Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-22 23:53

En jawel daar vanavond was ze explosief aan de longeerlijn. Rodeo sprongen en keihard galopperen *\o/*
Tussendoor blazen uit de neusgaten en weer door.
Ze was toen ik haar,na het uitstappen, op stal zette er zelf wat beduusd van maar met voer in aantocht was dat ook zo weer vergeten.


Kon nu zowaar wat pus uit het abces masseren. Denk dan altijd maar dat iedere druppel die ik er wat sneller uit krijg mooi meegenomen is.


Afbeelding

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-22 14:08

Het was vanmorgen mooi weer en op weg naar het land hebben we nog even gespeeld.


Afbeelding


Afbeelding

Ze ziet er nu goed uit en er komt weer iets van bespiering terug

Afbeelding


Onderzijde van de kaak wordt ook weer harig


Afbeelding

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 16:22

Jullie gaan 2023 fris starten! Nu nog even doorbijten. Wat een schatje is het ook, zo op het blok staande.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:35

Mooi paardje die er aanmerkelijk weer beter uit ziet dank zij jouw goede zorgen!

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 11:03

Gisteren contact gehad met de dierenarts omdat ik het idee heb dat het een beetje stagneert.
Er zou toch een einde aan de pusstroom moet komen.

Mogelijk is het een fistel vanuit de luchtzakken... -O- Die zouden dan gespoeld moeten worden. Iets wat ik natuurlijk sowieso al wilde laten doen maar dan als controle op dragerschap.

Aan de andere kant vraag ik mij af of ze dan ook geen snot zou moeten hebben? Heb ik nog niet nagevraagd, vraag kwam na het gesprek pas in mijn hoofd op.

Als de pusstroom na de kerst nog onveranderd is ga ik maar eens een rondje klinieken bellen. Heb opties gehad met klinieken die de apparatuur hebben en sommige komen op stal. Weet uiteraard niet of het in onze situatie ook mogelijk is of dat we sowieso naar een kliniek moeten.
Dat laatste is dan weer een risico voor de kliniek want Joya is momenteel gewoon erg besmettelijk.

Foto is van gisterochtend
Afbeelding

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 11:06

Mijn merrie (jou welbekend :) ) heeft in het verleden geen droes, maar wel ontstoken luchtzakken gehad. Dat kwam pas naar voren toen ze eigenlijk een gebitsbehandeling op de kliniek moest krijgen. Ze heeft nooit een dag gesnotterd, maar er kwam een ongelofelijke hoeveelheid pus bij het spoelen naar buiten. Ze kunnen dus echt wel vol zitten zonder dat je er iets aan merkt! En wellicht heeft het door de droes bij jouw paard een weg naar buiten gevonden. Sterkte er in ieder geval mee!

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 11:22

Ja, jouw merrie is mij zeker bekend!
:j Bijzonder paard!
Wat zagen ze bij de gebitsbehandeling wat die ontsteking bleek te zijn?


Een fistel klinkt vanwege het blijven "pussen" ook zeker niet onlogisch. Zeker niet als je de leukste locatie van het abces en de luchtzakken ziet.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:06

Hè bah, hopelijk is het geen fistel. Komen ze daar enkel achter dmv een scope waarbij ze dan een gaatje vinden?

Ik kan me ook voorstellen dat als alles achter de rug is dat dit laatste abces stug bindweefsel/litteken-achtig blijft. Dat zou evt met masseren en een high power laser nog kunnen verzachten. Het ziet er namelijk ook nog wel dik en stug uit? Al hoop ik dat als alles uiteindelijk genezen is dat niet nodig is.

prompter

Berichten: 11162
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 12:07

fransje23 schreef:
Ja, jouw merrie is mij zeker bekend!
:j Bijzonder paard!
Wat zagen ze bij de gebitsbehandeling wat die ontsteking bleek te zijn?


Een fistel klinkt vanwege het blijven "pussen" ook zeker niet onlogisch. Zeker niet als je de leukste locatie van het abces en de luchtzakken ziet.


Wat zwelling in de keel, toen hebben ze er maar een scopie van gemaakt.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 12:31

Hannanas schreef:
Hè bah, hopelijk is het geen fistel. Komen ze daar enkel achter dmv een scope waarbij ze dan een gaatje vinden?


Ja, zoals ik het begrepen is komen ze daar achter met een endoscopie. Ze kunnen het dan ook meteen schoon spoelen.

Ik hoop ook dat het geen fistel is een dat het op eerste kerstdag op wonderbaarlijke wijze niet meer pust {:) <|-

Het leek vanmorgen wel allemaal gevoeliger en meer gezwollen om het abces.
Ik kan het ook niet goed masseren omdat ze als ik er ook maar een beetje op druk ze bijna omhoog komt en hard achteruit loopt. Dat is dus wel pijnlijk,het met een vinger of spuit in het gat poeren niet. Dat laatste kan zonder problemen.

Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 14:45

Heftig nog steeds hoor! Wat rot dat het nu weer dikker lijkt en dat het nu wel weer heel pijnlijk is met uitdrukken.

Ik weet dat Hollands Kroon je wel op de kliniek laat komen, het liefst eind van de dag. Ze hebben dan zelf van die wegwerppakken aan en ook overschoentjes van datzelfde materiaal. Van andere klinieken weet ik het eerlijk gezegd niet. Het paard waar ik mee mee geweest ben had de eerste keer heel veel pus, dat in de luchtzakken zat en voornamelijk op 2 plekken, het waren om te zien twee bultjes met vieze flubberbende. Dat kon je dus met de scoop zien. De tweede keer was het al een stuk minder en de laatste keer was hij schoon. Met het spoelen gebruiken ze de laatste spoelronde per keer ( als er nog pus zit) een antibiotica die daar wel gedaan mag worden.

Rocamor

Berichten: 10902
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 16:04

Griebels, kan dat ook nog? Zo'n fistel. Duimen dat dat het niet is.

Kan het pijnlijker zijn omdat je gisteren weer wat meer gemasseerd hebt?

Jet, ik zag er gisteren nog een medewerker (-ster?) in zo'n pak en met die overschoentjes rondhobbelen.

pien_2010

Berichten: 43467
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 17:41

Jeetje....

Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 18:53


Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 19:04


Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 22:32

Het is weldegelijk te vertrouwen, het is al ontzettend oud en werkt prima. Als je alles wat op die site staat meer vertrouwt dan de middelen kan je niets meer gebruiken.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-22 23:50

Mijn tante zweerde bij de fistelpot dus ik ben er wel bekend mee.

Maar vraag mij af of een paard beter wordt van twee lepels kruidenboter per dag.
Joya krijgt al dunne mest van een scheutje lijnzaadolie. Weet niet wat roomboter doet met de darmen van een paard.

Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 07:54

Als het echt niet dicht wil kan je het altijd proberen. Je ziet snel genoeg of ze er te erg op reageert denk ik.

Hannanas
Berichten: 13024
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 09:27

Jet schreef:
Het is weldegelijk te vertrouwen, het is al ontzettend oud en werkt prima. Als je alles wat op die site staat meer vertrouwt dan de middelen kan je niets meer gebruiken.


Heb je de link bekeken? Ik ben normaliter niet van de kwakzalverij site maar op deze pagina staan een aantal oude recepten. Roomboter met die mix aan kruiden lijkt mij weinig te doen.

Jet

Berichten: 12027
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 18:59

Hannanas schreef:
Jet schreef:
Het is weldegelijk te vertrouwen, het is al ontzettend oud en werkt prima. Als je alles wat op die site staat meer vertrouwt dan de middelen kan je niets meer gebruiken.


Heb je de link bekeken? Ik ben normaliter niet van de kwakzalverij site maar op deze pagina staan een aantal oude recepten. Roomboter met die mix aan kruiden lijkt mij weinig te doen.


Natuurlijk heb ik de site bekeken. Jou lijkt het niets te doen, maar uit ervaringen weet ik dat het vaak wel werkt.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 19:47

Hannanas schreef:
Jet schreef:
Als de fistel eenmaal dicht mag groeien zou je haar heel goed aan de fistelpot kunnen zetten. https://www.fistelpot.nl/ .


Ik zou dat niet vertrouwen. Heb er even op gegoocheld:
https://www.kwakzalverij.nl/app/uploads ... 3noord.pdf


Dat stukje over het MCA :D
Het ziekenhuis is op steenworp afstand van mij en mijn paard. Ik woon echt in een fistelpot-regio

Het zou niet het eerste zijn wat ik zou gaan proberen. Niet alleen vanuit praktische overweging maar ook omdat roomboter mij niet geschikt lijkt voor paarden.
Maar zeg nooit, nooit.

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 22:39

Roomboter is alleen de drager om het naar binnen te krijgen. Je kunt de kruiden mixen met alles wat een beetje vette/olie-achtige basis heeft. Dus ook gewoon de helft aan boter of alleen een lepel lijnzaadolie oid.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 23:04

Ik ken alleen de kant en klare fistelpot en dat is ol basis van roomboter maar Ik zie dat je de kruiden ook los kunt kopen . MAAR daar zit laurier en hondsdraf in wat beide giftig is voor paarden.

Taucha

Berichten: 1175
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Katwijk

Re: Pusbericht ..verloop van droes bij mijn paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-22 23:14

Laurier is in die mate dat het in het fistelpot zit niet giftig voor levende wezens. Hondsdraf % heb ik niet kunnen vinden. Dus wsl erg laag. Ik zou me daar niet heel druk om maken.

fransje23

Berichten: 15384
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-22 23:19

Vanmorgen wederom een tornado aan de longeerlijn. Hard in galop, bokjeseb piepjes dus fit zat!
Na het ontluchten nog even balkjes gedraafd en ze liep best fijn.

Helaas heb ik onder haar kaak toch ook weer kleine bultjes, soort puistjes ontdekt. Denk dat toch niet alles eruit gekomen is de eerste keer


Afbeelding

Uit de grote plek kon ik nu eindelijk wat pus eruit drukken zonder risico dat ik verdrukt of vertrapt zou worden.
Kwam echt nog best wat dikke klodders uit. Mijn stalgenoot vond het abces nu lager hangen, een soort hangzakje, ik snap wat ze bedoelt.
Er zit zeker nog werking in het geheel.
Kan er nu nog maar amper met mijn pink in maar de spuit gaat er nog best ver in.

Afbeelding