Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vermoedelijk EOTRH - wat te doen??

 
Profiel   

Hee, je bent van harte welkom om je centen er aan uit te geven hoor.

Maar verkijk je er niet op. Die operatie gaat niet altijd goed, en het lijkt me absoluut nog niet zo zeker dat al haar ellende voorbij is als die tanden er uit zijn.

Bij zo'n oud paard doe je er verstandig aan om ergens een grens te zetten in hoever je nog wilt behandelen.
Het is heus nobel dat je door wilt gaan "tot het bittere eind", maar er is absoluut geen schande in om op dit punt ook je knopen eens te tellen. De ingreep is zwaar, de ingreep is duur, de uitkomst is onzeker (je weet helemaal niet zeker of die tanden überhaupt de oorzaak zijn) en het dier met toch al problematische gezondheid is op ver gevorderde leeftijd.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 16:26 



 
Profiel   

Dat ja, bij een verder gezond paard is de afweging duidelijk, maar bij een paard wat al kwakkeld is nog een stukje ellende er bij voor mij eerder reden om verder te denken dan behandelen nieuwste probleem. Die behandeling heeft nl ook negatieve impact op de andere kwalen en dan wordt het de vraag of die revalidatie periode in verhouding is met hoe lang dier daarna nog wat voor kwaliteit van leven heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 16:36 



 
Profiel   

Heb je uberhaupt al een worteltest gedaan?

Wellicht omschrijf ik heb niet duidelijk genoeg, mijn ervaring, maar ik vond het een erg onprettige operatie. Paard die omhoog komt met max sedatie er al in als toppunt.

En dan was mijn paard 10 jaar jonger en zonder de overige gezondheidsproblemen die jij benoemt.
Ook nu merk ik ook wel nadelen, qua sociaal gedrag in de kudde. Niet van zich af kunnen bijten bij de jonge ruinen bijv.

Ik wil niet zeggen dat je het bij voorbaat al niet moet doen. Maar je weet nog helemaal niet of hij ‘t heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 16:50 



 
Profiel   

Ik zou inderdaad eerst foto's laten maken om te bepalen welke tanden er eventueel uit moeten.

Zelf ben ik er vorig jaar september voor naar Marco van Schie gegaan. Alles er gelijk uit is wel achterhaald begreep ik. Hier hoefden enkel de buitenste snijtanden eruit.

Ik vind veel mensen wel erg negatief eerlijk gezegd. Is dit ook jullie eigen ervaring? Hier vielen de kosten en ook het herstel echt super mee!

Een paar uur na de operatie stond hij al weer hooi te eten.

Mocht je nog geen keuze voor een dierenarts hebben kan ik Marco van Schie zeker aanraden! Voor ons was het ook een reis van 1,5-2 uur, maar ik ben blij dat ik het gedaan heb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 17:09 



 
Profiel   

Ik vond de ingreep niet onprettig. Bloederig, dat wel maar daar was ik voor gewaarschuwd. Ik ben ook niet voor oneindig dokteren. Maar ik weet wel dat paarden enorm op kunnen knappen wat voor mij als leek een eenvoudige ingreep lijkt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 18:53 



 
Profiel   

Dees schreef
Gezien de verdere gezondheid van het dier en de stressgevoeligheid, in combinatie met de toch wel erg hoge kosten van een dergelijke operatie...
Weet je zeker dat je het nog aan wil gaan?

Heel hard misschien, maar bij mij ging ie hemelen als die eorth trekken vereiste.

Dat was mijn gedachte ook. Tuurlijk heb je een verantwoordelijkheid, maar 28 is een mooie leeftijd. Liever een dag te vroeg dan een maand te laat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 19:04 



 
Profiel   

Als ze er nou heel zielig bij stond en er niets aan te doen was oké. Maar nu in laten slapen? No way. Ben blij dat ze bij mij terecht is gekomen als ik sommige reacties lees.
Maargoed jullie zien haar ook niet en krijgen alleen een lijstje met klachten te zien dus ik probeer te begrijpen dat het sommigen misschien een verkeerd beeld geeft.

Ik heb maandag weer overleg met de dierenarts en desnoods ga ik nog voor een second opinion. Ik heb ook de gegevens van Marco van Schie alvast opgezocht.
Met al die input komen we vast tot de juiste beslissing/oplossing.

In ieder geval allemaal bedankt voor het meedenken en het delen van de ervaringen <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 19:48 



 
Profiel   

De worteltest heeft ze met goed gevolg afgelegd :) ook bijt en schraapt ze nog gewoon stukken van takken en boomstammen af.

We gaan dus toch röntgenfoto's laten maken om e.e.a. in kaart te brengen.
Ook omdat ze tijdens het vijlen reageerde op dr kiezen. Misschien zit daar een probleem :?

Ik vind weleens een prop in het hooi, maar we dachten altijd dat het van het oude shetje was die geen hooi meer kan eten maar het soms wel probeert. Misschien is het toch van haar..
Maar aangezien paarden malen met kiezen lijkt het me niet heel logisch dat een paard met zere snijtanden proppen draait >;)

Ik wil in ieder geval wel alvast beginnen met pijnstilling, daar krijg ik morgen bericht over.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 20:01 



 
Profiel   

Van een afstand is het ook nuchter kijken. Heel eerlijk, bij jouw lijst aan klachten maak ik ook de afweging van kwaliteit en kwantiteit. Van dichtbij bekeken is het ene paard het andere niet.

Goed dat je toch eerst op foto laat checken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 20:13 



 
Profiel   

Dierenarts/Tandarts zoeken die ter plekke behandelt,
dan hoef je niet naar de kliniek.
Paard van een kennis is ook gewoon op eigen locatie voor hetzelfde behandeld (alle tanden verwijderd). Kliniek is dus niet een must.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 20:17 



 
Profiel   

Ja aan de lijst te zien snap ik het ook zeker. Maar het is wel over een periode van 7 jaar. Is nog steeds niet normaal/gezond natuurlijk.

Maar ze is niet continue ziek. Toen ze net bij ons was kreeg ze koliek, wat we niet heel gek vonden gezien de stress en de verandering in voer.
Als in: van een modderweide zonder hooi of gras, naar een plek waar ze wél te eten kreeg.
Dat was ook onze verklaring voor de 1e keer (milde) slokdarm verstopping; ze had namelijk enorme voernijd ontwikkeld en schrokte nog weleens dr extraatjes naar binnen ondanks dat ze apart stond.

Daarna ging het een paar jaar goed. Weer een keer koliek. Weer een paar jaar niks, toen weer een slokdarmverstopping. Steeds konden we er naar ons idee wel een soort aanleiding voor verzinnen, maar nu achteraf gezien was er misschien meer aan de hand. Vandaar mijn lijstje..


Laatst bijgewerkt door SafeHaven op 14-11-22 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 20:21 



 
Profiel   

hoefnageltje schreef
Dierenarts/Tandarts zoeken die ter plekke behandelt,
dan hoef je niet naar de kliniek.
Paard van een kennis is ook gewoon op eigen locatie voor hetzelfde behandeld (alle tanden verwijderd). Kliniek is dus niet een must.


Ja ben ik inderdaad wel van plan! Dat scheelt in ieder geval al veel stress. Fijn dat het bij je kennis ook gewoon op locatie kon :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 20:22 



 
Profiel   

Je toont alleen foto’s van hoe het tandvlees er uit ziet.
Heeft de tandarts niet de pulpa kanalen getest?
[ img ]
Voor de beeldvorming, naald is 5cm lang..
Dat was bij die van mij de hoofdreden om foto’s te gaan maken.
Uiteindelijk zijn alle snijtanden er uit gegaan en dat is prima hersteld. Paard is echter wel jonger dan die van jou, 19, maar was ook aan het kwakkelen net hiervoor. Plots koliek, een dik oog, maar nadat we zijn tanden hebben laten trekken heeft hij niks meer gehad *klopt af*

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 21:21 



 
Profiel   

Nee daar heeft ze niets over gezegd en heeft ze ook zeker niet gedaan. Ik had daar ook nog nooit van gehoord eigenlijk.

Wat fijn dat je paard zo opgeknapt is zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 21:24 



 
Profiel   

Op deze foto zie je duidelijk dat de pulpa kanalen van de tanden rechtsonder in nog dicht waren.
Bij de andere tanden zie je de zwarte gaatjes wat dus een open kanaal betekent.
Foto in spoiler want er is wat bloed te zien omdat er een stukje van een van de tanden was afgebroken
Spoiler:
[ img ]


Ik had hiervoor ook nog nooit van pulpa kanalen of überhaupt EORTH gehoord terwijl mijn paard wel jaarlijks naar de tandarts ging.. Toen ik wisselde ivm onderbuik gevoel bleek dat dus maar goed ook.

Persoonlijk denk ik dat als de ingreep bij jou op stal kan worden gedaan (nadat EORTH middels foto’s bevestigd is) het moet kunnen voor je merrie, maar dat is natuurlijk makkelijk zeggen zo van achter een beeldscherm :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 21:30 



 
Profiel   

Maar als de worteltest succesvol is afgelegd wordt de kans op eotrh al een stuk kleiner. Ik duim voor je dat het geen eotrh is. Goed dat je foto’s laat maken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 21:43 



 
Profiel   

Hier ook een EORTH patiënt staan van 23 jaar waar volgende week donderdag zijn laatste 4 tanden er uit gaan. Bij hem hadden we ruim 3 jaar geleden een vermoeden door zijn tandvlees die plekken begon te vertonen, vervolgens aan de hand van een röntgenfoto vast kunnen stellen dat alleen de middelste tanden van zowel boven als onder nog goed waren, de rest is daarna getrokken. En eerlijk is eerlijk het is een gigantisch bloederig iets dat trekken, maar ondanks dat is hij goed hersteld en is het nu wel echt tijd dat zijn laatste tanden er uit gaan.

Buiten rood geïrriteerd tandvlees wil hij ook geen lepel van de drinkbak meer indrukken, scheelt dat ik zelf vlotterbakjes heb dus dit hoeft hij nu niet meer te doen. Maar van de pijn waar ze vanaf zijn na trekken zeker bij een goed gezond paard verder vind ik het trekken wel waard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 22:48 



 
Profiel   

Mijn paard van toen 20 ( 2 jaar geleden)heb ik alle tanden uit laten trekken. Hij was zichzelf niet, dof in de vacht en teruggetrokken. Aan de tanden zag ik niet zoveel, ook mijn zeer ervaren tandarts vertelde me dat het ws eotrh was maar dat een foto alleen de bevestiging kon geven.
Mijn paard at namelijk op zicht wel goed en ook een wortel ging er nog wel in. Hij had zijn mond alleen een heel klein beetje open omdat na later bleek, hij zijn tong tegen de tanden drukte voor tegendruk om de pijn te verminderen.
Op de fotos waren zulke verdikkingen te zien dat het besluit snel genomen kon worden. In Emmeloord in de kliniek heeft hij een dag gestaan en de volgende dag mocht hij weer mee. Was wel flink afgevallen door de stress, maar hij at het er ook zo weer aan.
Zo'n blij ei en zo'n ander paard heb ik er voor terug gekregen. Ik wou dat ik her eerder had gedaan.
Hij heeft een veel beter humeur, is veel liever geworden en eet beter,
Zelfs zonder voortanden red hij zich prima op het gras. Zijn tong krult hij in zijn onderlip op.
Dus alleen een foto kan je duidelijkheid bieden denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-11-22 22:51 



 
Profiel   

SafeHaven schreef
De worteltest heeft ze met goed gevolg afgelegd :) ook bijt en schraapt ze nog gewoon stukken van takken en boomstammen af.

We gaan dus toch röntgenfoto's laten maken om e.e.a. in kaart te brengen.
Ook omdat ze tijdens het vijlen reageerde op dr kiezen. Misschien zit daar een probleem :?

Ik vind weleens een prop in het hooi, maar we dachten altijd dat het van het oude shetje was die geen hooi meer kan eten maar het soms wel probeert. Misschien is het toch van haar..
Maar aangezien paarden malen met kiezen lijkt het me niet heel logisch dat een paard met zere snijtanden proppen draait >;)

Ik wil in ieder geval wel alvast beginnen met pijnstilling, daar krijg ik morgen bericht over.


Mijn paard had de hypercementose vorm van EOTRH, doordat hij zoveel pijn had en anders ging eten veranderen ook zijn kiezen van vorm en kreeg hij problemen met de kiezen. Dit kan dus ook bij EOTRH horen. Paard had altijd een super goed en mooi gebit tot de EOTRH.

Het is goed dat je foto's laat maken, dan krijg je tenminste duidelijkheid en een behandelplan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 08:10 



 
Profiel   

SafeHaven schreef
De worteltest heeft ze met goed gevolg afgelegd :) ook bijt en schraapt ze nog gewoon stukken van takken en boomstammen af.


Ik denk dat de kans op pijn door eorth hiermee wel een heel stuk kleiner mag worden geacht.
Paarden met pijn aan de voortanden vertonen dit gedrag écht niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 10:47 



 
Profiel   

Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht is dit al meerdere keren genoemd (sorry in dat geval)
Maar ik heb bij mijn tinker een aantal jaar geleden eerst fotos laten maken. Dan zien ze precies welke tanden aangedaan zijn en eruit moeten.
Ik heb het door de tandarts op stal laten doen. (uiteraard helemaal verdoofd enz). Dit om extra stress te voorkomen van vreemd terrein. (ook fotos op stal laten maken)

Ze hebben er 4 tanden uitgehaald. Maan knapte extreem op. Ik had geen idee dat dit speelde, maar voor de operatie at ze minder graag. Kon wortels niet goed afbijten en werd beetje bozig in dr gedrag.
Tanden zagen er van buiten redelijk goed uit (op tandsteen na). Op foto was echt heeeeel duidelijk te zien dat t niet oke was. De 4 tanden die eruit zijn gekomen hadden idd hele grote klonten eraan zitten.

Heel veel sterkte!

Edit: toevoeging
Na een paar uur stond ze alweer te eten. Bij haar zijn de 4 hoektanden eruit gehaald. Ze knapte echt gelijk op. Herstel was top. Ik spoelde haar mond met de tuinslang na als ze had gegeten, en dat was voldoende.
Na een week of 3 zaten de gaten helemaal dicht.
Het is mij destijds echt alles meegevallen!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 10:57 



 
Profiel   

Dees schreef
SafeHaven schreef
De worteltest heeft ze met goed gevolg afgelegd :) ook bijt en schraapt ze nog gewoon stukken van takken en boomstammen af.


Ik denk dat de kans op pijn door eorth hiermee wel een heel stuk kleiner mag worden geacht.
Paarden met pijn aan de voortanden vertonen dit gedrag écht niet.


Ja dat leek mij ook.. maargoed de foto's zullen duidelijkheid geven.
Zou wel erg jammer zijn als ze eruit moeten en ze geen takken meer kan schillen := dat doet ze zo graag

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 19:16 



 
Profiel   

Er is een reden dat ze dat op de kliniek doen. Een paard op stal hebben ze het toch gewoon op stal gedaan ipv kliniek. Een tandarts samen met een veearts. Paard is later heel ziek geworden en snel overleden. Bleek dat ze het niet zo hadden mogen doen. Ondanks alles zou ik gewoon bij de kliniek de ingreep uit laten voeren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 20:36 



 
Profiel   

Mijn oude paard kreeg op zijn 22e de diagnose eotrh. Foto's laten maken, toen zijn er 2 tanden uit gegaan. Tot zijn dood, op zijn 29e, zijn er niet meer tanden uit gegaan. Regelmatig controle, inclusief foto's gehad. En kreeg al die jaren paddenstoelensupplement (toen nog equisano)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 20:44 



 
Profiel   

Eretria schreef
Er is een reden dat ze dat op de kliniek doen. Een paard op stal hebben ze het toch gewoon op stal gedaan ipv kliniek. Een tandarts samen met een veearts. Paard is later heel ziek geworden en snel overleden. Bleek dat ze het niet zo hadden mogen doen. Ondanks alles zou ik gewoon bij de kliniek de ingreep uit laten voeren.


Wat een apart verhaal dit.

De enige reden waarom mijn da/ta het op haar praktijk (niet ren echte kliniek) wilde doen is vanwege het infuus. Dan kan hij constant sedatie krijgen en hoeft er niets bij geprikt te worden.
Tevens kunnen ze het paard die dag nog in de gaten houden.

Mijn paard ging op sedatie een huis juist beter en ging qua stress helemaal slecht op locatie. Daar had dit zo’n negatief effect dat we het vervolg gewoon aan huis doen.

Nu moet ik wel zeggen dat eotrh haar ‘parade’paardje is. Zij trekt minimaal 1x pw tanden. Dus misschien is het ook haar ervaring dat het trekken aan huis makkelijker maakt.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-11-22 23:11 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen