Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 3 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Plaats een nieuw onderwerp

Korsten over het hele lichaam

 
Profiel   

Kan het geen schimmel zijn? Mijn paard heeft daar ook een hele heftige reactie op gehad waardoor we in eerste instantie niet aan schimmel dachten maar dat bleek het uiteindelijk wel te zijn.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 06:41 



 
Profiel   

Er zijn inderdaad kippen op het domein. Maar deze zitten vooral in de tuin. Nu is ze wel eens met 2 andere ontsnapt naar het hok van de kippen. Maar tegelijk heeft ze daar zonder problemen in de lente veel ingestaan voor het nieuwe hek er voor stond.

Ze is beter nu maar hebben nog steeds geen idee wat het is/was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 11:26 



 
Profiel   

Wat de kippen betreft, ik neem aan dat het dan gaat om bloedluis? Bloedluis hoeft niet alleen bij kippen voor te komen, ze kunnen ook bij wilde vogels zitten. Bloedluis zit overdag verstopt in gaten en kiertjes, en in het donker gaan ze op hun slachtoffer zitten.
De vogeltrek is begonnen, onder andere de zwaluwen zijn als het goed is al vertrokken, zaten die misschien ook in de stallen met nesten? Wat ik van bloedluis heb begrepen is dat die bij gebrek aan vogels ook op andere dieren gaan zitten om zich te voeden. Als je dit vermoedt dan zou ik vogelnesten in de stal weghalen, als die er zijn.

Bloedluis zijn mini beestjes, je kan ze met het blote oog nog net zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 14:03 



 
Profiel   

Wat fijn dat het al weer beter gaat, zo te zien heeft het scheren haar goed gedaan, gelukkig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 14:26 



 
Profiel   

Telpeva schreef
Wat de kippen betreft, ik neem aan dat het dan gaat om bloedluis? Bloedluis hoeft niet alleen bij kippen voor te komen, ze kunnen ook bij wilde vogels zitten. Bloedluis zit overdag verstopt in gaten en kiertjes, en in het donker gaan ze op hun slachtoffer zitten.
De vogeltrek is begonnen, onder andere de zwaluwen zijn als het goed is al vertrokken, zaten die misschien ook in de stallen met nesten? Wat ik van bloedluis heb begrepen is dat die bij gebrek aan vogels ook op andere dieren gaan zitten om zich te voeden. Als je dit vermoedt dan zou ik vogelnesten in de stal weghalen, als die er zijn.

Bloedluis zijn mini beestjes, je kan ze met het blote oog nog net zien.


Klopt, al kunnen ze volgens mij alleen op vogelbloed overleven... maar helemaal zeker weet ik dat niet.
Het enige wat echt helpt tegen bloedluis is fipronil (je weet wel, van het eierschandaal), of de "besmettingshaard" afbranden en de vogels wegdoen. Maar met wilde vogels heeft dat natuurlijk niet zoveel zin. Het vervelende met die krengen is namelijk dat ze heel hardnekkig zijn, en de eitjes/neten kunnen lang wachten met uitkomen. Dus dan denk je dat je alles goed hebt behandeld met bijvoorbeeld veerust, en vervolgens zit je een paar maanden of zelfs een jaar later alsnog weer met een golf die nergens vandaan blijkt te komen. Ik haat ze. Het is de enige diersoort die wat mij betreft kan uitsterven. :evaw:

Overigens heeft mijn paard last van bloedmijt in zijn stal gehad, maar die heeft nooit korstjes gehad. En daarbij bleven ze meer in zijn staart en manen zitten, net als bij gewone luis.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 15:00 



 
Profiel   

Ik denk dat als het bloedluis zou zijn, dat ‘t beessie een hele hoop meer jeuk zou hebben.

Zat trouwens al te denken aan dat ze vroeger (tot vorig jaar of tot een aantal jaren terug?) altijd geschoren is geweest. Waarschijnlijk dat het dit najaar fout liep door nu dan een keer een onwennig lange dichte vacht en de plotselinge warmte eind oktober.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 17:59 



 
Profiel   

Bloedluis hebben we idd gehad, er is daar bijna geen ontkomen aan. Exzolt en Dasty lijken hier alleen maar te helpen. Vooral veel Dasty, zou niet meer zonder kunnen.

Idd ze is vroeger veel geschoren geweest,heeft tot haar 9e nog grands gewonnen tussen de jonkies. Maar nu dus al 3 jaar geen scheermachine meer gezien of het was vorig jaar rond haar uier en lies vlak voor ze moest bevallen.

In de stal waar de kudde staat geen vogelnesten, wel op de rand soms eens een vogel als ik de meststreepen langs de muur volg.
In de periode dat de korsten opkwamen sliepen ze veel op een grote open weide die nu afgesloten is.
Verder rusten ze in de schuil/inloopstal en onder de dennenbomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 18:38 



 
Profiel   

Er zijn meerdere middelen tegen bloedluis, onder andere exzolt en mite stop voor het hok is 1 van de betere keuzes. Ze gaan er gelijk dood van en de kippen zijn na herhaling langer beschermd.
Dasty klinkt leuk, is erg chemisch en werkt niet zo goed als het andere.
Ik geloof niet dat de pony dit heeft eigenlijk.

Goed de pony, mijn mini shet ruin heeft dit ook heel erg gehad en ook met vlagen weer een opwelling ervan.
Wel niet zo extreem als de jouwe.
Bij hem is het duidelijk een reactie op een plant of wat dan ook in zijn redelijk diverse wei.
Het gaat bij hem steeds vanzelf over. Dit vind ik wel erg heftig..

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 18:59 



 
Profiel   

Dit kan ook een auto immuunziekte zijn genaamd Pemphigus foliaceus. Dan valt het lichaam de eigen huid aan waardoor spontaan korsten ontstaan. Is met medicatie goed te verhelpen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 19:15 



 
Profiel   

Taucha schreef
Ik denk dat als het bloedluis zou zijn, dat ‘t beessie een hele hoop meer jeuk zou hebben.


Ja, daar heb je zeker een punt. De mijne heeft zijn hele staart kapot geschuurd toen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 19:33 



 
Profiel   

Fijn dat het weer beter gaat TS!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 20:46 



 
Profiel   

Lijkt op de plekken die mijn oude haflinger ook had... Rainrot, maar toch geen rainrot. Dierenarts had het over een bacterie in het bloed, maar om dat te onderzoeken kostte klauwen met geld. Bij hem kwam het ieder jaar tijdens de rui opzetten, ook op hele lijf, maar voornamelijk in de oksels. Kreeg eerst antibiotica, maar die sloeg bij hem ook niet aan. Wel 8 dagen dagelijks wassen met betadine. Heb hem toen ook een aantal jaar geschoren, zodat het wassen makkelijker was. Ook hij had een inloopstal, maar kon zich met deken prima redden. Ik waste hem, en ging dan meteen een half uurtje droog stappen.

Na een paar jaar scheren is hij er van af gekomen. De laatste 8 jaar van zijn leven heb ik hem niet meer geschoren, maar het is nooit meer terug gekomen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-11-22 21:24 



 
Profiel   

Hierbij even een update met hoe het met haar gaat.

4/11 plaatste ik dat ze zo goed als korstloos was. Ze zag er idd echt goed uit. Op die ene plek op haar hoofd die precies nieuw leek na. Dat weekend was het wat druk hier en slecht weer waardoor ik haar deken er niet afgehaald heb. Maar de maandag erna zat ze weer helemaal onder de korsten, vooral haar hoofd/lippen, hals, buik, binnenkant billen en rond haar uier. Ik kreeg het haast, direct de veearts gebeld en een bioptie gevraagd om te laten testen op pemphigus foliaceus.
Uit haar hals is er een cirkeltje weggehaald en aan haar heup een lap van 2 op 4cm met meerdere korsten. Gelukkig was ze wel nog vrolijk en alert. Terug een hoop medicatie er in en afwachten.

De uitslag hiervan is nu eindelijk binnen. Geen bacterie, geen schimmel maar wel bijna zeker pemphigus foliaceus.

Vanaf nu dus iedere dag medicatie, door de medicatie is er helaas een kans dat ze haar veulen nog zal verliezen maar het is kiezen tussen 2 kwade. Met haar fokken is hiermee dus ook voorbij maar het belangrijkste is dat ik haar gezond bij me kan houden en ik heb al 2 prachtige dochters van haar (waarbij ik altijd met mijn bijgelovigheid de gedachte had dat er een reden moet achter gezeten hebben dat haar 2 veulens mooi 2 merries zijn die zo konden blijven).

Ik hoop dat de medicatie aanslaat, hoefbevangenheid uitblijft en ze nog jaren blij bij ons mag blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 17:31 



 
Profiel   

Oh dat klinkt heel heftig! Sterkte! :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 17:35 



 
Profiel   

jeetje wat naar, ik ken de aandoening wel bij honden,maar geen idee dat het bij paarden dus ook kan.
hopelijk gaat het met je veulen dan wel allemaal goed :(:)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 19:06 



 
Profiel   

Och jeetje, ja ik was er al bang voor. Het is helaas een heftige aandoening met niet altijd een rooskleurig einde. Maar je doet er alles aan en weet waar je op moet letten. Hopelijk mag ze nog lang bij je blijven!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 19:57 



 
Profiel   

Wat heftig, TS. Ik had even gemist dat ze ook drachtig is. Hopen op een goede afloop en een gezond veulen. Heel veel sterkte!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 21:06 



 
Profiel   

Dus toch... Balen zeg. Hopelijk gaat het jullie beter af, succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-11-22 22:17 



 
Profiel   

Ik durfde al niet te reageren na de voorlaatste update dat de korsten gingen terug komen ...
Dus toch positief op Pemphigus Foliaceus...
Sterkte TS, het is een rot iets! Wist niet dat ze dragend was. Welke medicatie? Mijn merrie ging alleen maar achteruit van de medicatie, was ze haast kwijt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 01:13 



 
Profiel   

Wat vervelend :( sterkte ik hoop dat de medicatie goed aanslaat en haar veulen toch blijft zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-11-22 07:39 



 
Profiel   

Hoe gaat het nu met je merrie

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-12-22 23:20 



 
Profiel   

Ik ken deze aandoening niet maar Google heeft me vlug iets geleerd. Wat ontzettend heftig zeg :(:) en dan ook nog mogelijk haar veulentje verliezen, de arme schat.

Ze krijgt medicatie lees ik, wat voor iets krijgt ze? (Gewoon voor mijn eigen interessse :) )
Zijn er verder dingen die jij kan doen voor haar of kan aanpassen aan het management?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-12-22 00:01 



 
Profiel   

Sorry voor de late reactie, ik had helemaal niet opgemerkt dat het topic terug omhoog gekomen is.

Het gaat momenteel goed met haar. Ze is wel helaas onlangs hengstig geweest dus zoals gedacht niet (meer) drachtig. Nu was ik wel nooit zeker of ze ooit echt drachtig geweest is. Ze toont altijd heel moeilijk hengstig en was laat op het seizoen gedekt.

De pilletjes deden goed hun werk, het was wel even zoeken hoe deze het beste toe te dienen zodat ze ze zeker volledig binnen had. Na even de volledige dosis te geven ben ik geleidelijk aan beginnen gaan minderen. Mijn veearts gaf dit ook aan om te proberen omdat hij al meerdere paarden gehad heeft waarbij het na het langzaam stoppen de aandoening ook weg bleef. Zo'n 2 weken terug heeft ze dan ook haar laatste stukje pil gekregen. Tot nu toe, hout vasthouden, voel ik niets van korsten opkomen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-02-23 21:30 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 3 van de 3 [ 73 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen