Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 22:43

Ook grappig, kreeg een appje van een stalgenootje.
Er ligt een plasje pus voor de stal van Joya! :D

Het zijn bijzondere tijden,ik ben deze week gewoon blij met pus en poep. :')
Doordat ze zo slecht at lag er nauwelijks mest in haar box eergisteren en gisteren. Vanmorgen was ik blij verrast met twee hopen poep :j

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-22 22:44

Ik had er nog achter getypt dat je waarschijnlijk nog een lange weg te gaan hebt, maar dat vond ik eigenlijk zo deprimerend dat ik het maar weer had geschrapt voordat ik mijn post plaatste... :\ Nou ja, je zegt het nu zelf. Bleh, wat een vooruitzicht.

Wel weer positief dat je blij wordt van pus!

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-22 22:50

Stemming op stal is ook naar nu. Een deel leeft in spanning of hun paard wel of niet ziek zal worden.
Die fase ben ik natuurlijk al lang voorbij.
Verder hebben we een groepje met eigenaren van zieke paarden die elkaar helpen. Dat is fijn want de droespaarden hebben echt extra zorg nodig maar het moet wel gecombineerd met werk/gezin/ etc. Door elkaar te helpen kan ik toe met tweemaal daags naar stal ipv drie- of viermaals.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-22 18:26

Ook vandaag druppelt de pus gestaag door.
Ik maak het nu tweemaal daags een soort van schoon. Joya vindt het erg vervelend dus we doen het in meerdere etappes waarbij ze tussendoor wat lekkers krijgt. Dat laatste heeft ze natuurlijk al in de gaten. Gelukkig ben ik zo niet alleen de "boe-vrouw".

Ze eet nu redelijk, niet zoveel als ze normaal doet maar wel voldoende om niet verder af te vallen. Gelukkig eet ze naast de slobber ook weer een paar kilo hooi.
Wortels, mandarijnen en appels zijn favoriet.
Zie haar nu ook echt al smakken als ik met het eten aankom. Dat is fijn!


Afbeelding
Buik is al weer gevulder dan zondag

Ter vergelijking
Afbeelding

Spieren zitten er niet meer op, helaas -O-

Foto van het abces

Afbeelding

Vanmiddag gemaakt, en het is daar dus niet schoongemaakt.

Wil het vanavond eigenlijk even laten weken. Heb een constructie in mijn hoofd met een vliegenmasker en maandverband <<) . Volgens mijn theorie moet dat kunnen werken maar dat moet zich in de praktijk nog uitwijzen.

Muga

Berichten: 2068
Geregistreerd: 27-07-06
Woonplaats: Almere

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 18:38

Arm paardje... wat een toestand. Ik vind het wel boeiend om te lezen maar hoop voor jou dat je snel ziet dat ze aan de beterende hand is.

Itamarka
Berichten: 60
Geregistreerd: 29-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-22 19:17

fransje23 schreef:
Ook vandaag druppelt de pus gestaag door.
Ik maak het nu tweemaal daags een soort van schoon. Joya vindt het erg vervelend dus we doen het in meerdere etappes waarbij ze tussendoor wat lekkers krijgt. Dat laatste heeft ze natuurlijk al in de gaten. Gelukkig ben ik zo niet alleen de "boe-vrouw".

Ze eet nu redelijk, niet zoveel als ze normaal doet maar wel voldoende om niet verder af te vallen. Gelukkig eet ze naast de slobber ook weer een paar kilo hooi.
Wortels, mandarijnen en appels zijn favoriet.
Zie haar nu ook echt al smakken als ik met het eten aankom. Dat is fijn!


[ [url=m/XGIEHa.jpg]Afbeelding[/url] ]
Buik is al weer gevulder dan zondag

Ter vergelijking
[ [url=m/OqiJJx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Spieren zitten er niet meer op, helaas -O-

Foto van het abces

[ [url=m/U48Pt8.jpg]Afbeelding[/url] ]

Vanmiddag gemaakt, en het is daar dus niet schoongemaakt.

Wil het vanavond eigenlijk even laten weken. Heb een constructie in mijn hoofd met een vliegenmasker en maandverband <<) . Volgens mijn theorie moet dat kunnen werken maar dat moet zich in de praktijk nog uitwijzen.


Je kan ook een animalintex gebruiken. Die trekt als het goed is alle troep uit de wonde en heeft ook een ontsmettende functie dacht ik. Inderdaad met een vliegenmasker werkt best.

radnah2

Berichten: 2413
Geregistreerd: 25-03-03
Woonplaats: Onder de brug

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:04

Sterkte! Het leed van droes heet.. pfff weet er alles van :\

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 10:25

Ik hou mijn hart vast als dit ooit bij ons komt.

Is het te onderzoeken of je paard drager is na droes?

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 11:51

Het pus stroomt gestaag verder. Bij het schoonmaken raakte een stukje huid los. Ik had een gat verwacht maar er zit roze huid onder.


Afbeelding

Het abces in haar nek groeit gestaag verder.

Baal dat het slecht weer is want ik wil haar niet in de regen en wind buiten hebben.
Heb vanmorgen met haar gewandeld en ga dat vanavond weer doen.
Heeft ze toch een beetje beweging.


Maartje1990 schreef:
Is het te onderzoeken of je paard drager is na droes?


Ja dat kan met een endoscopie en/of een bloedonderzoek.
Als de waardes bij het bloedonderzoek te hoog zijn moet er alsnog een endoscopie gedaan worden.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:03

Wordt dat bij jullie paarden die droes hebben gehad allemaal gedaan?

Staan alle droes paarden buiten bij jullie?

Popstra
Berichten: 13762
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 12:10

Heel interessant topic over de verloop van deze ziekte. Vooral voor als je dit nog nooit mee gemaakt hebt bij je paard.
Bedankt voor het delen hier van

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 12:38

Maartje1990 schreef:
Wordt dat bij jullie paarden die droes hebben gehad allemaal gedaan?

Staan alle droes paarden buiten bij jullie?


Ik weet niet of iedereen dit laat doen. Beslis alleen over mijn eigen paard.

Zag wel er een kliniek in Noord-Holland zit die de endoscopie aan huis doet.
Kan mij voorstellen dat als ze op stal komen en we misschien een kwantumkorting krijgen dit een drempel wegneemt bij mijn stalgenoten.

Ja, bij ons gaan de paarden gewoon naar buiten. Er zijn inmiddels zoveel zieke paarden dat isolatie praktisch niet mogelijk is.

Hannanas
Berichten: 13017
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 13:41

Niet schrikken als er straks een heel kaal (of zelfs open) groot stuk huid tevoorschijn komt. Pus kan echt agressief zijn.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 13:53

Hannanas schreef:
Niet schrikken als er straks een heel kaal (of zelfs open) groot stuk huid tevoorschijn komt. Pus kan echt agressief zijn.



Daar ben ik op voorbereid :j

Als ik het verloop bij mijn paard vergelijk met de andere zieke paarden op stal valt vooral op dat haar temperatuur binnen 16 uur van 37,6 naar 39,5 ging en ze ook echt ziek was. Bij de andere paarden loopt het langzamer op.
Verder verloopt het bij geen een paard gelijk.
Maar ze het merendeel is echt wel goed ziek.
Het zijn allemaal gezonde paarden, niet oud of heel jong.
Droes heeft echt heel veel impact!

marga1
Berichten: 902
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 14:07

Nadat het abces bij mijn pony opengebroken was heb ik het gat iets groter gemaakt om makkelijker te kunnen spoelen en er was ook snel aan de onderkant een gat dat ik open hield zodat het spoelen nog beter ging.
Dit was ook al 11 jaar terug.

Maartje1990

Berichten: 22283
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 15:56

fransje23 schreef:
Maartje1990 schreef:
Wordt dat bij jullie paarden die droes hebben gehad allemaal gedaan?

Staan alle droes paarden buiten bij jullie?


Ik weet niet of iedereen dit laat doen. Beslis alleen over mijn eigen paard.

Zag wel er een kliniek in Noord-Holland zit die de endoscopie aan huis doet.
Kan mij voorstellen dat als ze op stal komen en we misschien een kwantumkorting krijgen dit een drempel wegneemt bij mijn stalgenoten.

Ja, bij ons gaan de paarden gewoon naar buiten. Er zijn inmiddels zoveel zieke paarden dat isolatie praktisch niet mogelijk is.


Ik kan me voorstellen dat de pensionhouder het zou eisen.

Ik bedoelde of de zieke paarden misschien in isolatie buiten op een perceel staan.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 16:13

De eerste paarden met verschijnselen stonden in isolatie op een weiland apart. Helaas kwamen er daarna nog evengoed zieke dieren in beide kuddes uit de "oranje groep".
Op de weides hebben wij geen goede schuilgelegenheid dus vanwege het weer was het buiten huisvesten niet langer mogelijk.
Een paard laat je niet buiten staan in weer en wind zonder droge plek, laat staan een heel ziek paard.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-22 16:18

Ik kan me dat ook nog zo goed herinneren dat je paard zo snel zo kan interen van droes icm slecht eten. Ik schrok me echt rot van de verandering in 1 a 2 dagen.
MAAR: het herstel kan net zo vliegensvlug gaan heb ik mogen ervaren. Met dezelfde snelheid is mijn paard toen ook weer beter geworden en hersteld naar een normaal uiterlijk. Dus er kan zomaar gewoon (snel) hoop zijn voor jouw paard.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-22 17:02

Maartje1990 schreef:
Ik kan me voorstellen dat de pensionhouder het zou eisen.


Dat zou misschien kunnen maar voor hetzelfde geld vertrekken mensen dan gewoon naar een andere stal.


Als je in andere topics leest dat veel mensen niet weten dat een paard drager kan worden of in dragerschap geen grote problemen zien.
Ik denk dat het veel droes gevallen zou schelen als mensen dat wel serieus zouden nemen.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 00:04

Nog even een foto van vanavond


Afbeelding

Veranderd best snel!

Als ik er aan denk maak morgen een foto van het tweede abces.

Inmiddels heb ik op mijn mobiel hele series met foto's van snotneuzen, abcessen, pus en zielige paarden.

Zebrastreep

Berichten: 9763
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 00:09

Even voor mijn eigen beeldvorming. Het is toch zo dat een paar eenmalig droes kan krijgen in zijn leven. Als een drager dan tussen paarden komt te staan die allemaal besmet zijn geweest geeft het dan alsnog problemen ? Ook op langer termijn?

Mijn oude merrie bijvoorbeeld dacht ik altijd van dat ze droes heeft gehad. Ooit was er op stal een uitbraak waar ze een jaar aan kwijt zijn geweest. Mijn oude merrie ( toen nog niet van mij) had een veulen aan de voet met droes die echt heel ziek was. Heel veel paarden besmet en mijn oude merrie kachelde vrolijk door en is droesvrij gebleven.


Het bestrijden er van bleek ook erg lastig te zijn. Als je al hoort dat zelfs de bodem van een weiland drager kan worden en ook 'ziek' is is het wel een zeeer uitdagend virus.


Balen zeg van die bult op de hals... wel fijn dat die andere nu echt is opengebroken hopelijk bied dat de nodige verlichting.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 00:14

Droes is geen virus maar een bacterie.
En men gaat er vanuit dat eenmaal droes gehad, levenslange immuniteit, maar helemaal zeker is dat ook weer niet.
Zeker als dieren als veulen of jong paard besmet zijn geweest, kan het wel voorkomen dat wanneer dat dier flink ouder wordt, de antistoffen toch afnemen en de toch weer vatbaar kunnen worden voor een nieuwe besmetting.

Zebrastreep

Berichten: 9763
Geregistreerd: 27-08-19
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 00:18

Marije_jiplover schreef:
Droes is geen virus maar een bacterie.
En men gaat er vanuit dat eenmaal droes gehad, levenslange immuniteit, maar helemaal zeker is dat ook weer niet.
Zeker als dieren als veulen of jong paard besmet zijn geweest, kan het wel voorkomen dat wanneer dat dier flink ouder wordt, de antistoffen toch afnemen en de toch weer vatbaar kunnen worden voor een nieuwe besmetting.


Bacterie bedoel ik haha na bijna 3 jaar het woord virus het meeste gelezen te hebben zit dat er een beetje te goed in :')


Dat laatste wist ik dan niet! Ik dacht ook dat na een besmetting het paard levenslang imuum was voor de bacterie.

De oude eigenaren van mijn merrie snappen tot de dag vandaag ook nog steeds niet hoe het kan dat mijn paard ondanks de mega uitbraak een van de weinigen was die niet ziek was. Het is wel een enorm taai dier ik geef haar bijna de term onsterfelijk. Maar kan best dat ze misschien het zelf als veulen heeft gehad voor mijn idee gaat droes net als corona als een lopend vuurtje als je er niet op tijd bij bent.

fransje23

Berichten: 15357
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-22 07:52

Dit is nog wel een interessant topic over luchtzakstenen na droes [MD] Luchtzakstenen na droes

Dragers hebben die stenen, opgedroogde en daardoor versteende pus, in hun luchtzakken.

Het is niet zo dat een drager per definitie nergens last van heeft. Ik kom toch regelmatig tegen dat de paarden een beetje blijven kwakkelen met hun gezondheid.

pol013

Berichten: 8997
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-22 09:13

Zebrastreep schreef:
Marije_jiplover schreef:
Droes is geen virus maar een bacterie.
En men gaat er vanuit dat eenmaal droes gehad, levenslange immuniteit, maar helemaal zeker is dat ook weer niet.
Zeker als dieren als veulen of jong paard besmet zijn geweest, kan het wel voorkomen dat wanneer dat dier flink ouder wordt, de antistoffen toch afnemen en de toch weer vatbaar kunnen worden voor een nieuwe besmetting.


Bacterie bedoel ik haha na bijna 3 jaar het woord virus het meeste gelezen te hebben zit dat er een beetje te goed in :')


Dat laatste wist ik dan niet! Ik dacht ook dat na een besmetting het paard levenslang imuum was voor de bacterie.

De oude eigenaren van mijn merrie snappen tot de dag vandaag ook nog steeds niet hoe het kan dat mijn paard ondanks de mega uitbraak een van de weinigen was die niet ziek was. Het is wel een enorm taai dier ik geef haar bijna de term onsterfelijk. Maar kan best dat ze misschien het zelf als veulen heeft gehad voor mijn idee gaat droes net als corona als een lopend vuurtje als je er niet op tijd bij bent.


Nou heb ik er geen echt verstand van maar de logica zegt:

Als je het eenmaal gehad hebt, weet het lichaam beter hoe het aan te pakken.
Dan waart het eigenlijk altijd en overal rond. Ook op stallen zonder uitbraak, ook in de zomer. In dieren, in stallen (ik lees hier zelfs in de wei) Dus word je er steeds beetjes aan blootgesteld, lijkt mij een soort booster.
Soms heb je pech en worden sommige paarden alsnog een keer ziek. Soms heet een paard net een slechte weerstand en wordt ziek. Maar meer dan pech is dat misschien niet eens. Aangezien het toch altijd om incidenten gaat en niet heel Nederland ineens met droes te kampen heeft.

Maar daarom is bestrijden ook zo ingewikkeld/ ondoenbaar. Je kunt de overduidelijke bronnen wel proberen te mijden. Maar die verborgen bronnen zijn overal.

Ook het indentificeren van dragers. Leuk.... maar wat ga je dan doen? Die paarden afmaken? Want welke actie wil je anders vervolgens nemen?

In de praktijk lijkt het misschien het meeste op griep: vervelend. Soms zelfs dodelijk. Maar ja, wat doe je er aan. Het hoort bij het leven.

Als je je paarden aan huis hebt, nooit iets aanvoert, niet samen op buitenrit gaat en niet op wedstrijd én hygiëne betracht met andere paardenmensen maak je misschien een kans. Maar anders.....