Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Vermoedelijk EOTRH - wat te doen??

 
Profiel   

Zit ik vanmiddag op dit forum nog op te scheppen dat haar gebit nog zo netjes is, belt de dierenarts net...

Even het hele verhaal:
Sal is een (vermoedelijk) 28 jarige Arabier die sinds een jaar of 7 via een inbeslagname bij ons terecht is gekomen. Er was niks bekend over haar (medische) achtergrond.

We tobben eigenlijk al jaren. Ze is vrij mager. Snel gestresst. Sarcoïdes. Narcolepsie. Drie keer koliek gehad. Twee keer een slokdarmverstopping. Allerlei bloed- en mestonderzoeken gedaan en regelmatige tandartsbezoeken. Nooit iets kunnen vinden.

Vandaag weer controle. De tandarts zei bij het openen van dr mond direct dat ze dacht aan EOTRH.
De tanden zitten echter niet los en ze leek op haar kiezen tijdens de behandeling gevoeliger dan op haar snijtanden (maar die werden niet geveild natuurlijk, alleen stevig aan gevoeld). Wel had ze wat rode spikkeltjes op haar tandvlees.

Bloed afgenomen voor algemeen beeld en gelukkig geen ontstekingswaarde.
Geen reden tot grote zorgen dus, zeker omdat er de vorige keer nog niks te zien was en ze geen pijnreactie gaf.
Afgesproken bij de volgende controle foto's te laten maken om het goed in kaart te brengen.

Maar belt ze dus net dat ze overlegd heeft en dat ze toch adviseren om alles eruit te laten halen op de kliniek.

Ik had zelf al bedacht dat ik daar niet te lang mee zou willen wachten omdat EOTRH alleen maar erger wordt en ik niet wil dat ze onnodig pijn heeft.

Maar aangezien ze zo'n enorme stresskip is en toch al wat zwakjes is vind ik het ook wel weer een risico. Zeker omdat ze er geen pijn aan lijkt te hebben.

Aan de andere kant LIJKT het misschien alsof ze er geen pijn aan heeft maar zou het wel al haar klachten kunnen verklaren. De DA kon niet met zekerheid zeggen of dit de verklaring was omdat we al zoveel jaren tobben en er nu pas iets van de EOTRH zichtbaar is.

* zucht *

Hierbij even een foto die ik tijdens de controle snel gemaakt heb:


[ img ]

[ img ]


Daar komt ook nog bij dat haar maatje (een paar jaar later via inbeslagname bij ons terecht gekomen) enorme verlatingsangst heeft. Als in: ging voorheen dwars door omheiningen heen als hij haar maar even uit het oog verloor. Gaat al stukken beter gelukkig, maar als zij weg gaat voorzie ik een drama. Met haar mee in de trailer is ook geen optie. Gevalletje van niet met elkaar en niet zonder elkaar kunnen.

Ik neig er wel naar om het te laten doen.. maar al die mitsen en maren.. konden ze maar praten he! :=
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 20:49 



 
Profiel   

Gezien haar leeftijd en ze nu nog klachtvrij lijkt(?) zou ik er niet meer aan beginnen.

Stress kan ook weer koliek met zich meebrengen.
Stress verergert klachten van narcolepsie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:01 



 
Profiel   

Heb je al de worteltest gedaan? Dus een wortel laten afbijten en kijken of ze dat met de voortanden doet of dat ze het door probeert te schuiven naar achter?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:01 



 
Profiel   

Het is me nog nooit opgevallen maar morgen ga ik het met een frisse blik wel testen inderdaad!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:02 



 
Profiel   

Saaams schreef
Gezien haar leeftijd en ze nu nog klachtvrij lijkt(?) zou ik er niet meer aan beginnen.

Stress kan ook weer koliek met zich meebrengen.
Stress verergert klachten van narcolepsie.



Dat dus.


Als ze nog fatsoenlijk eet, geen enorme pijn lijkt te hebben nu, dan zijn de mogelijke nadelen op dit moment groter dan de mogelijke voordelen.

Eruit kan altijd nog.



In het oude paarden topic kun je lezen dat ik recent ook enorme tandartstwijfels heb gehad, voor mijn oudje.
Ook daar slaat de balans op dít moment door naar (nog) niet behandelen.

Misschien heb je wat aan mijn verhaal, ik heb daar alle voordelen, nadelen, twijfels en het overleg met de tandarts/dierenarts opgeschreven.
En voor mijn gevoel een héél eerlijk advies gekregen van de tandarts/dierenarts.
(Oude paarden topic, ergens op de laatste 5 paginas)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:08 



 
Profiel   

Ik ga het lezen dank je wel!

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:09 



 
Profiel   

shadowstar schreef
Heb je al de worteltest gedaan? Dus een wortel laten afbijten en kijken of ze dat met de voortanden doet of dat ze het door probeert te schuiven naar achter?



Mijn paard heeft geen kenmerken van EORTH.

Toch heeft hij echt moeite met wortels.

Bijna 29 jaar oud, en zijn voortanden staan inmiddels meer naar voren gericht dan recht omhoog/omlaag.
En dan worden wortels sowieso lastig, los van EORTH.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:10 



 
Profiel   

Optie om die tandpijn uit te sluiten via week of 2 pijnstillers en dan verder te gaan kijken mocht ze duidelijk last hebben?
Ik weet niet wat ik met een 28jarige die al kwakkeld zou doen qua behandelen. Dan wordt het ook de vraag of het een signaal is van lijf is op (weerstand probleem, probleem voedselopname door leeftijdsslijtage organen) en wat onder goede verzorging valt en wanneer het levensrekkend wordt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:15 



 
Profiel   

Maak wel eerst die foto, en ga dan in overleg. Alleen zo is ernst van EORTH inzichtelijk te krijgen, en dus ook de noodzaak om wel of niet tanden te trekken.

Op pijntillers zetten: er speelt meer mee bij dit paard. Komt de pijn uit gebit of elders uit lijf?

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:19 



 
Profiel   

SafeHaven schreef
Ik ga het lezen dank je wel!



Deze pagina onderaan;

[AOW] Topic voor onze oudjes!



De eerste twijfels en vragen stel ik ergens al een keer eerder in dat topic, maar dit is denk ik het voor jou interessantste bericht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:20 



 
Profiel   

Ja helemaal mee eens Tamary. Alleen uit het bloed komt steeds dat o.a. lever en nieren goed functioneren. Er wordt steeds gezegd: mooi bloedbeeld voor zo'n oude dame.

Maargoed, dat zeiden ze ook steeds over dr gebit.

Als we nou met zekerheid konden zeggen dat dit de oorzaak is van al het gekwakkel..
Ook al zou ze dan nog maar een jaar pijnvrij door het leven kunnen voordat ze van ouderdom omvalt zou ik het t wel waard vinden.

Maar als ze erin blijft of naderhand alleen maar meer of ergere klachten krijgt %)

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:22 



 
Profiel   

Wij hebben een Shetlander van 32 jaar overgenomen met ernstige EOTRH. Na overleg met de tandarts en verschillende klinieken toch besloten alle snijtanden eruit te halen. Hij is samen met zijn vriendje naar de kliniek gegaan en de operatie is prima verlopen. Wij hebben er geen seconde spijt van gehad. Ons is ook verteld dat deze ziekte eigenlijk altijd gepaard gaat met pijn.
Hij kan geen hooi meer eten (heeft ook bijna geen kiezen meer) maar de genezing is mij alles mee gevallen. Mocht je nog vragen hebben, stuur me gerust een pb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:29 



 
Profiel   

Juut schreef
Maak wel eerst die foto, en ga dan in overleg. Alleen zo is ernst van EORTH inzichtelijk te krijgen, en dus ook de noodzaak om wel of niet tanden te trekken.

Op pijntillers zetten: er speelt meer mee bij dit paard. Komt de pijn uit gebit of elders uit lijf?


Ik ga mee met de foto maken. Hier bij mijn ruin destijds ook foto’s gemaakt. Zonder foto dachten we dat het wel mee viel en alleen een paar eruit hoefden, na de foto toch alles eruit gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 21:34 



 
Profiel   

Ik heb 3 weken geleden beide Shetlanders naar de kliniek gebracht. Ze kijken eerst goed welke tanden er uit moeten en welke niet. Bij de ene leek het alsof alles er uit moest (zo vanaf de buitenzijde) maar daar zijn toch enkele tanden blijven zitten die dus nog heel goed bleken te zijn. De ander is wel alles aan de bovenzijde kwijt.
Het verbaasde mij enorm dat toen ik ze ging halen ze vrolijk stonden te eten en zodra ze in de trailer stonden direct een pluk hooi pakte. Toen ze eenmaal thuis waren was het ook alsof er niks gebeurd was. Echt heel bizar! Ze hadden op de kliniek al gezegd dat paarden juist heel blij zijn na de operatie maar ik had dit niet verwacht.
Mijn pony’s toonde trouwens ook geen enkele pijn voor de behandeling. Ze gaan jaarlijks naar de tandarts en het is in 1 jaar tijd ontwikkeld. Echt bizar hoe snel dat kan gaan. Maar of ze pijn gehad hebben, geen idee. Ik wilde ze het wel besparen dus toen de tandarts aangaf dat ze dit hadden hebben we ook gelijk de keuze gemaakt om de tanden te laten verwijderen.
Ik ben trouwens bij Jan Kroes (DAP Krommerijnstreek) geweest, dat is ook mijn vaste tandarts maar de pony’s zijn daar super fijn en goed geholpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 22:03 



 
Profiel   

Alleen een foto geeft duidelijkheid.

Mijn merrie at ook al een bootwerker. Maar ik vertrouwde het niet.
Foto’s wezen uit dat het heel erg was, en van de buitenkant zag het er zelfs gunstiger uit dan bij jouw paard.

Hier heb ik haar in de ochtend gebracht en eind van de dag opgehaald. Rontgen zijn ze eerst gewoon aan huis komen doen.
De pijn van eorth is vreselijk. Ik ben toch heel blij dat ik het heb gedaan, ondanks dat ze een vreselijke stresskip is….

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-11-22 22:37 



 
Profiel   

Je kunt toch ook eerst even x-ray aan huis laten maken?
Ik vind het beeld op je foto's vrij rustig en als de foto's ook niet schokkend zijn, zou ik die tanden laten zitten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 00:20 



 
Profiel   

Hier ook een paard die zelfs in een half jaar tijd van 'gezonde' voortanden naar geen voortanden is gegaan. Hij was een tijdje wat sipjes maar dit koppelde ik steeds aan het verliezen van een maatje (eerst is zijn nog oudere bejaarde vriend ingeslapen, en enkele maanden later zn nieuwe vriend ook). Maar bij reguliere controle had de tandarts vermoeden van EORTH. Het enige zichtbare was het meer ontwikkelen van tandsteen. Na het maken van röntgenfoto's werd duidelijk dat alle voortanden aangedaan waren.

Ik bracht een zeer triest depressief paard en mocht de volgende dag mijn blije ei die maar wat graag weg wou uit de kliniek (hij haatte klinieken altijd enorm maar had de dag ervoor zoveel pijn dat hij dit niet toonde) en vloog de trailer in en eet weer als vanouds.

Nu een jaar later opnieuw controle en alles is super hersteld. Enige nadeel kort gras kan hij niet eten en verder moet je wortels en appels in kleine stukjes aanbieden. Maar ik heb mijn vrolijke stuiterbal weer terug en hij wordt zelfs weer lekker gereden.

Als ik achteraf had geweten dat zijn 'trieste' gemoedstoestand kwam door de enorme tandpijn die hij had had ik veel eerder ingegrepen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 07:41 



 
Profiel   

Vwb de pijn; mijn paard liet weinig pijn zien. Zijn tanden zaten nog zo vast dat ze na de boven tanden zijn gestopt. En als ik kijk hoe dat al zo’n verschil heeft gemaakt in algehele gezondheid en gedrag, dan zou ik het aanbevelen.

Echter, mijn paard heeft veel stress en spanning gehad vak de trailer, de kliniek en de behandeling. Hij moet sowieso aardig gesedeerd worden en breekt dat ook snel weer af. De operatie is daardoor moeizaam verlopen en het advies was algehele narcose als ik de ondertanden eruit wilde hebben. We hebben besloten eerst aan te kijken hoe dit gaat, want ook een grote kans dat het nu stagneert. Dat lijkt het geval.

Met alles wat jouw paard er nog bij heeft zou ik beginnen met de worteltest, aan huis foto’s laten maken en de eventueel ergste tanden aan huis laten trekken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 08:25 



 
Profiel   

Dees schreef
Je kunt toch ook eerst even x-ray aan huis laten maken?
Ik vind het beeld op je foto's vrij rustig en als de foto's ook niet schokkend zijn, zou ik die tanden laten zitten.

Dit dacht ik ook.
Eerst foto's aan huis en dan verder kijken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 08:29 



 
Profiel   

Pas bij foto's weet je idd wat er echt aan de hand is. Branco liet dachten wij ook geen pijn zien. Maar die is zo opgeknapt toen zijn aangetaste tanden eruit zijn gehaald.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 08:38 



 
Profiel   

EOTRH is enorm pijnlijk zoals al gezegd is, als het niet hoeft zou ik ze niet door laten lopen met die pijn. Zelfs inslapen is dan nog paardwaardiger...

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 08:46 



 
Profiel   

Paarden zijn over het algemeen heel hard voor zichzelf. En ze wennen er ook aan. Dat eigenlijk alle paarden zelfs met die verse wonden van het opereren zich beter voelen als met de aangetaste tanden zegt imo genoeg. Maar nogmaals pas als je foto's hebt weet je het zeker en weet je ook wat er uit moet en eventueel kan blijven zitten. Weet trouwens niet in welke regio je zit maar als je stress van naar de kliniek echt onoverkomelijk vindt, onze DA en tandarts doet alle ingrepen op stal.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 14:28 



 
Profiel   

Een paar tanden eruit halen kon staand en op locatie zei ze, maar alle snijtanden moest echt op de kliniek gebeuren.

Maandag hebben we weer contact en zal ik vragen of ze écht niet op locatie kan komen. Anders ga ik op zoek naar een tandarts die dat wel kan.

De tanden gaan er in ieder geval uit. Voor controle en foto's moet ze ook weer verdooft worden..
En eigenlijk maakt het niet uit wat er op de foto te zien is, het zal misschien alleen voor uitstel zorgen. Misschien moeten ze er dan over een jaar alsnog eruit.
Dan is ze weer een jaar ouder en 2 controles (en dus verdovingen) verder, dat is ook allemaal niet bevorderlijk..

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 14:40 



 
Profiel   

Gezien de verdere gezondheid van het dier en de stressgevoeligheid, in combinatie met de toch wel erg hoge kosten van een dergelijke operatie...
Weet je zeker dat je het nog aan wil gaan?

Heel hard misschien, maar bij mij ging ie hemelen als die eorth trekken vereiste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 15:45 



 
Profiel   

Dat vind ik nogal een makkelijke uitweg. Ik neem de volledige verantwoordelijkheid en bijkomende kosten van het hebben van een dier op me. Als er een kans op beterschap is dan ga ik daarvoor. Als het uitzichtloos is dan vind ik het een ander verhaal maar dat is vooralsnog absoluut niet aan de orde.

Als de ingreep op locatie kan gebeuren scheelt dat al heel veel stress en vind ik het de moeite waard. Dan zie ik geen reden waarom we het niet zouden doen.

Ze kan er dan alleen maar beter van worden als haar bestaande klachten van de EOTRH komen. Komen haar klachten daar niet vandaan dan bespaar ik haar de pijn die de EOTRH in de toekomst zal brengen.
Bovendien kunnen ze heel goed zonder snijtanden.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-11-22 15:55 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 65 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen