Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 26 [ 631 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

 
Profiel   

In oktober opende ik het volgende topic: [MD] Droes op stal, hoe gingen jullie daarmee om?

Mijn stalgenoot heeft een nieuw paard gekocht die droes bleek te hebben.
Paard is geïsoleerd en we wachten in spanning af . Na twee weken was er nog geen nieuw geval en ik begon voorzichtig te denken dat we mazzel hadden gehad. Maar helaas, na 16 dagen was er toch een paard met koorts en neusuitvloeiing. Paard is geïsoleerd,swab genomen en de uitslag was positief.
Toen werd het weer spannend.. Positief geteste paard is de vriendin van de mijne en ik wist dat mijn paard nooit droes had gehad.

Helaas,was het bingo.. In de avond nog keurig 37,4 en de volgende ochtend was het 39,5. Ik heb geen swab laten nemen omdat de diagnose vrij duidelijk was gezien de omstandigheden.

Op donderdag 27 oktoberdaar is de strijd van Joya tegen de Streptococcus equi equi begonnen.
De eerste dag had ze wat witte snot en hoge koorts. Vrijwel meteen had ze pijn en wilde ze niet eten en drinken. Ze stond als een zielig hoopje in haar stal. In overleg met de dierenarts haar voor de nacht metacam gegeven.
Het advies was , indien ze eten, drinken en nog redelijk comfortabel zijn niets geven. Zijn ze niet comfortabel dan een keer per dag de normale dosis voor hun gewicht. Mocht dat nog niet voldoende zijn dan tweemaal per dag de normale dosis.
Helaas zat/zit Joya in de laatste categorie, ze was erg oncomfortabel en kon nauwelijks slikken. Slobber, vers gras en zelfs water kreeg ze slecht weg. Ze stond vrijwel de hele dag op 1 plek, hoofd naar beneden en in zichzelf gekeerd. Mijn hart brak telkens als ik haar zag.


[ img ]
Painface.. ;(

Met pijnstiller en wat overredingskracht heb ik er de steeds wat biks (dat wilde ze nog wel een beetje eten), wortel, appel en wat slobber in gekregen. Uit de hand at ze in ieder geval een klein beetje uit haar voerbak nauwelijks.
Eng was het hoesten als ze even te snel een hapje nam. Het kwam uit haar tenen en meestal moest ze dan even bijkomen en wilde niet verder eten.



[ img ]
Zielig hoopje

[ img ]


Haar zien drinken was ook een kwelling..


Het is wel heel goed van haar dat ze bleef drinken. Heb overwogen om te overleggen met de dierenarts voor een infuus maar turgor bleef in orde en het is geen makkelijk paard om te behandelen. Zo braaf als ze soms is,is ze dat niet bij dierenartsen. Die plet ze ,loopt omver en vermorzeld ze.. zonder praam is het niet te doen.

Zo gingen we het weekend en de maandag door. Drie keer per dag ga/ging ik naar stal om te proberen haar iets te laten eten, pijnstillers te geven,te temperaturen.

Temperatuur bleef variëren tussen de 39,0 en de 40,3 . Dat is met tweemaal daags metacam.
Dat ze zo in zichzelf gekeerd was lijkt mij ook wel logisch.

Dinsdag kreeg ik, terwijl ik op mijn werk was, ineens een appje van een stalgenoot. Het was een filmpje van een Joya waar de pus uit haar neus stroomt,met de tekst: volgens mij is er iets geknapt.
Joya was ook enorm aan het smakken..
Dat was aanleiding voor een filosofisch gesprek met mijn collega's over de smaak en het gevoel van pus in je mond :+

Op dat moment ik hoop dat de koorts wat zou gaan dalen en ze zich beter zou gaan voelen.
Woensdag kwam er ook volop troep uit haar neus



Nieuwe taak in mijn verzorgingsritueel is nu het reinigen van het deel voor haar staldeur. De pus is natuurlijk helemaal een bron van besmettingen. In haar stal kun je overal fledders tegen komen

[ img ]


[ img ]

Ze is vanaf dat moment wel slobber gaan eten. Vooral de Vitalbix nutrimash bevalt goed omdat daar geen stukjes in zitten en het snel klaar is. Biks, wortels, appel ging er toen juist niet meer in.


Omdat ze zo slecht bleef eten weer overleg gehad met de dierenarts. Hij gaf aan dat overstappen van metacam naar quadrisol een goed idee zou kunnen zijn.
De quadrisol is wat minder pijnstillend maar werkt beter om de zwelling bij haar keel weg te krijgen. Als ze makkelijker kan slikken,zou ze beter gaan eten.

Sinds ze de quadrisol krijgt is ze inderdaad weer wat hooi en fibermix aan het eten. Koorts lijkt nu ook te zakken dus dat is goed.

Momenteel zitten we, er zijn meer zieke paarden op stal, nog "midden in de droes". Joya is ook nog lang niet klachtenvrij en opgeknapt en dan moeten we daarna ook nog hopen dat ze geen drager wordt. Dat ga ik uiteraard laten testen.


Volgens de dierenarts is mijn paard wel goed ziek maar kan het nog vele malen heftiger... Zet mijn situatie wel in perspectief want die vind ik al best pittig.

Ik was op zoek naar topics over het verloop omdat ik benieuwd was wat ik zou kunnen verwachten. Daar zijn er niet heel veel van. Misschien dat iemand in de toekomst wat aan mijn topic heeft! Voor mezelf is het ook een mooi overzicht voor het verloop .

Mocht je lotgenoot zijn deel gerust je verhaal als je dat wil..
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 15:25 



 
Profiel   

Goed dat je er zo bovenop zit, hou het ook goed in de gaten.
Heb helaas verslagen droes mee gemaakt op een vorige stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 15:38 



 
Profiel   

Nog even voor mijn eigen overzicht.
Joya kan al sinds het begin niet met haar hoofd bij de grond.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 17:10 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Nog even voor mijn eigen overzicht.
Joya kan al sinds het begin niet met haar hoofd bij de grond.


Bij twijfel zou ik contact opnemen met Utrecht, zij hebben echt gedegen ervaring met droes en verslagen droes.
Helaas kan verslagen droes dodelijk zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 17:44 



 
Profiel   

Is er wel een bult naar buiten geknapt, of komt het alleen uit haar neus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 17:49 



 
Profiel   

Utixo schreef
Is er wel een bult naar buiten geknapt, of komt het alleen uit haar neus?


Vooralsnog komt het alleen uit haar neus.
Er lijkt ook een abces onder haar kaak te zitten. Althans er zit een bult maar ik mag er niet aan zitten en eigenlijk ook niet naar kijken.

Vanmorgen had ze geen koorts 37,6 maar net weer 38,8.
Ochtend lager dan in de avond is natuurlijk wel normaal!

Verslagen droes kan dodelijk zijn,dat weet ik, maar vooralsnog gaan we in haar geval niet uit van verslagen droes.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 19:29 



 
Profiel   

Ik heb meer paarden meegemaakt waarbij de abcessen alleen naar binnen waren geknapt en je dus alleen pus (in enorm grote klodders) uit de neus zag komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 19:30 



 
Profiel   

Marije_jiplover schreef
Ik heb meer paarden meegemaakt waarbij de abcessen alleen naar binnen waren geknapt en je dus alleen pus (in enorm grote klodders) uit de neus zag komen.


Dierenarts gaf ook al aan dat het niet gek is als het alleen uit de neus komt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 19:32 



 
Profiel   

Mocht je straks willen weten of ze droesvrij is en drager blijft laad ze dan meteen op voor een scopie.
Wij hebben het 2 jaar geleden in de kudde gehad. Heb bloed laten prikken (elisa) en ze 3 keer laten spoelen maar ze bleef positief testen. Toch maar opgeladen en naar Bodegraven voor een scopie en daar hebben ze de bacterie eruit gepeuterd. Heb er nog een foto van mocht je het willen zien. Bij die scopie spoelen ze met AB en moest ik thuis een paar dagen AB spuiten. Bij de 2e scopie was ze pas schoon en droesvrij. Achteraf had ik liever het geld voor de swab, bloed en spoelingen liever in m'n zak gehouden, maar toen wist ik nog niet wat ik nu wel weet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 20:13 



 
Profiel   

fransje23 schreef
Verslagen droes kan dodelijk zijn,dat weet ik, maar vooralsnog gaan we in haar geval niet uit van verslagen droes.


Bij mijn merrie was verslagen droes (wat we achteraf pas wisten na sectie) met ongeveer 12 uur dodelijk als we terug kijken. Eind van de middag eindelijk koortsvrij (dus waarschijnlijk abces geknapt), paar uur later dood ziek en leek vergiftigd, dierenarts zou volgende ochtend als 1e klus bloed komen prikken en rond 6 uur s ochtends hebben we haar overleden gevonden.
Bij jou gelukkig niet aan de hand, maar voor je beeldvorming.

Wat blijft het toch enorm heftig. Ondanks dat sommige mensen er toch zo makkelijk en luchtig over doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 20:33 



 
Profiel   

Bij ons was dit de snot fase.. inderdaad hele zielige paarden, toen deze snot fase over was duurde het 2 weken voor er een abces begon te groeien en dat duurde ook weer even voor dat dat stuk ging... echt zo zielig zijn ze dan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 20:49 



 
Profiel   

Luchtzakspoeling ben ik mij al in aan het verdiepen maar prioriteit is nu eerst beter worden!

Het lijkt mij vreselijk als ze een drager zou worden en andere paarden zou besmetten. Dat wil ik niet op mijn geweten hebben!

Dennis schreef
Wat blijft het toch enorm heftig. Ondanks dat sommige mensen er toch zo makkelijk en luchtig over doen.


Het is zeker heftig en ik snap niet dat mensen er licht over denken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-11-22 21:17 



 
Profiel   

Fransje, allereerst heel veel sterkte met het droesgedoe, ik hoop dat je merrie er goed doorheen gaat komen ( en de paarden/pony's van je stalgenoten ook natuurlijk), aan jouw zorg zal het in elk geval niet liggen. Misschien heb je nog iets aan het volgende topic, als je dat nog niet gevonden had: [PP] Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht. . TS van dit topic komt uit de kop van Noord-Holland, jij zit toch ook in Noord-Holland?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 11:24 



 
Profiel   

Wat sneu dat ze er zo ziek van zijn... Vind die hogere koorts ook zo naar. Ik snap nooit zo goed dat er mensen zijn die zeggen 'het is maar droes'....

Hopelijk knapt je paard snel op! Wij hadden vorig jaar droes, dat paard had geen bulten, eerste paar dagen hoge koorts en daarna alleen snot uit de neus. Echt heel vies. Vooral bij eten en drinken kwam het eruit gutsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 12:05 



 
Profiel   

Bij die van mij kwam het zelfs uit zijn ogen.
Geen snot snot. Maar wel echt troep.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 20:08 



 
Profiel   

Jet schreef
Fransje, allereerst heel veel sterkte met het droesgedoe, ik hoop dat je merrie er goed doorheen gaat komen ( en de paarden/pony's van je stalgenoten ook natuurlijk), aan jouw zorg zal het in elk geval niet liggen. Misschien heb je nog iets aan het volgende topic, als je dat nog niet gevonden had: [PP] Droes... Ik trek het niet meer, geen einde in zicht. . TS van dit topic komt uit de kop van Noord-Holland, jij zit toch ook in Noord-Holland?


Ja, ik kom ook uit Noord-Holland :j
Topic was ik al bekend mee, vooral het filmpje van de luchtzakspoeling is interessant.

Joya heeft vandaag in ieder geval best goed gegeten. Koorts is niet meer heel hoog, 38,5 dus dat is wel fijn. Ze is ook echt veel meer zichzelf en aanwezig. Jaloers als een ander paard eten krijgt en zij niet etc.
Enige is dat ze vanavond stalbenen had. Nu staat ze ook veel op stal,is het warm en heeft ze natuurlijk veel afvalstoffen dus wel te verklaren.

Er zit inmiddels een bult ter grootte van een kippenei onder haar kaak. Hopelijk is die snel rijp,was nu nog erg hard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-11-22 22:18 



 
Profiel   

Joya voelt zich wat beter, eet redelijk en haar temperatuur schommelt tussen de 38,3 en 38,6. Dat is een stuk beter dan vorige week.
Af en toe komt er nog een klodder snot uit maar het stroomt niet meer.

Gisteren voor het eerst in bijna twee weken weer een kwartier met haar gestapt en vandaag heeft ze tussen de buien door buiten gestaan.
Dat doet haar mentaal goed en is natuurlijk ook beter voor de bloedsomloop en darmen.

Het wachten is nu op het openbreken van het abces onder haar kaak.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-11-22 19:02 



 
Profiel   

Vandaag is ze exact twee weken ziek en we zijn er nog niet doorheen -O-
Had gehoopt dat het er beter voor zou staan met een relatief jong, 7 jaar, en gezond paard.
Maar goed, het is wat het is en het belangrijkste is dat ze weer beter wordt.

Er zit een groot abces onder de kaak. As die morgenochtend vroeg niet doorgebroken is ga ik overleggen met de dierenarts of ze die niet kunnen openen. Smeer het met trekzalf ook al weet ik niet zeker of dat werkt.
Ze zeggen weleens met smeren duurt het 14 dagen en zonder smeren twee weken :+
Denk, en hoop, dat ze als dat abces open is snel opknapt.

Temperatuur blijft nu hangen rond de 38,5.
Ze eet weer wat minder maar er gaat nog wel slobber,hooi en fibermix in.
Maar Het goede is dat ze pijnstillers meer nodig heeft.

Doordat ze nu een paar uur buiten staat en ik met haar wandel worden de dikke benen gelukkig wel minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 21:36 



 
Profiel   

Beetje onhandige foto, ik probeerde het abces op de foto te krijgen.
Het is inmiddels al weer groter.

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 21:41 



 
Profiel   

Bij mij kwam de abces kaassouffle ook via de neus naar buiten bij twee paarden.
Bij de ene zat het abces in de longen en bij de ander binnen de kaak.
Beiden zijn er prima uitgekomen zonder restschade.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 21:44 



 
Profiel   

Hopelijk breekt deze snel open, komen er geen nieuwe meer en knapt ze snel weer op

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 22:16 



 
Profiel   

Pff lang duurt het wel hoor. Maar dat van 14 dagen of 2 weken heb ik idd vaker gehoord. Hopelijk breekt het abces gauw open!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-11-22 22:16 



 
Profiel   

Smeren met trekzalf wordt ook wel eens therapie voor de eigenaar/verzorger genoemd.

Vervelend dat ze er nog zo'n last van heeft.
Hopelijk breekt deze snel door en knapt ze daarna op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 08:49 



 
Profiel   

Vanmiddag komt er een dierenarts om het abces, hopelijk,te openen.
Het is van een knikker via formaat kippenei inmiddels richting tennisbal aan het gaan.
Door de plek is ze ook erg beperkt in haar beweging..

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 09:38 



 
Profiel   

Sterkte met je paard, hopelijk snel beter.
Mijn paard van 30 jaar kreeg droes, het standaard ziekte beel, (ze heeft het als 4 jarige ook gehad)na 3 weken weer helemaal opgeknapt.
Alleen na 2 mnd bleef er pus uit haar oor komen, klontjes en los pus, Dierenarts kon het niet thuis brengen. Toen naar de kliniek geweest en scopie gemaakt, bleek ze dus nog steeds droes te hebben.
Daarna 2,5 week op de kliniek gestaan en elke dag, soms 2x per dag gespoeld, toen was ze gelukkig schoon.
Dus ook al lijkt het beter te gaan, blijf goed opletten, onze dierenarts (visdonk) had nog nooit gezien dat het uit een oor kon komen, iets met kraakbeen enz, het zou dan eerder aan de zijkant door de huid doorbreken.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 10:10 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 26 [ 631 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 26  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen