Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kan bokt meedenken? Wat is er toch

 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ja ik snap je goed hoor TS, het is ook slopend dit soort processen.
Ik ga voor je duimen dat de pssm test iig negatief is, ook daar ben ik gezien het klinische beeld niet heel bang voor overigens. Zelf een pssm1 en pssm2 paard gehad dus ik weet wel een beetje hoe en wat, hoop dat je niet teveel in de stress zit!


Dankjewel, ik ga mijn best doen! Maar ik wil het graag goed doen en gewoon mijn blije merrie weer terug. Maar het is inderdaad beter om gewoon alle informatie te verzamelen en stap voor stap verder kijken, met alles in mijn achterhoofd. Alles wat donderdag getest wordt is in ieder geval weer een mogelijkheid tot afstrepen van.

Nogmaals, aan iedereen, heel erg bedankt voor het belichten van ieder mogelijk iets!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 19:07 



 
Profiel   

Even alles gelezen en ook dat je PSSM1 vermoed, dan zou ik sowieso aanraden om haar van het gras af te halen en natuurlijke vitamine E en extra eiwitten bij te voeren, in olievorm wordt natuurlijke vitamine E het beste opgenomen en uit olie kunnen ze ook energie halen die dan door krachtvoer niet gegeven wordt. Ik heb er zelf een staan met PSSM1 en je wil suikers dan echt zoveel mogelijk vermijden want dat is waar het hele probleem ligt. Ook wil je de spieren extra goed warm houden want ze zijn gevoelig voor kou. Daarnaast is véél bewegen hier heel belangrijk. PSSM2 is weer een heel ander management, afhankelijk van het type wat ze hiervan hebben. Dus dat is echt afstrepen, waarmee je nu ook bezig bent.

Veel succes en hopelijk kun je vinden wat het is!

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 19:16 



 
Profiel   

Eindelijk.. reactie op het onderzoek in Amerika.

Citaat
Resultaten binnen. Op alles waar ze op getest is heeft ze geen erfelijke ziektes, ook geen drager ervan en tevens heeft ze op de gevoeligheid/risico factoren nergens n verhoogde gevoeligheid op.
Bizar zo kom ik ze zelden tegen. Ze is ook negatief getest op pssm1 en heeft dat dus ook niet. Blijft vooralsnog dus wederom n raadsel.


Het wordt nog verder uitgewerkt maar dit was even een snelle reactie via de app!
Op naar donderdag.

Hier is ze allemaal op getest:

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 06:43 



 
Profiel   

xDenies schreef
Hallo bokkers!

Ik weet dat jullie geen dierenarts zijn maar wellicht herkennen jullie iets of denken er net iets anders over na waardoor ik samen met de dierenarts nog specifieker kan zoeken. Ik ga mijn best doen de situatie zo goed mogelijk uit te leggen en te schetsen. Belangrijk is dat ik écht mijn best doe met alles wat binnen handbereik ligt en daarbuiten.

Ik heb al 12 jaar mijn merrie Baby in mijn bezet. Een Quarter Horse merrie. Eigenlijk mogen wij in onze handjes knijpen want we hebben geen heel gekke dingen meegemaakt, op een elektrochemotherapie voor haar sacoïd na dan. We staan nu 5 jaar op deze stal. In de tussentijd heeft ze een keer een hoefzweer en hoefkneuzing gehad, maar goed dat kan de beste overkomen. In 2018 is ze een keer op cushing getest omdat een hoefsmid dat mij wijs maakte vanwege een bolling boven haar ogen. Daar is toen niets uit gekomen behalve een wat te kort aan vitamine e, dat heb ik toen een poosje bijgevoerd. Ze had toen verder geen klachten.

In april dit jaar kwam mijn merrie ineens kreupel uit de paddock. Een paar dagen ervoor was er nog niets aan de hand en mijn verzorgster kwam na een poosje ziek te zijn geweest weer en ineens kreupel. Rechtsvoor. Hoe dan?
In eerste instantie was het advies stappen en koelen, wachten tot hoefsmid. Hoefsmid kon niets vinden, dus zet haar maar in een klein paddockje en beetje stappen. Ik vertrouwde het niet want hier en daar kwam ook hoefbevangenheid langs dus ik wilde het zeker weten. Edigit laten komen, hoef op de foto gezet, geen kanteling. Pijnstilling voor 10 dagen, complete rust en zoveel mogelijk koelen.
Mijn verzorgster stopte ermee en wat hulp op stal was best een uitdaging maar uiteindelijk konden we haar zo'n 3x per dag koelen. Langzaam knapte ze op.
Na die 10 dagen pijnmedicatie ging ze steeds beter lopen. Wel wat stijf, maar verder prima. Ze kon weer terug in de paddock en kreeg nog volop rust. Uiteindelijk zijn we heel langzaam weer gaan longeren en rijden. Dat ging gelukkig allemaal prima!
In de winter periode tot aan ze kreupel werd kreeg ik ze van PAVO (healthboost) korreltjes.
Wat er uiteindelijk echt aan de hand is geweest dat is een beetje tasten in de duisternis. Misschien heel gek terecht gekomen tijdens een sprong in de paddock of iets en daardoor 'verstuikt' iets in die richting.

Tot we in juli die hitte golven kregen. Daar had ze wel echt goed last van. Als de temperaturen te doen waren dan gingen we een buitenritje maken, longeren of gewoon rijden.
Op 26 juli constateerde ik een kale plek onder haar manen. Ik dacht misschien in combinatie met het warme weer is het gaan broeien onder die manen of iets. Dus manen in gevlochten voor wat frisse lucht er door heen. De kale plek leek wel rustiger te worden. Een tijdje nog een lotion gebruikt maar dat werd zo'n vieze zooi dat ik het maar gewoon heb aangekeken. En het bleef rustig, werd niet groter of erger.

Ongeveer een maand later was er halverwege haar manenkam een harde schijf te voelen. Dit is niet op dezelfde plek als de kale plek. Heel gek? Gestoken?
Ik mocht er aan zitten, ze reageerde niet als zijnde 'het jeukt' en ze kon ook gewoon nagefeelijk en zo lopen. Overleg met een dierenarts gehad. Ja kijk het even 2 tot 3 weken aan, als ze gestoken is dan verdwijnt het en anders kunnen we verder onderzoeken.

Helaas die harde schijf/harde manenkam bleef en ik kon me bij haar doen en laten ook niet de vinger er op leggen. Er was iets anders dan normaal. Als je haar niet kent dan zie je het niet, maar ik merkte het gewoon aan alles.

Op 22 september is de dierenarts gekomen om bloed te prikken. Ze wisten niet zo goed waar ze nu gelijk naar moesten zoeken dus ik had vitamines en mineralen als eerste geopperd. Ergens beginnen toch?
Het weekend hiervoor heb ik contact gehad met Countree ranch voor een DNA onderzoek en onderzoeken als panel 5. Dat is ook direct opgepakt, 21 september is dat naar Amerika gestuurd.
Uitslag bloedonderzoek: Niets bijzonders eigenlijk, achteraf is er volgens mij alleen op eiwitten en dergelijke getest. Wel wat spierwaardes verhoogd, maar ze heeft daarvoor lichtjes aan de longe gelopen, stom van me - maar ik wist niet dat dit niet mocht.
Plan de campagne: Afwachten onderzoeken Amerika en dan verder doorzetten.
Waar is er op getest:
Eiwitspectrum (agarose gel)
Bloedbeeld
Differentiatie witte bloedcellen
Uitslag is eventueel te delen.


27 september is de osteopaat geweest. Ze zat hier en daar wat vast in haar lichaam en gevoelig op si gewricht. Verslag heb ik helaas nog niet mogen ontvangen maar in december komt ze nog een keer terug.

En wat nu?
Ik zit te wachten op de uitslagen in Amerika en ga morgen de dierenarts benaderen voor de volgende onderzoeken:
Insuline resistentie (geopperd door DA)
Cushing (geopperd door DA)
EMS (geopperd door DA)
Ziekte van Lyme
Orgaanwaarden/Lever waarden
Ijzer waarden?

Mijn merrie is goed op gewicht. In april is zij nog gewogen en woog ze rond de 450kilo. Ze is dus niet te dik. Ze wordt iedere 5 tot 8 weken door de hoefsmid bekapt. Ik controleer haar mest regelmatig met een mestonderzoek, en vanuit stal gaat ze mee met de standaard ontwormingen. Ze heeft pas haar jaarlijkse en rhino inenting gehad. Ze krijgt 3 tot 5x in de week beweging onder het zadel of aan de longe.

Hoe haar dag er globaal uitziet zonder werk meegenomen:
6.30 hooi
7.30 brok (handje in dit geval) - daarna naar buiten.
12.00 hooi/voordroog/gras, afhankelijk situatie
Rond 17:30 naar binnen.
18:00 hooi
21:30 hooi

Overwogen om het hooi te testen maar we staan op een grote stal, eer dat de resultaten binnen zijn begint men al aan een nieuwe baal, of is daar zelfs al mee bezig. Dus dit kan in principe altijd nog afgestemd worden met stal eigenaar.

Het voer is van Vente (?) en ik heb gekeken dat de suikerwaarde hiervan rond de 5 tot 6% zit. Uit een ander topic begreep ik dat dit an sich oké is. De 12 uur voerbeurt is een lastige omdat ze voor iets anders dan hooi naar binnen zou moeten of alleen in een paddock zodat we zeker weten dat ze echt eet wat ze krijgt ipv deelt met andere paarden. Maar ik dacht, omdat we het ook niet zeker weten, één keer tegenover de rest zou moeten kunnen?

Wat mij vooral aan haar nu opvalt is dat ze suffig is als ik haar uit de paddock haal. Ze reageert wel als ik rammel met een bakje snoepjes, die wilt ze dan wel. Ze krijgt maar een klein stukje just to be sure. Wanneer we gaan rijden, of naar het bos, of aan de longe, is ze in het begin loom. Je moet dan echt wel een beetje doorzetten om dr wat fit te krijgen (niet met zweep of sporen of iets hoor, maar hoe leg je dat uit??). Als ze eenmaal lekker loopt merk je dat ze fitter wordt en er meer zin in krijgt. Wanneer we klaar zijn is ze lekker fit, meer nieuwsgierig en zoekt dan ook meer het contact weer op.
Dit is niet hoe ik haar ken. Ze is altijd heel nieuwsgierig, zoekt contact, en is alert.

Ze staat overigens niet op het weiland omdat ik daar toen, rondom mijn auto ongeluk, voor heb gekozen om te voorkomen dat ze te dik werd. Het gras dat ze sporadische in de paddock krijgen is erg lang en afgesneden. Eigenaar denkt in ieder geval wel aan alle belangrijke dingetjes alvorens het gevoerd wordt.

Lang verhaal kort
Ik kan zo nog wel uren doortypen maar wat zie ik over het hoofd? Wat kan ik nog doen om te zien of dat iets verandert? Wat is wijsheid qua verder testen?

Op advies van de dierenarts krijgt ze nu vitamine e met lysine bij gevoerd en wat lijnzaadolie. Maar ik merk daar tot op heden nog geen verschil van.

Ik heb wellicht gewoon het gevoel dat ik iets over het hoofd zie ...
Het lastige is gewoon dat een wildvreemde zou denken, waar heb je het toch over? De dierenarts zei dat ook, 'Als je haar zo ziet dan is er niets geks te zien, geen overgewicht, geen doffe vacht etc'. Maar die harde manenkam en het nu suffere gedrag zit me niet lekker. Dat is echt van de laatste weken. Dus niet al direct vanaf 23 augustus icm de hardere manenkam.

Dus lieve mensen van bokt, wie kan meedenken?

Morgen neem ik weer contact met de dierenarts. Deze week hopen we ook de uitslagen uit Amerika te krijgen.



Ze is kreupel geweest, maar jullie weten niet wat de oorzaak is. Zou het kunnen zijn dat ze een glijer heeft gemaakt waardoor ze nog steeds ergens vast zit in spier/ bindweefsel? En dat dit ook zorgt voor wat stijfheid en opstart problemen? Je zei dat de osteo wat bij het SI-gewricht constateerde?

De harde manenkam, is dat een plek? of is de hele manenkam hard?

Je bent in ieder goed bezig met testen en uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 07:23 



 
Profiel   

xDenies schreef
Eindelijk.. reactie op het onderzoek in Amerika.

Citaat
Resultaten binnen. Op alles waar ze op getest is heeft ze geen erfelijke ziektes, ook geen drager ervan en tevens heeft ze op de gevoeligheid/risico factoren nergens n verhoogde gevoeligheid op.
Bizar zo kom ik ze zelden tegen. Ze is ook negatief getest op pssm1 en heeft dat dus ook niet. Blijft vooralsnog dus wederom n raadsel.


Het wordt nog verder uitgewerkt maar dit was even een snelle reactie via de app!
Op naar donderdag.

Hier is ze allemaal op getest:

[ [url=m/oayTBJ.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wow hele uitgebreide test en heel fijn dat hier niks uitkwam. Kun je al een hoop zaken uitsluiten.

Wat betreft PSSM: ik zie alleen variant 1 staan? Er lijkt niet getest te zijn op PSSM2? PSSM2 is weer een verzamelnaam voor 7 andere varianten. Komt helaas ook veel voor. Lijkt me nog wel een belangrijke om uitgesloten te hebben.

Je bent super goed bezig met alle stappen. Succes

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 07:34 



 
Profiel   

Ik lees dat cushing niet geacht wordt ivm de leeftijd... Vergis je niet. Ik heb op een stalling gestaan en een mede stalgenoot had een quarter die op 10 jarige leeftijd al cushing had.
Cushing is niet iets wat enkel bij oudere paarden voorkomt.

Dus daarop testen is zeker geen overbodige luxe.

Ik heb 2 oudere paarden. 1 had wel wat symptomen van cushing. (slecht verharenvan winter naar zomervacht, de vacht bleef hangen maar werd roestbruin oa) Maar bleek toch negatief te zijn bij de test.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 07:55 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Ze is kreupel geweest, maar jullie weten niet wat de oorzaak is. Zou het kunnen zijn dat ze een glijer heeft gemaakt waardoor ze nog steeds ergens vast zit in spier/ bindweefsel? En dat dit ook zorgt voor wat stijfheid en opstart problemen? Je zei dat de osteo wat bij het SI-gewricht constateerde?

De harde manenkam, is dat een plek? of is de hele manenkam hard?

Je bent in ieder goed bezig met testen en uitsluiten.


Klopt. Maar er is natuurlijk wel onderzoek naar gedaan en het niet op zijn beloop gelaten. Doordat bepaalde plekken warm waren, niet belast werden en pulsering in te voelen was werd er aan hoefbevangenheid gedacht. Daarom heb ik dat ook op de foto laten zetten. Daar kwam geen kanteling uit en werd er verder gedacht aan een mogelijke ontsteking, door wat dan ook. Daar is medicatie voor gegeven, metacam uit mijn hoofd. Pijn en ontsteking remmend. Als het niet zou verbeteren gingen we verder kijken.
Het verbeterde echter wel en ze ging weer pijnvrij lopen. Daarna hebben wij gewoon weer ons ding kunnen doen. De 'opstart problemen', om het even zo te noemen, is iets van de afgelopen paar weken.
Ik krijg van de osteopaat nog een verslag maar dat duurt al een aantal weken ... dat is makkelijker dan alles onthouden.

De hele manenkam is verhard maar daarnaast is er dus ook die plek. Is tegelijk ontstaan.


Marigo schreef
Wow hele uitgebreide test en heel fijn dat hier niks uitkwam. Kun je al een hoop zaken uitsluiten.

Wat betreft PSSM: ik zie alleen variant 1 staan? Er lijkt niet getest te zijn op PSSM2? PSSM2 is weer een verzamelnaam voor 7 andere varianten. Komt helaas ook veel voor. Lijkt me nog wel een belangrijke om uitgesloten te hebben.

Je bent super goed bezig met alle stappen. Succes


Dat doet deze persoon inderdaad niet en heeft daar ook geen verdere ervaring mee. Ga ik dus verder op lezen en zien waar dit getest kan worden.
Toch nav deze resultaten zou de insuline resistentie niet direct logisch zijn, maar ik heb het toch liever uitgezocht. Dan kan ik alles afvinken.


Art_Ificious schreef
Ik lees dat cushing niet geacht wordt ivm de leeftijd... Vergis je niet. Ik heb op een stalling gestaan en een mede stalgenoot had een quarter die op 10 jarige leeftijd al cushing had.
Cushing is niet iets wat enkel bij oudere paarden voorkomt.

Dus daarop testen is zeker geen overbodige luxe.

Ik heb 2 oudere paarden. 1 had wel wat symptomen van cushing. (slecht verharenvan winter naar zomervacht, de vacht bleef hangen maar werd roestbruin oa) Maar bleek toch negatief te zijn bij de test.


No worries, cushing wordt wederom donderdag meegepakt. De dierenarst heeft dit namelijk zelf ook geopperd.


Ik ga zo even een uitgebreidere post maken van de test resultaten. Is best interessant al zeg ik het zelf.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 15:23 



 
Profiel   

Ik heb vandaag wat foto's gemaakt. Wat voor en na foto's hoe ik haar uit de paddock haal en hoe ze is na het rijden (vandaag een buitenrit, lekker in het bos). Ik zie daar zelf veel verschil op. Uit de paddock is ze sloom, suffig en met grote strakke neusgaten. Onder het zadel maakt ze dan kleine stapjes met een vrij stijf lichaam. Na een poosje stappen en wat draven wordt ze losser in haar lichaam, gaat grotere stappen maken en beweegt haar hals/hoofd ook meer met het hele lichaam. Lastig uitleggen. Ze had er echt wel zin in vandaag :) Terug op stal een nieuwe foto gemaakt. Nieuwsgierige blik, ik wordt gevolgd met wat ik doe, vrij ontspannen neusgaten en neemt een meer ontspannen houding aan.

Ik twijfel alleen nog een beetje om de foto's te delen. Voor mijn gevoel zie ik op de voor foto een heel ongelukkig paard die wellicht zelfs wel 'pijn' lijkt te tonen. Op de 2e foto is dat in mijn ogen echt anders. Maar goed, ik kan dat zien .. op stal ziet men het niet echt of kijkt er niet bewust naar.
Dus foto's wellicht via pb.

De test kwam vanochtend dus als positief nieuws binnen. Ik pik er een paar interessante dingen uit. Voor de kleuren heb ik haar niet getest, maar wel leuk om te weten. En dit is dan ook wel weer fijn :D

Citaat
Ik hoop van harte dat je snel kan achterhalen wat je paard mankeert, je weet nu in ieder geval wat je paard genetisch gezien niet heeft. Bizar hoe nu juist jouw paard zo goed uit deze testen komt, vooral de verhoogde risico factoren zie ik heel vaak anders


Alvorens we de test gingen doen dacht degene aan dingen als IMM, EMS, en dingen rondom de panel 5. De resultaten met uitleg:

Immuunsysteem: Overal staat n/n achter, ze is daar allemaal vrij van en ook geen drager. Zo ook van IMM/MY wat vaker voorkomt bij Quarter Horses. IMM/MY is een auto-immuunziekte en veroorzaakt ernstig spierverlies (tot 40% in 72 uur) als reactie op een infectie of bepaalde vaccinaties (bijv. Griep).

Spierziektes (Muscle Disorders): Ze heeft geen enkele vorm van deze spierziektes. Overal staat n/n achter. Geen gbed, HYPP, MH, myt, PSSM1.

Endocriene aandoeningen (Endocrine Disorders): Genetisch geen verhoogd risico voor EMS en/of LAM. EMS: Dit is een stofwisselingsstoornis. Paarden zijn vaak zwaarlijvig. LAM: Het risico op hoefbevangenheid gerelateerd aan EMS

En daarnaast vond ik dit heel interessant:
- Performance/Sprint (MSTN) Dit heeft te maken met de soort spieren. Ze heeft twee sprint varianten en
genetisch gezien hierdoor duidelijk aanleg voor de korte sprint en niet voor de lange afstand. Bij mensen zouden we spreken over een bodybuilder versus een marathonloper. Paarden met 2x de sprint variant zijn in de praktijk aangeboren gespierde paarden met vaak een compacte bouw. Het uithoudingsvermogen is minder t.o.v. een paard met 2x duur spieren. Dit zal waarschijnlijk ook te merken zijn in trainingen. Een paard met 2x sprint spieren zal eerder “uitgeblust” zijn.

- Temperament/Curios
. Dit heeft te maken met nieuwsgierigheid. Ze heeft twee nieuwsgierigheid varianten. Ze is eerder nieuwsgierig dan waakzaam. Ze zal vooral nieuwsgierig zijn naar nieuwe objecten in de directe omgeving (i.p.v. verder weg) en zal dit waarschijnlijk ook graag nader inspecteren. Niet bang aangelegd. Paarden met de combinatie van bovenstaande twee eigenschappen blijken in de praktijk zogenaamde “cool minded” paarden, geen “heethoofden”. Daarnaast kunnen in de praktijk de laatste vier testen ook anders uitpakken, onder invloed van training/ de algehele omgang/ (op)voeding etc.

Vooral dat nieuwsgierig is absoluut een grote match met Beeb. Dus erg leuk om te zien dat zoiets ook naar boven komt. Ook het stukje rondom de sprint spieren, om het zo even te noemen, is interessant voor training maar ook voeding gok ik zo.

Dus heel interessant. Ergens zijn we een paar stappen verder maar qua 'wat er is' nog niet. Dus ik ga donderdag afwachten met de resultaten, en dan weer verder kijken. Mijn volgende stappen zullen dan nu lijken voeding en PSSM2.
Wat betreft voeding hoop ik nog een tegen reactie te krijgen of ik men daarover mag benaderen.

Tot zover nogmaals bedankt aan iedereen voor het meedenken en onderwerpen belichten!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 15:40 



 
Profiel   

xDenies schreef
Elisa2 schreef
Ze is kreupel geweest, maar jullie weten niet wat de oorzaak is. Zou het kunnen zijn dat ze een glijer heeft gemaakt waardoor ze nog steeds ergens vast zit in spier/ bindweefsel? En dat dit ook zorgt voor wat stijfheid en opstart problemen? Je zei dat de osteo wat bij het SI-gewricht constateerde?

De harde manenkam, is dat een plek? of is de hele manenkam hard?

Je bent in ieder goed bezig met testen en uitsluiten.


Klopt. Maar er is natuurlijk wel onderzoek naar gedaan en het niet op zijn beloop gelaten. Doordat bepaalde plekken warm waren, niet belast werden en pulsering in te voelen was werd er aan hoefbevangenheid gedacht. Daarom heb ik dat ook op de foto laten zetten. Daar kwam geen kanteling uit en werd er verder gedacht aan een mogelijke ontsteking, door wat dan ook. Daar is medicatie voor gegeven, metacam uit mijn hoofd. Pijn en ontsteking remmend. Als het niet zou verbeteren gingen we verder kijken.
Het verbeterde echter wel en ze ging weer pijnvrij lopen. Daarna hebben wij gewoon weer ons ding kunnen doen. De 'opstart problemen', om het even zo te noemen, is iets van de afgelopen paar weken.
Ik krijg van de osteopaat nog een verslag maar dat duurt al een aantal weken ... dat is makkelijker dan alles onthouden.

De hele manenkam is verhard maar daarnaast is er dus ook die plek. Is tegelijk ontstaan.


Kan ook een hoefzweer zijn geweest, die geven ook pulsering. Maar goed, daarna ging ze weer goed lopen en de opstart problemen zijn er sinds een paar weken, sinds de weersomslag waarschijnlijk? Heeft ze een deken op? Klinkt toch als artrose of iets met de spieren. Maar die plek zou mij ook zorgen baren in combinatie met de gehele manenkam verhard. Dan denk ik weer eerder aan cushing/ insulineresistentie oid.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 15:46 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Kan ook een hoefzweer zijn geweest, die geven ook pulsering. Maar goed, daarna ging ze weer goed lopen en de opstart problemen zijn er sinds een paar weken, sinds de weersomslag waarschijnlijk? Heeft ze een deken op? Klinkt toch als artrose of iets met de spieren. Maar die plek zou mij ook zorgen baren in combinatie met de gehele manenkam verhard. Dan denk ik weer eerder aan cushing/ insulineresistentie oid.


Hoefzweer en hoefkneuzing zijn uiteraard bekeken. Ik heb nauw contact met mijn hoefsmid en ook in die periode continu contact gehad. Dus in zekere zin is dat uitgesloten geweest.

De harde manenkam is ontstaan naar de gigantische warme hittegolven. Juist toen het kouder werd zag ik haar opknappen. Dat hele suffe is dus van een paar weken.
Doordat de plek geen pijn of jeuk geeft en ze nog steeds heel makkelijk rond loopt gaat mijn paniekbel daar niet direct bij rinkelen, maar het moet wel verder onderzocht worden, zeker!
Voor dat moeten we op donderdag wachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:01 



 
Profiel   

Ik had een merrie met ongeveer dezelfde symptomen. Wisselende kreupelheden, ondanks correcte RXen. Scoorde slecht op de insuline resistentie test (door een zware bloedwormbesmetting als tweejarige vermoedde men), harde manenkam, op bepaalde momenten veels te mager en wegvallen van bespiering, sloom, duffe blik, sjagrijnig bij het opzadelen en poetsen, enz, af en toe ernstige diarree, af en toe opgezette benen en oedeem, doffe vacht, alle testen kwamen n/n terug. Op haar bil kreeg ze een soort "uitstulping", net een bol ter grootte van een halve sinaasappel. Dan laten testen bij CAG op PSSM 2, en ze had N/P2. We hebben haar dan op een PSSM2 aangepast dieet gezet (oa zonder granen, deken op bij koude, niet in de extreme warmte laten staan) en ze doet het prima nu. Maakt lange bosritten, glanst je tegemoet, is blij.
Ik weet heel goed dat de PSSM2 testen door velen afgebrand worden, maar voor ons paard heeft de diagnose ons echt geholpen haar te managen en er weer een blij paard van te maken. Ik deed dit trouwens ook op aanraden van een vriendin die ook twee PSSM2'ers heeft met symptomen, die het nu beter doen met een aangepast beleid.
Dierenartsen zijn hier helaas weinig mee bekend, al merk ik wel, bij onze vaste kliniek in Merelbeke dat ze beginnen mee te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:03 



 
Profiel   

Er is gedacht aan hoefbevangen, Hmm kan het geen zachte hoefzool zijn ?
Onze merrie liep ineens kreupel, foto's laten maken geen hoefkatrol, maar duidelijk werd dat ze een zeer dunnen hoefzool heeft. Staat nu op ijzers en loopt als een trein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:16 



 
Profiel   

sevke schreef
Ik had een merrie met ongeveer dezelfde symptomen. Wisselende kreupelheden, ondanks correcte RXen. Scoorde slecht op de insuline resistentie test (door een zware bloedwormbesmetting als tweejarige vermoedde men), harde manenkam, op bepaalde momenten veels te mager en wegvallen van bespiering, sloom, duffe blik, sjagrijnig bij het opzadelen en poetsen, enz, af en toe ernstige diarree, af en toe opgezette benen en oedeem, doffe vacht, alle testen kwamen n/n terug. Op haar bil kreeg ze een soort "uitstulping", net een bol ter grootte van een halve sinaasappel. Dan laten testen bij CAG op PSSM 2, en ze had N/P2. We hebben haar dan op een PSSM2 aangepast dieet gezet (oa zonder granen, deken op bij koude, niet in de extreme warmte laten staan) en ze doet het prima nu. Maakt lange bosritten, glanst je tegemoet, is blij.
Ik weet heel goed dat de PSSM2 testen door velen afgebrand worden, maar voor ons paard heeft de diagnose ons echt geholpen haar te managen en er weer een blij paard van te maken. Ik deed dit trouwens ook op aanraden van een vriendin die ook twee PSSM2'ers heeft met symptomen, die het nu beter doen met een aangepast beleid.
Dierenartsen zijn hier helaas weinig mee bekend, al merk ik wel, bij onze vaste kliniek in Merelbeke dat ze beginnen mee te denken.


Heel interessant, dankjewel voor je toevoeging. Nu moet ik zeggen dat ik al die symptomen en gekkigheden niet bij Baby terug zie, een paar, maar wellicht is het een begin van en ben ik er ''veelste vroeg'' bij, of hoe je het ook wilt noemen. Ik heb de PSSM2 test gevonden op deze site: https://shop.generatio.de/en
Is dat de juiste? Want dan weet ik waar ik verder naar toe kan. Mits het ook een haren test is natuurlijk.

Jou uitslag begrijp ik dan even niet. Ik weet niet waar die voor staat. Ook het stukje afbranden weet ik niets van, dus iets meer uitleg haha :P Blij dat het voor jullie in ieder geval goed gewerkt heeft! Ik houd het in gedachten en in de gaten om er mee verder te gaan.


windsor14 schreef
Er is gedacht aan hoefbevangen, Hmm kan het geen zachte hoefzool zijn ?
Onze merrie liep ineens kreupel, foto's laten maken geen hoefkatrol, maar duidelijk werd dat ze een zeer dunnen hoefzool heeft. Staat nu op ijzers en loopt als een trein.


Het is wel handig om even 'alles' te lezen haha. Ze liep gewoon weer hartstikke goed, op allerlei verschillende ondergronden. Ook op andere locaties. Ik zie dus zelf niet persé de connectie met een toen kreupelheid die eigenlijk gewoon qua doen en laten verleden tijd lijkt (of leek?).
An sich is mijn merrie wel echt een zielepootje dus als ze pijn heeft, dan doet ze ook echt niets meer. Heel goed hoor, maar in vergelijking met mijn toen arabische merrie die ploegde stug door. Dus het is bij Baby echt wel te zien of ze pijn heeft ergens of door iets te doen.
Het is geen goed praten of je verhaal afwimpelen, zeker niet! Maar ik zie de connectie met nu niet helemaal. Maar ik houd het wederom in gedachten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:29 



 
Profiel   

Wij voeren op stal brok van dezelfde fabrikant. Maar met een handje krijgen ze te weinig binnen. Mijne krijgt 2 keer per dag een handje als ze geblesseerd staat. Maar zodra ze moet werken krijgt ze of meer of iets anders erbij. Want zoals ik het lees krijgt ze verder alleen hooi? Ik heb even terug gelezen maar kan goed dat ik het iver het hoofd zie.

Hier merrie die snel stijf wordt. Rond de hengstigheid erger, dus hebben we een tijd lang een supplement gegeven voor hengstigheid. Daarnaast voer met wat meer vitamine e enzovoorts. Daar haalt ze en energie uit en blijft wat soepeler. Als ze te weinig voer krijgt is ze ook moeilijk op te starten qua energie, begint ze wat sloom of slecht op hulpen. Met genoeg voer dus helemaal niet. Maar goed, ik gebruik ook een deken tegen de stijfheid, zonder deken is ze veel stijver.

De mijne mankeert echt helemaal niks, maar heeft wel voer en deken nodig als extra ondersteuning. Ja, hooi zou genoeg moeten zijn,maar niet voor elk paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:30 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Wij voeren op stal brok van dezelfde fabrikant. Maar met een handje krijgen ze te weinig binnen. Mijne krijgt 2 keer per dag een handje als ze geblesseerd staat. Maar zodra ze moet werken krijgt ze of meer of iets anders erbij. Want zoals ik het lees krijgt ze verder alleen hooi? Ik heb even terug gelezen maar kan goed dat ik het iver het hoofd zie.

Hier merrie die snel stijf wordt. Rond de hengstigheid erger, dus hebben we een tijd lang een supplement gegeven voor hengstigheid. Daarnaast voer met wat meer vitamine e enzovoorts. Daar haalt ze en energie uit en blijft wat soepeler. Als ze te weinig voer krijgt is ze ook moeilijk op te starten qua energie, begint ze wat sloom of slecht op hulpen. Met genoeg voer dus helemaal niet. Maar goed, ik gebruik ook een deken tegen de stijfheid, zonder deken is ze veel stijver.

De mijne mankeert echt helemaal niks, maar heeft wel voer en deken nodig als extra ondersteuning. Ja, hooi zou genoeg moeten zijn,maar niet voor elk paard.


Een handje/hand is ook te weinig, maar je moet ergens beginnen met iets aanpassen. Dierenarts adviseerde om naar de voeding te kijken waar mogelijk wat minder suikers door gegeven kon worden, dus we hebben het zo geprobeerd. Geeft geen verschil bij de manenkam en überhaupt geeft het geen positieve verbetering, dus na de insuline resistentie test van donderdag kunnen we dat laten voor wat het is en verder kijken. Ze kreeg hooi, voordroog, hooi, voordroog. Ofzo. En nu is dat alleen (kruiden)hooi. Behalve in de paddock, dat wisselt. Voordroog of gras.

Een deken zou ik prima willen voor de koudere momenten, maar op onze stal wordt er niet gewisseld en een zwetend paard onder een deken gaat niemand helpen. Dus het is even wachten tot het overdag niet zo warm wordt.
Toch heeft dit nooit uitgemaakt want ik heb haar zo goed als altijd zonder deken gehad. Qua voeding geloof ik echt wel dat het anders moet en daar ga ik ook mee verder (ik val in de herhaling, sorry).
Vitamine E & lijnzaadolie krijgt ze ondertussen al zo'n 3 weken bij.

Toen ze een jaar stil stond door mijn auto-ongeluk is de voeding ook aangepast. Ik weet niet naar hoeveel. Maar terugkijkend naar 2019 is dit nooit voorgevallen zoals het nu is. Dus ik blijf toch even naar meer dingen kijken en uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:39 



 
Profiel   

Ja, snap ik hoor! Het is heel lastig, maar juist omdat ik hetzelfde voer heb heb ik het toch maar geschreven. Voedingsbehoefte kan ook wel wisselen natuurlijk. Qua deken heb ik het makkelijker dat mijne gewoon al weken onder deken staat en het nu ook niet te warm heeft. Ik heb eerder problemen dat het afgelopen weken s nachts te koud is geweest maar overdag te warm. Voor de nacht had ze een dikkere deken gemoeten maar dat kon nog niet, dus wij hadden ook een terugval qua stijfheid...

Het is erg voor de hand liggend en waarschijnlijk helemaal niet de oorzaak, maar voor de zekerheid heb ik het toch maar geschreven.

Sterkte :(:) het is gewoon frustrerend.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:42 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Ja, snap ik hoor! Het is heel lastig, maar juist omdat ik hetzelfde voer heb heb ik het toch maar geschreven. Voedingsbehoefte kan ook wel wisselen natuurlijk. Qua deken heb ik het makkelijker dat mijne gewoon al weken onder deken staat en het nu ook niet te warm heeft. Ik heb eerder problemen dat het afgelopen weken s nachts te koud is geweest maar overdag te warm. Voor de nacht had ze een dikkere deken gemoeten maar dat kon nog niet, dus wij hadden ook een terugval qua stijfheid...

Het is erg voor de hand liggend en waarschijnlijk helemaal niet de oorzaak, maar voor de zekerheid heb ik het toch maar geschreven.

Sterkte :(:) het is gewoon frustrerend.


Zeker, frustrerend en goed dat je het hebt geschreven! Ook zij kan natuurlijk veranderen doordat ze ouder wordt. Dus wat vorig jaar nog de norm was wilt niet zo zijn dat dit nu ook is. Dat begrijp ik. Dus ik waardeer het allemaal en houd het in mijn achterhoofd :)
Beeb is een teddybeertje dus wij zitten nu vooral te tobben dat als we gereden hebben ze al sneller zweet dan je lief zou zijn door haar dikkere vacht. Een 0 grams is dus overdag in de zon echt te warm.

Is artrose overige alleen op röntge te zien of nog meer mogelijkheden? Ik heb zelf reuma en dat is ook in het bloed te zien, maar dan moet ik dat donderdag natuurlijk nog wel even als optie aankaarten.
Sorry als dit heel blond klinkt ..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:48 



 
Profiel   

Volgens mij vooral op de foto. Ontstekingen wel in het bloed en reuma is ook weer iets anders als artrose waardoor het ene wel te zien is en andere niet. Ik heb het tenminste nog nooit gehoord dat het kan. Wrl dat alternatieve artsen beweren dat een paard geen artrose heeft, terwijl de foto's 100% zeggen van wel.

Maar daarvoor kan je wel simpel beginnen met een kreupelheidsonderzoek. Zomaar foto's maken is niet zo handig budgettechnisch. Klinisch onderzoek en als er dan wat afwijkende is eventueel foto's maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:51 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Volgens mij vooral op de foto. Ontstekingen wel in het bloed en reuma is ook weer iets anders als artrose waardoor het ene wel te zien is en andere niet. Ik heb het tenminste nog nooit gehoord dat het kan. Wrl dat alternatieve artsen beweren dat een paard geen artrose heeft, terwijl de foto's 100% zeggen van wel.

Maar daarvoor kan je wel simpel beginnen met een kreupelheidsonderzoek. Zomaar foto's maken is niet zo handig budgettechnisch. Klinisch onderzoek en als er dan wat afwijkende is eventueel foto's maken.


Top, bedankt. Heb het op mijn lijstje gezet voor donderdag navraag :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:53 



 
Profiel   

Succes en ik zal duimen voor iets simpels!

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-10-22 16:55 



 
Profiel   

xDenies schreef
Elisa2 schreef
Kan ook een hoefzweer zijn geweest, die geven ook pulsering. Maar goed, daarna ging ze weer goed lopen en de opstart problemen zijn er sinds een paar weken, sinds de weersomslag waarschijnlijk? Heeft ze een deken op? Klinkt toch als artrose of iets met de spieren. Maar die plek zou mij ook zorgen baren in combinatie met de gehele manenkam verhard. Dan denk ik weer eerder aan cushing/ insulineresistentie oid.


Hoefzweer en hoefkneuzing zijn uiteraard bekeken. Ik heb nauw contact met mijn hoefsmid en ook in die periode continu contact gehad. Dus in zekere zin is dat uitgesloten geweest.

De harde manenkam is ontstaan naar de gigantische warme hittegolven. Juist toen het kouder werd zag ik haar opknappen. Dat hele suffe is dus van een paar weken.
Doordat de plek geen pijn of jeuk geeft en ze nog steeds heel makkelijk rond loopt gaat mijn paniekbel daar niet direct bij rinkelen, maar het moet wel verder onderzocht worden, zeker!
Voor dat moeten we op donderdag wachten.


In die gigantische hittegolven waren er ook veel insecten, reacties op beten van insecten kunnen histamine reacties geven en een harde manenkam..zeker als het paard ook nog insuline resistent is kan dit een rol spelen. Ik las laatst dat het ruwvoer dit jaar belachelijk veel suiker bevat en te weinig eiwitten.

Maar er kan ook PSSM2 oid onder liggen, ik heb daar niet genoeg verstand van..probeer maar een beetje mee te denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-22 08:15 



 
Profiel   

Aan een insectenbeet hebben we ook gedacht, vandaar dat we niet gelijk actie ondernamen maar er eerst een paar weken overheen lieten gaan. Maar ook met "minder suiker" tot zover je dat met t blote oog kan bepalen, is er niets vermindert.

Dus we gaan even morgen afwachten en daarna lees ik verder ook over de psssm2 test. :)

Uiteraard heel erg bedankt voor je meedenken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-22 11:24 



 
Profiel   

Mijn paard waarover ik destijds een wat onbestemd gevoel had bleek PPID te hebben.
Ze was te rustig en soms wat afwezig dan voorheen maar verder zag je er niets aan. Dus goed dat je daar ook op laat testen.

Lastige puzzel zo!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-22 11:47 



 
Profiel   

Generatio is de juiste website, ja. De test is ook met haren.
Wat ik wou zeggen is dat er een hele "WijgelovennietindePSSM2test" liga rondloopt. Maar omdat ze in mijn geval ook in Merelbeke met de handen in het haar zaten, hebben we in overleg met de professoren besloten de test toch te laten doen. Hij bleek dan positief, en we hebben ons voer-en huisvestingsbeleid daarop aangepast, en zijn er sedertdien wel in geslaagd het paard een symptoomvrij leven te geven, terwijl ze wel gewoon kan gebruikt worden als rijpaard.
Fokken doen we er uiteraard niet mee!
Eigenlijk komt het erop neer dat de paarden met symptomen die positief testen door een PSSM2 beleid enorm verbeteren, maw dat er wel degelijk een sterke correlatie is tussen de positieve test en de ziekte.

Waar ik in jouw geval ook een beetje aan denk is Lyme. Laat je ook zeker daarop testen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-22 16:46 



 
Profiel   

Jazeker, een stalgenootje kwam daar mee dus die heb ik gelijk genoteerd!

Dus als ik online die pssm2 test bestel gaat het met haren? Krijg ik dan t formulier thuis gestuurd of via de email? In dat laatste geval print ik t gelijk uit en kan t morgen gelijk op de post.

Better safe than sorry.. Liever alles getest. Ik las inderdaad iets in t pssm topic over niet of wel betrouwbaar.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-10-22 17:05 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 5 [ 122 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen