Langdurige droes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 07:59

Hier in het voorjaar een pony gehad die maanden op de sukkel was met Dries, DA schatte haar kansen niet heel hoog, maar uiteindelijk heeft ze het tegen ieders verwachtingen in, wel gehaald, eerste maanden was ze ook behoorlijk kopschuw geworden, maar is ondertussen weet haar vrolijke zelve.

Hier toch wel wat alternatievere middelen erbij gehaald(allemaal op aanraden van dierenarts die ook die richting op durft denken):
- trekkend smeersel gemaakt, is volgens de da (oudere man die heel kundig is), een heel oud recept die trekkend werkt naar buiten toe en ervoor zorgt dat het makkelijk dagen tot een week eerder kan openbarsten): voor pot bruine zeep(zo de dikke bruine blubber in een pot te koop), een hele pot dijon mosterd en een hele bus peper mixen en dat tot 3x toe op de absessen smeren(best scheren zodat het tot op de huid gaat, maar ze is al geschoren zie ik)

-Daarnaast verse honing op een stuk stof smeren en als een bit in haar mond doen en daar laten zitten voor een half uur, wel zorgen dat het vastzit door bv achter de oren of aan ene halster vast te maken, honing werkt ontsmettend en gaat dan van binnenuit ontsmettend werken.

-En daarnaast propolis geven, desnoods met een spuit in de mond. Is een natuurlijk anti-bioticum en kan wel baat hebben.

Wij hebben ze ook op de wei gegooid, was vooorjaar en de verse grasjes gingen er veel beter in dan het hooi, en dat was voor haar ook beter.

De onze heeft waarschijnlijk meer dan een maand met gestekte nek gestaan, was vreselijk, was zodanig aan het rochelen door de gezwellen die op haar luchtpijp duwden dat we zelfs een tracheotomie besproken hebben(maar gelukkig niet gehoeven). Vaak gedacht van ‘zo kan het niet verder’, maar zij was duidelijk nog fris in haar ogen en wou wel nog. Gelukkig, want ze staat hier nog en is weer helemaal ok.

Sterkte!

pjer
Berichten: 1597
Geregistreerd: 18-03-05

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:31

Doe je een open abces ook spoelen? Wij hebben toen de abcessen open gingen de eerste dag met water uitgespoeld en dan daarna vetramil spoelmiddel gebruikt (zit honing in) dat zorgt dat andere bacterieen geen kans hebben. en dan 2x per dag spoelen. Na die eerste dag meestal alleen nog met de vertramil.

Hopelijk knapt ze snel op, want wat voelen ze zich ellendig met die rot abcessen.

Elisa2

Berichten: 37454
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 08:45

De tip om trekzalf te gebruiken is echt een hele goede, dat trekt echt de ontstekingen naar buiten toe en dat is wat je wilt.

Wel of geen prascend is een keuze, sommige paarden reageren er heel goed op en anderen totaal niet. Laarakker heeft een alternatieve behandeling voor PPID met kruiden.

Antibiotica zou ik voorzichtig mee zijn, zoals al genoemd kan de infectie dan naar binnen slaan en is het einde verhaal.

Ik zou ook kijken naar iets wat je kan voeren van binnen wat ontstekingen tegen gaat, zoals de hierboven genoemde honing en propolis. Vitaminenspuiten kunnen de weerstand ook een boost geven.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:48

Ik denk dat je samen met je DA goed bezig bent om haar erboven op te krijgen. Droes kan lang duren. Bij velen gaat het snel voorbij maar bij sommigen is het een rot ziekte.
Uiteindelijk sterven is zeker niet uitgesloten.

Heb je al eerder PPID symptomen bij haar gemerkt?
o.a. langere vacht, schrikachtig, wondjes die slecht genezen, slap in bespiering, verzwakte immuniteit.

PPID krijgen ze namelijk niet van vandaag op morgen.

Dustinlover

Berichten: 8742
Geregistreerd: 17-12-04
Woonplaats: Cromvoirt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 09:51

Hier helaas ook best wel een ervarings deskundige wat droes betreft. Heb het nu een aantal keer meegemaakt. Iedere keer helaas ook een pony overleden.
Pony gehad met naar binnen geslagen droes. Die stond weken met koorts en snot. Viel enorm af(gratenpakhuis) en moest echt iets gebeuren. Ik heb 3 weken lang penicilline gespoten bij hem en wonder boven wonder is hij er daardoor boven op gekomen. Helaas overleed hij aantal weken later alsnog doordat hij ook al flink had geleden van de rode bloedworm die bij de vorige eigenaren nooit bestreden zijn. Bij de sectie kon je goed zien dat er wel littekens van de naar binnen geslagen droes zaten.

Dan ook nog een veulen gehad die 1 abces had welke over was en 5 weken later kwam er ineens weer een abces.

Wel zeg ik eerlijk dat ik met een pony van 20 jaar oud en met nog zoveel meer onder de leden een "deadline" zou neerzetten. Ik zou het voor mijn eigen pony namelijk niet levenswaardig vinden om nog maanden zo ziek te zijn en dan met alles wat ze nog meer heeft.

Heel veel sterkte TS en hoop dat ze snel opknapt!

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:04

Beslist geen AB bij droes wegens kans op verslagen (naar binnen slaan van) droes.
Het lijkt wel of je pony zichzelf steeds opnieuw besmet.
Ik denk dus dat spoelen van de luchtzakken wel nodig is.
Ook zou ik - zoals een aantal hier al aangeven - je pony helpen met zijn weerstand. Ik heb zelf goede ervaringen met Den Hoek (holistische paarden en kleine huisdieren artsen). Je kunt ze ook gewoon bellen.

Pomski

Berichten: 695
Geregistreerd: 18-05-03
Woonplaats: Andijk

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 10:39

De foto met het dekentje is hartverscheurend.
Vanachter een toetsenbord is het natuurlijk super makkelijk "praten", maar ik denk dat ik zou stoppen. Niet omdat ze het niet waard is maar juist omdat ze het waard is. Dit is echt vreselijk voor haar.
Ze voelt zich blijkbaar al weken zo ellendig en gezien er weer nieuwe abcessen aan het vormen zijn lijkt het ook voorlopig nog niet klaar.
Desondanks duim ik dat de prascend het verschil maakt voor jullie!

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 13:44

Dankjulliewel voor de berichtjes!

Antibiotica gaan we definitief niet doen, spoelen ook niet, omdat ik het niet eerlijk vind voor haar om haar mee te slepen naar de kliniek, waar ze vervolgens alleen maar met slangen en spoelingen in de weer gaan. Ze kan nu al niets hebben, laat staan zonder mij erbij. Ze is echt heel heel heel erg ziek, ze leeft op zodra ze me ziet lopen, dan begint ze te hinniken gaan de oortjes omhoog, maar dat zakt al snel af, als ik er een tijdje ben.

Morgen komt de tandarts, kijken naar het gebit of daar nog belemmerende factoren kunnen zijn waarom ze zo slecht eet, in de middag komt Jill van Paard&Voeding om te kijken of we met supplementen nog iets kunnen betekenen. Allemaal in de bekende isolatiepakken, met alle maatregelen die we moeten nemen.

Gisteren heeft ze 1/4e prascend gehad, ze heeft vandaag wel minder eetlust, wortels en appels gaan er ontzettend goed in, senior priores eet ze nu voor de helft op ongeveer. Ze staat nu even paar uurtjes buiten op een weilandje, met een paar geitjes, zodat ze hopelijk toch wat gras kan eten.

We geven haar nog even de tijd, om te kijken hoe al het bovenstaande gaat uitpakken. Een einddatum heb ik ook zeker in mijn hoofd. Dan zal de tijd het leren in welke cirkel we uiteindelijk belanden.
Laatst bijgewerkt door Linsey1998 op 26-10-22 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29206
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:47

Overleg even met je DA, maar ik weet van andere mensen met PPIDers dat ze de prascend ook wel als zetpil geven ivm niet willen eten pil & gewoon voer.

Marije_jiplover

Berichten: 25346
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:51

Wow, 1/4 prascend voor zo'n kleine pony als startdosering, dat vind ik echt een heel behoorlijk grote stap ineens!

Ik snap dat je afgaat op wat je dierenarts adviseert, maar bij grote paarden is het vaak raadzaam om met 1/4 tablet te beginnen, om langzaam op te bouwen en bijwerkingen te minimaliseren, dan vind ik 1/4 voor zo'n kleine shetlander echt heel veel. Niet heel gek dat de eetlust dan daalt, dat is een bekende bijwerking.
Ter vergelijking, mijn haflinger van va 500 kg kreeg 1/8 tablet in de eerste week, 1/4 in de tweede.

Abces spoelen hoeft niet op de kliniek, kun je ook zelf.
Met een grote (100 of 200 ml) injectiespuit en een lauwwarme spoel oplossing met bijvoorbeeld een beetje betadine oplossing door de opengebroken abcessen spoelen.
Snap dat je nu niet wil verplaatsen naar een kliniek, maar er kan op eigen terrein beslist wel iets aan spoeling gedaan worden.
Luchtzakken spoelen kun je idd niet zelf, maar alles wat naar buiten doorbreekt in principe wel.

Sterkte.

tiwi1969

Berichten: 7658
Geregistreerd: 04-04-10
Woonplaats: in een huis met een tuintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 13:55

Die pil is inderdaad heel vies, ik deed hem in een uitgeholde wortel.
Voor een grote C pony Ben ik begonnen met 1/8, dat is wel een geklooi met delen maar met een heel scherp aardappelmesje (molenmesje) lukt het.
Bij hem ging het eten beter met masters slobberbrox dan met seniores priores.

Beterschap met de patiënt!

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-22 13:59

Marije_jiplover schreef:
Wow, 1/4 prascend voor zo'n kleine pony als startdosering, dat vind ik echt een heel behoorlijk grote stap ineens!

Ik snap dat je afgaat op wat je dierenarts adviseert, maar bij grote paarden is het vaak raadzaam om met 1/4 tablet te beginnen, om langzaam op te bouwen en bijwerkingen te minimaliseren, dan vind ik 1/4 voor zo'n kleine shetlander echt heel veel. Niet heel gek dat de eetlust dan daalt, dat is een bekende bijwerking.
Ter vergelijking, mijn haflinger van va 500 kg kreeg 1/8 tablet in de eerste week, 1/4 in de tweede.

Abces spoelen hoeft niet op de kliniek, kun je ook zelf.
Met een grote (100 of 200 ml) injectiespuit en een lauwwarme spoel oplossing met bijvoorbeeld een beetje betadine oplossing door de opengebroken abcessen spoelen.
Snap dat je nu niet wil verplaatsen naar een kliniek, maar er kan op eigen terrein beslist wel iets aan spoeling gedaan worden.
Luchtzakken spoelen kun je idd niet zelf, maar alles wat naar buiten doorbreekt in principe wel.

Sterkte.


Hmm, wellicht kan ik dan vandaag beter 1/8e geven, nog kleiner krijgen van de pil lijkt me vrijwel onmogelijk.

Spoelen van de abcessen doe ik ook, alleen de luchtzakspoeling gaan we niet doen, dat is de spoeling die op de kliniek moet.

Anoniem

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 14:02

Kijk ook even naar propolis..

fique

Berichten: 2503
Geregistreerd: 03-02-04
Woonplaats: zaanstad

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 15:40

Jeetje wat een ellende! Advies kan ik je niet geven.. alleen dat je zelf je pony als beste kent en waarschijnlijk zelf dan ook wel kan inschatten waneer het echt klaar is. Hopelijk kan Jill wat voor je betekenen. Sterkte

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 17:20

Wat betreft prascend.
Ja er kunnen bijwerkingen zijn echter niet iedere pony of paard heeft deze bijwerkingen. Als je tijd genoeg hebt kun je langzaam opstarten. Echter je hebt geen tijd genoeg. Je geeft de prascend zodat ze minder last heeft van de symptomen van PPID. Zodat haar immuunsysteem beter werkt. Zodat ze daardoor minder snel abcessen aanmaakt en de droes kan overwinnen. Als je nog langzamer gaat opstarten zit je over 3 weken pas op de dosis die je moet hebben met als gevolg dat ze dus nog 3 weken zo staat.

Babootje

Berichten: 26389
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-22 18:55

Linsey1998 schreef:
Dankjulliewel voor de berichtjes!

Antibiotica gaan we definitief niet doen, spoelen ook niet, omdat ik het niet eerlijk vind voor haar om haar mee te slepen naar de kliniek, waar ze vervolgens alleen maar met slangen en spoelingen in de weer gaan. Ze kan nu al niets hebben, laat staan zonder mij erbij. Ze is echt heel heel heel erg ziek, ze leeft op zodra ze me ziet lopen, dan begint ze te hinniken gaan de oortjes omhoog, maar dat zakt al snel af, als ik er een tijdje ben.

Morgen komt de tandarts, kijken naar het gebit of daar nog belemmerende factoren kunnen zijn waarom ze zo slecht eet, in de middag komt Jill van Paard&Voeding om te kijken of we met supplementen nog iets kunnen betekenen. Allemaal in de bekende isolatiepakken, met alle maatregelen die we moeten nemen.

Gisteren heeft ze 1/4e prascend gehad, ze heeft vandaag wel minder eetlust, wortels en appels gaan er ontzettend goed in, senior priores eet ze nu voor de helft op ongeveer. Ze staat nu even paar uurtjes buiten op een weilandje, met een paar geitjes, zodat ze hopelijk toch wat gras kan eten.

We geven haar nog even de tijd, om te kijken hoe al het bovenstaande gaat uitpakken. Een einddatum heb ik ook zeker in mijn hoofd. Dan zal de tijd het leren in welke cirkel we uiteindelijk belanden.



Wat zegt de DA over het risico van herbesmetting i.c.m. luchtzakspoeling?
Ik snap best dat je met je pony niet wil slepen naar de kliniek, maar als hij zichzelf daardoor steeds opnieuw besmet? Doordat de bactering aanwezig blijft in de luchtzakken?

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 10:34

Babootje schreef:
Linsey1998 schreef:
Dankjulliewel voor de berichtjes!

Antibiotica gaan we definitief niet doen, spoelen ook niet, omdat ik het niet eerlijk vind voor haar om haar mee te slepen naar de kliniek, waar ze vervolgens alleen maar met slangen en spoelingen in de weer gaan. Ze kan nu al niets hebben, laat staan zonder mij erbij. Ze is echt heel heel heel erg ziek, ze leeft op zodra ze me ziet lopen, dan begint ze te hinniken gaan de oortjes omhoog, maar dat zakt al snel af, als ik er een tijdje ben.

Morgen komt de tandarts, kijken naar het gebit of daar nog belemmerende factoren kunnen zijn waarom ze zo slecht eet, in de middag komt Jill van Paard&Voeding om te kijken of we met supplementen nog iets kunnen betekenen. Allemaal in de bekende isolatiepakken, met alle maatregelen die we moeten nemen.

Gisteren heeft ze 1/4e prascend gehad, ze heeft vandaag wel minder eetlust, wortels en appels gaan er ontzettend goed in, senior priores eet ze nu voor de helft op ongeveer. Ze staat nu even paar uurtjes buiten op een weilandje, met een paar geitjes, zodat ze hopelijk toch wat gras kan eten.

We geven haar nog even de tijd, om te kijken hoe al het bovenstaande gaat uitpakken. Een einddatum heb ik ook zeker in mijn hoofd. Dan zal de tijd het leren in welke cirkel we uiteindelijk belanden.



Wat zegt de DA over het risico van herbesmetting i.c.m. luchtzakspoeling?
Ik snap best dat je met je pony niet wil slepen naar de kliniek, maar als hij zichzelf daardoor steeds opnieuw besmet? Doordat de bactering aanwezig blijft in de luchtzakken?



Daar hebben we t niet over gehad. Luchtzakspoeling is €400 per spoeling. Meestal 1 weekje nodig, dus dan zit je op €2.000/3.000 voor alleen spoelingen. Dan alles daarom heen nog. Begrijp me niet verkeerd hoor, maar ze heeft wel ook nog ppid, artrose en spat, waarvan ook nog onduidelijk is of dat onder controle te krijgen is. Hierdoor hebben we besloten, mede vanwege het financiële plaatje in vergelijking met de diagnoses die ze al heeft om dat niet te doen.

Vandaar dat we gestart zijn met de prascend en dan zal de tijd het uitwijzen of ze genoeg weerstand heeft om er doorheen te komen.

OYYO

Berichten: 235
Geregistreerd: 30-07-12

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:02

Dat van die luchtzakspoeling wellicht nog een keer navragen. De meeste paarden moeten een keer gespoeld worden. Dat is dus 400 euro. Sommigen 2 en daarnaast enkelen 3 keer. Dus max. 1200 euro.

Froemel

Berichten: 2784
Geregistreerd: 14-05-05
Woonplaats: Remunj, binnekort Zjwame!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 13:40

Hier iemand met een pony die langdurige droes had.

Mijn pony heeft bijna 4-5 maanden droes gehad, tijdens de droes bleef ze maar abcessen ontwikkelen, die ik iedere dag 2x verzorgde. Gelukkig at en dronk ze goed als alles maar goed hoog stond. Ik heb toendertijd vaak nagedacht over inslapen omdat ik het geen dierwaardig bestaan vond. Heb dag en nacht bij haar in de stal gelegen als ik niet aan het werk was.

Toen de abcessen gestopt zijn en ze helemaal beter was, heeft ze een soort bult aan overgehouden.
Dit besproken met dierenarts die er toch al zo nauw bij betrokken was. Dit kon geen kwaad.

Een halfjaar later in de winter had mijn pony geen bult meer, had koorts en voelde zich echt ziek. Dierenarts erbij, ook erbij vermeld dat die bult weg was. Maar dat kon niet van de droes zijn geweest.
Ze wilde niet eten, amper drinken. Had gekke verhoogde lever en ontstekingswaardes.
Na een week begonnen met antibiotica en binnen 2 dagen was ze overleden.

Als ik toen had geweten dat luchtzakken uitspoelen waarschijnlijk de oplossing was, doet het mij echt pijn. Ze had waarschijnlijk dan nu nog geleefd.

Neem het raad van luchtzakken spoelen aan, kost je iets, maar een gezonde pony is onbetaalbaar.

uiltje001
Berichten: 646
Geregistreerd: 03-03-08
Woonplaats: Hengelo

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 00:33

Paardenhouders waarderen erg dat de stallen even melden waar de besmettelijke paardenziektes heersen.
Dit kan op Facebook.

Landelijk meldpunt voor besmettelijke paardenziektes

tengeltje11
Berichten: 7156
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 00:34

Wat heeft dat met de vraag van TS te maken?

ynekes

Berichten: 332
Geregistreerd: 10-05-08

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 05:57

Linsey1998
Wat ontzettend rot om je pony zo te zien lijden en wat een vreselijke afweging om te moeten maken ten aanzien hoe lang je haar geeft om op te knappen.
Heel veel sterkte gewenst. Hoop dat ze zich snel beter mag gaan voelen

candalisa

Berichten: 3473
Geregistreerd: 02-08-10
Woonplaats: Wijchen

Re: Langdurige droes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:56

Hoe gaat het nu met dr?

marleen_usar

Berichten: 24674
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 08:58

Hier werkt de vloeibare dyuivelsklauw bij dit soort dingen, dus waar je geen antibiotica mag gebruiken.

diesuus
Berichten: 192
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: over de grote sloot

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-22 09:47

mijn fjord van 30 jaar kwam afgelopen winter ook niet van de droes af, ze heeft toen ruim 2 weken in de kliniek gestaan en werd elke dag gespoeld, volgens mijn dierenarts was dat het enigste wat we konden doen om ervan af te komen. ze heeft het gered en het gaat weer super met haar.