Maagzweer waarom niet vanzelf over gaan?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Maagzweer waarom niet vanzelf over gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 13:14

Bij mijn jonge haflinger van 4.5 is een maagzweer ontdekt (scopie gedaan)
Nu staat hij op medicatie.

Maar wat ik mij afvroeg.. ze zeggen dat een zweer opzich wel snel kan genezen. Echter heeft mijn jonge haf zweer van hoge graad.

In mei 2021 heeft hij een operatie gehad een een gebroken griffelbeen. Hiervan moest hij daarna 6 weken op rust en heb ik vermoeden dat toen in combi met medicatie en stress (weideseizoen begon dus stal paarden stonden overdags op weiland en hij alleen op stal en leek dit echt prima aan te kunnen, en hij stond altijd met hooi)

Ik heb vermoeden dat toen de maagzweer is onstaan want einde van die weken ging hij ook beetje kribbenbijten, maar ik dacht dit komt omdat hij gewoon wat aandacht wilt. Daarna is hij al snel weer de groep in gegaan van 24/7 buiten en kon hij weer elk 2 uur een half uur ruwvoer eten.

In december dat zelfde jaar ben ik nog met hem en mijn andere haflinger verhuisd, en ja dat geeft ook de benodige stress.


Waar hij nu staat kan hij echt onbeperkt eten en ervaar ik geen stress bij hem. Hij is wel een binnenvetter maar hij staat goed op de plek en kan altijd eten. In juli 2022 ben ik rustig aan zadelmak en hem gaan beleren. Wat hij heel braaf doet.
We rijden hooguit 2x in de week. Aansingelen gaf hij aan niet leuk te vinden. Naast dat hij wel al vanaf denk de opfok wat gevoelig is voor mestwater. Ik was al bezig met kruiden voor maag en darmen. En via biotensor vragen gesteld over maagzweer, waar hij aangaf geen maagzweer te hebben. Ook tijdens readings gaf hij niks aan.

Wat ik mij nu dus afvraag. Is hij krijgt nu onbeperkt ruwvoer dus in theorie is zijn buik altijd vol ook voor training enz tegen het beweging van maagzuur.

Dan zou je toch zeggen dat zo maagzweer uiteindelijk zelf ook geneest? de medicatie die hij nu krijgt is meer maagzuur remmer en spul om een laagje over de zweer te leggen zoda het kan genezen.

Hoe kan ik dit dan beste weer voorkomen? aangezien hij gewoon altijd kan eten. Dus het ligt niet aan dat hij te lang zonder ruwvoer staat. Een stress paard is hij ook niet van zich zelf, ondanks dat hij een binnenvetter is, is het een heel nuchter paard

Er zijn weet ik veel hoeveel supplementen. En heb voor mezelf al uitgezocht wat ik ga geven. Maar hoe kan ik hem beste ondersteunen voor/tijdens training of stress?

Met poetsen/zadelen staat er altijd een bak hooi klaar, hij eet hier niet atijd van want stal is aandacht of stal is waar ik mijn krachtvoer krijg (wat overigens vitamine korrel is en grasbrokje)

In april wil ik hem meenemen naar 2 trainings dagen daar mag hij dan 3 dagen blijven. Daar zorg ik voor dat hij ook zoals altijd toegang heeft tot ruwvoer. Maar het zal wel even stressvol voor hem zijn omdat hij er nog niet eerder geweest is. Ik weet dat lucerene enz goed help met speeksel aanmaken, maar voor nu durf ik gehakseld spul niet aan omdat, dat ook prikt.

Ik heb al in het maagzweren topic gekeken, maar ik hoop via apart topic ook tips te krijgen.

Maar mijn grote vraag is, waarom geneest het niet vanzelf ongeacht hij eigenlijk altijd ruwvoer heeft dus altijd een gevulde maag, dan zou in theorie de maagzweer toch ook vanzelf over kunnen gaan?

Mi_Amore

Berichten: 14848
Geregistreerd: 16-04-03
Woonplaats: België

Re: Maagzweer waarom niet vanzelf over gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:21

Ik volg even mee, stel mij namelijk dezelfde vraag :)

Ibbel

Berichten: 49157
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Maagzweer waarom niet vanzelf over gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 13:35

Mijn theorie:

Of het nou puur maagzuur is dat rondklotst in een lege maag, of voer-gemengd-met-zuur dan er tegen aan komt, met een bestaande zweer zal dat zure voer de zweer vermoedelijk toch nog in stand kunnen houden... Zure maaginhoud is niet scherp genoeg om zweren te veroorzaken (anders had de natuur wel wat uit te leggen gehad :D ), maar het is en blijft natuurlijk wel hooi gemengd met zoutzuur wat er in die maag zit.

En als je die zure maaginhoud minder zuur maakt door maagzuurremmers te geven, dan kan het wél genezen.

funnypony11
Berichten: 857
Geregistreerd: 02-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 14:58

Wat krijgt hij precies voor medicatie?
Mijn pony heeft een hele tijd omeprazol en sucralfaat gehad maar dat hielp niet.
Na verder onderzoek kwamen ze er achter dat haar type ontsteking in de maag uitgang niet reageerde op die medicatie en toen is ze op de Cytotec gegaan, hiermee merkte ik na een paar dagen echt al veel verschil!

Ik zou ff aan je dierenarts vragen of er nog andere medicatie is wat je kan proberen, het moet dan echt snel beter gaan.

Verder kreeg die van mij ook altijd onbeperkt ruwvoer. Maar als het eenmaal een zweer is dan gaat dat meestal niet vanzelf weg. Al het voer wat dan binnen komt gaat ook weer irriteren.
En voor sommige zweren (zoals bij die van mijn pony) maakt luzerne het alleen maar erger, wist ik ook niet maar dat heeft de dierenarts helemaal uitgelegd ook vanwege het calcium gehalte.
Vaak hebben ze dus echt hulp nodig, en daarna kunnen ze het zelf wel aan met onbeperkt ruwvoer. Maar zweren zijn gewoon echt lastig weg te krijgen zonder medicatie :(

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-22 17:04

Hij staat Ind op de omzeparol en de sucralfaat hij staat nog geen week op. En ik merk nog geen verschil maar enige wat hij liet zien was de singelnijd rest altijd vrolijk paard..

Z’n mest ziet wel al stuk beter uit dat voorheen.

Rest geeft hij niet aan last te hebben…

Dus voor nu geef ik de medicatie zeker een kans. Hopelijk is de kuur lang genoeg, en kan ik met suplimenten hem ondersteunen.

Enige graad meter is voor nu de singel, maar dat kan ook nog mentaal zijn.

Dus ik moet gwn afwachten hoe het gaat over paar weken. Kribbenbijten doet hij wel minder maar hij staat alleen op stal voor poetsen en eten en opzadelen. In de paddock paradise eet hij gewoon en doet hij geen kribbenbijten

Ondanks dat hij behoorlijk zweer heeft laat hij niet echt pijn zien wel wat vage klachten.

henshem
Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-09-10

Re: Maagzweer waarom niet vanzelf over gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:12

Geef alsjeblieft de kans om het goed te laten genezen, zodat je paard niet veel langer met een maagzweer zit, of nog vervelender dat het chronisch wordt. Dus singelnijd moet over zijn en het kribbenbijten ook. Het beste is op enig moment een controlescopie te doen, dan weet je zeker dat de zweer genezen is of niet.

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 18:32

Onze ruin had een zeer lastig te bestrijden maagzweer op de overgang maag / darmen.
De behandeling eerst medicijnen oraal en toen dat niet hielp injecties omeprazol en daarna toch nog een prednisolon kuur. Maar dat was het laatste dat de reguliere geneeskunde kon doen.
Daarna (het was bijna weg) homeopatisch Den Hoek erbij gehaald, maag / darm balans van Puur Gastri en zijn stress weg nemen, dus jammer genoeg uit de niet stabiele kudde gehaald.
Nu een jaar verder en geen bix meer, Havens Kentucky light, Oerbalans en bietenpulp en Mastic Horse treatment, en onbeperkt hooi. We hebben weer een blij en gezond paard, het blijft oppassen, maar de toekomst ziet er weer een stuk beter uit. Gelukkig hadden we een ziektekostenverzekering, maar als de maagzweren terug keren is het chronisch en dekt de verzekering de kosten helaas niet meer.

Ons paard krijgt nu Mastic horse treatment, het was echt het laatste zetje en als onderhoud krijgt hij dit 2 schepjes per dag.

janouk
Blogger

Berichten: 17876
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Maagzweer waarom niet vanzelf over gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:02


Herfstblad
Berichten: 780
Geregistreerd: 06-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-22 19:35

beline1 schreef:
Onze ruin had een zeer lastig te bestrijden maagzweer op de overgang maag / darmen.
De behandeling eerst medicijnen oraal en toen dat niet hielp injecties omeprazol en daarna toch nog een prednisolon kuur. Maar dat was het laatste dat de reguliere geneeskunde kon doen.
Daarna (het was bijna weg) homeopatisch Den Hoek erbij gehaald, maag / darm balans van Puur Gastri en zijn stress weg nemen, dus jammer genoeg uit de niet stabiele kudde gehaald.
Nu een jaar verder en geen bix meer, Havens Kentucky light, Oerbalans en bietenpulp en Mastic Horse treatment, en onbeperkt hooi. We hebben weer een blij en gezond paard, het blijft oppassen, maar de toekomst ziet er weer een stuk beter uit. Gelukkig hadden we een ziektekostenverzekering, maar als de maagzweren terug keren is het chronisch en dekt de verzekering de kosten helaas niet meer.

Ons paard krijgt nu Mastic horse treatment, het was echt het laatste zetje en als onderhoud krijgt hij dit 2 schepjes per dag.


Mag ik jou wat vragen? Wij hebben ook een fries met hardknekkige maagzweren gehad. Heel veel medicatie erin, veel rust en net als wat jij zegt geen biks meer en onbeperkt hooi. We doen er echt alles aan om het goed te houden. Ik heb bij de welkoop Gastrocomplex gekocht als extra ondersteuning. Maar zodra ik mijn paard zie gapen of wat reageert op het aansingelen gaan bij mij de alarm bellen af. Dan krijg ik bijna een inzinking bij wijze van. Dan wil ik het liefst paard opladen en naar de kliniek voor een scopie. Maar dat is natuurlijk niet zo makkelijk, tenminste voor ons niet. Hebben jullie hier ook last van? Dat je een beetje angstig word als je bepaalde symptomen ziet? Terwijl dat misschien ook van iets anders kan komen?

beline1

Berichten: 131
Geregistreerd: 22-03-13
Woonplaats: Uitgeest

Re: Maagzweer waarom niet vanzelf over gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 11:38

Vooral bij de overgang weiland naar paddock ging het in 2021 weer bijna fout.
Vorig jaar dus langer de tijd genomen om het gras af te bouwen. En toen ging het goed.
Bij weersomslag moeten we ook goed in de gaten houden dat hij snel kou op zijn buik krijgt en dan darmproblemen kan krijgen. Beweging doet hem dan goed en een deken die hem warm houdt als hij op de paddock staat. En tussen de middag lunch of eerder naar binnen, nooit langer dan 4 uur zonder eten!
We kennen hem en hebben het gelukkig snel in de gaten als het fout dreigt te gaan. De Mastic horse treatment helpt ons paard, en hij doet het er goed op. Samen met zijn dieët.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Maagzweer waarom niet vanzelf over gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 12:48

Het lastige van een zweer is dat de klachten ook de veroorzakers zijn.

Wat zijn risicofactoren voor maagzweren? Te weinig ruwvoer en stress. Te weinig ruwvoer omdat er dan te weinig speeksel wordt aangemaakt om het maagzuur te neutraliseren waardoor de maag te lang te zuur is. Stress om dat het een negatieve invloed heeft op diverse mechanismen in het lichaam.

Wat doet een maagzweer? Die geeft pijn. Pijn geeft stress, daar hebben we al direct de eerste risicofactor. Daarnaast kan die buikpijn de eetlust verminderen, waardoor er te weinig ruwvoer wordt opgenomen.

Een paard kan dus onbeperkt ruwvoer hebben, maar pas gaan eten wanneer hij zoveel honger heeft, dat de pijn daar niet meer tegen op weegt.

Je merkt misschien niet veel aan je paard, maar vergeet niet dat het prooidieren zijn. Te laten hun pijn erg slecht zien. Hij reageert echter wel op de singel, dus de pijn is er zeker wel.

Nobel01
Berichten: 1863
Geregistreerd: 18-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 14:22

-