Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Korsten over het hele lichaam

 
Profiel   

Terug een grote tekst maar omdat we momenteel echt niet weten wat ze heeft wilde ik toch uitgebreid uitleggen wat we al allemaal gedaan hebben.

Dik 3 weken geleden ontdekte ik bij een van mijn paardjes korsten over haar gehele lichaam, geen kale plekken maar echt korsten tussen de vacht. Soms klein maar soms echt grote dikke. Bij sommige kwam er ook wat etter naar boven. De veearts dacht direct aan regenschurft. Maar omdat hij het toch erg raar vond dat haar hele lichaam onder zat inclusief haar uier en benen had hij toch maar wat afschraapsels genomen. Een breed spectrum antibiotica voor 8 dagen lang via injectie en product om te wassen tegen schurft.
Uit het afschraapsel kwam niet veel speciaals dus bleef het idee bij ferme regenschurft.

5 dagen later leken de korsten op haar lichaam los te komen maar kwamen er tegelijk alweer nieuwe bij. Vooral op haar hoofd die tot nu redelijk gespaard bleef. Daarop moest ze 2x met 3 dagen tussen een cortisone spuit.
Dit nog eens een week aangezien in de hoop dat er wat ging veranderen maar er kwamen alsmaar meer korsten bij en af en toe terug wat etter. Vooral op haar hoofd zaten er bloedkorsten. Haar lichaam is pijnlijk maar haar hoofd en begin van haar hals lijken ook wel te jeuken. Ze werd ook alsmaar zieliger, liep echt pijnlijk en traag en ik vond ze regelmatig helemaal alleen een paar weides verder dan de kudde onder een boom terug. Wetende dat de kudde altijd overal samen naartoe gaat.

Ondertussen heeft ze gisteren terug een injectie met iets gekregen wat ik nu natuurlijk vergeten ben wat. Maar we hebben ook wat meegekregen tegen infecties om terug 10 dagen lang in te spuiten. Ze is nu gewassen met isobetadine zeep, dit moet afwisselend met Marseille zeep gedaan worden.

Ondertussen is er een bloedtest afgenomen waarop ze wat verhoogde witte bloedcellen had, tekenen van parasieten aanwezig zijn en bloedarmoede. Voor de rest lijkt alles normaal incl de lever. Omdat we hier veel teken hebben is het bloed ook nog opgestuurd om na te zien op alle soorten tekenziektes die hier voorkomen.

Ze eet en drinkt nog maar is wel vermagerd sinds ze ziek is en zondert zich erg veel van de kudde af.
Ze heeft 24/7 weidegang met inloopstal en een grote weide met ook effectief voldoende (momenteel veel jong) gras op.
Water is regenwater maar in een van de weides is er ook een vijver met bronwater waar ook wel andere dieren in leven en uit drinken.

Ze wordt nu ook extra ontwormd want we hebben een kleine worm in de mest van een paardje uit de kudde teruggevonden.

Het rare is dat ze in een grote kudde staat met onder andere haar moeder, halfzus en haar 2 dochters en geen enkel ander paard heeft iets.

Foto's van gisteren
[ img ]

[ img ]

[ img ]

Daarnet bij het wassen, allemaal losgekomen korsten.
[ img ]

Vorige week
[ img ]
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 15:10 



 
Profiel   

Vervelend zeg!

Ik zou toch ook zeggen regenschurft. Wassen met betadineshampoo en de tijd lost het op...


Laatst bijgewerkt door denice op 26-10-22 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 15:33 



 
Profiel   

Dat lijkt rainrot inderdaad.
Ik zou met deze mate even in overleg met de dierenarts handelen, maar betadine is inderdaad een hele goede eerste stap.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 15:34 



 
Profiel   

Rainrot op de neus lijkt mij vrij stug.

Ik zou in dit geval een schraapsel laten maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 15:37 



 
Profiel   

Staat ze ook lang met natte/vochtige zweetvacht doordat het zo warm is nu nog?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 15:42 



 
Profiel   

Ik zou denk ik zelf als eerste de vacht eraf scheren. Maakt het een stuk makkelijker om te behandelen en in de gaten te houden. Nu blijft ze ook lang nat na het wassen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 17:08 



 
Profiel   

hagelslag schreef
Rainrot op de neus lijkt mij vrij stug.

Ik zou in dit geval een schraapsel laten maken


Dat is al gedaan staat in het bericht en daar kwam niets bijzonders uit. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 17:27 



 
Profiel   

Hmm ik vind het veel te heftig voor een simpele regenschurft. Ik zou huidbiopten laten nemen (dus geen schraapsels maar met een soort appelboortje). Doet mij denken aan Pemphigus Foliaceus...

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 17:29 



 
Profiel   

Idd een schraapsel is bij het eerste bezoek gemaakt maar kwam niets bijzonders uit

Scheren heb ik echt ook al aan zitten denken, is een hel om die zeep goed tot op haar huid te krijgen. Maar heb schrik dat als het straks koud wordt ze het niet warm genoeg zal hebben met haar deken. Ze staat dan ook nooit volledig op stal maar heeft altijd de keus met een inloopstal en schuilstal. Plus dik is ze momenteel niet meer dus geen extra vet.

Een biopt is het volgend plan als deze medicatie nu niet aanslaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 17:38 



 
Profiel   

Je geeft aan dat je paard alleen gras gevoerd krijgt? Naar mijn idee zitten er dezer dagen weinig voedingsstoffen in gras dus zou ik als eerste het inwendige gedeelte aanpakken; goed ontwormen en in elk geval een vitamine/mineralenkorrel en/of slobber bij gaan voeren aangezien je ook aangeeft dat ze aan het vermageren is. Heeft ze koorts? Kan het ook luis of mijt zijn gezien de bloedarmoede?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 17:48 



 
Profiel   

ze is wit?
kan het geen huidaandoening zijn door eten van bepaalde planten,bastaardklaver.
fotosensibiliteit?
weet niet precies wat net allemaal kan zijn,maar doet me er wel wat aan denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 17:56 



 
Profiel   

Ik heb eens een pony gekocht die echt van top tot teen onder de regenschurft zat, dat arme dier was bijna kaal. Dus het kan echt..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 18:03 



 
Profiel   

Dan scheer je met haar mee of een modelletje dat scheelt al veel haar..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 18:26 



 
Profiel   

Blackberry28 schreef
hagelslag schreef
Rainrot op de neus lijkt mij vrij stug.

Ik zou in dit geval een schraapsel laten maken


Dat is al gedaan staat in het bericht en daar kwam niets bijzonders uit. ;)




Aahhh sorry my Bad....
Soms kan ik over dingen heen lezen.


Ansich een stukje vrij scheren heb ik bij mijn tinker ook gedaan.
Het is veel te warm en ze heeft echt een extreme vacht tesamen met longproblemen zorgt dit voor altijd zweten....


Als je nu 2-3 banen vrij scheert op de hals is dat niet te veel. Over een maand zit daar ansich weer een redelijke vacht op.

Je zou ook nog op een gedeelte van de plekken zinkzalf kunnen gebruiken. Kan soms ook goed helpen

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 18:45 



 
Profiel   

De meeste dieren hebben ondertussen een heerlijk dikke wintervacht aangemaakt.
Maar het is gruwelijk vochtig sinds een paar weken en nu ook nog eens heel warm. Dat wijst allemaal samen richting rainrot en in ernstige gevallen kan dat inderdaad op het hele lijf manifesteren incl. de neus.

Ik zou het eerst eens proberen met gedeeltelijk scheren, in ieder geval de hals en buik. Als je dat nu doet dan is over een paar weken de vacht wel weer dik genoeg om niet continu onder een deken te hoeven.

Veel sterkte en beterschap!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 19:14 



 
Profiel   

Ik vrees ook rainrot...

Ik zou ook scheren, temperaturen zijn er nu perfect voor. Huid goed laten drogen, plaatselijk ontsmetten en dan zou je na een week het meeste achter de rug moeten hebben. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 19:29 



 
Profiel   

Pareltjes schreef
Ik vrees ook rainrot...

Ik zou ook scheren, temperaturen zijn er nu perfect voor. Huid goed laten drogen, plaatselijk ontsmetten en dan zou je na een week het meeste achter de rug moeten hebben. Succes!


Eens...

En mocht vacht niet genoeg terug groeien, dikke deken(s) met hals en je komt de winter wel door, eventueel extra bijvoeren als die wat invalt.

Met deze temperatuur kan die overdag geschoren nog prima dekenloos staan, kan de huid fijn opdrogen aan de zon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 19:40 



 
Profiel   

Ja het is inderdaad nog warm eenmaal de zon er is. Maar 's avonds toch een stuk kouder. Ik had vandaag met het wassen met isobetadine zeep al redelijk gekeken om het vuil er uit te hebben al met de gedachte om haar misschien te scheren. Een uur geleden was ze wel nog steeds niet helemaal droog, zo'n vacht heeft ze al. Hoop dat ze niet teveel in het zand rolt nu en ik ze morgen mooi kan scheren. De losgekomen korsten raken met die lange vacht er ook maar niet uit dus dat zou ook wel goed zijn.

Er had hier iemand over haar voeding gesproken. Ze staat samen met 10 andere mini's en 2 'grotere' (verschillende leeftijden) op een stuk van dik 6 hectare met een hele diversiteit van planten, bomen en kruiden. Haar leverwaarden waren goed dus volgens de veearts niets verkeerd gegeten.
Sinds ze begin dit jaar hier toegekomen zijn hebben ze eigenlijk geen brok meer bijgevoederd gekregen. Enkel kort de merries met veulens maar eenmaal het gras begon te schieten werd het wat teveel.

Nu was het wel mijn bedoeling om nu ze apart staat (zodat ze wat rust heeft en zo haar veulen gespeend kan worden. Wees gerust, veulen is meer dan oud genoeg) haar wel wat bij te geven. Heb hier standaard Zupa staan maar voor een musli moet ik eens zien aan wat ik hier kan raken waar ze wat mee is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 19:59 



 
Profiel   

Dubbele dosis vitaminekorrel en inderdaad streep scheren. Het is een combi van teveel vacht en te weinig weerstand ook omdat lijf al harder moet werken met die warmte. Als je grond tekorten heeft, hebben je planten dat ook en daarmee je dieren, voor opname moet het immers in het voedsel zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 20:14 



 
Profiel   

Is geen rainrot, ik heb dit ook ooit bij mijn pony gehad, ook in het najaar opeens. Heeft 2 weken op de kliniek gestaan toen, is uiteindelijk over gegaan en kwam het volgende jaar nog weer terug. Lang verhaal kort, geen idee waarvan het is gekomen... Ik vermoed zelf door eikels eten oid..

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 21:00 



 
Profiel   

Skyla schreef
Ja het is inderdaad nog warm eenmaal de zon er is. Maar 's avonds toch een stuk kouder. Ik had vandaag met het wassen met isobetadine zeep al redelijk gekeken om het vuil er uit te hebben al met de gedachte om haar misschien te scheren. Een uur geleden was ze wel nog steeds niet helemaal droog, zo'n vacht heeft ze al. Hoop dat ze niet teveel in het zand rolt nu en ik ze morgen mooi kan scheren. De losgekomen korsten raken met die lange vacht er ook maar niet uit dus dat zou ook wel goed zijn.

Er had hier iemand over haar voeding gesproken. Ze staat samen met 10 andere mini's en 2 'grotere' (verschillende leeftijden) op een stuk van dik 6 hectare met een hele diversiteit van planten, bomen en kruiden. Haar leverwaarden waren goed dus volgens de veearts niets verkeerd gegeten.
Sinds ze begin dit jaar hier toegekomen zijn hebben ze eigenlijk geen brok meer bijgevoederd gekregen. Enkel kort de merries met veulens maar eenmaal het gras begon te schieten werd het wat teveel.

Nu was het wel mijn bedoeling om nu ze apart staat (zodat ze wat rust heeft en zo haar veulen gespeend kan worden. Wees gerust, veulen is meer dan oud genoeg) haar wel wat bij te geven. Heb hier standaard Zupa staan maar voor een musli moet ik eens zien aan wat ik hier kan raken waar ze wat mee is.



Ik zou eerder omdat het een mini betreft gaan voor een mineralen brok ipv musli.
Ivm suiker/zetmeel wat hamdiger

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 21:22 



 
Profiel   

Je komt zo te lezen uit België ?
In Nederland kan de dierenarts vaak foto’s mailen naar de universiteit kliniek om te overleggen met de dermatoloog daar.
Misschien kan je ook nog dat aan je dierenarts vragen of zoiets bij jullie ook kan ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 21:22 



 
Profiel   

Zimbabwe, hmm eikels zijn hier aanwezig maar ook op onze vorige weides.
Met wat is jouw pony dan behandeld geweest?

Hagelslag, ze is een miniatuurpaard,die kan je totaal niet over dezelfde kam scheren als een shet. Haar vergelijk je best met een gewoon groot paard.

Genja, tot voor kort wel, nu is het Frankrijk. Klinieken en zelfs veeartsen helaas wat minder voorhanden hier.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 21:28 



 
Profiel   

Biopt laten nemen en testen op de Pemphigus varianten.

Mijn paard heeft de Foliacus variant.

Zou zeker scheren, voor de huid te kunnen laten ademen en behandeling beter te kunnen doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 26-10-22 23:26 



 
Profiel   

Hmm..eikels liggen er zeg je, is het geen uitslag van de eiken processierups?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-10-22 00:08 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen