Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Handen in het haar...

 
Profiel   

Misschien dat iemand hier nog een idee heeft wat ik nog zou kunnen betekenen, want ik zit zelf met mijn handen in het haar.

Sinds 3 weken is een van de shetlanders uit onze kudde hoefbevangen geraakt. We waren hier volgens de dierenarts goed op tijd bij, begonnen met behandelen en netjes alle adviezen opgevolgd.
We zijn nu alleen 3 weken verder en er is zo goed als geen vooruitgang te zien. Ik merk dat ze pijn heeft met lopen (het is alleen de voorbenen) en dat ze hier ontzettende moeite voor moet doen om voor uit te komen. Maar verder is ze nog altijd even gezellig, toont ze interesse als je komt en lijkt ze alert en bij. Het is alleen het lopen wat niet gaat momenteel.
Vorige week vrijdag zijn we met haar naar de kliniek geweest voor foto's van de voorbenen om te kijken hoe het hoefbeen er uit zag. Dat was voor nu nog positief volgens de DA, maar moest wel snel gaan veranderen. Ze krijgt nu bloedverdunners om de medicatie sneller door de bloedbaan te helpen en buut in pastavorm, maar nog altijd komen we niks voor uit.

De smid komt volgende week, op advies niet laten bekappen in het begin maar dat was volgens de DA nu echt wel nodig. Speciaal beslag was volgens de smid geen optie in verband met de kleine hoefjes.

Ik zit zelf een beetje in de knel met het morele gebeuren in dit verhaal, want ik zie een paardje met ontzettend veel moeite met lopen, pijn en ellende. Maar ook een paardje wat nog maar 5 jaar oud is en 'verder' gezond. Hoe lang kan ik hier mee door gaan en zijn er misschien nog bokkers die andere behandelmethodes kennen die misschien zouden werken?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 15:51 



 
Profiel   

Bloedzuigers kunnen mooi werk hierin doen. Zeker in combi met mld.
Koelen (in de modder zetten) is pijnstillend, nadeel echter dat het weer de bloedvaten verdund.

Was er nog geen kanteling in hoefbeen? Hebben jullie de oorzaak van hoefbevangenheid kunnen achterhalen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 16:00 



 
Profiel   

Toen onze verzorgshet hoefbevangen raakte heb ik uit nood een prop watten onder haar hoeven getapet voor verlichting. Dit vond ze de eerste stappen raar maar daarna leek het of ze dit wel lekker vond.
Onze smid vond speciaal beslag niet nodig maar het kan wel zeker eronder.
Anders eventueel een andere hoefsmid erbij?

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 16:01 



 
Profiel   

Het klinkt alsof het tij nog wel te keren is, gezien de foto's. Speciaal beslag kan een goede smid echt wel verzorgen bij kleine hoefjes. Ik zou daar toch verder naar kijken. Symptomen verlicht je daarmee terwijl je ondertussen de behandeling en genezing tijd kan geven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 16:04 



 
Profiel   

Een hele nare en helaas veel voorkomende ziekte. Meestal is de remedie een combinatie van pijnstillers (goede ervaring met bute ) en ook dieet! Als te vet zijn tenminste de oorzaak is want ze kunnen ook bevangen raken door heel andere oorzaken,dat moet de DA aangeven.Beterschap ermee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 16:28 



 
Profiel   

Ik zou een andere smid zoeken voor speciaal beslag. Dat kan ook gewoon onder die kleine hoefjes en de druk moet er zsm vanaf. Als de kliniek aangeeft dat ze te redden is en je hebt het er financieel voor over. Speciaal beslag is duur. Zou ik het proberen met pijnstilling, dieet en beslag. Dood kan ze altijd nog.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 17:09 



 
Profiel   

Hoefschoenen met (vilten) zooltjes ,voeten niet te week (zacht) laten worden en heeeeel veeeel geduld. Bute ook zeker niet te snel afbouwen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 18:59 



 
Profiel   

Met onze hoefbevangen shet ging het pas beter toen ze echt arm hooi kreeg. Met een korfje.

Beterschap!! Het is een ellende..

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 19:22 



 
Profiel   

Is het diertje getest op PPID? Hoe oud is hij? Dit is wel het seizoen waarop de PPID-ers door de mand vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 19:47 



 
Profiel   

Bedankt voor de tips allemaal! Ga ze morgen even rustig doorlezen.

@Eilleen333: Er loopt op dit moment nog een bloedtest waar PPID volgens mij bij in zit, die uitslag verwacht ik aankomende week binnen te krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 20:25 



 
Profiel   

Als je ppid test terwijl ze pijn hebben zijn ze altijd positief. Dus dan is later nog eens testen verstandig.

Je zou kunnen kijken naar equine fusion hoefschoenen met een extra zooltje er in. Of een ander merk met dezelfde functie die ook de hele dag om kunnen om haar wat demping en verlichting te geven.

Pijnstillers, bloedverdunners en veel gebedjes zijn wel de behandeling. Ik heb ook wel aangevuld met druppels en poeders van phytonics, voor de voeten en iets om de maag te ondersteunen ivm de pijnstillers.

Ik zou het ook nog even tijd geven als het hoefbeen niet te ver gekanteld is maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik na 3 weken ook wel wat verbetering zou willen zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 20:47 



 
Profiel   

Voor onze shet heeft de hoefsmid van piepschuim een soort zooltjes gesneden en die met ductape vast gezet ( is helemaal goed gekomen) maar die kreeg het door prednison

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 21:21 



 
Profiel   

Hier ook zelf zooltjes gemaakt uit van die mousse plankjes voor onder je knieën te leggen als je in de tuin werkt. Met ducktape en van dat zelfklevend sportverband uit de action vastgezet en om de twee dagen gewisseld wanneer ze platgetrapt waren. Je zag onmiddellijk verschil bij het stappen omdat de zooltjes wat demping gaven en de pijn verlichtte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 21:35 



 
Profiel   

Bravie schreef
Hier ook zelf zooltjes gemaakt uit van die mousse plankjes voor onder je knieën te leggen als je in de tuin werkt. Met ducktape en van dat zelfklevend sportverband uit de action vastgezet en om de twee dagen gewisseld wanneer ze platgetrapt waren. Je zag onmiddellijk verschil bij het stappen omdat de zooltjes wat demping gaven en de pijn verlichtte.

Oh ja goeie, eerst van dat zelfklevend sportverband ertussen. Ductape niet direct op de hoef

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 21:47 



 
Profiel   

Ik gebruikte geweekte watten, van dat plakverband van de Welkoop, ductape en dan een hoefzak. Om beide voorhoeven. Dit gaf echt zichbaar verlichting. De demping van de watten en het verband leken de trick te zijn. Plus soaken in koud water. In combinatie met novacam.

Mijn paard had echt serieus pijn, lag heel veel en heeft echt even geduurd voor ze weer echt goed was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 16-10-22 23:56 



 
Profiel   

Zeker de hoeven gaan dempen, ofwel door medische hoefschoenen of met bovenstaande oplossingen.
Goed dat je foto's gemaakt hebt, Deze zal volgens horen asap moeten bekapt worden (hiel lager en de druk van de teen weg zodat het hoefbeen platter komt, met wat geluk komen de lamellen dan niet te ver los.
Lees even het boek van Remco sikkel over hoefbevangenheid en contacteer asap een goede bekapper/smid met ervaring met HB'ers.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 16:14 



 
Profiel   

Ik heb net vanuit de bloeduitslagen vernomen dat ze strak tegen het positief testen voor Cushing zit. En haar glucose is te hoog. We gaan Prascend proberen maar het is even aanzien wat werkt...

Ik baal ontzettend dat zo'n jong paardje nu al zo'n diagnose heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 16:26 



 
Profiel   

Ik heb ooit een filmpje gezien waarbij er een soort isolatieschuimblok onder getaped werd, dat deukte dan een stuk in en had de hoef veel steun aan. Ik kan het niet zo snel vinden.

Lijkt een beetje wat Bravie en Eleeke bedoelen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 16:33 



 
Profiel   

Mijn ezeltje was hoefbevangen, over kleine hoefjes gesproken...

's morgens en 's avonds pijnstillers, ik moest 's avonds ook met een naald wat spuiten (onder de huid) was geloof ik bloedverdunner.
Elke dag nieuwe schoentjes snijden uit dik piepschuim en vast tapen met ducttape. Zodra hij nieuwe schoentjes kreeg zag je de opluchting en liep hij zo weg.
En elke dag koelen (spreekt de bloedverdunners tegen, maar werkte absoluut), wat ik met coldpacks deed uit de vriezer. Speciale bandages met een zakje om de coldpacks in te doen, om de beentjes te koelen. Want met water hoef ik niet in de buurt te komen :')
Alles twee keer per dag, behalve de bloedverdunners. 3 weken lang gezwoegd en heen en weer gecrossed (en een super lieve vriendin die 's morgens de pijnstiller voor haar rekening nam) om het voor het diertje te verlichten en toen ging het ineens keihard de goede kant uit. Vanaf dat moment geen voordroog meer (ik vermoed nog steeds dat dat de oorzaak was, er was toen geen hooi meer te krijgen in de wijde omgeving en we hebben 1 baal voordroog gehaald en twee dagen later stond hij er zo bij), ik heb een voorraad hooi liggen voor nood en op de pensionstal waar ze 1,5 jaar geleden naartoe verhuisd zijn de afspraak dat ze ALTIJD hooi krijgen en dat ze dat op voorraad houden voor de twee bengels. Geen snoepjes meer (tenzij zonder suikers), geen appels of banaan, alleen nog een klein stukje wortel voor de afwisseling of beloning. Verder krijgen ze niks meer.

Ik was lichtelijk in paniek, omdat het 2,5 week echt slecht ging. Ik had me ook echt voorgenomen dat ik hem zou laten gaan als we met 3 weken geen verbetering zouden zien. Dat arme dier wist niet wat m overkwam, had het grootste gedeelte van een etmaal pijn. Ik ben ook echt streng, niemand die ze wat lekkers mag voeren als ik er niet ben. De pensionhoudster lacht me steeds uit als ik wéér eens vraag of ze genoeg hooi heeft voor de winter, of dat de ezels écht geen voordroog gekregen hebben als er een opengesneden baal ligt (voor de paarden dus), of dat haar kinderen (volwassenen die flink meehelpen op stal) wel echt weten dat de ezels alleen hooi mogen.. :') Maar ik vergeet nooit mee hoe ellendig dat diertje zich gevoeld heeft, dat mag NIET meer gebeuren!

Je hebt er waarschijnlijk niets aan... behalve wat kleine tips wat je misschien nog meer kunt doen. Het koelen met coldpacks, en bevroren springschoenen (laten volzuigen met water en in de vriezer leggen, dan koelt het automatisch een kwartier als je ze omdoet), de piepschuimen schoentjes...

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 16:49 



 
Profiel   

Kiki1995 schreef
Ik heb net vanuit de bloeduitslagen vernomen dat ze strak tegen het positief testen voor Cushing zit. En haar glucose is te hoog. We gaan Prascend proberen maar het is even aanzien wat werkt...

Ik baal ontzettend dat zo'n jong paardje nu al zo'n diagnose heeft.


Oh wat sneu! Inderdaad niet wat je verwacht bij zo'n jong dier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 16:52 



 
Profiel   

Zoek aub geen smid die er ijzers onder wil rammen. Vorig jaar zelf in een soort gelijke situatie gezeten en van de 4 hoefsmeden op de kliniek zei er 1 ik probeer het wel. Ik probeer het wel werd door zijn collega niet fijn opgenomen en hij werd op zijn plek gezet. Die voetjes vernagel je heel snel. Ik gebruikte laatst zelf luier met vetwrap en ductape voor een zachte ondergrond. Daarna had ik plak schoenen van happy horse.de die kan je er zelf onder lijmen en kosten niet de hele wereld. Als je ze goed lijm en daarna afplakken met tape blijven ze hier ondanks fanatiek gebruik 6-8 weken zitten. In jou geval niet intensief gebruik maar om even aan te geven. Daarnaast zit ik zelf nu te kijken naar glue shoe omdat die wat vriendelijker zijn voor mij zelf om te plakken. En je zou nog kunnen kijken naar hoefschoenen. Ej heeft van die medicatie boots geloof ik. De schoenen van happy horse.de kan je ook in de modder gebruiken, mijn pony loopt er zelfs mee in het modderige bos.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 17:05 



 
Profiel   

Ik snap je helemaal. Een paar maanden geleden was het bij mijn shetlander ook weer raak. Ze heeft ook de ziekte van cushing,maar snap nog steeds niet waarvan ze het heeft gekregen, omdat ook niet op het gras staat. Ik zat toen ook met mijn handen in het haar. Met alleen pijnstilling en ontstekingremmers ging het niet over en mijn eigen hoefsmid wilde er niets aan doen. Ben toen in aanraking gekomen met een ander hoefsmid die veel ervaring heeft met hoefbevangen pony's. Hij heeft mijn shetlander echt geholpen, door haar hoeven in het gips te zetten. Het is gewoon hetzelfde spul wat ze voor mensen ook gebruiken. Ze heeft er 8 weken op gelopen en daarna heeft hij het gips eraf gehaald. Ze is helemaal opgeknapt. Ik zou adviseren om een goede hoefsmid te zoeken die er verstand van heeft. Heel veel succes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 17:39 



 
Profiel   

Nu ben ik wel benieuwd wat dat gips dan gedaan heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 17:45 



 
Profiel   

Hij heeft de hoeven zo bijgetrimt dat de stand niet zo gevoelig meer was. En toen een zooltje op de staal gedaan en toen het gips eromheen gedaan, de hoefsmid zei dat dit haar meer stevigheid geeft en het gewicht wat naar achteren wordt verplaatst,zodat ze minder pijn heeft, omdat ze niet meer op de witte lijn lopen wat gevoelig wordt bij hoefbevangenheid.En omdat ze minder pijn had ging ze weer meer lopen, wat ook goed is voor de doorbloeding.

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 17:58 



 
Profiel   

Let erop dat de uitslag van het bloed sterk beïnvloed kan zijn door de pijn.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 17-10-22 18:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 38 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen