Korsten over het hele lichaam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12555
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 02:21

Ik zou deze in ieder geval zo snel mogelijk helemaal scheren zodat je er tenminste bij kan. Je kan nu wel wassen en behandelen, maar vervolgens is het alsnog heel lang zeiknat en dat werkt niet echt bevorderlijk.

Koud krijgen de het niet mits je de juiste dekens op gooit. Ik zou niet eens beginnen met strepen scheren, maar echt alles eraf inclusief hoofd en benen, want het zit overal.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 04:06

Dit soort problemen kunnen ook komen door vergiftiging.. eikels, Jakobs kruiskruid..

Caira
Berichten: 26056
Geregistreerd: 20-07-02
Woonplaats: Schoorl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 06:00

Fotosensibiliteit! Ik had er ook 2 een aantal weken terug, blijkbaar zat er veel stikstof in het gras door de temperatuur wisselingen of toch nog te veel klaver in de wei. Gelijk van het gras afhalen, vreemd dat je dierenarts het niet herkent…

Alleen de witte delen van de vacht worden aangetast, dus het zou kunnen dat andere paarden in de kudde enkel een verbrande neus of ‘mok’ hebben. De een is er ook vatbaarder voor dan de ander.

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... ij-paarden

zimbabwe

Berichten: 2313
Geregistreerd: 22-10-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 07:22

Ze is toen geschoren, gewassen en aan een infuus met antibiotica gegaan. Haar nierwaarden waren niet goed toen, maar ook niet extreem slecht, de rest van het bloed was toen goed op de ontsteking waardes na natuurlijk.

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 08:11

Ze wordt vandaag geschoren.

Pemphigus heb ik ook al doorgekregen en geef ik door aan de veearts.

Enkele jaren terug bij haar dochter en in lichte versie bij haar vergiftiging gehad door de stengel van jacobskruid in het hooi. Maar toen was dit duidelijk aan de leverwaardes re zien en dat is goed nu.

Processierups niet aanwezig en zou denk ik niet zo resulteren.

Ze is een bonte schimmel maar zowel haar zwarte als roze huid heeft korsten. Dus sluit fotosensibiliteit ook uit.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 08:15

Laat voor de zekerheid ook ppid testen.
Mijn pony had dit ook over z'n lichaam en bleek ppid tr hebben

Lieuwkje_90

Berichten: 2279
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: BE

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 08:40

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar zijn de korsten pijnlijk?

Wij hebben een pony gehad die ook opeens dit soort korsten begon aan te maken. Na meer dan een half jaar zoeken en onderzoeken zijn we uitgekomen op een immuniteitsziekte. Bij een lichte opstoot krijgt ze nu cortisone pilletjes, bij een grotere opstoot krijgt ze een cortisone spuit + pilletjes. Zo is ze nu toch al een tijd stabiel.

StalMelyn

Berichten: 2028
Geregistreerd: 05-11-12

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 10:11

Ik heb zoiets gezien bij een hond (korsten op neus en om de ogen) en dat bleek een allergie voor voer te zijn. Die kreeg dat voer al jaren en dat bouwde op totdat het lijf er niet meer tegen kon. Die moest over op hypoallergeen voer.

Een hond is een ander ras natuurlijk maar misschien zou je kunnen testen op allergieën?

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-22 17:26

Ppid schrijf ik zeker ook op mn lijstje!

Wel, sommige korsten zijn idd pijnlijk. Vooral op haar lichaam, 2 weken terug kon je niet eens je hand over haar rug laten gaan of ze dook ineen. Op haar hoofd en begin van haar hals lijken ze eerder gewoon te jeuken. Ondanks deze aan haar hoofd de nieuwste zijn.
Cortisone heeft ze vorige week gekregen maar deed niet echt wat.

Ik heb haar deze namiddag geschoren, nog nooit zo lang er over gedaan en zo lelijk geschoren :+ maar het is gelukt. Op sommige plaatsen zaten zoals verwacht de korsten los en kon ik ze wegscheren en vond ze het deels ook een fijn gevoel. Andere plaatsen zoals haar achterbenen, rug, lies en buik had ze liever niet. (Ze is verder wel het meer dan gewoon om gewoon om geschoren te worden, ze heeft dik 7 jaar aan meerdere shows deelgenomen)
Ben wel blij, nu heb ik een mooi overzicht en zie ik pas echt wat de toestand is.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:27

Ach, wat een zieltje. Sterkte met het herstel.

MarliesV

Berichten: 15173
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:36

Och gossie, het is zo te zien wel gelukt om haar niet tot bloedens toe open te halen. Knap staaltje scheerwerk, daar was ik nog al bang voor.

Hopelijk slaat nu de behandeling aan.

Rocamor

Berichten: 10831
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:45

Ik zal hier niet zetten wat door mijn hoofd schoot toen ik dit zag.... Was niet netjes

Wat ziet dat arme dier uit zeg. Hoop echt dat het scheren haar verlichting gaat geven.

MarjanB

Berichten: 16423
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 17:57

Er is ook op schimmel getest? Heb wel eens een paard gezien met een reactie op schimmel en die kreeg ook enorme plekken

thequeensmum
Berichten: 3512
Geregistreerd: 20-08-12

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 18:33

Arme stakker. Hoop dat je snel een oplossing vindt.

Rangeela

Berichten: 754
Geregistreerd: 25-02-08
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-22 22:43

Wat een naar mysterie! Ik heb met je te doen TS en met je arme paard. Nu ze geschoren is wordt het wel heel duidelijk zichtbaar waar ze allemaal korsten heeft! Wat ellendig dat het echt overal zit! Hoop dat je snel verder komt in de behandeling. Wellicht advies vragen bij een paarden kliniek? Of een medium, als je een goede kent. Sommige dieren kunnen aan een medium doorgeven wat er mis met ze is.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 00:03

Iets giftigs binnen gekregen? Ik zou je dierenarts contact op laten nemen met Utrecht of Gent. Die hebben het vast vaker gezien.

Pareltjes
Berichten: 2210
Geregistreerd: 21-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 00:16

Dit is toch een ander beeld dan rainrot...de lokaties kloppen niet.

Al aan mijten gedacht?

De vele wondjes aan buik, benen, liezen maar ook hoofd kunnen misschien ook wijzen op iets van mugjes, insecten die vanuit het gras omhoog komen?

Al met al heel goed dat je hebt geschoren...

rensju

Berichten: 1592
Geregistreerd: 13-08-05
Woonplaats: Friesland

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-22 10:45

Oei, hier ook pemphigus foeliacus bij een shet gehad. Lijkt er heel erg op.

Taucha

Berichten: 1168
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:35

Gek, als je snel kijkt lijkt het alsof de meeste/ergste kosten bijna alleen op zwarte huid zitten. Wat beter gekeken zitten er op witte huid ook wel wat korstjes, maar minder en ook kleiner.

Ik ben benieuwd of TS ondertussen al iets van vooruitgang heeft gezien?

Mando

Berichten: 15686
Geregistreerd: 11-06-06
Woonplaats: Als Rotterdamse tussen de Friezen.

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-22 20:51

Jezus wat een plekken.

Ik hoop dat je er snel achter komt wat het is en dat ze snel geneest.
Sterkte

Skyla
Berichten: 369
Geregistreerd: 22-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-22 19:24

Vandaag eindelijk een droog moment gehad om haar nog eens te scheren (in hoeverre mn mesjes nog wilden). Aan haar hals had ze al veel korsten afgeschuurd maar op vele andere plaatsen bleven ze terug vast in haar vacht zitten (die ondertussen alweer redelijk gegroeid was).
Haar benen en deel van haar hals heb ik niet gedaan. Benen vooral voor het natte gras momenteel.

Ze is nu bijna zo goed als korstloos. Een paar nog op haar lichaam. Maar merk vooral dat haar hoofd nog wat achterkomt. Er was daar ook een plekje waarbij de huid nog wat bloedde.
Na de foto's haar dan met Marseille zeep en lauw water gewassen. Ander deken op en terug haar weidje in. Daar staat ze nu apart sinds vorige week.
Ze is al een paar dagen weer terug haarzelf, roepen, actief en over draad die hoger is dan haarzelf springen. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Tijdens het scheren
Afbeelding

Afbeelding

Zelfde locatie als de foto hierboven. Hier zie je oa wel nog duidelijk waar de korsten gezeten hebben. Zo goed als overal waar een korst zat zie je nog een geelachtige plek waarbij de vacht ook wat anders zit.
Afbeelding

Sosha

Berichten: 3126
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Rhenen

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 20:29

Gelukkig dat het zo veel beter gaat.

CarinaR

Berichten: 11947
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Net buiten ons dorp

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-22 22:30

Oef, mijn pony had idd ook zulke korsten en ppid dus. Maar niet zo erg als bij jou pony. Jeetje zeg. Gelukkig dat t nu beter gaat

stefanie33
Berichten: 49
Geregistreerd: 12-04-07

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 00:06

Lopen er toevallig kippen bij of in de buurt? Ik heb een shetlander gehad waarvan we dachten dat het rainrot was. Maar niks hielp. Bleek later van de kippen te zijn. Pony van stal verhuisd zonder kippen en het was heel snel verdwenen. En nooit meer teruggekomen.

ankep
Berichten: 338
Geregistreerd: 05-07-06
Woonplaats: 's-Hertogenbosch

Re: Korsten over het hele lichaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-22 01:14

ik heb dit soort korsten (in wat mindere mate) gezien bij paarden die een hele lange vacht hadden en deze niet kwijt raken. de huid wordt als het ware verstikt en gaat smetten met korsten tot gevolg....
dan is scheren al de oplossing want dan komt er weer zuurstof op de huid