Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wat heeft mijn jaarling? Darmproblemen zonder oorzaak

 
Profiel   

Hoi allemaal,

Omdat de dierenarts niet precies weet wat er mis is met onze jaarling en we geen oorzaak gevonden krijgen, maak ik dit topic aan. Ik dacht, misschien zit er hier iemand die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt of nog briljante ingevingen heeft.

Onze jaarling Sepp staat op de opfok. Zo lang het weer het toelaat staan ze op de weide, de wisselen regelmatig van weide. De weides zijn allemaal goed onderhouden en er staat nergens iets wat er niet hoort te staan (geen jkk, liggen geen eikels of andere dingen). Zaterdag 22 oktober zijn ze op een ander stuk gras gegaan.

Woensdag 26 oktober kregen we een appje van de opfok dat zijn benen en staart vies waren. Ze hebben hem toen uit het weiland gehaald en in de inloopstal gezet om hem in de gaten te houden. Kregen even later een foto dat zijn mest er zo uit zag en toen is meteen de dierenarts gebeld.

[ img ]

Zijn temperatuur was 38,3 en hij heeft quadrisol en diarreeremmers gekregen. De nacht van woensdag op donderdag heeft hij 1x gemest. Donderdagochtend een bak extra voer gehad (naast onbeperkt hooi van eigen land) met bio sponge erin. Het voer at hij helemaal op, maar hooi wilde hij niet echt eten. Toonde ook niet zichzelf, stuk minder alert dan normaal.
Toen overleg gehad met dierenarts; bloedwaarden toonden een infectie aan. De opties die we kregen waren eerst meerdaags mestonderzoek doen en op basis van de uitslag antibiotica geven, of nu vast starten met een breedspectrum antibioticum. En dan eventueel alsnog mestonderzoek zodat we specifiek antibiotica konden geven als het breedspectrum niet aansloeg. We hebben voor dat laatste gekozen. Donderdagmiddag is de dierenarts meteen gekomen voor de eerste ab spuit, temperatuur was toen 38,1, mest was wat dikker en hij at weer wat hooi. Diarreeremmers leken aan te slaan.

Vrijdag was zijn temperatuur 37,9 en de mest wisselend. Af en toe iets vaster maar ook nog vloeibare mest ertussen.

Zaterdagochtend was zijn temperatuur 37,8 en de mest weer wat zachter, maar hij at goed. In de middag temperatuur 38,3 en heeft hij een extra ontstekingsremmer gekregen naast de antibiotica.
Uitslag van het mestonderzoek gehad; negatief op alles. De breedspectrum antibiotica die hij eigenlijk 3 dagen zou krijgen, verlengd met 2 dagen omdat zijn mest niet beter wordt.
Zaterdagavond temperatuur 38,2.

[ img ]

Zondagochtend temperatuur 38,1 en zijn mest weer wat vaster, maar blijft wel wisselend. Eet en drinkt wel goed. Zondagmiddag temperatuur 38,3 en avond 38,5. Hij is wel begonnen met tandenknarsen dus krijgt er nu een maagbeschermer bij.

[ img ]

Maandag ook weer wat vastere mest ertussen maar blijft wisselend. Leek maandag weer wat meer zichzelf dan donderdag. Was weer wat alerter. Lijkt wel wat vocht vast te houden onder zijn buik, zie onderstaande foto. Dierenarts belde en zei dat zijn bloedwaarden aantoonden dat zijn darmen wat schade hebben, hij hierdoor veel eiwitten verliest en daardoor vocht vasthoudt. Als het niet betert kunnen we hem nog een sonde geven met mest van een gezond paard, en anders wordt het een weekje kliniek.

[ img ]

Vanmorgen temperatuur 37,9, mest weer iets dunner maar eet goed.

Al met al een heel verhaal, symptomen dus eigenlijk minder eetlust, slappe mest, koorts, bloed toont infectie aan maar mestonderzoek geeft niks aan. Lijkt niet te verbeteren na antibiotica en diarreeremmers. Dierenarts heeft geen idee wat de oorzaak kan zijn… Ze zei wel dat er meerdere paarden in de regio zijn met soortgelijke klachten.

Hij wordt trouwens goed ontwormd en is de enige op de opfok met deze klachten.

Mocht iemand weten wat we over het hoofd zien of nog tips hebben waar we naar moeten kijken, horen we het graag!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:24 



 
Profiel   

Met de klachten kan ik je helaas niet helpen, maar wat een fijne oplettende opfok! +:)+

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:28 



 
Profiel   

Maak voor de zekerheid eens een foto van zijn buik, misschien zit hij wel vol met zand. En nee, een mestonderzoek laat dat niet altijd uitwijzen, dus doe dat echt even. Vooral omdat hij zo gevuld lijkt onderin zn buik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:30 



 
Profiel   

Cayenne schreef
Met de klachten kan ik je helaas niet helpen, maar wat een fijne oplettende opfok! +:)+

Jazeker, zijn zo dankbaar! Ze zorgen enorm goed voor hem, temperaturen hem en wassen zijn benen en staart als die vies zijn <3

Earth schreef
Maak voor de zekerheid eens een foto van zijn buik, misschien zit hij wel vol met zand. En nee, een mestonderzoek laat dat niet altijd uitwijzen, dus doe dat echt even. Vooral omdat hij zo gevuld lijkt onderin zn buik.

Oh, zand is gecheckt en dat is het niet. Dat gevulde onderin zijn buik is pas sinds zondag, is echt vocht wat hij vasthoudt door de darmschade.


Laatst bijgewerkt door Isabel op 01-11-22 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:30 



 
Profiel   

Paar vragen;

Staan ze dag en nacht buiten?
Is er, naast het veranderen van weide, iets anders veranderd de laatste tijd? Ben je afgelopen tijd met hem op stap geweest, heeft hij een enting gehad, etc?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:31 



 
Profiel   

Nietsmar schreef
Paar vragen;

Staan ze dag en nacht buiten?
Is er, naast het veranderen van weide, iets anders veranderd de laatste tijd? Ben je afgelopen tijd met hem op stap geweest, heeft hij een enting gehad, etc?

Ze staan dag en nacht buiten idd zo lang het mooi weer is. Sepp staat nu sinds vorige week woensdag in een uitloopstal. Verder is er niks veranderd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:32 



 
Profiel   

Maar hoe is zand gecheckt? Door mest te weken? Want dat is gewoon niet genoeg. Zand kan dit soort problemen veroorzaken, juist omdat het weg zakt in de darmen waardoor zand niet eens meer mee komt met de mest. Dus ik zou dat zeker niet uitsluiten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:34 



 
Profiel   

Earth schreef
Maar hoe is zand gecheckt? Door mest te weken? Want dat is gewoon niet genoeg. Zand kan dit soort problemen veroorzaken, juist omdat het weg zakt in de darmen waardoor zand niet eens meer mee komt met de mest. Dus ik zou dat zeker niet uitsluiten.

Mest weken en mestonderzoek. Zal het nog eens aankaarten, maar denk je dat zand ook het bloedbeeld verklaart? Met de infectiewaarden en de weinig eiwitten?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:36 



 
Profiel   

Isabel schreef
Earth schreef
Maar hoe is zand gecheckt? Door mest te weken? Want dat is gewoon niet genoeg. Zand kan dit soort problemen veroorzaken, juist omdat het weg zakt in de darmen waardoor zand niet eens meer mee komt met de mest. Dus ik zou dat zeker niet uitsluiten.

Mest weken en mestonderzoek. Zal het nog eens aankaarten, maar denk je dat zand ook het bloedbeeld verklaart? Met de infectiewaarden en de weinig eiwitten?


Dat kan zeker, want de darmen kunnen gaan ontsteken doordat het zand de darmwand irriteert. Daarnaast kan de darm minder goed zijn werk doen waardoor de darmen de voedingsstoffen niet goed opneemt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:37 



 
Profiel   

Earth schreef
Maar hoe is zand gecheckt? Door mest te weken? Want dat is gewoon niet genoeg. Zand kan dit soort problemen veroorzaken, juist omdat het weg zakt in de darmen waardoor zand niet eens meer mee komt met de mest. Dus ik zou dat zeker niet uitsluiten.


Dit is ook mijn idee! Zand kan alleen correct gecheckt worden met een rontgenfoto van de buik.
Ook wormen is niet zo simpel als: ik heb correct ontwormt+mestonderzoek, dus het is goed.

En het kan ook echt gebeuren dat er ene bijzonder virusje ofzo rond gaat. Gelukkig zitten jullie er verder allemaal goed bovenop!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:38 



 
Profiel   

Ik zou ook foto laten maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 11:47 



 
Profiel   

Sepp krijgt al om de dag mash met psyllium, heeft ook al uit voorzorg extra psyllium gehad. Het lijkt nu weer wat slechter te gaan; hij zondert zich weer wat af, krijgt meer vocht onder de buik, blijft ondanks de ulcergold toch tandenknarsen, heeft weer minder eetlust en slechtere mest. Temperatuur is nu 37,8. De dierenarts komt vanmiddag weer langs, jullie suggesties zullen worden meegenomen! Zeker het zandverhaal wordt nog eens benadrukt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 13:44 



 
Profiel   

Ik zou hem inladen en naar de kliniek brengen.
Kan dan idd een röntgenfoto van zijn buik gemaakt worden of evt een echo.
Bovendien kan hij makkelijker vocht toegediend krijgen ed.

Sterkte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 13:53 



 
Profiel   

Ook ik denk aan zand!

Hopelijk weten jullie snel wat eraan scheelt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 14:56 



 
Profiel   

Ik zou bij zo’n paardje nu vooral met probiotica aan de slag gaan ipv antibiotica.
De darmwerking is overhoop en door de antibiotica maak je al het goede wat rest ook nog kapot.
Daarnaast krijgen ze hier bij dit najaarsgras altijd een baal goed stro en vreten daar veel van, want het gras nu heeft niets van structuur meer en anders heb ik er hier sowieso ook een paar met platte mest en wat krampen enzo door enkel het waterige gras.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 15:44 



 
Profiel   

tengeltje11 schreef
Ik zou bij zo’n paardje nu vooral met probiotica aan de slag gaan ipv antibiotica.
De darmwerking is overhoop en door de antibiotica maak je al het goede wat rest ook nog kapot.
Daarnaast krijgen ze hier bij dit najaarsgras altijd een baal goed stro en vreten daar veel van, want het gras nu heeft niets van structuur meer en anders heb ik er hier sowieso ook een paar met platte mest en wat krampen enzo door enkel het waterige gras.

Antibiotica is al een paar dagen gestopt idd. Probiotica overleggen we nog even over, omdat mest van een gezond paard hetzelfde effect heeft. Hij krijgt nu al een week geen gras meer, maar alleen hooi.

Net nog contact gehad met de dierenarts, die is vanmiddag langs geweest. Als het morgen niet verbeterd is gaat hij naar de kliniek. Daar wordt dan ook nog op oa zand gecheckt.

Verder blijken er op andere stallen in de regio meer jonge paarden met dezelfde verschijnselen te staan. Begreep dat er een vermoeden dat de ganzen een virus bij zich dragen. De GD is er ook mee bezig.

Nu dus afwachten hoe het morgen gaat. Ik word morgenvroeg gebeld als de dierenarts weer is geweest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 16:05 



 
Profiel   

Wat balen dat hij zo blijft sukkelen. Ik hoop dat hij opknapt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 18:59 



 
Profiel   

Bij mijn merrie was het ziektebeeld het zelfde.
Het bleef alleen aanhouden. Dan ging het weer even goed 1 of 2 dagen en weer mis.
We hadden oa zand laten checken.
Helemaal schoon.

Op een gegeven moment was ik klaar mee. Ik heb het paard opgeladen en ben naar de kliniek gegaan. Ik zeg hier heb je mijn paard, hier blijft ze totdat we weten wat het is.

Bleek het wel zand te zijn.
Zand kuur en ik had mijn oude merrie weer terug.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 19:02 



 
Profiel   

Ik lees ook mee.

Zand zou idd kunnen natuurlijk maar als er meerdere gevallen in de omgeving zijn zou het wel heel toeval zijn dat het allemaal zandgevallen zijn.

Ik ben benieuwd wat eruit komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 19:10 



 
Profiel   

Ik ben ook heel benieuwd heb geen idee wat het zou kunnen wezen zelf zou ik wellicht aan virusje denken maar dan zou die langzamerhand wel op moeten knappen denk ik..

Mijn jaarling had de afgelopen week ook zulk slappe mest soort koeien vla wat jij op die laatste foto had.
Gaf hem al weken probiotica aangezien mijn jaarling al veel last van wormen heeft gehad..
ondanks mestonderzoek kan het alsnog wormen zijn (met hangbuik voor al spoelworm) komt niet altijd uit mestonderzoek geen idee of ze daar dunne mest van kunnen krijgen. Maar als die daar nog niet behandeld voor is zou ik dat evt ook meenemen in overleg. Nu denk ik dat jouw opfok dit wel zou doen aangezien ze nu ook zo fijn handelen heel fijn zeg dat ze het zo serieus nemen!
Maar mijn jaarling had geen koorts was alert en bleef eten , toen overleg gehad met da en die zei dat ik me niet zn zorge moest maken om de koeienmest.
Nu is zn meet eigenlijk al stuk beter en worden het inmiddels weer drollen.
Ik ga hem ook voor de zekerheid psylium geven kan nooit geen kwaad denk ik dan..

Succes hoop voor je dat niks ergs is en je gauw duidelijkheid hebt.
Altijd zo vervelend met die jonkies als ze wat mankeren helaas weet ik er alles van :(

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-11-22 19:40 



 
Profiel   

Temperatuur gisteravond weer wat hoger, 38,5. At wel zijn voer en hooi goed en was alerter dan gistermiddag. Wel dunne mest.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 07:43 



 
Profiel   

eet hij nu eigenlijk echt hooi of is het uit plastic?
op je foto staat namelijk plastic.
mijn merrie krijgt daar echt waterdunne mest van omdat de balans in de darmen word aangetast.
ingewikkeld lang verhaal.en precies weet ik het ook niet,maar die is gebaat bij echt goed hooi uit losse pakken.
en dan moet het ook nog fijn zijn anders is doordat ze een wat slechter gebit heeft de darmwand te snel geprikkeld.
is er gekeken naar darmzweren?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 07:52 



 
Profiel   

De vraag als ellepel had ik ook.
Hooi=zonder plastic.
Of voordroog= is in plastic, ook al is het droog.

Dat laatste kunnen paarden van aan de dunne raken.

Ook het gras nu buiten heeft abnormaal veel gegroeid voor het najaar.
Maar de vezel is er uit.
Weinig structuur.
Ook daar kunnen ze van aan de dunne gaan.
En dat andere dit nu hebben is logisch, overal groeit het gras nog.

Dus ik zou zeggen op echt hooi zetten als dit nog niet is.
Ook wat stro erbij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 08:08 



 
Profiel   

Hij krijgt geen voordroog, maar echt hooi.
Als het van het gras komt zou je zeggen dat hij niet de enige op stal is die er last van heeft. En hij is nu ruim een week van het gras af en nog steeds geen verbetering.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 08:15 



 
Profiel   

Verpakt hooi is geen hooi....
Wat de eigenaresse vd opfok je ook wijsmaakt (Ja, ik ken de betreffende opfok en het opperhoofd daar)

De koeien lopen op hetzelfde weiland als de paarden. En eten van hetzelfde beschimmelde voordroog..

Ik snap heel goed dat je snakt naar een advies voor je dier, dit is super sneu. Maar transparantie is daarin ook erg belangrijk. Hopelijk kan je er zelf bij zijn als de DA er is of als je naar de kliniek gaat. Zodat je zelf hoort wat de bevindingen zijn, zonder tussenpersoon... Dat is het enige advies dat ik je kan geven. Sterkte, hopelijk knapt hij snel op!
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-11-22 08:34 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 7 [ 162 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen