
Verharding kan je niet indrukken. Het is een soort schijf, je kan daaronder wel beet pakken. Dierenarts ging niet uit van een sarcoid, kon dat niet plaatsen.

Ik verwacht niet dat de kreupelheid begin april iets te maken heeft met de osteopaat behandeling van nu eind augustus. Ik heb tot op heden nog geen rekening of verslag mogen ontvangen van de osteopaat, ondanks dat ze was geadviseerd door Michael Hamerslag. Maar of ik hier nog eens mee in zee ga denk ik niet.
De foto's zijn gemaakt ruim voor de osteopaat behandeling in ieder geval. Over het veulenvoetje weet ik niets, haar voorvoeten verschillen wel iets van elkaar qua stand maar daar is de hoefsmid ook alert op. Ze wordt iedere 5 tot 6 weken bekapt.

Het is zeker niet dat ik overal iets achter zie, maar ik ken mijn merrie goed genoeg om kleine signalen al op te vangen, dat compliment heb ik wel vaker gehad. Als er echt niets is kan ik het vrij snel los laten, maar dit blijft onduidelijk met wel symptomen en gedragingen.
De resultaten zijn er natuurlijk al :D


maralyn schreef
Pfoe wat een enorme reis maak jij door.

Grappige is, dat ik het kortere, daarna langere en door het lijf lopen wèl herken met mijn si merrie.

Zij had een si probleem.

Echter was zij niet sloom, maar juist enorm paniekerig. Vluchten en soms gewoon lijp.

Zij is ingespoten geweest, en daarna gericht getraind.

Wat ik wel merk is, dat ze baat heeft bij meer eiwit. Ook zij staat redelijk schraal qua suiker en zetmeel. En krijgt hp23 bij.
Naast vitamine balancer en 150 gram basisbrok voor de smaak.

Misschien heb je hier iets aan.

Gaat om een Ierse sportpaard merrie, met de bouw van een mislukte quarter :')


Dankjewel! Het zo lopen en het suffere is ook na de osteopaat behandeling begonnen. Dus even kijken wat daarin wijsheid is. Planning was sowieso in december een nieuwe afspraak, maar wellicht bij een ander en eerder.


Daihyo schreef
Top dat je zoveel meer weet. Ik zou voorlopig voordroog blijven geven als ze daar zo goed op reageert.

Verder quote ik mezelf even, daar staat al een en ander in wat betreft voeding. Mocht je daar nog vragen over hebben, stuur me gerust een pb. Maar eigenlijk komt het neer op: zo min mogelijk suiker en zetmeel, balancer voor de vitamines en mineralen en een eiwitbron.
<knip>


Dankjewel Daihyo! Ik had op jouw post ook gereageerd maar kon daar geen antwoord meer op vinden. Het topic blijf ik sowieso als 'back up' houden met de verschillende posts qua adviezen. Je aanbod onthoud ik ook zeker.


Wildgirl schreef
Je voordroog bevat waarschijnlijk meer eiwit dan je hooi en hier schreeuwt je merrie duidelijk om ;)
Logisch ook, gezien de basisbespiering bij quarters van nature hoger is.
Ik heb je foto's bekeken en zie daar een niet correct bespierd paard.
Volgens mij heb ik het al eerder gezegd maar, voeg eiwitten en vetten toe. Geen extra suiker en zetmeel.
Bij voorkeur eiwitten vanuit ruwvoer, dus bijvoorbeeld lucerne. Vet door middel van olie en evt muesli. Ik zou van vente afstappen, kijk eens naar de endurance muesli van havens bijvoorbeeld.
Er vanuit gaande dat je 3 a 4x pw rijdt(training? Recreatie?) Zou ik je merrie op onbeperkt ruwvoer zetten, 1 kg over 2 voerbeurten op rustdagen en 2 kg op trainingsdagen, aangevuld met een beste bak lucerne of bijvoorbeeld fibrebeet.
Qua supplementen vitamine e, fenegriek,brandnetel en magnesium.

Het stijf lopen doet mij toch naar of een metabolisch probleem of artrose neigen, heb je haar al eens op pijnstilling gehad?


Dankjewel! Je hebt het inderdaad al eerder gezegd maar eerder zaten we ook nog in de hoek van IR te zoeken. Vitamine E en lijnzaadolie krijgt ze al, andere ga ik zeker naar kijken! Magnesium had ik al in mijn hoofd. Vanwaar de fenegriek? Over lucerne heb ik juist, denk ik, gelezen dat dit voor PSSM2 weer niet raadzaam is.
Ik ben zelf een groot fan van Havens. Vroeger is ze hier mee opgegroeid en uiteindelijk kreeg ze de basis brok en cool mix. In Limburg heeft ze op de draversbrok gestaan, heb ik nagevraagd. Hier krijgt ze dan al 5 jaar die Vente. Hoe rot het ook klinkt, maar ik moet ook op de kosten letten. Ik ga geen korting op mijn stal krijgen vrees ik dus moet daarin ook even realistisch blijven kijken wat financieel mogelijk is met welke en hoeveelheden van voeding.

_Alarm_wlkp schreef
Alles in grote lijnen gelezen en eens een heel andere wending in gaan.
Rust en slaapt jouw paard voldoende?
Als in gaat ze ook echt liggen slapen en niet enkel rechtstaand soezen?

Ik heb een paard met Equine Sleep deprivation en merk wel hier en daar wat gelijkenissen.

Fijn dat ziekte van Lyme ook negatief is, heeft mijn helaas ook chronisch.

Succes met zoeken, ik volg mee.


Gelukkig ligt ze zowel in stal als in de paddock. Ik kan natuurlijk niet alles controleren maar in de stal zie ik sowieso terug in haar vacht. Ze is niet heel schoon :')

Veel sterkte met jouw paard!

ikke129 schreef
he wat naar als je maatje niet lekker in zn vel zit!

ik heb niet alles gelezen, maar wat mij opvalt aan de fotos is dat ze in het bos en met de clinic foto wel alert lijkt te zijn. ook las ik dat ze suf uit de paddock een keer kwam? moet je paardje niet wat meer uitdaging? misschien associeert ze de poetsplaats met pijn of op sommige momenten. is ze introvert of extrovert?


Bedankt voor je toevoeging, maar alles lezen is wel een belangrijk iets. Zeker de laatste pagina's. Daar leg ik ook het verschil uit, wanneer iets is opgekomen en wat mijn belevingen zijn met waar en wanneer ze minder suf wordt. Ondertussen is dat suffe er ook grotendeels vanaf. Rondom de clinics was er ook nog 'niets' aan de hand. Maar ik heb een tijdlijn vanaf de kreupelheid gepost omdat dit de eerst afwijking in 12 jaar is geweest. Oké, op de zware sarcoid behandeling na dan. Dat is ook alweer bijna 6 jaar geleden.
Ze is introvert maar, hoe gek dat ook klinkt, communiceert met mij wel duidelijk. Geen idee hoe ik dat moet omschrijven.


Volgens mij heb ik zo weer op iedereen gereageerd. Ik ga de komende dagen met alle informatie even een voerplan opstarten. En dan hopen dat het allemaal mogelijk is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 07:02 



 

xDenies schreef
Romy1234 schreef
Wat doe jij goed je best voor je paard, ik denk dat je op de goeie weg bent door nu qua voeding dingen te proberen.
Ik zou niet durven zeggen wat je paard zou kunnen hebben maar als jij al verandering ziet met alleen ruwvoer verandering zou ik zo nog even doorgaan om te kijken of dit zo positief blijft veranderen.
Ga op je gevoel af, jij kent je paard het beste!


Heel lief, dankjewel! Ik ga zeker op mijn gevoel af, dat brengt ons uiteindelijk het verste :) Maar sommige goedbedoelde adviezen kunnen heel ver gaan met een vervelende toon. Daar heb ik van de week ook wel last van gehad maar probeer dat even naast me neer te leggen.
Dus dankjewel!


Ja is ook wel een beetje typisch bokt, snap dat je je dat aantrekt, maar moet je niet doen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 11:04 



 
Profiel   

Je doet het echt goed hoor.

Ieder pad moet een mens zelf bewandelen, ongeacht welk pad een ander zou hebben bewandeld.

Het is zo complex... Dat er voor niemand een 100 procent goede weg bestaat.

Jij doet er tenminste wat mee.
Ken (helaas) ook mensen, die een paard gewoon drie maanden kreupel laten lopen, dan pas een dierenarts er bij halen, maar kliniek niet doen, dat kost geld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 19:06 



 
Profiel   

:wave:
Ik heb geen flauw idee of er nog mensen geïnteresseerd zijn in een vervolg post, maar ik wilde graag een kleine update plaatsen nu we een week verder zijn.

Omdat er uit geen enkele test iets naar voren is gekomen ben ik naar het volgende hoofdstuk gegaan. De voeding. Ik heb zeker wel naar de mensen geluisterd die hier opmerkingen over hebben gemaakt. Ik heb uiteindelijk Daihyo persoonlijk benadert omdat ze het meeste kon uitleggen in het topic en tsja .. ik heb nu eenmaal een doelgericht advies nodig want ik heb er geen kaas van gegeten. Dus grote pluimen voor Daihyo dat ze me verder wilde helpen.

Ik ben vorige week zaterdag langs verschillende winkels gegaan om uiteindelijk op stal aan te komen met een zak Pavo InShape. We hebben hier nu voor gekozen vanwege het hoge eiwitpercentage, graanvrij, weinig suikers en zetmeel. In overleg met een stalgenootje krijgt ze nu iedere dag de Pavo aangevuld met de vitamine e (tot het op is, er is namelijk weinig reden in de bloedresultaten te vinden dat ik vit. e met selenium moest gaan bijvoeren. Heel gek want een teveel is dus ook erg risicovol. Maar goed, even bijna 30 euro weggooien is een beetje te en gezien de bloedresultaten kan het geen kwaad), en msm. Daar voeg ik nog een dailyfit halve koek & bekertje pavo healthboost aan toe. Beide ook om op te maken. En extra worteltjes met een kleine knipoog naar de b-caroteen die te laag was. Maar het doel is dus even de InShape.
Wanneer die toevoegingen op zijn is het weer even evalueren en kijken hoe en wat er extra bij moet.

Doordat onze extra hulp van stal verhuisd is heeft Baby ook gewoon even wat meer rust. Ik ben lichamelijk gewoon nog niet in staat om 7 dagen in de week op stal te zijn, dus als ik er ben dan ben ik er. En iemand er bij zoeken heb ik opgegeven want blijkbaar is er niemand. Dus prima, wij komen er wel. Maar niet ala minute. En een beetje rust om te herstellen is ook niet zo'n ramp. Nadat haar beste vriendin van stal is verhuisd werd ze ook direct alleen gezet (wel tussen andere kuddes) maar dit is niet het juiste voor Beeb .. maar het is even puzzelen want ze kan ook niet met de andere kuddes de wei op. Dus ja .. zit je daar weer mee. |o

Lang verhaal kort.
De dinsdag na die zaterdag merkte ik al iets verschil. Maar je hebt dan het idee dat je dingen gaat zien. Ik ben met een stalgenootje op buitenrit gegaan en ik haalde een fit paard uit de paddock, nieuwsgierig, gelijk opkijken toen ze me hoorde, contact zoeken etc. Toen we van stal weg stapte merkte ik een iets vlottere pas maar wel nog anders dan voorheen. Toch eigenlijk halverwege de rit naar het bos begon ik verschil te merken. Dit was voorheen pas ergens in het bos.
Ook haar manenkam leek iets minder hard te voelen.

Donderdag was dit eveneens zo. Blij paard, was contact mee te maken, geen inkakmoment, geen grote neusgaten etc. Draf was wel wat moeizamer, maar dat kan ook mijn gevoel zijn geweest.

Gister hadden we een fotoshoot. Yessia kwam bij ons op stal :) En het is echt genieten om gewoon weer een beetje mijn merrie terug te zien komen. Hoe nieuwsgierig ze is, wilt buurten met de hele wereld, contact zoekt etc. Onder het zadel was ze ook lekker wakker en wilde graag. Dus dat was echt heel fijn!

Het is nog maar één week, maar we hadden ook totaal geen verschil kunnen ervaren. Maar deze kleine (of nouja klein .. het is haast een wereld van verschil) veranderingen zijn een pak van m'n hart! Dus we puzzelen hier vrolijk mee verder. *\o/*

[ img ]
M'n knapperd <3

Adviezen zijn nog steeds welkom als je denkt van goh hier heb je misschien iets aan. We zijn nog steeds niet waar we horen te zijn, maar ik denk dat we een goed begin voor een stijgende lijn hebben gemaakt!

Oh laatste toevoeging. Het hooi wordt ondertussen geanalyseerd, ben benieuwd wat daar naar voren komt. Het eiwit verhaal is wel duidelijk. Ook gaf mijn stal eigenaar aan dat het niet aan de voeding kan liggen wánt dan moeten er meer last van hebben. Maar als ik kijk hoeveel mensen er al dan niet nodig bij voeren op stal .. dan gok ik dat die vlieger niet helemaal op gaat. Ik voer(de) niet bij .. mooie eye-opener.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 16:02 



 
Profiel   

xDenies schreef
Oh laatste toevoeging. Het hooi wordt ondertussen geanalyseerd, ben benieuwd wat daar naar voren komt. Het eiwit verhaal is wel duidelijk. Ook gaf mijn stal eigenaar aan dat het niet aan de voeding kan liggen wánt dan moeten er meer last van hebben. Maar als ik kijk hoeveel mensen er al dan niet nodig bij voeren op stal .. dan gok ik dat die vlieger niet helemaal op gaat. Ik voer(de) niet bij .. mooie eye-opener.

Natuurlijk lezen we mee.

Ook al kunnen we er wellicht even niks aan toe voegen; lezen hoe je iets aanpakt en welke resultaten dat wel of niet heeft, blijft leerzaam en de moeite waard.

Jouw stalbaas wil ik toch even corrigeren: het is NIET zo dat als er in het voer iets niet klopt, er meer paarden last van moeten hebben!

Het ene paard er gevoeliger dan de ander, niet alle paarden hebben hetzelfde metabolisme en bovendien weet hij waarschijnlijk niet tot in alle details wat iemand er nog bij voert.
Zoek Josav maar eens op, die heeft Akal-Tekes en als je die voert zoals wij gewend zijn onze paarden te voeren, kun je die paarden afvoeren want kompleet kapot gevoerd, letterlijk!
Voor Shires geldt op hun eigen wijze soort van hetzelfde verhaal en niet verder dan onze eigen stal waar het gros het prima doet, maar de Spanjool best heftig reageert op een wijziging in voer, met name hooi en voordroog. Mijn Stippel reageert er ook minder goed op dan Tante Taart, die nergens last van heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:48 



 
Profiel   

fiin!
mooie update, altijd mooi als je zoet dat je paard zo enorm opknapt.
die in shape is inderdaad mooi spul.
en wat een ontzettend leuk foto! :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:51 



 
Profiel   

Ben ik volledig met je eens Ikke, daar is het laatste ook nog niet over gezegd. Maar ik wil eerst Baby terug goed hebben alvorens ik die discussie verder aan ga :)

Nou dat is het zeker ellepel, ze vind het heerlijk! Het ziet er ook erg lekker uit haha.
Dankjewel!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 17:59 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 4 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen