Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:13

Zo'n explosie kan ik mij nog levendig herinneren van een van mijn vroegere katers... }> Bij katten zijn de abcessen over het algemeen gelukkig wel kleiner maar stinken jonguh :o

Het zal hopelijk wat verlichting geven!

mvdende

Berichten: 5693
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 19:26

Hannanas schreef:
Die wil je niet in de wasmachine hebben :p
Fijn dat het nu gelijk een stuk geslonken is, hopelijk is het ergste achter de rug.


Tuinslang erop, los weken en daarna gewoon de wasmachine in hoor. Dekens zijn over het algemeen niet goedkoop....

Ik zou hem wél op 60°c wassen als dat enigzins mogelijk is. Of na een 30°c programma even een nachtje in de Dettol ofzo.

Edit: desnoods even een tankstation opzoeken met van die wasmachines als je hem niet thuis in de wasmachine wil. Dat zijn grote machines waar een deken met gemak in past.

Droeg is gelukkig geen zoönose

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 19:37

Ja, wasmachine bij tankstation heb ik ook al aangedacht. Maar het heeft nu nog geen prioriteit, eerst alles dicht.

In zeldzame gevallen kan droes wel overslaan van paard op mens.
Als dat gebeurt is het wel erg gevaarlijk!

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:05

Afbeelding
Afbeelding

Onze pony heeft het een paar jaar geleden ook gehad helaas. Ze had een gat in haar kaak zo groot als een 2 euro munt. Elke dag spoelen en goed open houden, mooi om te zien hoe het gat zich vulde van binnen uit en zo steeds kleiner werd.

Succes met je paard en de andere paarden.

DoretteK

Berichten: 844
Geregistreerd: 12-04-15

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 20:11

Stille meelezer hier. Hopelijk hebben jullie het nu echt gehad en gaat het herstel vanaf nu spoedig!

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:42

Pfff wat een gedoe en echt heel smerig :o maar super fijn dat het open is en dat haar temp eindelijk is gezakt!!

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:11

mvdende schreef:
Hannanas schreef:
Die wil je niet in de wasmachine hebben :p
Fijn dat het nu gelijk een stuk geslonken is, hopelijk is het ergste achter de rug.


Tuinslang erop, los weken en daarna gewoon de wasmachine in hoor. Dekens zijn over het algemeen niet goedkoop....

Ik zou hem wél op 60°c wassen als dat enigzins mogelijk is. Of na een 30°c programma even een nachtje in de Dettol ofzo.

Edit: desnoods even een tankstation opzoeken met van die wasmachines als je hem niet thuis in de wasmachine wil. Dat zijn grote machines waar een deken met gemak in past.

Droeg is gelukkig geen zoönose


Droes overleeft niet langer dan een week op een deken dus die maatregelen hoeven niet.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:30

mvdende schreef:
Hannanas schreef:
Die wil je niet in de wasmachine hebben :p
Fijn dat het nu gelijk een stuk geslonken is, hopelijk is het ergste achter de rug.


Tuinslang erop, los weken en daarna gewoon de wasmachine in hoor. Dekens zijn over het algemeen niet goedkoop....

Ik zou hem wél op 60°c wassen als dat enigzins mogelijk is. Of na een 30°c programma even een nachtje in de Dettol ofzo.

Edit: desnoods even een tankstation opzoeken met van die wasmachines als je hem niet thuis in de wasmachine wil. Dat zijn grote machines waar een deken met gemak in past.

Droeg is gelukkig geen zoönose


Gaat er niet uit , mijn vliegendeken zat ook onder het bloed en pus van de deken en ik kon niet eerder wassen omdat de pony de deken op moest houden. Dat pus en bloed gaat er haast niet meer uit. Dan moet je direct gaan wassen dan is er nog een kleine kans.

De vliegendeken heb ik nog wel op zolder liggen , maar ik hem die nooit weer gebruikt sindsdien.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 23:18

Vanavond trof ik een erg levendig paard aan die aan het klagen was over het feit dat de catering erg traag was.
Ze had vanmiddag goed gegeten,ook duidelijk meer hooi Het is wel een plezier om haar gewoon te zien eten :)
Vanwege het weer stond ze eerder binnen, wil haar nog niet lang in de stromende regen hebben.

Temperatuur was 37,5 en dat is voor haar heel normaal *\o/*

Het tweede abces kon ik nog een beetje leeg drukken waarbij er bovenin belletjes kwamen :D Pus stroomde er nog uit.
Daarna gespoeld met de vloeistof van de dierenarts.

Gat onder haar kaak weer schoon en opengemaakt.
Er zitten nu wel twee vocht bultjes voor de open plek. Misschien dat ik daar morgen even een foto van maak en app naar de dierenarts voor overleg.

Deken is van het schoonmaken van vanmorgen nog best opgeknapt. Je ziet wat lichte vlekken maar denk dat die met flink regen en rollen in de modder ook niet meer te herkennen zijn.
Misschien is het een voordeel dat het een waterdichte deken is.


Afbeelding
Onder haar kaak


Afbeelding
Het ontzettend geslonken abces bij de keel

Helaas komen er n dagelijks zieke paarden bij op stal -O- Zo flut voor iedereen.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-22 23:20

nimbletje schreef:
[ [url=m/69Q29q.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/vQ6dHw.jpg]Afbeelding[/url] ]

Onze pony heeft het een paar jaar geleden ook gehad helaas. Ze had een gat in haar kaak zo groot als een 2 euro munt. Elke dag spoelen en goed open houden, mooi om te zien hoe het gat zich vulde van binnen uit en zo steeds kleiner werd.

Succes met je paard en de andere paarden.


Dat is ook een joekel van een abces zeg! :oo

nimbletje
Berichten: 784
Geregistreerd: 25-01-08

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:09

Klopt abces was wel zo groot als een grapefruit.
Zo te zien bij het keelabces bij jou paard is de huid ook al aan het afsterven. Dat kan je dan straks gewoon wegknippen.

Wat een opluchting voor ze als de abcessen open zijn gegaan. Succes met spoelen

noviceh

Berichten: 4784
Geregistreerd: 15-05-06
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:30

Ik lees vanaf het begin mee, wat heftig zeg!! Goed te lezen dat het inmiddels beter gaat :j Veel sterkte nog verder!

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 22:40

Fransje wat fijn dat het weer de goeie kant op gaat! Is ze nu uit de 'gevarenzone' of is er nog steeds kans dat het naar binnen slaat?

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-22 23:02

We "pussen" rustig verder :')
Er komt nu zelfs pus met belletjes uit het tweede abces. Zeker als Ik het voorzichtig probeer te masseren krijg je belletjes, onsmakelijke geluiden :D

De huid is inderdaad aan het afsterven. Zodra het echt los gaat knip ik het inderdaad weg.
Maak het nu twee keer per dag schoon en ben niet ontevreden over het herstel.


Afbeelding


Afbeelding



Vandaag nog steeds koorts-vrij *\o/*
Ze kan al weer bijna met haar hoofd bij de grond! Zover als ze vandaag kwam heeft ze meer dan drie weken niet gered.

Ik ben blij dat ze snot-fase al een tijdje over is want ze kan ook weer kusjes geven. Dat doet ze gevraagd maar ook ongevraagd..

Hooi gaat er ook weer goed in dus de hoeveelheid slobber kan worden teruggebracht. Moet voorkomen dat ze een soort rolmops gaat worden.
Ik vind haar ook al weer aardig op gewicht maar ze mist wel veel bespiering.

Afbeelding

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:07

Wat fijn dat ze nu zo vooruit gaat.
Die pusfase is niet de smakelijkste fase, maar alleen maar fijn dat het er allemaal uit komt.

Zebrastreep

Berichten: 9762
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 00:54

Volgens mij zien we een blij en opgelucht paardje!

Wat fijn dat het nu eindelijk zo goed gaat!

Dat wordt straks flink een aantal weken bijkomen voor jou. Wat een zorgen en werk zal je ervan gehad hebben.

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:08

Dat is fijn nieuws! Ze ziet er idd niet verkeerd uit, op het spierverlies na. Maar top dat die abcessen nu zo actief zijn!

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 08:52

Ik vind deze pusfase minder erg dan de hoge koorts en veel pijnfase!
Iedere keer brak mijn hart als ik haar in zichzelf gekeerd zag staan terwijl ze normaal juist contact zoekt.
Het niet eten en drinken was ook erg stressvol want dat moet geen dagen blijven duren.

kiki1976

Berichten: 16857
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:19

Wat super fijn dat ze zich een stuk beter voelt en weer een stuk beter eet. Ze trekt idd al lekker bij.
Hopelijk nu geen nieuwe abcessen meer

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 15:24

Vanmorgen stond er weer een blij paard op de wei.
Ze ging uit zichzelf draven en kan voor het eerst sinds ruim 3 weken weer uit de sloot drinken en grazen *\o/*

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 15:29

Wat een heerlijke update weer!

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-22 21:14

Hoewel ik steeds meer mijn paard terug krijg zijn we er nog niet natuurlijk.

Benen blijven een beetje dik al zijn ze na beweging wel dunner.
Heb vandaag maar wat bleekselderij gevoerd. Dat vind ze lekker en schijnt vochtafdrijvend te zijn.

Verder is het ook nogal pussig..
Speciaal voor de liefhebbers nog wat beeldmateriaal

Afbeelding

Voor het schoonmaken

Afbeelding

En zelfs een kort filmpje



Ik maak het tweemaal daags schoon maar het blijft lopen.
Maar het is in ieder geval goed dat het eruit komt.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 22:07

Jij doet het maar dapper.
Fijn dat je paard zich niet zo ziek meer voelt, al ziet het er toch wel heftig uit.
Nog een geluk dat het niet in het vliegenseizoen is. Dan was de verzorging nog ingewikkelder geweest.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-22 11:09

Van pusexplosie naar bloedbad..

Vanmorgen trof ik een heel blij maar ook een heel bloederig paard aan.
Haar stal had met Halloween niet misstaan. Het lijkt nu net of een beul geprobeerd heeft haar keel door te snijden.

Maar de werkelijkheid is dat ze waarschijnlijk met druk doen bij het voeren de korst eraf geschuurd heeft.
Het was dus even een flink schoonmaakklusje.

Afbeelding




Ze mag nu weer met de kudde mee naar de wei. Dat vond ze fijn, in galop met een paar bokken, het land op en daarna lekker uit de sloot drinken.

Het wachten is nu op de eerste wandelaar die bij de boer gaat melden dat er een gewond paard in de wei staat. Een wit paard en bloed zijn geen goede combinatie. :+

Tancreda4

Berichten: 24043
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-22 11:17

Oh jeetje, dat is idd wel een luguber gezicht! Al was dat 't met het pus ook al :=

Ik neem wel aan dat wandelaars niet bij de paarden kunnen komen verder? Al valt dit natuurlijk wel al van ver op haha :=