Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 7 van de 26 [ 631 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 26  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

 
Profiel   

Een wond met dat formaat kan er nog wel een tijdje gek uitzien dat je denkt dit komt niet goed. Toch vindt ik de wonden er ergens wel goed uitzien het geneest snel lijkt het! Voor je het weet is het dicht en zit er een mooie korst op.

Fijn dat ze een stuk actiever is en goed eet dat is het belangrijkste.

Dat moment komt vast wel dat ze ineens de lucht inschiet :') Ze hebben nu aardig de kolder in de kop om het zo maar te zeggen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 13:13 



 
Profiel   

Ahhh ze ziet er echt goed uit hoor!
Hopelijk snel weer helemaal de oude. Hier beginnen de praatjes ook langzaam terug te komen gelukkig. Hij komt weer in galop naar voor in de wei voor zijn eten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 15:31 



 
Profiel   

keeyzie schreef
. Hij komt weer in galop naar voor in de wei voor zijn eten.


<3
Zo fijn als ze dat soort dingen weer doen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 16:56 



 
Profiel   

Nog even een paar foto's om de dag af te sluiten.

Het is mooi om te zien hoe snel zo een abces veranderd in een halve dag!


[ img ]
Je ziet ook goed de opening waar ik met de spuit in kan om te spoelen.
Er kwam vandaag redelijk wat uit.
Heb haar hooi nu weer lager hangen want als ze van de grond eet komt er meer pus uit het abces. De druk is dan waarschijnlijk groter op de juiste plek.

Onderkant gaat gestaag. Nog wat pus uit de kleine abcesjes.

[ img ]

Ik mocht vanavond voor het eerst in lange tijd echt aan de onderkant van kaak krabben. Ze ging er helemaal voor staan met oogjes half dicht!
Goed teken, daar doet het niet meer zeer!
*\o/*

Schoonmaken is nu lastig omdat ze zich ermee gaat bemoeien.
Ieder gaaskompres wat ik uit mij zak haal moet gecheckt. Waarschijnlijk op mogelijke eetbaarheid :+

Op stal zijn we er met weer een aantal nieuwe toevoegingen aan de ziekenboeg nog niet van de droes af -O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 22:26 



 
Profiel   

Mijn stal is een jaar zoet geweest met zieke paarden en droes het is een hele vervelende hardnekkige ziekte.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-11-22 22:43 



 
Profiel   

Oh dat is fijn, dan weet je in ieder geval dat de druk eraf is aan de onderkant.
Hoe lang heb je het advies gekregen om te spoelen? Bij mij gaat de genezing nu heel snel, op aanraden van de dierenarts niet meer in de wond gespoeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 09:03 



 
Profiel   

keeyzie schreef
Oh dat is fijn, dan weet je in ieder geval dat de druk eraf is aan de onderkant.
Hoe lang heb je het advies gekregen om te spoelen? Bij mij gaat de genezing nu heel snel, op aanraden van de dierenarts niet meer in de wond gespoeld.


De dierenarts gaf vorige week in het gesprek aan dat ik mocht stoppen met spoelen als ik merkte dat er niet meer uitkomt. De plekken onder haar kaak veeg ik nu schoon en open maar daar doe ik verder niet veel meer aan.

Uit het grote abces komt nog steeds best veel pus. Vanmorgen lag er ook weer een plasje voor haar stal.
Ik kan inmiddels met mijn vingertop in de holte. Om dit abces is het ook nog best hard dus die is nog niet leeg. Dit abces moet dus echt nog gespoeld worden!

Feit dat Joya nu tijdens het schoonmaken gewoon hooi gaat eten is wel een indicatie dat het niet meer zoveel pijn doet dus is voor ons beiden fijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 12:39 



 
Profiel   

Een dag geen pussige foto's,is een dag niet geleefd :D

De stand van zaken vanavond:

[ img ]
Het gat is nu duidelijk te zien.
Kan er met mijn pink in en dan rondjes draaien. :oo
Dat doet in ieder geval duidelijk geen pijn bij Joya anders was dat nooit gelukt.


[ img ]

Aan de onderzijde veranderd er niet heel veel. Ik heb het idee dat er toch nog een heel klein abcesje naar buiten komt. Maar goed, daar draaien we onze hand/hoef niet meer voor om.

Vanavond deed Joya weer een aantal onhebbelijkheden, waar ik vanwege de gelegenheid blij mee ben. :D
Ze heeft al in geen weken zelf haar touw losgemaakt om op ontdekking te gaan. Was wel praktisch maar niet zoals ik haar ken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 22:59 



 
Profiel   

Bedankt nog voor je reactie en info over de behandeling van de abcessen. Ergens wel interessant al hoop ik 't nooit nodig te hebben de info.

Ik zou denk zelf echt neiging hebben om ze proberen leeg te drukken, maar denk dat je dan ook kans hebt dat 't een andere kant op gaat aan de binnen zijde. Dan is spoelen zoveel beter, maar vergt wel een hoop geduld lijkt mij.

Fijn dat ze weer praatjes krijgt!

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-11-22 23:33 



 
Profiel   

Leeg drukken klinkt makkelijker dan het in de praktijk is. De kleine aan de onderzijde lukt nog wel een beetje maar bij de grote komt het van diep binnen in en daar kun je niet drukken. Daarnaast doet dat ook gewoon zeer waardoor mijn paard het niet accepteert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 08:33 



 
Profiel   

Fijn Fransje dat het beter gaat. Ik heb je hele topic gelezen en de foto's zijn wel echt smerig en ik krijg er een naar gevoel van in mijn maag. Arm paard en arme jij. Goed dat je het zo uitgebreid beschrijft en met foto's ondersteund (hoe vies ik het ook vind) dan kunnen mensen altijd als de situatie zich aandient dit topic terug vinden.


Misschien is het een gekke vraag. Je schrijft "ik kan mijn vinger in de wond". Hoe besmettelijk is al dat pus voor jouzelf als het om ziek worden gaat en moet je jezelf elke keer goed wassen en desinfecteren, kleren wassen etc of maak dat niet uit en is het alleen voor paarden besmettelijk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 09:05 



 
Profiel   

Dat leegdrukken is in de praktijk niet zo makkelijk ;-) heb het geprobeerd maar het deed bij Hugo nog zeer en de huid is heel strak waardoor echt duwen niet gaat.

De wond in de hals ziet er goed uit!
Hopelijk komt er toch nog wat uit de wonden onder haar kaak.

Wat betreft bemettelijkheid ik heb wel steeds met handschoenen gewerkt en gezorgd dat ik aparte kleding heb voor bij mijn paarden. Kom nog bij andere paarden maar dan met schone kleding en aparte schoenen en jas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 09:13 



 
Profiel   

Ze heeft zo te zien weer lekker languit geslapen :')


[ img ]

Had zeker eer van mijn schoonmaakklusje.



pien_2010 schreef
Misschien is het een gekke vraag. Je schrijft "ik kan mijn vinger in de wond". Hoe besmettelijk is al dat pus voor jouzelf als het om ziek worden gaat en moet je jezelf elke keer goed wassen en desinfecteren, kleren wassen etc of maak dat niet uit en is het alleen voor paarden besmettelijk?


Is geen gekke vraag!

Ik heb sowieso medische wegwerphandschoenen aan als ik het schoon ga maken.
Maar ik heb ook een aparte jas en broek op stal hangen die ik aan doe als ik het ga schoonmaken. Dat is mijn zogenaamde "pus-pak".
Daaronder zitten mijn gewone stalkleren die ik uiteraard niet aan zou doen als ik naar andere stallen zou gaan.
Verder is het een kwestie van veel handen wassen a la coronamaatregel.

Droes gaat in zeldzame gevallen over op mensen maar bij normale hygiëne en geen grote open wonden is het risico echt heel klein.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 11:01 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Goed dat je het zo uitgebreid beschrijft en met foto's ondersteund (hoe vies ik het ook vind) dan kunnen mensen altijd als de situatie zich aandient dit topic terug vinden.


Dat was ook mijn doel :j

Al verloopt droes bij ieder paard anders. Dat zie je ook goed bij ons op stal. Mijn gevleugelde uitspraak is inmiddels: het is grillig.
Dat dekt de lading helemaal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 11:06 



 
Profiel   

Fijn je uitgebreide antwoord op mijn vragen. Dat "pus-pak" _O- veroorzaakte weer een zwiepert in mijn maaģ := . Ik moet er zo om lachen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 11:32 



 
Profiel   

De broek van het pus-pak is ook bekend als de pus-broek :j

Zelfs de dierenarts kent die term :D
Die zei doodleuk: jij hebt toch een pusbroek :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 11:38 



 
Profiel   

Haha :')

Fijn dat ze lekker languit heeft geslapen! Ookal gaf dat jou weer meer peuter werk.

Best pittig ook 2x daags zo de verzorging te doen. Is niet echt een klusje dat je even snel voor je werk doet. Hoop dat het bij deze abcessen blijft voor jullie!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 11:42 



 
Profiel   

Het is inderdaad best pittig om het schoonmaken voor mijn werk uit te doen. Gelukkig ben ik enigszins flexibel qua begintijd. Het is inmiddels ook een ritme om minimaal twee keer per dag naar stal te gaan.


Dacht dat het misschien wel interessant voor het topic was om een foto van het abces van paard van een stalgenoot te delen. Ik heb toestemming om die te plaatsen :)
Die ziet er weer totaal anders uit dan die van Joya.


[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 13:52 



 
Profiel   

Dat ziet er minder onsmakelijk uit maar ook minder open en wellicht voor het paard riskanter (?)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 16:07 



 
Profiel   

Oei die ziet er uit als een kandidaat voor dokter pimplepopper.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:26 



 
Profiel   

pien_2010 schreef
Dat ziet er minder onsmakelijk uit maar ook minder open en wellicht voor het paard riskanter (?)

Ze hebben er vaak wel meer last van als het niet goed open gaat.

Die van mij heeft Droes gehad zonder gezwellen.
Die is echt doodziek geweest 4 tot 6 weken hoge koorts, slecht eten.
Slobber kwam zijn neus uit.
4 dikke benen en een dikke koker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 17:50 



 
Profiel   

De patiënten van Dokter Pimple Popper werken waarschijnlijk wel wat makkelijker mee! :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 19:14 



 
Profiel   

Bijzondere ontwikkeling aan de onderzijde van de kaak. Het kleine open abcesje is ineens een bult geworden.


[ img ]

Het grote abces gaat goed

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-22 23:26 



 
Profiel   

Ooh jeetje wat heftig allemaal! Wel fijn dat ze lijkt op te knappen. De mijne heeft op de vorige stal droes gehad maar hij had alleen koorts en klodders met geel/groene prut uit zijn neus. Na een week was het over maar duurde maanden voordat hij weer op oude niveau was. Zo zie je maar dat het ook heel anders kan zijn helaas.

Vind het interessant om dit proces te volgen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 00:01 



 
Profiel   

Het blijft een wonderbaarlijk proces met die abcessen. De pus blijft gewoon komen.. maar dat het eruit komt is goed!

De stand van zaken vanmorgen

[ img ]


[ img ]

Maar het blije koppie maakt alles goed


[ img ]
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-11-22 13:22 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 7 van de 26 [ 631 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 26  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen